Pracownia konserwacji restauracji fotografii 1402-PFO-5Z-SJ
Fotografie są wyjątkową grupą obiektów. Ich specyficzna budowa i wrażliwość na czynniki chemiczne i fizyczne sprawia, że metodyka ich ochrony oraz konserwacji wymaga uczestnictwa w pracowni z zakresu badań i konserwacji fotografii.
Studenci w ramach zajęć poznają XIX i XX-wieczne techniki fotograficzne, uczą się sposobów wytwarzania wybranych rodzajów fotografii na podłożach papierowych oraz rozpoznawania zniszczeń występujących na fotografiach. Przygotowaniem do prac konserwatorskich jest
Wykonywane są prace konserwatorskie na obiektach zabytkowych przy wykorzystaniu nowoczesnych materiałów i technik konserwatorskich. Jednocześnie, w trakcie prac, powstają dokumentacje konserwatorskie.
|
W cyklu 2022/23Z:
Patrz: "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)" |
W cyklu 2023/24Z:
Patrz: "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)" |
W cyklu 2024/25Z:
Patrz: "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)" |
W cyklu 2025/26Z:
Patrz: "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)" |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- projektu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Studenci otrzymują zaliczenie na ocenę, na podstawie: 1) obecności na zajęciach obowiązkowych, zgodnie z regulaminem studiów, i aktywny w nich uczestnictwie, 2). przeprowadzonych pracach badawczych i konserwatorsko-restauratorskich, wraz z wykonaniem pełnych dokumentacji prac konserwatorskich (część opisowa, dokumentacja fotograficzna).
Łącznie 22 pkt.
ndst. - 0-12 pkt. (<50%)
dst. - 13-14 pkt. (>50%)
dst.+ - 15-16 pkt. (>68%)
db. - 17-18 pkt. (>77%)
db.+ - 19-20 pkt. (>86%)
bdb. - 21-22 pkt. (>95%)
Praktyki zawodowe
-
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA
Gaczoł Ewa, Pilch Daria, "Konserwacja negatywów kolodionowych na podłożu
szklanym / Conservation of collodion glass plate negatives", Wiadomości Konserwatorskie / Journal of Heritage Conservation, 2018,
nr 55, s. 141-152.
Korsak M., Ciechańska M., „Konserwacja albumu fotograficznego z przełomu XIX i XX w., z fotografiami rodziny Dihm. Album i fotografie – razem czy osobno?”, Notes Konserwatorski, 2010, nr 13, s. 175-187.
Kozielec T., „Elektrostatyczne oczyszczanie oprawionych i nieoprawionych fotografii w praktyce konserwatorskiej”, [w:] „Czarno-biały obraz świata, problemy ochrony i konserwacji dawnych fotografii = Black and white image of the world : issues in the conservation of photographs”, red. Elżbieta Jabłońska, Tomasz Kozielec, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2018, s. 143-162.
Seweryn A., "Ratowanie materiałów fotograficznych na wypadek wystąpienia katastrofy", Notes Konserwatorski, 2016, nr 18, s. 35-52.
Zając I., „Nietypowe fotografie – konserwacja i restauracja dwóch portretów”, Notes Konserwatorski, 2010, nr 13, s. 165-174.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA (NIEOBOWIĄZKOWA)
Czuczko J., Cybul-Różycka A., Wojciechowska W., Zastosowanie żeli gellan do konserwacji zabytków papierowych wrażliwych na działanie wody: badania i praktyka", AUNC. Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, 2017, XLVIII, s. 423-460.
„Czarno-biały obraz świata, problemy ochrony i konserwacji dawnych fotografii = Black and white image of the world : issues in the conservation of photographs”, red. Elżbieta Jabłońska, Tomasz Kozielec, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2018.
"Graphic Atlas", Image Permanence Institute, http://www.graphicsatlas.org/ [identyfikacja technik fotograficznych i fotomechanicznych]
Hendriks K. B. (et al.), „Fundamentals of Photograph Conservation: A Study Guide”, National Archives of Canada, (copyright 1991).
Michaś A., „Real & other photos: wstęp do historii, identyfikacji i kolekcjonowania wczesnych fotograficznych kartek pocztowych”, Warszawa 2011.
"Notes on Photographs", George Eastman House http://www.notesonphotographs.org/ [zagadnienia z technologii i konserwacji]
„Topics in Photographic Preservation”, https://resources.culturalheritage.org/pmg-topics/ [czasopismo zawiera liczne artykuły na temat badań i konserwacji fotografii].
|
W cyklu 2022/23Z:
Patrz: "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)" |
W cyklu 2023/24Z:
Patrz: "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)" |
W cyklu 2024/25Z:
Patrz: "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)" |
W cyklu 2025/26Z:
Patrz: "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)" |
Uwagi
|
W cyklu 2022/23Z:
Uwaga zajęcia prowadzone są w formie zblokowanej - wymiennie z zajęciami o tkaninie p. Kasi Zapolskiej, tj. w jednym tygodniu cały dzień prowadzone są |
W cyklu 2023/24Z:
Uwaga zajęcia prowadzone są w formie zblokowanej - wymiennie z zajęciami o tkaninie p. Kasi Zapolskiej, tj. w jednym tygodniu cały dzień prowadzone są |
W cyklu 2024/25Z:
Uwaga zajęcia prowadzone są w formie zblokowanej - wymiennie z zajęciami o tkaninie p. Kasi Zapolskiej, tj. w jednym tygodniu cały dzień prowadzone są |
W cyklu 2025/26Z:
Uwaga zajęcia prowadzone są w formie zblokowanej - wymiennie z zajęciami o tkaninie p. Kasi Zapolskiej, tj. w jednym tygodniu cały dzień prowadzone są |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: