Ochrona krajobrazu kulturowego 1402-OK-1Z-K-S2
Z A G A D N I E N I A (w ramach 30 godz.):
1. ZAGADNIENIA WSTĘPNE; KARTA FLORENCKA: Krótki wstęp do całego kursu, dokumenty doktrynalne (Karta Florencka 1981, Europejska Konwencja Krajobrazowa – 2000 i inne);
2. HISTORIA OGRODÓW – STAROŻYTNOŚĆ: początki ogrodnictwa, Mezopotamia (Babilon i Asyria), Egipt; ogrody antyku: Grecja i Rzym; uwarunkowania, cechy, realizacje;
3. HISTORIA OGRODÓW – ŚREDNIOWIECZE: ogrody klasztorne i zamkowe, ogrody miejskie; uwarunkowania, cechy, warstwy znaczeniowe; realizacje;
4. HISTORIA OGRODÓW – OGRODY RENESANSOWE (ŚWIAT): ogrody włoskie; uwarunkowania, cechy, elementy przestrzenne, realizacje;
5. HISTORIA OGRODÓW – OGRODY REESANSOWE (POLSKA): uwarunkowania, cechy, realizacje;
6. HISTORIA OGRODÓW – BAROK I ROKOKO (ŚWIAT): ogrody francuskie; uwarunkowania, cechy, elementy przestrzenne, realizacje; założenia urbanistyczno-ogrodowe i krajobrazowo-ogrodowe;
7. HISTORIA OGRODÓW – BAROK I ROKOKO (POLSKA): uwarunkowania, cechy, realizacje;
8. HISTORIA OGRODÓW – OGRODY KRAJOBRAZOWE: ogrody angielskie; nurty – krajobrazowe, romantyczne, sentymentalne; uwarunkowania, cechy, elementy przestrzenne, realizacje;
9. HISTORIA OGRODÓW – OGRODY XIX i XX w.: ogólna charakterystyka, ogrody publiczne: parki, skwery, planty, ogrody jordanowskie, parki zdrojowe, ogrody wystawowe; uwarunkowania, cechy, realizacje;
10. OGRODY INNYCH KRĘGÓW KULTUROWYCH: ogrody Chin, styl japoński, ogrody na kontynencie amerykańskim, ogrody islamu; uwarunkowania, cechy, realizacje;
11./12. METODOLOGIA BADAŃ HISTORYCZNYCH OGRODÓW I ZAŁOŻEŃ ZIELENI, RODZAJE ZNISZCZEŃ, DZIAŁANIA KONSERWATORSKIE, OPRACOWANIA I DOKUMENTACJE KONSERWATORSKIE: (przykłady, zakres itp.) – ogrody, parki, cmentarze...
13. DZIAŁANIA KONSERWATORSKIE W OGRODACH ZABYTKOWYCH: przykłady
14. KOLOKWIUM ZALICZENIOWE
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ocena końcowa wystawiana na podstawie:
- oceny z pisemnego kolokwium: W1-W3, U1-U2, K1 (aktywność na zajęciach może być premiowana podniesieniem ostatecznej oceny o 0,5 stopnia – U3, K1-K3).
Obecność: dopuszczalne 2 nieusprawiedliwione nieobecności;
przy przekroczeniu: prezentacja;
nieusprawiedliwione powyżej połowy – brak zaliczenia.
Kryteria oceniania:
ndst – 0 – 10 pkt (0% - 50%)
dst- 10,5 - 12 pkt (51 - 61%)
dst plus- 12,5 – 13,5 pkt (62 - 69%)
db- 14 - 16 pkt (70 - 81%)
db plus- 16,5 – 17,5 pkt (82 -89%)
bdb- 18 - 20 pkt (90% - 100%)
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
L I T E R A T U R A P O D S T A W O W A:
J. Bogdanowski, Polskie ogrody ozdobne, Warszawa 2000.
J. Bogdanowski, Polska sztuka ogrodowa. Krótka historia kompozycji i rewaloryzacji, Kraków 1999.
G. Ciołek, Ogrody polskie (uzup. J. Bogdanowski), Warszawa 1978.
P. Hobhouse, Historia ogrodów, Warszawa 2005.
L. Majdecki, Historia Ogrodów, Warszawa 2010.
L. Majdecki, Ochrona i konserwacja zabytkowych założeń ogrodowych, Warszawa 1993.
A. Mitkowska, K. Łakomy, K. Hodor, Historia ogrodów europejskiego kręgu kulturowego, cz. I i II, Kraków 2012-2013.
T. Wengel, The art of gardening through the ages, Leipzig 1987.
L I T E R A T U R A U Z U P E Ł N I A J Ą C A:
K. Dąbrowską-Budziło, Genius loci jako potencjalne źródło inspiracji dla kształtowania krajobrazu, [w:] Niematerialne wartości krajobrazów kulturowych, Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego, nr 15, Sosnowiec 2011, ss. 227-235.
D. Lichaczow, Poezja ogrodów. O semantyce stylów ogrodowo-parkowych, przeł. K. Sakowicz, red. nauk. J. Trzynadlowski, Wrocław 1991.
K. Łakomy, Genius loci w sztuce ogrodowej (aspekty historyczne i współczesne), Czasopismo Techniczne, 2010, Architektura, z. 5-A, ss. 5–11.
A. Różańska, L. Krogulec, J. Rylke, Historia architektury i sztuki ogrodowej, Warszawa 2008.
M. Szafrańska, Człowiek w renesansowym ogrodzie, Kraków 2011.
M. Szafrańska, Ogród. Forma – symbol – marzenie, Warszawa 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: