Pracownia konserwacji ceramiki
1402-PKC-4Z-SJ
Student w ramach zajęć praktycznych, przeprowadza pod kierunkiem nauczyciela akademickiego, konserwację i restaurację zabytkowego obiektu ceramicznego, na podstawie wiedzy zdobytej w trakcie wykładu Naturalne i Sztuczne Kamienie w Rzeźbie i Architekturze – ceramika, a także wcześniejszych badań historycznych, technologicznych oraz po opracowaniu wytycznych konserwatorskich wraz z programem prac konserwacji zachowawczej bądź restauracji zabytku.
Całkowity nakład pracy studenta
- Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 30 godzin,
- Godziny niekontaktowe: 60 godzin
Czas poświęcony na indywidualną pracę studenta – zebranie niezbędnych materiałów do zajęć oraz zapoznanie się z wymaganą literaturą,
Czas wymagany do przygotowania opisu i dokumentacji z przeprowadzanych prac (zaliczenie na ocenę).
Łącznie 90 godz 3ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W.1. Zna mechanizmy oddziaływania fizycznych, chemicznych i biologicznych czynników środowiskowych na materię dzieł sztuki i zabytków. K_W04
W.2. Posiada wiedzę w zakresie materiałoznawstwa substancji zabytkowej oraz historycznych i współczesnych materiałów konserwatorskich. K_W05
W.3. Zna podstawowe metody fizyczne i chemiczne badania dzieł sztuki i zabytków. K-W06
W.4. Zna podstawy historii sztuki, z uwzględnieniem interpretacji i podstawowego wartościowania dzieł sztuki. K_W07
W.5. Zna podstawy historii i teorii ochrony i konserwacji-restauracji dzieł sztuki i zabytków. K_W08
W.6. Posiada wiedzę dotyczącą dawnych technologii i technik artystycznych. K_W09
W.7. Ma elementarną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy K_W13
W.8. Posiada wiedzę w dziedzinie sztuk plastycznych w zakresie warsztatu artystycznego. K_W09
Efekty uczenia się - umiejętności
U.1. Umie przeprowadzić rozpoznanie stanu zachowania zabytku, określić przyczyny zniszczeń i sformułować program prac badawczych oraz konserwatorskich i restauratorskich. K_U01
U.2. Potrafi określić, rozpoznać i opisać budowę techniczną dzieła sztuki i zabytku z uwzględnieniem oryginału i warstw wtórnych. K_U02
U.3. Potrafi określać główne i szczegółowe cele służące realizacji zadania konserwatorskiego z uwzględnieniem kontekstu kulturowego dzieła sztuki/zabytku. K_U03
U.4. Posiada umiejętność wykorzystania wiedzy konserwatorskiej, technologicznej oraz wiedzy z zakresu nauk humanistycznych i przyrodniczych dla przygotowania projektu konserwatorskiego. K_U04
U.5. Posiada umiejętność wykonywania większości zabiegów konserwatorskich i restauratorskich. K_U05
U.6. Potrafi określić zasady profilaktyki i minimalizacji niszczącego oddziaływania fizycznych, chemicznych i biologicznych czynników środowiskowych na materię dzieł sztuki i zabytków. K_U06
U.7. Potrafi zaplanować, zinterpretować i powiązać wyniki badań chemicznych, fizycznych, biologicznych z konserwatorskimi i technologicznymi z wykorzystaniem wiedzy na temat dawnych i współczesnych technik oraz tradycji warsztatowych. K_U08
U.8. Posiada umiejętność opracowania kompleksowej dokumentacji konserwatorskiej. K_U09
U.9. Rozpoznaje rodzaje technik sztuk plastycznych. K_U10
U.10. Potrafi wykorzystać umiejętności i wiedzę na temat dawnych i współczesnych technologii i technik sztuk plastycznych w pracach konserwatorsko-restauratorskich i artystycznych. K_U13
U.11. Potrafi wykorzystać umiejętności plastyczne i zastosować wiedzę z obszaru sztuk plastycznych w pracach konserwatorskich i restauratorskich. K_U14
U.12. Umie podejmować samodzielnie decyzje odnośnie projektowania i realizacji prac konserwatorskich. K_U16
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K.1. Ma świadomość znaczenia wartości (artystycznej, historycznej, emocjonalnej itd.) dzieł sztuki i zabytków, ich nieodtwarzalności i obowiązku ich respektowania w procesie konserwacji-restauracji. K_K01
K.2. Ma świadomość znaczenia profesjonalizmu i konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej. K_K02
K.3. Ma świadomość i rozumie aspekty i skutki (także dalekosiężne) działań konserwatorskich, ich wpływ na dzieło sztuki lub zabytek i środowisko naturalne oraz świadomość związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. K_K03
K.4. Ma świadomość i rozumie konieczność uwzględniania kontekstu kulturowego dzieła sztuki lub zabytku w decyzjach konserwatorskich. K_K04
K.5. Zna ograniczenia własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz potrzebę włączania specjalistów z innych dziedzin do rozwiązywania szczególnie złożonych zagadnień konserwatorskich. K_K05
K.6. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole, ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. K_K06
K.7. Rozumie potrzebę popularyzacji wiedzy, idei i zasad ochrony dziedzictwa kulturowego. K_K07
K.8. Rozumie znaczenie kształtowania estetyki dzieła jako wyniku prac konserwatorsko-restauratorskich. K_K08
Metody dydaktyczne
Ćwiczenia– indywidualna lub grupowa praca studentów przy obiektach zabytkowych poddawanych szeroko płaszczyznowym pracom konserwatorskim i restauratorskim przeprowadzanych pod kierunkiem prowadzącego, wzbogacona o metodę podającą, wyjaśnienie lub/i objaśnienie niezrozumiałych treści niezbędnych do dalszego prawidłowego przebiegu prac przy obiekcie zabytkowym.
Metody dydaktyczne podające
- opis
- pogadanka
- opowiadanie
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- ćwiczeniowa
- projektu
- obserwacji
- studium przypadku
- doświadczeń
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Wiadomości z dziedziny profilaktycznej konserwacji kamieni naturalnych i sztucznych, metod i materiałów służących wzmacnianiu i uzupełnianiu ubytków w kamiennych obiektach zabytkowych. Wiadomości z dziedziny chemii z zakresu programu nauczania w szkole średniej oraz na pierwszym roku studiów na kierunku konserwacji i restauracji dzieł sztuki. Wiadomości z wykładów: Naturalne i Sztuczne Kamienie w Rzeźbie i Architekturze – ceramika.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia i oceny jest przeprowadzenie zaplanowanych zabiegów konserwatorskich przy obiekcie i przekazanie prowadzącemu częściowej dokumentacji prac konserwatorskich w wyznaczonym terminie. .
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
Literatura z zakresu historii sztuki dotycząca konserwowanego obiektu ceramicznego lub analogicznych.
Dokumentacje konserwatorskie i prace magisterskie studentów KKRAiR (biblioteka KKRAiR)
Dokumentacje technologiczne obiektów dyplomowych wykonywane przez studentów KKRAiR
Profilaktyczna Konserwacja Kamiennych Obiektów Zabytkowych, skrypt UMK, 1993
Zabytki Kamienne i Metalowe ich niszczenie i konserwacja profilaktyczna, pod red.
W. Domasłowskiego, UMK Toruń 2011
W.Domasłowski, M.Kęsy-Lewandowska J.Łukaszewicz, Badania nad konserwacją murów ceglanych, wyd. UMK Toruń 1998,
Pravoslav Rada, Techniki ceramiki artystycznej, Warszawa, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1993.
Literatura dodatkowa:
Richard A. Eppler, Douglas R. Eppler, Glazes and glass coatings, Westerville, The American Ceramic Society, 2000.
Cronyn J. M., The Elements of Archaeological Conservation. London & New York: Routledge, 2005. ISBN 0-415-01207-4.
Danuta Kleinrok, Marian Kordek, Technologia ceramiki, cz.3, Warszawa 1978.
Marian Kordek, Technologia ceramiki, cz.1, Warszawa 1974
|
W cyklu 2022/23Z:
Literatura z zakresu historii sztuki dotycząca konserwowanego obiektu ceramicznego lub analogicznych. Dokumentacje konserwatorskie i prace magisterskie studentów ZKEiDA (biblioteka Zakładu) Dokumentacje technologiczne obiektów dyplomowych wykonywane przez studentów ZKEiDA w Zakladzie Technologii i Technik Malarskich Profilaktyczna Konserwacja Kamiennych Obiektów Zabytkowych, skrypt UMK, 1993 Zabytki Kamienne i Metalowe ich niszczenie i konserwacja profilaktyczna, pod red. W. Domasłowskiego, UMK Toruń 2011 W.Domasłowski, M.Kęsy-Lewandowska J.Łukaszewicz, Badania nad konserwacją murów ceglanych, wyd. UMK Toruń 1998, Pravoslav Rada, Techniki ceramiki artystycznej, Warszawa, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1993. Richard A. Eppler, Douglas R. Eppler, Glazes and glass coatings, Westerville, The American Ceramic Society, 2000. Cronyn J. M., The Elements of Archaeological Conservation. London & New York: Routledge, 2005. ISBN 0-415-01207-4. Danuta Kleinrok, Marian Kordek, Technologia ceramiki, cz.3, Warszawa 1978. Marian Kordek, Technologia ceramiki, cz.1, Warszawa 1974
|
W cyklu 2023/24Z:
Literatura z zakresu historii sztuki dotycząca konserwowanego obiektu ceramicznego lub analogicznych. Dokumentacje konserwatorskie i prace magisterskie studentów ZKEiDA (biblioteka Zakładu) Dokumentacje technologiczne obiektów dyplomowych wykonywane przez studentów ZKEiDA w Zakladzie Technologii i Technik Malarskich Profilaktyczna Konserwacja Kamiennych Obiektów Zabytkowych, skrypt UMK, 1993 Zabytki Kamienne i Metalowe ich niszczenie i konserwacja profilaktyczna, pod red. W. Domasłowskiego, UMK Toruń 2011 W.Domasłowski, M.Kęsy-Lewandowska J.Łukaszewicz, Badania nad konserwacją murów ceglanych, wyd. UMK Toruń 1998, Pravoslav Rada, Techniki ceramiki artystycznej, Warszawa, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1993. Richard A. Eppler, Douglas R. Eppler, Glazes and glass coatings, Westerville, The American Ceramic Society, 2000. Cronyn J. M., The Elements of Archaeological Conservation. London & New York: Routledge, 2005. ISBN 0-415-01207-4. Danuta Kleinrok, Marian Kordek, Technologia ceramiki, cz.3, Warszawa 1978. Marian Kordek, Technologia ceramiki, cz.1, Warszawa 1974
|
Uwagi
|
W cyklu 2024/25Z:
W trakcie trwania zajęć dopuszcza się dwie regulaminowe nieobecności (odpowiadające trzem spotkaniom). Przekroczenie tej liczby bez okazania zwolnienia lub innego usprawiedliwiającego dokumentu wiąże się z automatyczną rezygnacją z zajęć, tj. brakiem zaliczenia
|
W cyklu 2025/26Z:
W trakcie trwania zajęć dopuszcza się dwie regulaminowe nieobecności (odpowiadające trzem spotkaniom). Przekroczenie tej liczby bez okazania zwolnienia lub innego usprawiedliwiającego dokumentu wiąże się z automatyczną rezygnacją z zajęć, tj. brakiem zaliczenia
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: