Pracownia konserwacji ceramiki
1402-PKC-3Z-SJ
Student na podstawie wiedzy zdobytej w trakcie wykładu Naturalne i Sztuczne Kamienie w Rzeźbie i Architekturze – ceramika oraz zajęć z metodyki konserwacji zabytków w ramach zajęć praktycznych, pod kierunkiem nauczyciela akademickiego przeprowadza wstępne rozpoznanie obiektu zabytkowego, określa jego stan zachowania i technikę wykonania, datowanie i proweniencję oraz przygotowuje dokumentację fotograficzną obiektu i program prac konserwatorskich. Następnie student przeprowadza wstępne prace konserwatorskie.
Całkowity nakład pracy studenta
- Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 30 godzin,
- Godziny niekontaktowe: 20 godzin
Czas poświęcony na indywidualną pracę studenta – zebranie niezbędnych materiałów do zajęć oraz zapoznanie się z wymaganą literaturą,
Czas wymagany do przygotowania opisu i dokumentacji z przeprowadzanych prac (zaliczenie na ocenę).
Łącznie 50 godz 2 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W.1. Zna mechanizmy oddziaływania fizycznych, chemicznych i biologicznych czynników środowiskowych na materię dzieł sztuki i zabytków. K_W04
W.2. Posiada podstawową wiedzę w zakresie materiałoznawstwa substancji zabytkowej oraz historycznych i współczesnych materiałów konserwatorskich. K_W05
W.3. Zna podstawowe metody fizyczne i chemiczne badania dzieł sztuki i zabytków. K_W06
W.4. Zna podstawy historii sztuki, z uwzględnieniem interpretacji i podstawowego wartościowania dzieł sztuki. K_W07
W.5. Zna podstawy historii i teorii ochrony i konserwacji-restauracji dzieł sztuki i zabytków. K_W08
W.6. Posiada wiedzę dotyczącą dawnych technologii i technik artystycznych. K_W09
W.7. Posiada wiedzę w dziedzinie sztuk plastycznych w zakresie warsztatu artystycznego. K_W10
W.8. Ma elementarną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy K_W13
Efekty uczenia się - umiejętności
U.1. Umie przeprowadzić rozpoznanie stanu zachowania zabytku, określić przyczyny zniszczeń i sformułować program prac badawczych oraz konserwatorskich i restauratorskich. K_U01
U.2. Potrafi określić, rozpoznać i opisać budowę techniczną dzieła sztuki i zabytku z uwzględnieniem oryginału i warstw wtórnych. K_U02
U.3. Posiada umiejętność wykorzystania wiedzy konserwatorskiej, technologicznej oraz wiedzy z zakresu nauk humanistycznych i przyrodniczych dla przygotowania projektu konserwatorskiego. K_U04
U.4. Posiada umiejętność wykonywania większości zabiegów konserwatorskich i restauratorskich. K_U05
U. 5. Potrafi określić zasady profilaktyki i minimalizacji niszczącego oddziaływania fizycznych, chemicznych i biologicznych czynników środowiskowych na materię dzieł sztuki i zabytków. K_U06
U. 6. Rozpoznaje rodzaje technik sztuk plastycznych. K_U10
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K. 1. Ma świadomość znaczenia wartości (artystycznej, historycznej, emocjonalnej itd.) dzieł sztuki i zabytków, ich nieodtwarzalności i obowiązku ich respektowania w procesie konserwacji – restauracji. K_K01
K. 2. Ma świadomość znaczenia profesjonalizmu i konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej. K_K02
K. 3. Ma świadomość i rozumie aspekty oraz skutki działań konserwatorskich, m.in. związane z używanymi preparatami, na obiekty zabytkowe, środowisko naturalne, ma świadomość związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.K_K03
K. 4. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz potrzebę włączania specjalistów z innych dziedzin do rozwiązywania szczególnie złożonych zagadnień konserwatorskich. K_K05
K. 5. Rozumie znaczenie kształtowania estetyki dzieła jako wyniku prac konserwatorsko – restauratorskich. K_K08
Metody dydaktyczne
Ćwiczenia– indywidualna lub grupowa praca studentów przy badaniu, opisie i wstępnych zabiegach konserwatorskich przy obiektach zabytkowych wykonanych z ceramiki przeprowadzanych pod kierunkiem prowadzącego, wzbogacone o metodę podającą, wyjaśnienie lub/i objaśnienie niezrozumiałych treści niezbędnych do dalszego prawidłowego przebiegu prac przy obiekcie zabytkowym.
Metody dydaktyczne poszukujące
- doświadczeń
- ćwiczeniowa
Wymagania wstępne
Wiadomości z dziedziny profilaktycznej konserwacji kamieni naturalnych i sztucznych, metod i materiałów służących wzmacnianiu i uzupełnianiu ubytków w kamiennych obiektach zabytkowych. Wiadomości z dziedziny chemii z zakresu programu nauczania w szkole średniej oraz na pierwszym roku studiów na kierunku konserwacji i restauracji dzieł sztuki. Wiadomości z wykładów: Naturalne i Sztuczne Kamienie w Rzeźbie i Architekturze – ceramika.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia i oceny jest , wykonanie fotograficznej i pisemnej dokumentacji stanu zachowania zabytków oraz opracowanie programu prac konserwatorskich i restauratorskich i przeprowadzenie zaplanowanych zabiegów konserwatorskich przy obiekcie.
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
Literatura z zakresu historii sztuki dotycząca konserwowanego obiektu ceramicznego lub analogicznych.
Dokumentacje konserwatorskie i prace magisterskie studentów KKRAiR (biblioteka KKRAiR)
Dokumentacje technologiczne obiektów dyplomowych wykonywane przez studentów KKRAiR
Profilaktyczna Konserwacja Kamiennych Obiektów Zabytkowych, skrypt UMK, 1993
Zabytki Kamienne i Metalowe ich niszczenie i konserwacja profilaktyczna, pod red.
W. Domasłowskiego, UMK Toruń 2011
W.Domasłowski, M.Kęsy-Lewandowska J.Łukaszewicz, Badania nad konserwacją murów ceglanych, wyd. UMK Toruń 1998,
Pravoslav Rada, Techniki ceramiki artystycznej, Warszawa, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1993.
Literatura dodatkowa:
Richard A. Eppler, Douglas R. Eppler, Glazes and glass coatings, Westerville, The American Ceramic Society, 2000.
Cronyn J. M., The Elements of Archaeological Conservation. London & New York: Routledge, 2005. ISBN 0-415-01207-4.
Danuta Kleinrok, Marian Kordek, Technologia ceramiki, cz.3, Warszawa 1978.
Marian Kordek, Technologia ceramiki, cz.1, Warszawa 1974
|
W cyklu 2022/23Z:
Literatura z zakresu historii sztuki dotycząca konserwowanego obiektu ceramicznego lub analogicznych. Dokumentacje konserwatorskie i prace magisterskie studentów ZKEiDA (biblioteka Zakładu) Dokumentacje technologiczne obiektów dyplomowych wykonywane przez studentów ZKEiDA w Zakladzie Technologii i Technik Malarskich Profilaktyczna Konserwacja Kamiennych Obiektów Zabytkowych, skrypt UMK, 1993 Zabytki Kamienne i Metalowe ich niszczenie i konserwacja profilaktyczna, pod red. W. Domasłowskiego, UMK Toruń 2011 W.Domasłowski, M.Kęsy-Lewandowska J.Łukaszewicz, Badania nad konserwacją murów ceglanych, wyd. UMK Toruń 1998, Pravoslav Rada, Techniki ceramiki artystycznej, Warszawa, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1993. Richard A. Eppler, Douglas R. Eppler, Glazes and glass coatings, Westerville, The American Ceramic Society, 2000. Cronyn J. M., The Elements of Archaeological Conservation. London & New York: Routledge, 2005. ISBN 0-415-01207-4. Danuta Kleinrok, Marian Kordek, Technologia ceramiki, cz.3, Warszawa 1978. Marian Kordek, Technologia ceramiki, cz.1, Warszawa 1974
|
W cyklu 2023/24Z:
Literatura z zakresu historii sztuki dotycząca konserwowanego obiektu ceramicznego lub analogicznych. Dokumentacje konserwatorskie i prace magisterskie studentów ZKEiDA (biblioteka Zakładu) Dokumentacje technologiczne obiektów dyplomowych wykonywane przez studentów ZKEiDA w Zakladzie Technologii i Technik Malarskich Profilaktyczna Konserwacja Kamiennych Obiektów Zabytkowych, skrypt UMK, 1993 Zabytki Kamienne i Metalowe ich niszczenie i konserwacja profilaktyczna, pod red. W. Domasłowskiego, UMK Toruń 2011 W.Domasłowski, M.Kęsy-Lewandowska J.Łukaszewicz, Badania nad konserwacją murów ceglanych, wyd. UMK Toruń 1998, Pravoslav Rada, Techniki ceramiki artystycznej, Warszawa, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1993. Richard A. Eppler, Douglas R. Eppler, Glazes and glass coatings, Westerville, The American Ceramic Society, 2000. Cronyn J. M., The Elements of Archaeological Conservation. London & New York: Routledge, 2005. ISBN 0-415-01207-4. Danuta Kleinrok, Marian Kordek, Technologia ceramiki, cz.3, Warszawa 1978. Marian Kordek, Technologia ceramiki, cz.1, Warszawa 1974
|
Uwagi
|
W cyklu 2024/25Z:
W trakcie trwania zajęć dopuszcza się dwie regulaminowe nieobecności (odpowiadające trzem spotkaniom). Przekroczenie tej liczby bez okazania zwolnienia lub innego usprawiedliwiającego dokumentu wiąże się z automatyczną rezygnacją z zajęć, tj. brakiem zaliczenia
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: