Malarstwo na podłożach papierowych
1402-MnPP-4Z-SJ
Studenci wykonują studia i szkice malarskie z natury.Tematy prac to:martwa natura, portret,studium postaci,akt.Techniki to:lawowanie,akwarela,gwasz,pastel.W każdej technice studenci poznają jej właściwości,poczynając od doboru podłoża,poprzez możliwości wynikające z różnorodności materiałów,aż do rozmaitych sposobów ich nakładania.Np. akwarela daje wielość zastosowań od malowania "mokre na suche","mokre na mokre","suchym pędzlem",przez technikę maskowania,malarstwo wielowarstwowe do rozmaitych technik mieszanych.
Problemy plastyczne to: kolor i walor,kompozycja monochromatyczna,Kompozycje wielobarwne,faktura i inne.
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny kontaktowe(ćwiczenia w pracowni)-60
Praca indywidualna studenta(szkice i rysunki studyjne poza ćwiczeniami)-30
Łącznie-90 3ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
ma gruntowną wiedzę w zakresie ogólnym i szczegółowym dotyczącą obszarów
sztuki i nauki przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zagadnień
związanych z reprezentowaną dyscypliną,K W01
wykazuje głębokie zrozumienie wzajemnych relacji pomiędzy teoretycznymi i
praktycznymi aspektami studiów, a także potrafi wykorzystywać tę wiedzę dla
dalszego rozwoju,K W02
posiada wiedzę w dziedzinie sztuk plastycznych w zakresie warsztatu
artystycznego,K W10
zna podstawy kształtowania się form artystycznych w ujęciu historycznych,K W11
Efekty uczenia się - umiejętności
rozpoznaje rodzaje technik sztuk plastycznych,K U10
posiada umiejętności warsztatowe i potrafi zrealizować swoją wizję artystyczną w
wybranej formie,K U11
potrafi wykonać dzieło artystyczne w różnych konwencjach (dawnych i
współczesnych),K U12
Student rozpoznaje techniki realizacyjne na podstawie oglądu, potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do własnej pracy artystycznej. (K_U13).
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
ma świadomość znaczenia profesjonalizmu i konieczności przestrzegania zasad
etyki zawodowej,K K02
zna ograniczenia własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego
kształcenia oraz potrzebę włączania specjalistów z innych dziedzin do
rozwiązywania szczególnie złożonych zagadnień konserwatorskich,K K05
potrafi pracować samodzielnie i w zespole, ma świadomość odpowiedzialności za
wspólnie realizowane zadania,K K06
Metody dydaktyczne
Ćwiczenia malarskie:szkice i studia martwych natur i modela ,szkice plenerowe. Wszystkie ćwiczenia poprzedzone są wprowadzeniem i pokazem przykładów[reprodukcji].Studenci badają kształty i ich różnice ,poznają ton i różnice walorowe i kolorystyczne ,konstruują przy pomocy kolorów obraz.
Po wprowadzeniu w temat i problematykę plastyczną i techniczną (pokaz reprodukcji,materiałów) studenci wykonują ćwiczenie z indywidualną korektą.Co pewien czas odbywa się indywidualny przegląd wykonywanych ćwiczeń.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- opis
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
Wymagania wstępne
Podstawowe umiejętności malarskie i rysunkowe.Znajomość technik malarskich
na podłożach papierowych.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ćwiczenia kończą się zaliczeniem z oceną (przegląd prac wykonanych przez studentów).Oceniana jest aktywna obecność na zajęciach,wykonane prace,postęp w malowaniu i opanowanie problemów technicznych.
Literatura
Podręcznik artysty, Muza,1997
Władysław Ślesiński Techniki malarskie,spoiwa organiczne,Arkady,1984
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: