Historia sztuki nowożytnej polskiej 1402-NZPL-2L-S1
Zajęcia poświęcone zostaną kolejnym tematom:
[1] - Architektura grobowych kaplic kopułowych w Polsce
[2] - Renesansowa przebudowa katedry Wniebowzięcia NMP w Płocku
[3] - Warsztat budowlany Jana Baptysty Wenecjanina
[4] - Renesansowa przebudowa zamku Piastów Śląskich w Brzegu
[5] - Kościoły pielgrzymkowe na Warmii w XVII i XVIII wieku
[6] - Lokalne warsztaty rzeźbiarskie w XVIII wieku na przykładzie działalności cechu toruńskiego. J. A. Langenhahn i jego realizacje
[7] - Stołeczny warsztat rzeźbiarski Jana Jerzego Plerscha
[8] - "Res-imagines" - rzemiosło artystyczne XVII i XVIII wieku w Polsce
[9] - Iluminatorstwo krakowskie początków XVI wieku - casus "Pontyfikału Erazma Ciołka"
[10] - Malarstwo religijne wczesnego baroku w Polsce na przykładzie działalności Bartłomieja Strobla i Tomasza Dolabelli
[11] - Sarmacki obrządek pogrzebowy i fenomen portretu trumiennego w sztuce polskiej
[12] - Srebrne aplikacje na obrazach kultowych
[13] - Rozpowszechnienie i przemiany typów ikonograficznych Matki Bożej Częstochowskiej oraz Matki Bożej Śnieżnej w nowożytnej sztuce polskiej
[14] - Bractwa religijne w Polsce i artystyczne aspekty ich działalności
[15] - Artystyczne przejawy kultu św. Jana Nepomucena w Polsce
______________________________
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- referatu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Studenci otrzymują zaliczenie na podstawie:
1) obecności na zajęciach
2) oceny przygotowanych prezentacji
3) oceny aktywności na zajęciach
________________________________
1) przewiduje się możliwość dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności;
2) przygotowane prezentacje będą ocenianie pod kątem zawartości merytorycznej (nota o autorze tekstu/książki, własne poszukiwania materiałów ikonograficznych w literaturze, internetowych fototekach, własne zdjęcia) i poprawności doboru materiału ilustracyjnego i ich właściwego opisu oraz ich przydatności w dyskusji z pozostałą grupą studentów;
3) student jest zobowiązany być każdorazowo przygotowanym z zadanej literatury i brać czynny udział w dyskusji moderowanej przez prowadzącego;
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA
______________________________
Chrościcki Juliusz, Pompa Funebris. Z dziejów kultury staropolskiej, Warszawa 1974.
Chrzanowski Tadeusz, Kornecki Marian, Wota srebrne. Z badań nad sztuką sarmatyzmu w Polsce, „Biuletyn Historii Sztuki”, 2 (1970), s. 209–214.
Fedorowicz Szymon (opr. i ed.), Pontyfikał Erazma Ciołka (seria: "Monumenta Sacra Polonorum", 5), Kraków 2019, s. V-XXX.
Golonka Jan, Jasnogórska Bogurodzica w podobiznach i kopiach od XVI do XX wieku, Częstochowa – Jasna Góra 1985.
Gronowski Michał Tomasz OSB, Matka Boża Śnieżna (Sancta Maria Maior/Salus Populi Romani) w Polsce. Prolegomena do badań nad rozwojem kultu i wizerunków, „Kościół w Polsce. Dzieje i kultura”, 17 (2018), s. 197-264 [zwł. ss. 211-230].
Kaczmarzyk Jadwiga, Życie i twórczość Jana Jerzego Plerscha, „Rocznik Warszawski”, XI (1972), s.57–102.
Kunkel Robert, Jan Baptysta Wenecjanin, budowniczy i obywatel płocki, „Biuletyn Historii Sztuki”, 1 (1983), s. 25–48.
Łoziński Jerzy Zygmunt, Grobowe kaplice kopułowe w Polsce 1520–1620, Warszawa 1973.
Łyczak Bartłomiej, Toruński cech rzeźbiarski i snycerka na obszarze jego oddziaływania w latach 1695–1793, Warszawa 2018 [zwł. ss. 26-39; 58-69].
Poklewski Józef, Warmińskie sanktuaria pielgrzymkowe w XVII i XVIII wieku, [w:] Kościół i sztuka pobrzeża Bałtyku. Kirche und Kunst im Ostseeraum, red. Michał Woźniak (seria: „Studia borussico-baltica toruniensia historiae artium”, 3), Toruń 1998, s. 255–295.
Samek Jan, Res-imagines. Ze studiów nad rzemiosłem artystycznym czasów nowożytnych w Polsce (lata 1600-1800), „Rocznik Historii Sztuki”, VIII (1970), s. 177–248.
Sito Jakub, Wielkie warsztaty rzeźbiarskie Warszawy doby saskiej. Modele kariery, formacja artystyczna, organizacja produkcji, Warszawa 2013 [zwł. ss. 151-173; 245-302].
Torbus Tomasz, Od Brzegu przez Güstrow do Szwecji. Komaskowie z rodziny Parrów i ich wpływ na rozwój architektury renesansowej w środkowej i północnej Europie, [w:] Po obu stronach Bałtyku. Wzajemne relacje między Skandynawią a Europą Środkową, t. 1 (red. J. Harasimowicz i in.), Wrocław 2006, s. 143-162.
Tylicki Jacek, Bartłomiej Strobel, malarz epoki wojny trzydziestoletniej, t. 1-2, Toruń 2000.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
______________________________
Bernatowicz Tadeusz, Mitra i buława. Królewskie ambicje książąt w sztuce Rzeczpospolitej szlacheckiej (1697-1763), Warszawa 2011.
Chrościcki Juliusz, Sztuka i polityka. Funkcje propagandowe sztuki w epoce Wazów, 1587-1668, Warszawa 1983.
Chrzanowski Tadeusz, Portret staropolski, Warszawa 1995.
Dobrowolski Tadeusz, Polskie malarstwo portretowe. Ze studiów nad epoką sarmatyzmu, Kraków 1948.
Dziubkowa Joanna, Vanitas. Portret trumienny na tle sarmackich obyczajów pogrzebowych. Katalog wystawy: Muzeum Narodowe w Poznaniu, listopad 1996 - luty 1997, Poznań 1997.
Gradowska Anna, Nagrobki renesansowe na Mazowszu, „Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie”, VIII (1964), s. 209–252.
Gradowska Anna, Ze studiów nad rzeźbą renesansową na Mazowsza (nagrobki katedry płockiej), „Notatki Płockie”, 2 (1965), s. 39–43.
Gryglewski Piotr, De Sacra Antiquitate. Odwołania do przeszłości w polskiej architekturze sakralnej XVI w., Warszawa 2012 [zwł. ss. 215-239].
Jurkowlaniec Grażyna, Kopie wizerunku Matki Boskiej Śnieżnej w epoce nowożytnej, [w:] Barok polski wobec Europy. Sztuka przekładu, red. A. Nowicka-Jeżowa, M. Prejs, Warszawa 2005, s. 222-240.
Karpowicz Mariusz, Malarstwo i rzeźba czasów saskich, [w:] Sztuka Warszawy, red. M. Karpowicz, Warszawa 1986, s. 162–185.
Karpowicz Mariusz, Sztuki polskiej drogi dziwne, Bydgoszcz 1994 [wybrane teksty: ss. 7-19 (Cezury i przełomy w polskiej sztuce nowożytnej); ss. 73-106 (Uwagi o aplikacjach na obrazy i roli sreber w dawnej Rzeczypospolitej); ss. 107-126 (Polski portret trumienny)]
Karpowicz Mariusz, Uwagi o aplikacjach na obrazy i o roli sreber w dawnej Rzeczypospolitej, „Rocznik Historii Sztuki”, 16 (1986), s. 123–157.
Kornecki Marian, Matka Boska Polska. Adaptacja i rozpowszechnienie typu ikonograficznego obrazu Matki Boskiej Śnieżnej od XVI do XVIII wieku, [w:] Między Wschodem a Zachodem, cz. 3, Kultura artystyczna, (seria: „Dzieje Lubelszczyzny”, 6), red. T. Chrzanowski, Lublin 1992, s. 365–398.
Kozakiewiczowa Helena, Renesansowe nagrobki piętrowe w Polsce, „Biuletyn Historii Sztuki”, 1 (1955), s. 3-47.
Kowalski Tomasz, „Tota pulchra es…”. Kultowe dekoracje średniowiecznych figur maryjnych jako przedmiot wartościowania konserwatorskiego, [w:] Claritas et consonantia. Funkcje, formy i znaczenia w sztuce średniowiecza. Księga poświęcona pamięci prof. Kingi Szczepkowskiej-Naliwajek w dziesiątą rocznicę śmierci, red. Monika Jakubek-Raczkowska, Juliusz Raczkowski, Toruń–Warszawa 2017, s. 323-345.
Kowalski Tomasz, Wygląd utrwalony tradycją – kilka uwag o ochronie konserwatorskiej cudownych wizerunków, [w:] Stare i nowe dziedzictwo Torunia, Bydgoszczy i regionu (seria: „Studia i materiały z dziedzictwa kulturowego Torunia i regionu”, 2), red. Juliusz Raczkowski, przy współpracy Moniki Jakubek-Raczkowskiej, Toruń 2018, s. 191–205 [zwł. ss. 196-198].
Kozakiewiczowa Helena, Spółka architektoniczno-rzeźbiarska Bernardina de Gianotis i Jana Cini, „Biuletyn Historii Sztuki”, 2 (1959), s. 151–174.
Kunczyńska-Iracka Anna, Malarstwo ludowe kręgu częstochowskiego, (seria: „Studia z historii sztuki”, 28), Wrocław [etc.] 1978 [zwł. ss. 13-19].
Kunkel Robert, Renesansowa katedra płocka i jej twórca Bernardinus de Gianotis, „Biuletyn Historii Sztuki”, 3/4 (1987), s. 227-249.
Litak Stanisław, Parafie w Rzeczypospolitej w XVI-XVIII wieku. Struktura, funkcje społeczno-religijne i edukacyjne, Lublin 2004 [zwł. ss. 217-249 - rozdz. V - Bractwa]
Łużyniecka Ewa, W kręgu warsztatowym budowniczego Jana Baptysty z Wenecji, „Architectus”, 1/2 (2005), s. 11–20.
Paszenda Jerzy, Problem stylu w architekturze jezuickiej, „Biuletyn Historii Sztuki”, 2 (1967), s. 146-156.
Pieniążek-Samek Marta, "Srebra i insze rzeczy brackie". Kilka uwag o wyposażeniu konfraterni małopolskich w XVII i XVIII stuleciu, [w:] Bractwa religijne w średniowieczu i w okresie nowożytnym (do końca XVIII wieku), red. D. Burdzy, B. Wojciechowska, Kielce 2014, s. 343-351.
Poklewski Józef, Święta Lipka. Polska fundacja barokowa na terenie Prus Książęcych, („Prace Wydziału Filologiczno-Filozoficznego - Towarzystwo Naukowe w Toruniu”, t. 24, z. 3), Warszawa – Poznań 1974.
Smulikowska Ewa, Ozdoby obrazu Matki Boskiej Częstochowskiej jako zespół zabytkowy, „Rocznik Historii Sztuki”, 10 (1974), s. 179–221.
Smulikowska Ewa, Korony i sukienki obrazu Matki Boskiej Częstochowskiej jako przejaw kultu Królowej Korony Polskiej, „Studia Clarmontana”, 23 (2005), s. 55-87 [zwł. ss. 69-76].
Szydłowska Wanda, Pomnik grobowy Batorych w Barczewie na Warmii, "Studia Pomorskie", I (1957), s. 231–262.
Talbierska Jolanta, Grafika XVII wieku w Polsce. Funkcje, ośrodki, artyści, dzieła, Warszawa 2011
Tomkiewicz Władysław, Dolabella, Warszawa 1959.
Tomkiewicz Władysław, Pędzlem rozmaitym. Malarstwo okresu Wazów w Polsce, Warszawa 1970
Wardzyński Michał (red.), Poza Warszawą. I. Arcydzieła plastyki dawnej XII–XVIII wieku w świątyniach i rezydencjach Mazowsza, Warszawa 2018: [wybrane teksty: ss. 92–95 (Brochów); 100–103 (Kobylniki); 104–109 (Drobin); 140–143 (Płock)].
LITERATURA PODSTAWOWA (syntezy, opracowania przekrojowe)
______________________________
Chrzanowski Tadeusz, Sztuka w Polsce od I do III Rzeczypospolitej, Warszawa 1998.
Karpowicz Mariusz, Barok w Polsce, Warszawa 1988.
Karpowicz Mariusz, Sztuka polska XVII wieku, Warszawa 1983.
Karpowicz Mariusz, Sztuka polska XVIII wieku, Warszawa 1985.
Kozakiewiczowa Helena, Renesans i manieryzm w Polsce, Warszawa 1987.
Miłobędzki Adam, Architektura polska XVII wieku, t.1-2, Warszawa 1980.
Miłobędzki Adam, Zarys dziejów architektury w Polsce, Warszawa 1963.
Zlat Mieczysław, Sztuka Polska [3] Renesans i manieryzm, Warszawa 2008.
Uwagi
W cyklu 2022/23L:
Ćwiczenia w semestrze letnim roku akademickiego 2020/21 będą (do odwołania) przeprowadzone w formie zdalnej. |
W cyklu 2023/24L:
Ćwiczenia w semestrze letnim roku akademickiego 2020/21 będą (do odwołania) przeprowadzone w formie zdalnej. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: