Malarstwo na podłożach papierowych
1402-MnPP-4L-SJ
Studenci wykonują studia i szkice malarskie z natury. Tematy prac to:martwa natura, portret,studium postaci, wnętrze, ilustracja książkowa Techniki to:lawowanie,akwarela,gwasz,pastel.W każdej technice studenci poznają jej właściwości,poczynając od doboru podłoża,poprzez możliwości wynikające z różnorodności materiałów,aż do rozmaitych sposobów ich nakładania.Np. akwarela daje wielość zastosowań od malowania "mokre na suche","mokre na mokre","suchym pędzlem",przez technikę maskowania,malarstwo wielowarstwowe do rozmaitych technik mieszanych.
Problemy plastyczne to: kolor i walor,kompozycja monochromatyczna,Kompozycje wielobarwne,faktura i inne.
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny kontaktowe(ćwiczenia w pracowni)-60
Praca indywidualna studenta(szkice i rysunki studyjne poza ćwiczeniami)-30
Łącznie-90 3ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
K1- ma gruntowną wiedzę w zakresie ogólnym i szczegółowym dotyczącą obszarów
sztuki i nauki przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zagadnień
związanych z reprezentowaną dyscypliną, (K_ W01).
K2- wykazuje głębokie zrozumienie wzajemnych relacji pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami studiów, a także potrafi wykorzystywać tę wiedzę dla
dalszego rozwoju(,K_W02)
K3- posiada wiedzę w dziedzinie sztuk plastycznych w zakresie warsztatu
artystycznego, (K_ W10)
K4- zna podstawy kształtowania się form artystycznych w ujęciu historycznych,( K_ W11).
Efekty uczenia się - umiejętności
U1- rozpoznaje rodzaje technik stosowanych w akwareli, pastelu, gwaszu i innych rodzajach malarstwa na papierze, (K_U10).
U2- posiada umiejętności warsztatowe i potrafi zrealizować swoją wizję artystyczną w wybranej formie, w obrębie technik tradycyjnych jak i nowoczesnych, (K_U11)
U3- potrafi wykonać dzieło artystyczne w różnych konwencjach (dawnych i
współczesnych), (K-U12).
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1- ma świadomość znaczenia profesjonalizmu i konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej, (K_K02).
K2- zna ograniczenia własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego
kształcenia oraz potrzebę włączania specjalistów z innych dziedzin do
rozwiązywania szczególnie złożonych zagadnień plastycznych i konserwatorskich, (K_K05).
K3- potrafi pracować samodzielnie i w zespole, ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania, (K_K06).
Metody dydaktyczne
Ćwiczenia malarskie:szkice i studia wnętrz ,szkice plenerowe.
Wszystkie ćwiczenia poprzedzone są wprowadzeniem i pokazem przykładów[reprodukcji].Studenci badają kształty i ich różnice ,poznają ton, różnice walorowe i kolorystyczne ,konstruują przy pomocy kolorów obraz.
Po wprowadzeniu w temat i problematykę plastyczną i techniczną (pokaz reprodukcji,materiałów) studenci wykonują ćwiczenie z indywidualną korektą.Co pewien czas odbywa się indywidualny przegląd wykonywanych ćwiczeń.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opis
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- projektu
- doświadczeń
- obserwacji
Wymagania wstępne
Wymagania wstępne:
Zaawansowane umiejętności malarskie i rysunkowe.
Znajomość technik malarskich i rysunkowych wykonywanych na podłożach
papierowych.
Znajomość anatomii plastycznej.
Znajomość materii papieru i możliwości jego kształtowania,
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2025/26L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2023/24L: |
Kryteria oceniania
Ćwiczenia kończą się zaliczeniem z oceną (przegląd prac wykonanych przez studentów).Oceniana jest aktywna obecność na zajęciach,wykonane prace,postęp w malowaniu i opanowanie problemów technicznych
Literatura
Podręcznik artysty, Muza,1997
Władysław Ślesiński Techniki malarskie,spoiwa organiczne,Arkady,1984
Tony Cragg. Rzeźby i prace na papierze
Paper Art: Sculpting with Paper Michael La Fosse
Paper Sculpture Johnston Mary Grace
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: