Projektowanie konserwatorskie z zakresu papieru i skóry 1402-PK-PIS-4Z-SJ
Przedmiot ma na celu po pierwsze zdobycie przez studenta teoretycznych podstaw dotyczących tworzenia projektu konserwatorskiego i badania zbiorów zabytkowych.
W szczególności zrozumienia, czym jest projektowanie konserwatorskie, jako działanie z jednej strony uwolnione z całego procesu konserwatorskiego ale też jednocześnie nierozłączne z jego planowaniem. W tym ostatnim kontekście istotne jest omówienie zagadnień dotyczących rozpoznawania zbiorów typowych dla specjalności konserwatorskiej Konserwacja i Restauracja Papieru i Skóry, tj. księgozbiorów, zarówno starych druków, rękopisów, jak i książek dziewiętnastowiecznych, kolekcji grafik, malarstwa na podłożu papierowym, pocztówek, fotografii, zespołów zabytkowych krzeseł, zbiorów etnograficznych i innych. W zakres tych zagadnień wchodzi umiejętność wyboru technik badawczych, określenia założeń konserwatorskich-restauratorskich, planowanie zabiegów, wybór sposobu dokumentacji, określenie sposobów przechowywania, eksponowania, udostępniania. Ponadto szczególny nacisk jest kładziony na uświadomienie konieczności przestrzegania zasad etyki konserwatorskiej, stosowania precyzyjnej terminologii, co ma prowadzić do nabycia umiejętności merytorycznego dyskursu konserwatorskiego.
W cyklu 2022/23Z:
Opis przedmiotu zgodny z informacjami wpisanymi w sekcji nadrzędnej ("Podstawowe informacje o przedmiocie"). |
W cyklu 2023/24Z:
Opis przedmiotu zgodny z informacjami wpisanymi w sekcji nadrzędnej ("Podstawowe informacje o przedmiocie"). |
W cyklu 2024/25Z:
Opis przedmiotu zgodny z informacjami wpisanymi w sekcji nadrzędnej ("Podstawowe informacje o przedmiocie"). |
W cyklu 2025/26Z:
Opis przedmiotu zgodny z informacjami wpisanymi w sekcji nadrzędnej ("Podstawowe informacje o przedmiocie"). |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia wykładów- egzamin pisemny w formie testu. Test obejmuje następujące zagadnienia:
1. Etyka konserwatorska.
2. Uporządkowanie definicji konserwatorskich.
3. Projektowanie konserwatorskie na tle doktryn i teorii konserwatorskich.
4. Projektowanie konserwatorskie – czym jest i czemu służy.
5. Badania konserwatorskie - definicja, cel, metody.
6. Badania konserwatorskie zbiorów jako podstawa i część projektu konserwatorskiego.
7. Przykłady badań konserwatorskich zbiorów zabytkowych, różnorodność metod badawczych w Polsce i na świecie.
8. Wartościowanie zabytków - czym jest i czemu służy, podstawowe pojęcia (nadwartości, atrybuty rzeczywiste, potencjalne, konserwatorskie)
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Wybrana literatura podstawowa:
1. M. Pronobis-Brzezińska, Refleksja konserwatora nad wartościowaniem jako kluczowym zagadnieniem ochrony dziedzictwa kulturowego – historia, metodologia, perspektywa współczesności, w: Dzieła sztuki: konserwacja i badania, Konserwacja: Nauka i sztuka, t.2, red. J. Olszewska-Świetlik, s. 10-28; Wydawnictwo Naukowe UMK, wersja dwujęzyczna 1)pol. ISBN 978-83-231-4573-8 eISBN 978-83-231-4574-5 2) ang. ISBN 978-83-231-4575-2 eISBN 978-83-231-4576-9, publikacja recenzowana, dostęp: https://bit.ly/3DoSruj
2. M. Pronobis-Gajdzis, Analiza wartościująca zabytkowych kodeksów, księgozbiorów i bibliotek podstawą projektu konserwatorskiego [w:] Bibliotheca Nostra, Śląski Kwartalnik Naukowy. Konserwacja i digitalizacja dokumentów, Katowice 2017, nr 1(47)2017, s. 55 – 77.
3. M. Pronobis-Gajdzis, Marta Kłosiewicz, Grzegorz Nehring, Rola zabytkoznawczej analizy wartościującej w ustalaniu priorytetów konserwatorskich. Przypadek księgozbioru starych druków z Opactwa Benedyktynek w Żarnowcu., w: „Toruńskie Studia Bibliologiczne” 2017, nr 2 (19): 9-26.
4. M. Pronobis-Gajdzis, Od projektu do konserwacji. Sztuka konserwacji zabytkowych kodeksów - woluminy, księgozbiory, biblioteki. Katalog wystawy habilitacyjnej, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Wydział Sztuk Pięknych, Galeria „Forum” 25 kwietnia - 4 maja 2017, Wydawnictwo Naukowe UMK (red. Ewelina Gajewska), Toruń 2017.
4. Rouba Bogumiła J., Propozycja uporządkowania definicji [w:] Biuletyn Informacyjny Konserwatorów Dzieł Sztuki, 1998, nr 4 (35), vol. 9, s. 4 – 5
5. Rouba Bogumiła J., Potrzeba rozszerzania Kodeksu Etyki Zawodowej, [w:] Biuletyn Informacyjny Konserwatorów Dzieł Sztuki, 1998, nr 4 (35), vol. 9, s. 32-33
6. Rouba Bogumiła J., Zasady postępowania etycznego w ochronie dóbr kultur, [w:] Biuletyn Informacyjny Konserwatorów Dzieł Sztuki, 2000, nr 2 (41), vol. 11, s. 82-88
7. Rouba Bogumiła J., Projektowanie konserwatorskie [w:] Ochrona Zabytków, 2008, nr 1 (240), s. 57-78
8. Szmelter I., O fenomenie sztuk wizualnych i meandrach ich ochrony, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa, 2020, s. 47-64.
9. Szmelter Iwona, Strategia decyzyjna i projektowanie konserwatorskie na tle przeglądu teorii i doktryn konserwatorskich, Biuletyn Informacyjny Konserwatorów Dzieł Sztuki”, 2000, nr 2 (41), vol. 11, s. 61 - 63.
Literatura dodatkowa:
1. E.C.C.O. Wytyczne zawodowe, [w:] Biuletyn Informacyjny Konserwatorów Dzieł Sztuki, 1998, nr 4 (35), vol. 9, s. 22-27.
2. Kossakowski Edward, Projektowanie konserwatorskie, [w:]Studia i materiały Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Krakowie, Tom IX, cz. 2, Kraków 2000, s. 76 – 79.
3. Ostaszewska Maria, Aranżacja – rekonstrukcja – ekspozycja. Próba uściślenia pojęć [w:]Studia i materiały Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Krakowie, Tom IX, cz. 2, Kraków 2000, s. 28 - 35.
4. Pronobis-Gajdzis Małgorzata , Wartościowanie obiektów zabytkowych w kontekście współpracy muzeum – konserwator i oczekiwań odbiorcy zabytku. [w:] Problemy muzeów związane z zachowaniem i konserwacją zbiorów, V Międzynarodowa Konferencja Konserwatorska Szreniawa, 5 – 6 października 2012, Szreniawa 2013, s. 304 - 310.
5. Stec Mieczysław, Projektowanie jako podstawa optymalizacji nakładów i uprawnienia polityki konserwatorskiej [w:] Biuletyn Informacyjny Konserwatorów Dzieł Sztuki, 2000, nr 2 (41), vol. 11, s. 57- 60
6. Stec Mieczysław, Etymologia etyki konserwatora-restauratora dzieł sztuki [w:] Biuletyn Informacyjny Konserwatorów Dzieł Sztuki, 2003, nr 3-4 (54-55), vol. 14, s. 4-7
7. Stec Mieczysław, Projektowanie konserwatorskie – jako droga do lepszego porozumienia między konserwatorem a zleceniodawcą [w:] Biuletyn Informacyjny Konserwatorów Dzieł Sztuki, 2003, nr 3-4 (54-55), vol. 14, s. 8 -
8. Wolski Jerzy, Kodeks etyki zawodowej konserwatorów dzieł sztuki [w:] Biuletyn Informacyjny Konserwatorów Dzieł Sztuki, 1998, nr 4 (35), vol. 9, s. 16-17; 2000, nr 2 (41), vol. 11, s. 91-92.
W cyklu 2022/23Z:
Literatura konieczna i zalecana do zaliczenia przedmiotu zgodna z informacjami wpisanymi w sekcji nadrzędnej ("Podstawowe informacje o przedmiocie"). |
W cyklu 2023/24Z:
Literatura konieczna i zalecana do zaliczenia przedmiotu zgodna z informacjami wpisanymi w sekcji nadrzędnej ("Podstawowe informacje o przedmiocie"). |
W cyklu 2024/25Z:
Literatura konieczna i zalecana do zaliczenia przedmiotu zgodna z informacjami wpisanymi w sekcji nadrzędnej ("Podstawowe informacje o przedmiocie"). |
W cyklu 2025/26Z:
Literatura konieczna i zalecana do zaliczenia przedmiotu zgodna z informacjami wpisanymi w sekcji nadrzędnej ("Podstawowe informacje o przedmiocie"). |
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
Przedmiot cyklu dydaktycznym 2020/21 prowadzony wyłącznie w formie zdalnej. |
W cyklu 2023/24Z:
Przedmiot cyklu dydaktycznym 2020/21 prowadzony wyłącznie w formie zdalnej. |
W cyklu 2024/25Z:
Przedmiot cyklu dydaktycznym 2020/21 prowadzony wyłącznie w formie zdalnej. |
W cyklu 2025/26Z:
Przedmiot cyklu dydaktycznym 2020/21 prowadzony wyłącznie w formie zdalnej. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: