Problematyka artystyczna nowych mediów 1402-PANM-2Z-S2
Przedmiot poświęcony jest problematyce nowych mediów, z konieczności ograniczony do wybranych zagadnień. Wstępem do tematu będzie omówienie trudności związanych z definicją pojęcia "nowe media" oraz próba charakterystyki praktyk artystycznych i kuratorskich, które wykorzystują nowe technologie i narzędzia medialne oraz omówienie natury związku pomiędzy sztuką a technologią i nauką (na przykładach wystaw i projektów realizowanych w instytucjach kultury w Polsce i zagranicą). W dalszej części zajmiemy się kontekstem wystawienniczym omawiając wyzwania jakie przed instytucjami i kuratorami stawia hybrydyczna sztuka nowych mediów, w jaki sposób wpływa na odbiorców zmieniając ich zachowania i postępowanie wobec sztuki.
Całkowity nakład pracy studenta
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2023/24Z: |
Kryteria oceniania
Obecność i aktywny udział w zajęciach. Opracowanie wybranego tematu wraz z krótką prezentacją multimedialną
Kryteria oceniania:
Znajomość pojęć, koncepcji i artystów w obszarze omawianej problematyki. Umiejętność zastosowania wiedzy oraz formułowanie pytań i odpowiedzi podczas przedstawienia samodzielnie przygotowanego tematu wraz z krótką prezentacją multimedialną
Praktyki zawodowe
/
Literatura
Kluszczyński, R. W., Sztuka interaktywna, Warszawa 2010.
Piotr Zawojski, Cyberkultura. Syntopia sztuki, nauki i technologii, Poltext. Warszawa 2010.
Piotr Zawojski, Sztuka obrazu i obrazowania w epoce nowych mediów. Oficyna Naukowa. Warszawa 2012.
Klasyczne dzieła sztuki nowych mediów. Pod red. Piotra Zawojskiego. Instytucja Kultury Katowice – Miasto Ogrodów. Katowice 2015 (wersja do pobrania pdf)
Interaktywne media sztuki, red. Antoni Porczak, ASP Kraków 2009
P. Zawojski, Technokultura i jej manifestacje artystyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2016
Kody McLuhana. Topografia nowych mediów, red. A.Maj, M.Derda-Nowakowski, Wydawnictwo naukowe ExMachina 2009.
Mindware. Technologie dialogu, red. P.Celiński, Warsztaty Kultury – WSPiA, Lublin 2012
Seria Art& Science Meeting, Centrum Sztuki Współczesnej, Gdańsk/ red. R.W.Kluszczyński (wybór)
W stronę trzeciej kultury. Koegzystencja sztuki, nauki i technologii, Centrum Sztuki Współczesnej, Gdańsk 2011 (do pobrania pdf)
Sztuka nowych mediów i jej konteksty kulturowe, Zeszyty Artystyczne ASP w Poznaniu, vol. 17, Poznań 2008 (do pobrania pdf)
Rethinking Curating, ed. B.Graham, S.Cook, The Mit Press Cambridge 2010
Performativity in the Gallery. Staging Interactive Encounters, ed. O. Remes, L.MacCulloch, M. Leino, Peter LangAG, International Academic Publishers, Bern 2014,
New Collecting: Exhibiting and Audiences after New Media Art, ed. B.Graham, Routledge 2014
Wskazana literatura w większości jest wykorzystywana we fragmentach, jako wybór poszczególnych fragmentów i tekstów. Dostęp do tekstów obcojęzyczne zapewnia prowadzący (fragmenty). Inne materiały pomocnicze: Filmy dokumentalne, materiały z festiwali i wystaw, dokumentacje twórczości artystów prezentowane podczas zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: