Metodologia i warsztat badawczy historyka sztuki etap II 1402-MiWB12-S2
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z kluczowymi zagadnieniami metodologii historii sztuki a także ukazanie tradycji intelektualnej historii sztuki jako dyscypliny naukowej poprzez prezentację rozwoju jej metod badawczych, różnorodnych tradycji teoretycznych oraz metod interpretacji. Istotnym elementem wykładu jest ukazanie warsztatu historyka sztuki w kontekście dziedzin humanistyki i nauk o człowieku.
W cyklu 2022/23L:
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z kluczowymi zagadnieniami metodologii historii sztuki a także ukazanie tradycji intelektualnej historii sztuki jako dyscypliny naukowej poprzez prezentację rozwoju jej metod badawczych, różnorodnych tradycji teoretycznych oraz metod interpretacji. Istotnym elementem wykładu jest ukazanie warsztatu historyka sztuki w kontekście dziedzin humanistyki i nauk o człowieku. |
W cyklu 2023/24L:
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z kluczowymi zagadnieniami metodologii historii sztuki a także ukazanie tradycji intelektualnej historii sztuki jako dyscypliny naukowej poprzez prezentację rozwoju jej metod badawczych, różnorodnych tradycji teoretycznych oraz metod interpretacji. Istotnym elementem wykładu jest ukazanie warsztatu historyka sztuki w kontekście dziedzin humanistyki i nauk o człowieku. |
W cyklu 2024/25L:
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z kluczowymi zagadnieniami metodologii historii sztuki a także ukazanie tradycji intelektualnej historii sztuki jako dyscypliny naukowej poprzez prezentację rozwoju jej metod badawczych, różnorodnych tradycji teoretycznych oraz metod interpretacji. Istotnym elementem wykładu jest ukazanie warsztatu historyka sztuki w kontekście dziedzin humanistyki i nauk o człowieku. |
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- biograficzna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
- metody ewaluacyjne
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny z wybranych zagadnień (przygotowanej dla studentów listy)
Literatura
• Barthes R., Retoryka obrazu, tłum. Z. Kruszyński, w: Ut pictura poesis, Gdańsk 2006, s. 139-158 13.
• Barthes R., Mitologie, Warszawa 2008
• Berger J. , Sposoby widzenia, Poznań 1997,
• Bryl M., Między wspólnotą inspiracji a odrębnością tradycji. Niemiecko- i anglojęzyczna historia sztuki u progu trzech ostatnich dekad. Rocznik Historii Sztuki, t. XXIV, 1999,
• Bryl M., Suwerenność dyscypliny. Polemiczna historia sztuki od 1970 roku, Poznań 2008 [III/1, IV/5, V/1, V/2, VIII, XI]
• Bryson N., Dyskurs, figura, tłum. Mariusz Bryl, w: Perspektywy współczesnej historii sztuki. Antologia przekładów „Artium Quaestiones”, red. Mariusz Bryl i in., Poznań 2009, s. 185-216 14.
• Butler Judith, Uwikłani w płeć. Feminizm i polityka tożsamości, Warszawa 2008
• Chadwick W., Kobiety, sztuka i społeczeństwo, Poznań 1990,
• Eco U., Pejzaż semiotyczny, Warszawa 1972
• Gajda-Krynicka J., Prawda i /a metoda, w: O nauce i sztuce, p.red. Jan Mozrzymasa, Wrocław 2004, s.11-33 (Acta Universitatis Wratislaviensis No 2669)
• Francastel P., Twórczość malarska a społeczeństwo, Warszawa 1973 (rozdział: Socjologia sztuki: metoda czy problematyka, s. 11-39),
• Freedberg D., Potęga wizerunków. Studia z historii i teorii oddziaływania, Wydawn UJ, Kraków 2005,
• Heinrich, N., Socjologia sztuki, Warszawa 2010
• Kubler G., Kształt czasu. Uwagi o historii rzeczy, Warszawa 1970,
• Białostocki J., Kształt czasu. Kryzys pojęcia stylu i teoria Kublera, w: tegoż, Sztuka i myśl humanistyczna, W-wa 1966,
• Nochlin L., Dlaczego nie było wielkich kobiet artystek? (1971)
• Nochlin L., Orient wyobrażony, w: Antropologia kultury wizualnej, red. I. Kurz, P. Kwiatkowska, Ł. Zaremba, Warszawa 2012
• Obraz zapośredniczony, p.red. M. Poprzęckiej, SHS Warszawa 2005, Materiały seminarium metodologicznego SHS, Nieborów 25-27 listopada 2004
• Pollock G. , Polityka teorii: pokolenia i geografie. Teoria feministyczna i historie historii sztuki, AQ VIII, Poznań 1997,
• Porębski M., Semiotyka a ikonika, w: Sztuka a informacja, Kraków 1986, s. 105-115
• Wallis M. Sztuka średniowieczna jako język. Próba zastosowania pojęć semiologicznych do historii sztuki, w: Studia estetyczne, 1965, s. 27-30,
• tenże Sztuki i znaki, Warszawa 1983,
• tenże Dzieje sztuki jako dzieje struktur semantycznych, w: Kultura i społeczeństwo, 1986, t.12, nr 2, s. 63-73;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: