Naturalne i sztuczne kamienie w rzeźbie i architekturze-ceramika
1402-NiSzK-3Z-SJ
Historia ceramiki użytkowej i artystycznej na świecie i w Polsce
Charakterystyka wyrobów ceramicznych w oparciu o surowce i ich funkcje w procesie wyrobu ceramiki architektonicznej, użytkowej i artystycznej.
Otrzymywanie i technologia ceramiki
Wady technologiczne i wynikające z niewłaściwego doboru oraz jakości surowców.
Zniszczenia zabytkowych wyrobów ceramicznych i ich przyczyny.
Przegląd metod konserwatorskich dotyczących zabytkowej ceramiki.
Konserwacja i restauracja zabytków ceramicznych:
Zajęcia zapoznają studentów z pełnym zakresem prac konserwatorskich i restauratorskich realizowanych przy ceramicznych obiektach zabytkowych. Na podstawie wybranych przykładów ceramicznych detali architektonicznych, znajdujących się we wnętrzu i na zewnątrz oraz przedmiotów rzemiosła artystycznego, zostaje omówiona problematyka technologiczna i konserwatorska począwszy od przedstawienia koncepcji, aż po zakończenie prac konserwatorskich i restauratorskich.
W oparciu o literaturę i praktykę konserwatorską przedstawienie szeregu złożonych problemów związanych z:
• budową technologiczną określoną na podstawie wykonanych badań na obiekcie i wyników badań specjalistycznych,
• procesami niszczenia i określeniem przyczyn zniszczeń
• przedstawieniem koncepcji konserwacji i restauracji rozpatrywanej indywidualnie do konkretnych obiektów zabytkowych. Zwrócenie uwagi na odpowiednio przygotowany warsztat konserwatorski, rozwiązania materiałowe i estetyczne oraz właściwą ekspozycję zabytku po konserwacji, w kontekście istniejącego otoczenia.
Omówienie zasad dokumentowania przebiegu prac konserwatorskich i restauratorskich przy wyrobach ceramicznych.
|
W cyklu 2024/25Z:
Historia ceramiki użytkowej i artystycznej na świecie i w Polsce Charakterystyka wyrobów ceramicznych w oparciu o surowce i ich funkcje w procesie wyrobu ceramiki architektonicznej, użytkowej i artystycznej. Otrzymywanie i technologia ceramiki Wady technologiczne i wynikające z niewłaściwego doboru oraz jakości surowców. Zniszczenia zabytkowych wyrobów ceramicznych i ich przyczyny. Przegląd metod konserwatorskich dotyczących zabytkowej ceramiki. Konserwacja i restauracja zabytków ceramicznych: Zajęcia zapoznają studentów z pełnym zakresem prac konserwatorskich i restauratorskich realizowanych przy ceramicznych obiektach zabytkowych. Na podstawie wybranych przykładów ceramicznych detali architektonicznych, znajdujących się we wnętrzu i na zewnątrz oraz przedmiotów rzemiosła artystycznego, zostaje omówiona problematyka technologiczna i konserwatorska począwszy od przedstawienia koncepcji, aż po zakończenie prac konserwatorskich i restauratorskich. W oparciu o literaturę i praktykę konserwatorską przedstawienie szeregu złożonych problemów związanych z: • budową technologiczną określoną na podstawie wykonanych badań na obiekcie i wyników badań specjalistycznych, • procesami niszczenia i określeniem przyczyn zniszczeń • przedstawieniem koncepcji konserwacji i restauracji rozpatrywanej indywidualnie do konkretnych obiektów zabytkowych. Zwrócenie uwagi na odpowiednio przygotowany warsztat konserwatorski, rozwiązania materiałowe i estetyczne oraz właściwą ekspozycję zabytku po konserwacji, w kontekście istniejącego otoczenia. Omówienie zasad dokumentowania przebiegu prac konserwatorskich i restauratorskich przy wyrobach ceramicznych.
|
W cyklu 2025/26Z:
Historia ceramiki użytkowej i artystycznej na świecie i w Polsce Charakterystyka wyrobów ceramicznych w oparciu o surowce i ich funkcje w procesie wyrobu ceramiki architektonicznej, użytkowej i artystycznej. Otrzymywanie i technologia ceramiki Wady technologiczne i wynikające z niewłaściwego doboru oraz jakości surowców. Zniszczenia zabytkowych wyrobów ceramicznych i ich przyczyny. Przegląd metod konserwatorskich dotyczących zabytkowej ceramiki. Konserwacja i restauracja zabytków ceramicznych: Zajęcia zapoznają studentów z pełnym zakresem prac konserwatorskich i restauratorskich realizowanych przy ceramicznych obiektach zabytkowych. Na podstawie wybranych przykładów ceramicznych detali architektonicznych, znajdujących się we wnętrzu i na zewnątrz oraz przedmiotów rzemiosła artystycznego, zostaje omówiona problematyka technologiczna i konserwatorska począwszy od przedstawienia koncepcji, aż po zakończenie prac konserwatorskich i restauratorskich. W oparciu o literaturę i praktykę konserwatorską przedstawienie szeregu złożonych problemów związanych z: • budową technologiczną określoną na podstawie wykonanych badań na obiekcie i wyników badań specjalistycznych, • procesami niszczenia i określeniem przyczyn zniszczeń • przedstawieniem koncepcji konserwacji i restauracji rozpatrywanej indywidualnie do konkretnych obiektów zabytkowych. Zwrócenie uwagi na odpowiednio przygotowany warsztat konserwatorski, rozwiązania materiałowe i estetyczne oraz właściwą ekspozycję zabytku po konserwacji, w kontekście istniejącego otoczenia. Omówienie zasad dokumentowania przebiegu prac konserwatorskich i restauratorskich przy wyrobach ceramicznych.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe: 30
Łącznie godziny realizowane z nauczycielem akademickim 30 (1ECTS)
2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta, potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. wcześniejsze przygotowanie i
uzupełnienie notatek i wybór odpowiednich materiałów do zajęć (zebranie materiałów, zapoznanie się z literaturą), wymagane
powtórzenie materiału, pisanie prac, czytanie literatury: 15 godz.
3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (egzamin z oceną): 15 godz. - wszystkie problemy dokładnie i
precyzyjnie omówione są w wykładach
Łącznie czas poświęcony na pracę indywidualną studenta 30godzin (1ECTS)
Łącznie 60 godzin (2ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
W.1. Zna mechanizmy oddziaływania fizycznych, chemicznych i biologicznych czynników środowiskowych na materię dzieł sztuki i zabytków. K_W04
W.2. Posiada wiedzę w zakresie materiałoznawstwa substancji zabytkowej oraz historycznych i współczesnych materiałów konserwatorskich. K_W05
W.3. Zna metody fizyczne i chemiczne badania dzieł sztuki i zabytków. K_W06
W.4. Zna podstawy historii sztuki, z uwzględnieniem interpretacji i wartościowania dzieł sztuki (K_W07);
W.5. Zna podstawy historii i teorii ochrony i konserwacji-restauracji dzieł sztuki i zabytków (K_W08);
W.6. Posiada wiedzę dotyczącą dawnych technologii i technik artystycznych (K_W09);
W.7. Posiada wiedzę w dziedzinie sztuk plastycznych w zakresie warsztatu artystycznego (K_W10);
W.8. Ma wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy (K_W13).
Efekty uczenia się - umiejętności
U.1. Umie przeprowadzić rozpoznanie stanu zachowania zabytku, określić przyczyny zniszczeń i sformułować program prac badawczych oraz konserwatorskich i restauratorskich (K_U01);
U.2. Potrafi określić, rozpoznać i opisać budowę techniczną dzieła sztuki i zabytku z uwzględnieniem oryginału i warstw wtórnych (K_U02);
U.3. Posiada umiejętność wykorzystania wiedzy konserwatorskiej, technologicznej oraz wiedzy z zakresu nauk humanistycznych i przyrodniczych dla przygotowania projektu konserwatorskiego (K_U04);
U.4. Potrafi określić zasady profilaktyki i minimalizacji niszczącego oddziaływania fizycznych, chemicznych i biologicznych czynników środowiskowych na materię dzieł sztuki i zabytków (K_U06);
U.5. Rozpoznaje rodzaje technik sztuk plastycznych (K_U10).
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K.1. Ma świadomość znaczenia wartości (artystycznej, historycznej, emocjonalnej itd.) dzieł sztuki i zabytków, ich nieodtwarzalności i obowiązku ich respektowania w procesie konserwacji – restauracji (K_K01);
K.2. Ma świadomość znaczenia profesjonalizmu i konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej (K_K02);
K.3. Ma świadomość i rozumie aspekty oraz skutki działań konserwatorskich, m.in. związane z używanymi preparatami, na obiekty zabytkowe, środowisko naturalne, ma świadomość związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje (K_K03);
K.4. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz potrzebę włączania specjalistów z innych dziedzin do rozwiązywania szczególnie złożonych zagadnień konserwatorskich (K_K05);
K.5. Rozumie znaczenie kształtowania estetyki dzieła jako wyniku prac konserwatorsko – restauratorskich (K_K08).
Metody dydaktyczne
Wykład
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- klasyczna metoda problemowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Wiadomości z dziedziny profilaktycznej konserwacji kamieni naturalnych i sztucznych, metod i materiałów służących wzmacnianiu i uzupełnianiu ubytków w kamiennych obiektach zabytkowych. Wiadomości z dziedziny chemii z zakresu programu nauczania w szkole średniej oraz na pierwszym roku studiów na kierunku konserwacji i restauracji dzieł sztuki.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny
Ocena
wynik 91% i powyżej – ocena 5,0
wynik 81-90% – ocena 4,5
wynik 71%-80% – ocena 4,0
wynik 61-70%– ocena 3,5
wynik 51-60%– ocena 3,0
wynik 50% i poniżej– ocena 2,0.
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Literatura z zakresu historii sztuki dotycząca konserwowanego obiektu ceramicznego lub analogicznych (wybrane fragmenty).
Dokumentacje technologiczne, konserwatorskie i prace magisterskie studentów ZKEiDA (biblioteka KKRAiR) (wybrane fragmenty)
Profilaktyczna Konserwacja Kamiennych Obiektów Zabytkowych, skrypt UMK, 1993 (wybrane fragmenty)
Zabytki Kamienne i Metalowe ich niszczenie i konserwacja profilaktyczna, pod red. W. Domasłowskiego, UMK Toruń 2011 (wybrane fragmenty)
W.Domasłowski, M.Kęsy-Lewandowska J.Łukaszewicz, Badania nad konserwacją murów ceglanych, wyd. UMK Toruń 1998, (wybrane fragmenty)
Pravoslav Rada, Techniki ceramiki artystycznej, Warszawa, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1993., (wybrane fragmenty)
Literatura dodatkowa:
Richard A. Eppler, Douglas R. Eppler, Glazes and glass coatings, Westerville, The American Ceramic Society, 2000. (wybrane fragmenty)
Cronyn J. M., The Elements of Archaeological Conservation. London & New York: Routledge, 2005. ISBN 0-415-01207-4. (wybrane fragmenty)
Danuta Kleinrok, Marian Kordek, Technologia ceramiki, cz.3, Warszawa 1978.
Marian Kordek, Technologia ceramiki, cz.1, Warszawa 1974 (wybrane fragmenty)
|
W cyklu 2024/25Z:
Literatura obowiązkowa: Dokumentacje technologiczne, konserwatorskie i prace magisterskie studentów KKRAiR (biblioteka KKRAiR) (wybrane fragmenty)
Profilaktyczna Konserwacja Kamiennych Obiektów Zabytkowych, skrypt UMK, 1993 (wybrane fragmenty) Zabytki Kamienne i Metalowe ich niszczenie i konserwacja profilaktyczna, pod red. W. Domasłowskiego, UMK Toruń 2011 (wybrane fragmenty) W.Domasłowski, M.Kęsy-Lewandowska J.Łukaszewicz, Badania nad konserwacją murów ceglanych, wyd. UMK Toruń 1998, (wybrane fragmenty) Pravoslav Rada, Techniki ceramiki artystycznej, Warszawa, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1993., (wybrane fragmenty)
Literatura dodatkowa: Richard A. Eppler, Douglas R. Eppler, Glazes and glass coatings, Westerville, The American Ceramic Society, 2000. (wybrane fragmenty) Cronyn J. M., The Elements of Archaeological Conservation. London & New York: Routledge, 2005. ISBN 0-415-01207-4. (wybrane fragmenty) Danuta Kleinrok, Marian Kordek, Technologia ceramiki, cz.3, Warszawa 1978. Marian Kordek, Technologia ceramiki, cz.1, Warszawa 1974 (wybrane fragmenty)
|
W cyklu 2025/26Z:
Literatura obowiązkowa: Dokumentacje technologiczne, konserwatorskie i prace magisterskie studentów KKRAiR (biblioteka KKRAiR) (wybrane fragmenty)
Profilaktyczna Konserwacja Kamiennych Obiektów Zabytkowych, skrypt UMK, 1993 (wybrane fragmenty) Zabytki Kamienne i Metalowe ich niszczenie i konserwacja profilaktyczna, pod red. W. Domasłowskiego, UMK Toruń 2011 (wybrane fragmenty) W.Domasłowski, M.Kęsy-Lewandowska J.Łukaszewicz, Badania nad konserwacją murów ceglanych, wyd. UMK Toruń 1998, (wybrane fragmenty) Pravoslav Rada, Techniki ceramiki artystycznej, Warszawa, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1993., (wybrane fragmenty)
Literatura dodatkowa: Richard A. Eppler, Douglas R. Eppler, Glazes and glass coatings, Westerville, The American Ceramic Society, 2000. (wybrane fragmenty) Cronyn J. M., The Elements of Archaeological Conservation. London & New York: Routledge, 2005. ISBN 0-415-01207-4. (wybrane fragmenty) Danuta Kleinrok, Marian Kordek, Technologia ceramiki, cz.3, Warszawa 1978. Marian Kordek, Technologia ceramiki, cz.1, Warszawa 1974 (wybrane fragmenty)
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: