Projektowanie konserwatorskie z zakresu konserwacji malarstwa i rzeźby polichromowanej 1402-PK-M-4Z-SJ
W ramach cyklu wykładów omówione zostają zagadnienia etyki i filozofii utrzymania zabytków. Student poznaje 7 zasad konserwatorskich, umożliwiających podejmowanie prawidłowych decyzji w trakcie samego wykonywania prac. Zasady konserwatorskie omawiane są na tle
współczesnej teorii konserwacji, w której regułą generalną jest indywidualne traktowanie zabytku, oparte m.in. na wcześniej przeprowadzonych badaniach i wartościowaniu. Omawiana jest konieczność zachowywania wartości zabytków i zagadnienie ich autentyczności. Problematyka kreacji estetyki zabytków w procesie ich konserwacji i restauracji zilustrowana jest wieloma przykładami rozwiązań zrealizowanych w odniesieniu do fasad, dachów, malowideł, ołtarzy itp., z uwzględnieniem zagadnień prawidłowego wplatania zabytku w jego kontekst.
W trakcie wykładów omawiane jest zagadnienie konieczności przeprowadzania prac adaptujących zabytek do nowych funkcji, w przypadku wyczerpania funkcji pierwotnych. Omawiane są uniwersalne warunki poprawności adaptacji, rozumianej jako składnik procesu rewitalizacji – niezależne od formy i typu zabytku. Omawiane są krótko zagadnienia prawne, ekonomiczne i społeczne wpływające na prawidłowość prowadzenia procesów konserwatorskich.
W bloku poświęconym bezpośrednio projektowaniu przedstawiana jest historia projektowania i współcześnie wypracowana procedura tworzenia projektu konserwatorskiego.
Usystematyzowana zostaje wiedza studenta na temat projektowania dla różnego typu zabytków – od malowideł na podłożach płóciennych i drewnianych, poprzez różnego rodzaju przedmioty rzemiosła artystycznego, rzeźby polichromowane, do malowideł ściennych, których stan jest zawsze warunkowany stanem budowli, aż po samą budowlę.
Bogato ilustrowany wykład zawiera analizę przykładów bardzo wielu rozwiązań wraz z próbą oceny ich wpływu na wartości i estetykę obiektu a także na skuteczność i trwałość wykonanych prac.
Wykłady kończy prezentacja własnych opracowań projektowych autorki.
|
W cyklu 2024/25Z:
Zgodny z podanym w sekcji "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
W cyklu 2025/26Z:
Zgodny z podanym w sekcji "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Warunki zaliczenia: aktywne uczestnictwo w wykładach.
Forma zaliczenia: egzamin ustny – ocena zdobytej przez studenta wiedzy i umiejętności analizowania stanu obiektu zabytkowego i zagrożeń oraz przygotowania do projektowania prac konserwatorsko-restauratorskich zgodnie z zasadą minimalnej niezbędnej ingerencji [W1-3, U1-3, K1-4].
Kryteria oceniania:
50% = 2 (ndst)
51 - 60% = 3 (dst)
61 - 70% = 3,5 (dst plus)
71 - 80% = 4 (db)
81 - 90% = 4,5 (db plus)
91 - 100% = 5 (bdb)
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Rouba B. J., Wartość integralności w ochronie zabytków, [w:] Problemy muzeów związane z zachowaniem i konserwacją zbiorów. Wyd. MNRiPR-S. Szreniawa 2021 r., s. 133-144.
Rouba B. J., Wartościowanie w praktyce konserwatorskiej, [w:] Wartościowanie w ochronie i konserwacji zabytków, Praca zbiorowa pod red. B. Szmygina, PKN ICOMOS, BSKZ UMS Warszawa, Politechnika Lubelska Warszawa-Lublin 2012, s. 201-209.
Rouba B. J., Autentyczność i integralność zabytków – Ochrona Zabytków 4/2008, s. 35-55.
Wybrane fragmenty literatury uzupełniającej:
Appelbaum B., Conservation treatment methodology, Amsterdam: Butterworth-Heinemann 2009.
Archeologica Hereditas, Konserwacja zapobiegawcza środowiska t.1, Warszawa – Zielona Góra 2012.
Arszyński M., IDEA – PAMIĘĆ – TROSKA. Rola zabytków w przestrzeni społecznej i formy działań na rzecz ich zachowania od starożytności do połowy XX wieku, Malbork 2007.
Caple Ch., Conservation Skills: Judgement, Method and Decision Making, London New York: Routledge, 2000.
Chmielewski K., Uwagi do „Kodeksu etyki zawodowej konserwatorów dzieł sztuki” [w:] BIKDS, 1998, nr 4 (35), vol. 9, s. 20-21.
E.C.C.O. Wytyczne zawodowe, [w:] BIKDS, 1998, nr 4 (35), vol. 9, s. 22-27.
Kodeks Etyki Konserwatora-Restauratora Dzieł Sztuki, BIKDS nr 3 – 4, 2002.
Kossakowski E., Projektowanie konserwatorskie, [w:] Studia i materiały Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Krakowie, Tom IX, cz. 2, Kraków 2000, s. 76-79.
Kowalski W., Konserwacja dzieł sztuki a prawo autorskie, [w:] Studia i materiały Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Krakowie, Tom IX, cz. 2, Kraków 2000, s. 114-124
Kurpik W., Zasady konserwacji dzieł sztuki – celowość i zakres unormowań. BIKDS nr 3-4, 1996, s. 41-42.
Munoz-Vinas S., Contemporary Theory of Conservation, New York: Routlege, 2011.
Ostaszewska M., Aranżacja – rekonstrukcja – ekspozycja. Próba uściślenia pojęć [w:] Studia i materiały Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Krakowie, Tom IX, cz. 2, Kraków 2000, s. 28-35.
Płuska I., Międzynarodowa konferencja konserwatorska „Kraków 2000”, Karta Krakowska 2000, [w:] BIKDS, 2000, nr 4 (43), vol. 911, s. 58-65.
Problemy restauracji i badania zabytków architektury - pod red. A. Kociałkowskiej wyd. EFOZ – Polsko-Rosyjska Szkoła Ochrony Dziedzictwa Kulturowego, projekt Studzienka, s. 61-95.
Pronobis-Gajdzis M., Wartościowanie obiektów zabytkowych w kontekście współpracy muzeum – konserwator i oczekiwań odbiorcy zabytku, [w:] Problemy muzeów związane z zachowaniem i konserwacją zbiorów, V Międzynarodowa Konferencja Konserwatorska Szreniawa, 5 – 6 października 2012, Szreniawa 2013, s. 304-310.
Pruszyński J., Ochrona zabytków w Polsce, PWN 1989.
Rouba B. J., Etyka a estetyka w praktyce konserwatorskiej, [w:] I Forum Konserwatorów – Etyka i Estetyka, Toruń 25–27 lutego 1998, WO PSOZ, Toruń 1998, s. 92-102.
Rouba B. J., Propozycja uporządkowania definicji, [w:] BIKDS, 1998, nr 4 (35), vol. 9, s. 4-5.
Rouba B. J., Potrzeba rozszerzania Kodeksu Etyki Zawodowej, [w:] BIKDS, 1998, nr 4 (35), vol. 9, s. 32-33.
Rouba B. J., Zasady postępowania etycznego w ochronie dóbr kultury BIKDS nr 2 (41) 2000, s. 82-88.
Rouba B. J., Proces ochrony dóbr kultury – pojęcia, terminologia, [w:] Materiały z konferencji Ars longa – vita brevis – tradycyjne i nowoczesne metody badania dzieł sztuki, pod red. J. Flika, Wyd. UMK, Toruń 2003, s. 349-379.
Rouba B. J., Autentyczność i integralność zabytków, Ochrona Zabytków 4/2008, s. 35-55.
Rouba B. J., Projektowanie konserwatorskie, [w:] Ochrona Zabytków, 2008, nr 1 (240), s. 57-78.
Rouba B. J., Dlaczego adaptacje niszczą zabytki i czy tak być musi?, [w:] Adaptacja obiektów zabytkowych do współczesnych funkcji użytkowych. Praca zbiorowa pod red. B. Szmygina, Lubelskie Tow. Naukowe, Międzynarodowa Rada Ochrony Zabytków ICOMOS, Politechnika Lubelska, Warszawa – Lublin 2009, s. 113-129.
Rouba B. J., Ruiny, mury a zagadnienie integralności technicznej, [w:] Problemy utrzymania i adaptacji. Ochrona, konserwacja i adaptacja zabytkowych murów. Praca zbiorowa pod red. B. Szmygina, Lubelskie Tow. Naukowe, Politechnika Lubelska, Warszawa – Lublin 2010, s. 155-173.
Rouba B. J., Rozdroża ochrony dziedzictwa kulturowego w roku 2011, [w:] System ochrony zabytków w Polsce – analiza, diagnoza, propozycje. Praca zbiorowa pod red. B. Szmygina, PKN ICOMOS, BSKZ UMS Warszawa, Politechnika Lubelska, Lublin – Warszawa 2011, s. 35-38.
Rouba B. J., Zasady konserwatorskie a zabytki techniki, [w:] Problemy muzeów związane z zachowaniem i konserwacją zbiorów, IV Międzynarodowa Konferencja Konserwatorska, Szreniawa, 8 – 9 października 2010; Szreniawa 2011, s. 62-71.
Rouba B. J., Wartościowanie, jako narzędzie służące podejmowaniu decyzji w procesie konserwacji-restauracji; [w:] Pod lupą konserwatora. Wymiana doświadczeń w kontekście rewitalizacji zamku w Lidzbarku Warmińskim; Wyd. Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie 2016, s. 11-20 (polski), s. 21-30 (angielski).
Rouba B. J., Zasady konserwatorskie a zabytkowe parki, [w:] Ochrona Zabytków.nr 1/2016, s. 29-55.
Rymaszewski B., Klucze ochrony zabytków w Polsce, Ośrodek Dokumentacji Zabytków, Warszawa 1992.
Rymaszewski B., Polska ochrona zabytków, Wyd. Naukowe „Scholar”, Warszawa 2005.
Schinzel H., »Schweigendes Wissen« und Kommunikation RESTAURO 3/2012 s. 56-63.
Stawicki S., Moralność i etyka – ogólny zarys problematyki, [w:] BIKDS, 1998, nr 4 (35), vol. 9, s. 18-19.
Stec M., Projektowanie jako podstawa optymalizacji nakładów i usprawnienia polityki konserwatorskiej BIKDS Nr: 2 (41) 2000, vol. 11, s. 57- 60.
Stec M., Etymologia etyki konserwatora-restauratora dzieł sztuki, [w:] BIKDS, 2003, nr 3-4 (54-55), vol. 14, s. 4-7.
Stec M., Projektowanie konserwatorskie – jako droga do lepszego porozumienia między konserwatorem a zleceniodawcą, [w:] BIKDS, 2003, nr 3-4 (54-55), vol. 14, s. 8-9.
Szmelter I., Strategia decyzyjna i projektowanie konserwatorskie na tle przeglądu teorii i doktryn konserwatorskich, BIKDS, 2000, nr 2 (41), vol. 11, s. 61-63.
Szmelter I., Współczesna teoria konserwacji i restauracji dóbr kultury. Zarys zagadnień, [w:] Ochrona Zabytków 2006, nr 2, s. 5-40.
Szmygin B., Kształtowanie koncepcji zabytku i doktryny konserwatorskiej w Polsce w XX wieku, Lublin 2000.
Święcka E., Konserwator, restaurator i tożsamość kulturowa, BIKDS, 1998, nr 4 (35), vol. 9, s. 6.
Tajchman J., Badania i prace projektowe w zabytkach architektury w świetle ogólnej problematyki i ochrony zabytków, Ochrona Zabytków nr 3 – 4/ 1985 s. 157-162.
Tajchman J., Czynniki warunkujące i kształtujące ochronę i konserwację zabytków architektury, [w:] Architectura et historia Toruń 1999, s. 363-387.
Tajchman J., Konserwacja zabytków architektury – uwagi o metodzie, Ochrona Zabytków nr 2/1995 s. 150-159.
Tomaszewski A., Konserwacja zapobiegawcza środowiska, Międzynarodowa konferencja konserwatorska Kraków 2000. Dziedzictwo kulturowe fundamentem rozwoju cywilizacji 23 – 26.10.2000. Materiały konferencyjne, red. A. Kadłuczka, Kraków 2000, s. 306-307.
Wokół zagadnień estetyki zabytku po konserwacji i restauracji, Warszawa – Toruń 2012.
Wolski J., Kodeks etyki zawodowej konserwatorów dzieł sztuki, BIKDS, 1998, nr 4 (35), vol. 9, s. 16-17; 2000, nr 2 (41), vol. 11, s. 91-92.
Wolski J., P.S. do Kodeksu Zawodowego Konserwatorów-Restauratorów Dzieł Sztuki […], BIKDS 2000, nr 3 (42), vol. 11, s. 47-48.
Żelazny M., Estetyka filozoficzna, Toruń 2009.
|
W cyklu 2024/25Z:
Zgodna z podaną w sekcji "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
W cyklu 2025/26Z:
Zgodna z podaną w sekcji "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Uwagi
|
W cyklu 2024/25Z:
Brak. |
W cyklu 2025/26Z:
Brak. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: