Historia sztuki nowożytnej powszechnej 1402-NŻPO-2Z-S1
Przedmiot w formie wykładu kursowego oraz ćwiczeń towarzyszących wykładowi. Jego zakres obejmuje dzieje sztuki i architektury w Europie od XV do XVIII w. Przekrojowe ujęcie tematu obejmuje dzieje architektury sakralnej i rezydencjonalnej, rzeźby i małej architektury w kamieniu oraz drewnie, sztukaterii, malarstwa i dekoracji malarskiej oraz grafiki. Materiał prezentowany jest w układzie chronologicznym. W odniesieniu do architektury szczególna uwaga poświęcona jest historii typów architektonicznych oraz ich funkcjonalnym uwarunkowaniom, a także związkom architektury z dekoracją architektoniczną. Dzieła sztuk plastycznych omawiane są w kontekście stylu, treści i funkcji. Sztuka i architektura ukazywana jest w szerokim kontekście, ze szczególnym uwzględnieniem związków pomiędzy artystycznymi regionami nowożytnej Europy, jak Italia, północne i południowe Niderlandy, Francja, kraje niemieckie i tereny cesarstwa habsburskiego oraz kraje skandynawskie. W ramach wykładu poza zagadnieniami dotyczącymi stylu i typologii wiele uwagi poświęca się historycznemu i kulturowemu kontekstowi sztuki i architektury, a także kwestii organizacji produkcji artystycznej i architektonicznej i jej implikacjom dla sztuki i architektury.
Tematy ramowe:
Malarstwo, rzeźba i architektura w piętnastowiecznej Florencji
Malarstwo, rzeźba i architektura dojrzałego renesansu w Italii
Sztuka przełomu epok w Europie zaalpejskiej
Pojęcie manieryzmu i sztuka XVI w. w Italii
Sztuka XVI w. w Europie Północnej, ze szczególnym uwzględnieniem Francji i Niderlandów
Obszar bałtycki jako region artystyczny
Grafika europejska XVI w.
Andrea Palladio
Początki baroku w architekturze i rzeźbie włoskiej
Tendencje klasycyzujące w architekturze europejskiej XVII w.
Malarstwo niderlandzkie XVII w.
Malarstwo, rzeźba i architektura baroku włoskiego
Malarstwo i rzeźba francuska XVII w.
Malarstwo, rzeźba i architektura francuska XVIII w.
Klasycyzm europejski i amerykański 2 poł. XVIII w.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym obejmującym materiał omawiany w czasie wykładu oraz zawarty w podstawowej literaturze przedmiotu. Egzamin pisemny składa się z pytań opisowych i pokazu slajdów. Do zaliczenia egzaminu wymagane jest uzyskanie 50% punków z obydwu części.
Wymagania egzaminacyjne:
- rozpoznawanie zabytków na slajdach (nazwa, funkcja, miejsce), z datowaniem do ćwierćwiecza (K_U08, K_U10)
- rozwinięcie przedstawionego zagadnienia o tematyce ogólnej według treści kształcenia (wykład i podstawowa literatura przedmiotu) (K_W04, K_W05, K_W08, K_W11, K_U09, K_U10, K_K06)
Praktyki zawodowe
nie dotyczy.
Literatura
LITERATURA PODSTAWOWA
Jan Białostocki, Sztuka cenniejsza niż złoto, wyd. 2, Warszawa 2004
Anthony Blunt, Art and architecture in France 1500-1700, New Haven – London 1999
Cammy Brothers, Michelangelo, drawing, and the invention of architecture, New Haven – London 2008
Sydney J. Freedberg, Painting in Italy 1500 to 1600, Harmondsworth 1975
Robert Genaille, Encyklopedia malarstwa flamandzkiego i holenderskiego, Warszawa 2001
Robert Genaille, Sztuka flamandzka i belgijska, Warszawa 1976
Peter Murray, Architektura renesansu, Wroclaw 1999
Peter Murray, Linda Murray, Sztuka renesansu, Warszawa 1999
Maria Rzepińska, Malarstwo Cinquecenta, Warszawa 1989
Maria Rzepińska, Siedem wieków malarstwa europejskiego, Wrocław 1980
Krystyna Secomska, Malarstwo francuskie XVII w., Warszawa 1985
Zygmunt Waźbiński, Malarstwo Quattrocenta, Warszawa 1989
Antoni Ziemba, Iluzja a realizm. Gra z widzem w sztuce holenderskiej 1580-1660, Warszawa 2005
John Shearman, Manieryzm, Warszawa 1970
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
Bagliori Dorati. Il Gotico internazionale a Firenze 1375-1440, Firenze, Galleria degli Uffizi, 19 giugno - 4 novembre 2012, a cura di Antonio Natali, Enrica Neri Lusanna, Angelo Tartuferi, Firenze – Milano, 2012.
Michael Baxandall: Painting and experience in fifteenth century Italy. A primer in the social history of pictorial style, Oxford 1991
Anthony Blunt: Borromini, Cambridge Mass. 1979
Anthony Blunt: Artistic theory in Italy 1450-1600, Oxford 1940
William E. Wallace: Michelangelo. The artist, the man, and his times, Cambridge 2010
Man, Myth and Sensual Pleasures. Jean Gossaert’s Renaissance, (Exhibition Catalogue) Metropolitan Museum New York, ed. Maryan W. Ainsworth, New Haven – London 2010
Ethan Matt Kavaler, Renaissance Gothic: architecture and the arts in Northern Europe 1470-1540, New Haven – London 2012
Wege zur Renaissance: Beobachtungen zu den Anfängen neuzeitlicher Kunstauffassung im Rheinland und den Nachbargebieten um 1500, hrsg. von Norbert Nußbaum, Claudia Euskirchen, Stephan Hoppe, Köln 2003
Caecilie Weissert, ‘Nova Roma. Aspekte der Antikenrezeption in den Niederlanden im 16. Jahrhundert’, Artibus et Historiae 58 (2008), 173-200
Unity and Discontinuity. Architectural Relations between the Southern and Northern Low Countries 1530 – 1700, eds. Krista De Jonge, Konrad Ottenheym, Turnhout 2007
David Young Kim, The Traveling Artist in the Italian Renaissance: Geography, Mobility, and Style, New Haven - London 2014
Francis Haskell, Nicholas Penny, Taste and the Antique. The Lure of Classical Sculpture 1500-1900, New Haven – London 1982
Alina A. Payne, The Architectural Treatise in the Italian Renaissance. Architectural Invention, Ornament and Literary Culture, Cambridge 1999
Paula Nuttall, From Flanders to Florence: The Impact of Netherlandish Painting 1400–1500, New Haven – London 2004
Fiamminghi a Roma, 1508-1608: kunstenaars uit de Nederlanden en het Prinsdom Luik te Rome tijdens de Renaissance, Brussel, Paleis voor Schone Kunsten, Rome. Palazzo delle Esposizionied. Hans Devisscher, Brussel 1995
The Low countries at the Crossroads. Netherlandish Architecture as an Export Product in Early Modern Europe (1480-1680), (Architectura Moderna 8), red. Krista De Jonge, Konrad Ottenheym, Turnhout 2013
Reframing the Danish Renaissance. Problems and Prospects in a European Perspective, eds. Michael Andersen, Birgitte Bøggild Johannsen, Hugo Johannsen, Copenhagen 2011
The Problem of the Classical Ideal in the Art and Architecture of the Countries around the Baltic Sea, eds. Krista Kodres, Piret Lindpere, Eva Näripea, s.l. 2003
Franciszek Skibiński, ‘Early Modern Netherlandish Sculptors in Danzig and East - Central Europe. A study in dissemination through interrelation and workshop practice’, Nederlands Kunsthistorisch Jaarboek, 63 (2013), s. 76-101
Franciszek Skibiński, 'Between Paris, the Low Countries and the Baltic: an episode in the history of artistic exchange in sixteenth-century Europe,' w: Arts et artistes du Nord a la cour de Francois Ier, red. Laure Fagnart, Isabelle Lecocq, Paris 2017, s. 99-113.
Uylenburg & Son. Art and Commerce from Rembrandt to De Lairesse; 1625 – 1675, Dulwich Picture Gallery, London, 7 June - 3 September 2006, The Rembrand House Museum, Amsterdam, 16 September - 10 December 2006, eds. Friso Lammertse, Jaap van der Veen, Zwolle 2006
Badeloch Noldus, Trade in Good Taste. Relations in Architecture and Culture between the Dutch Republic and the Baltic World in the Seventeenth Century, (Architectura Moderna 2), Turnhout 2005
Die Geburt des Barock, Royal Academy of Arts, London, 20. Januar-16. April 2001; Palazzo Venezia, Rom, Mai-August 2001. hrsg. von Beverly Louise Brown, Stuttgart 2001
Hubertus Günther, Was ist Renaissance?, Darmstadt 2009
Stephan Hoppe, Was ist Barock?: Architektur und Städtebau Europas 1580-1770, Darmstadt 2003
Barbara Arciszewska, Classicism and modernity: architectural Thought in Eighteenth-Century Britain, Warszawa.
John Wyndham Pope-Hennessy, Italian Renaissance Sculpture, London 2002.
John Wyndham Pope-Hennessy, Italian High Renaissance and Baroque Sculpture, London 2002.
Aleksandra Lipińska, Wewnętrzne światło. Południowoniderlandzka rzeźba alabastrowa w Europie Środkowo-Wschodniej, Wrocław 2007.
Hieronymus Cock. The Renaissance in print, eds. Joris van Grieken, Ger Luijten, Jan van der Stock, New Haven – London 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: