Pracownia budowy chemicznej i czynników niszczących 1402-PBCh-4Z-SJ
W ramach zajęć studenci zapoznają się z następującymi zagadnieniami:
1. Metody inwazyjne i nieinwazyjne w badaniu dzieł sztuki i zabytków.
2. Schemat badań analitycznych.
3. Karta próbek.
4. Metodyka badań naturalnych i sztucznych kamieni.
5. Metodyka analizy zapraw i ceramiki.
6. Analiza szkieł i glazur.
7. Analiza soli rozpuszczalnych w wodzie, które zawarte są w materiałach kamiennych oraz wykwitów soli z powierzchni.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
- obserwacji
- doświadczeń
- laboratoryjna
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
W ostatecznej ocenie uwzględniane będą:
- frekwencja i zaangażowanie w czasie zajęć,
- staranność wykonywanych zadań badawczych,
- wiedza, którą studenci reprezentują w czasie dyskusji,
- sprawozdanie z przeprowadzonych eksperymentów.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Zabytki kamienne i metalowe, ich niszczenie i konserwacja profilaktyczna, pod red. W.Domasłowskiego, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2011.
Preventive Conservation of Stone Objects, edited by Wiesław Domasłowski, wyd. UMK Toruń 2003
J.W. Łukaszewicz, Badania konserwatorskie stanu zachowania zabytków architektonicznych, ceglanych murów i ruin [w:] Trwała ruina II Problemy utrzymania i adaptacji, Ochrona konserwacja i adaptacja zabytkowych murów, red. B. Szmygin, wydawca Politechnika Lubelska, Lublin-Warszawa 2010, s. 97-110,
J.Rogóż, Zastosowanie technik nieniszczących w badaniach konserwatorskich malowideł ściennych, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2009.
W.Szczepaniak, Metody instrumentalne w analizie chemicznej, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: