Nowe media zagadnienia wstępne 1402-NMWst-ka-1L-S1
Konwersatorium Nowe media/ zagadnienia wstępne - zapoznaje osoby studiujące z problematyką dotyczącą nowych mediów oraz ich miejscem w sztuce oraz kulturze współczesnej. Przybliża zagadnienia i związki pomiędzy sztuką, nauką i technologią. Punktem wyjścia jest okres rewolucji przemysłowej i kolejne okresy w których rozwój przemysłu oraz postępy badań znacznie przyczyniły się do zmian zachodzących w kulturze, w tym w kulturze wizualnej, sztuce i społeczeństwie.
Przedmiot zapoznaje również ze środowiskiem instytucji i wydarzeń (w tym światowych i polskich) dedykowanych sztuce nowych mediów, wskazując na istotne kwestie związane z ich specyfiką, m.in. wystawiennictwem oraz kontekstami teoretycznymi.
Wybrane zagadnienia z obszaru nowych mediów zostaną omówione na konkretnych przykładach z zakresu sztuki polskiej i
światowej.
W ramach przedmiotu omówione zostaną kolejne bloki tematyczne:
1. Nowe media w ujęciu historycznym: kwestia terminologii, geneza nowych mediów - wybrane przykłady; Rewolucja przemysłowa a sztuka, kultura masowa/społeczeństwo konsumpcyjne: robot, maszyna i plastik, bomba atomowa - wybór zagadnień.
2. Sztuka a zmysły - poszerzanie sensorium: sztuka taktylna, zapachowa, dotykowa - wybrane przykłady i konteksty począwszy od Awangardy. Kolaż i hybrydyczna kultura.
3. Katastrofa jako pojęcie/metafora w praktyce artystów XXw/XXw.: w jaki sposób maszyna zmienia i wpływa na sztukę i osoby artystyczne.
4. Fenomen ruchomego obrazu: film, video, multimedia w praktyce artystycznej i kinie.
5. Sztuka w epoce cyfrowej. Nowe sposoby komunikacji i nowe sposoby obrazowania: sztuka komputerowa/generatywna - przegląd
zjawisk i praktyk, Net art - krytyczne dyskursy w sztuce
6. Posthumanizm: przegląd teorii i praktyk: bio-art oraz nurt art&science
7. Festiwale i imprezy dedykowane sztuce i technologii - przegląd wybranych zjawisk dotyczących problematyka ekspozycji sztuki nowych mediów i trudności metodologicznych
W cyklu 2022/23L:
Konwersatorium Nowe media/ zagadnienia wstępne - zapoznaje osoby studiujące z problematyką dotyczącą nowych mediów oraz ich miejscem w sztuce oraz kulturze współczesnej. Przybliża zagadnienia i związki pomiędzy sztuką, nauką i technologią. Punktem wyjścia jest okres rewolucji przemysłowej i kolejne okresy w których rozwój przemysłu oraz postępy badań znacznie przyczyniły się do zmian zachodzących w kulturze, w tym w kulturze wizualnej, sztuce i społeczeństwie. W ramach przedmiotu omówione zostaną kolejne bloki tematyczne: 1. Nowe media w ujęciu historycznym: kwestia terminologii, geneza nowych mediów - wybrane przykłady; Rewolucja przemysłowa a sztuka, kultura masowa/społeczeństwo konsumpcyjne: robot, maszyna i plastik, bomba atomowa - wybór zagadnień. 2. Sztuka a zmysły - poszerzanie sensorium: sztuka taktylna, zapachowa, dotykowa - wybrane przykłady i konteksty począwszy od Awangardy. Kolaż i hybrydyczna kultura. 3. Katastrofa jako pojęcie/metafora w praktyce artystów XXw/XXw.: w jaki sposób maszyna zmienia i wpływa na sztukę i osoby artystyczne. 4. Fenomen ruchomego obrazu: film, video, multimedia w praktyce artystycznej i kinie. 5. Sztuka w epoce cyfrowej. Nowe sposoby komunikacji i nowe sposoby obrazowania: sztuka komputerowa/generatywna - przegląd 6. Posthumanizm: przegląd teorii i praktyk: bio-art oraz nurt art&science 7. Festiwale i imprezy dedykowane sztuce i technologii - przegląd wybranych zjawisk dotyczących problematyka ekspozycji sztuki nowych mediów i trudności metodologicznych |
W cyklu 2023/24L:
Konwersatorium Nowe media/ zagadnienia wstępne - zapoznaje osoby studiujące z problematyką dotyczącą nowych mediów oraz ich miejscem w sztuce oraz kulturze współczesnej. Przybliża zagadnienia i związki pomiędzy sztuką, nauką i technologią. Punktem wyjścia jest okres rewolucji przemysłowej i kolejne okresy w których rozwój przemysłu oraz postępy badań znacznie przyczyniły się do zmian zachodzących w kulturze, w tym w kulturze wizualnej, sztuce i społeczeństwie. W ramach przedmiotu omówione zostaną kolejne bloki tematyczne: 1. Nowe media w ujęciu historycznym: kwestia terminologii, geneza nowych mediów - wybrane przykłady; Rewolucja przemysłowa a sztuka, kultura masowa/społeczeństwo konsumpcyjne: robot, maszyna i plastik, bomba atomowa - wybór zagadnień. 2. Sztuka a zmysły - poszerzanie sensorium: sztuka taktylna, zapachowa, dotykowa - wybrane przykłady i konteksty począwszy od Awangardy. Kolaż i hybrydyczna kultura. 3. Katastrofa jako pojęcie/metafora w praktyce artystów XXw/XXw.: w jaki sposób maszyna zmienia i wpływa na sztukę i osoby artystyczne. 4. Fenomen ruchomego obrazu: film, video, multimedia w praktyce artystycznej i kinie. 5. Sztuka w epoce cyfrowej. Nowe sposoby komunikacji i nowe sposoby obrazowania: sztuka komputerowa/generatywna - przegląd 6. Posthumanizm: przegląd teorii i praktyk: bio-art oraz nurt art&science 7. Festiwale i imprezy dedykowane sztuce i technologii - przegląd wybranych zjawisk dotyczących problematyka ekspozycji sztuki nowych mediów i trudności metodologicznych |
W cyklu 2024/25L:
Konwersatorium Nowe media/ zagadnienia wstępne - zapoznaje osoby studiujące z problematyką dotyczącą nowych mediów oraz ich miejscem w sztuce oraz kulturze współczesnej. Przybliża zagadnienia i związki pomiędzy sztuką, nauką i technologią. Punktem wyjścia jest okres rewolucji przemysłowej i kolejne okresy w których rozwój przemysłu oraz postępy badań znacznie przyczyniły się do zmian zachodzących w kulturze, w tym w kulturze wizualnej, sztuce i społeczeństwie. W ramach przedmiotu omówione zostaną kolejne bloki tematyczne: 1. Nowe media w ujęciu historycznym: kwestia terminologii, geneza nowych mediów - wybrane przykłady; Rewolucja przemysłowa a sztuka, kultura masowa/społeczeństwo konsumpcyjne: robot, maszyna i plastik, bomba atomowa - wybór zagadnień. 2. Sztuka a zmysły - poszerzanie sensorium: sztuka taktylna, zapachowa, dotykowa - wybrane przykłady i konteksty począwszy od Awangardy. Kolaż i hybrydyczna kultura. 3. Katastrofa jako pojęcie/metafora w praktyce artystów XXw/XXw.: w jaki sposób maszyna zmienia i wpływa na sztukę i osoby artystyczne. 4. Fenomen ruchomego obrazu: film, video, multimedia w praktyce artystycznej i kinie. 5. Sztuka w epoce cyfrowej. Nowe sposoby komunikacji i nowe sposoby obrazowania: sztuka komputerowa/generatywna - przegląd 6. Posthumanizm: przegląd teorii i praktyk: bio-art oraz nurt art&science 7. Festiwale i imprezy dedykowane sztuce i technologii - przegląd wybranych zjawisk dotyczących problematyka ekspozycji sztuki nowych mediów i trudności metodologicznych |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2022/23L: |
Kryteria oceniania
Metody oceniania. Warunkiem zaliczenia jest uczestnictwo w zajęciach (także w przypadku formy zdalnej na MS Teams/googlemeet):
- obecność na zajęciach i aktywny w nich udział U1, U2, U3, U4, K1, K2, K3-6
- referaty z prezentacją W1, W2, W3, W4, W5, W 6, W7, U1, U2, U3, U4-10 wg. uzgodnionego tematu wraz ze wskazaną literaturą obowiązkową (teksty do opracowania tematu obowiązują całą grupę konwersatoryjną).
Oceniana jest kompletność prezentacji i wiedza - wg. wskazanego zakresu tematu i podanej literatury. Ocenia się sposób skonstruowania prezentacji, znajomość tematu, która jest weryfikowana na podstawie dodatkowych pytań podczas referatu.
Podczas zajęć zadawane są kolejne partie tekstów/materiału do przerobienia i wiedza z tego zakresu jest sprawdzana podczas zajęć na zasadzie pytań i rozmowy, omawiania konkretnych przypadków i działań.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa/wskazane fragmenty:
Bakke M., Bio-transfiguracje. Sztuka i estetyka posthumanizmu, Wydawnictwo Naukowe UAM, 2011
Manovich L., Język Nowych Mediów, 2006
Interaktywne media sztuki, red., A. Porczak, ASP Kraków 2009
Kluszczyński R. W., Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka multimediów, Wydawnictwo Rabit 2001
Kluszczyński R. W., Sztuka interaktywna. Od dzieła instrumentu do interaktywnego spektaklu, 2010
Piękno w sieci. Estetyka a nowe media, red. K.Wilkoszewska, Kraków 1999
Wójtowicz E., Net Art. Wydawnictwo Rabid Kraków 2008
Zawojski P., Elektroniczne obrazoświaty. Między sztuką a technologią, Kielce 2000
Zawojski P., Sztuka mediów. Między technologią i estetyką. “Opcje” 1995, nr 3.
Zeszyty Artystyczne, Akademia Sztuk Pięknych w Poznaniu, nr 11, nr. 17
katalogi i publikacje festiwali i imprez dedykowanych sztuce i technologii.
Literatura dostępna on-line:
Bakke M., Biotransfiguracje. Sztuka i estetyka posthumanizmu, UAM Poznań 2010 (rozdział: Genealogie, strategie,projekty /dostęp: academia.edu)
Czartoryska U., Przygody plastyczne fotografii (kolaż)
Klasyczne dzieła sztuki nowych mediów - Medialab Katowice pdf. na temat artystów, których twórczość omawiana była na zajęciach, m.in.
J.Shaw, Lynn Hershman, R.Ascot
Kluszczyński R.W./ Art&science, np. W stronę kreacji post-ludzkiej. Od sztuki kinetycznej do bio-robotycznej - http://
artandsciencemeeting.pl/aktualnosci/zarejestrowane_wyklady_i_spotkania_art_science-21/teksty dostępne na academia.edu
Materia sztuki, red. M. Ostrowicki, Kraków 2011 (wybór)
Marzec A., Glitch Art: https://www.academia.edu/34433785/Glitch_art_sztuka_resztek_zakłóceń_i_widm
Wykładowczyni zapewnia także dostęp do własnych zbiorów/przesyłane pliki z artykułami oraz linkami do artykułów udostępnionych w formie pdf.
Uwagi
W cyklu 2022/23L:
Tematy realizowane w części zaliczeniowej są uzgadniane z wykładowczynią wraz z dobraną literaturą. |
W cyklu 2023/24L:
Tematy realizowane w części zaliczeniowej są uzgadniane z wykładowczynią wraz z dobraną literaturą. |
W cyklu 2024/25L:
Tematy realizowane w części zaliczeniowej są uzgadniane z wykładowczynią wraz z dobraną literaturą. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: