Malarstwo zagadnienia wstępne 1402-MalWst-ka-1Z-S1
Zajęcia przybliżają problematykę malarstwa XIX-XX wieku. Ich celem jest uporządkowanie wiedzy na temat malarstwa nowoczesnego i współczesnego. W ramach zajęć prowadzonych w bibliotece omawiane są różne typy publikacji naukowych dotyczących malarstwa nowoczesnego i współczesnego m. in. począwszy od słowników sztuk plastycznych , poprzez serie wydawnicze, opracowania syntetyczne, monografie, katalogi wystaw. Ponadto przedstawiane są najważniejsze instytucje gromadzące dokumentację dotyczącą malarzy działających w XIX-XX wieku oraz kluczowe kolekcje malarstwa. W ramach zajęć omawiana jest terminologia oraz techniki malarskie charakterystyczne dla malarstwa tego okresu, a także przedstawiane są zasady opisu dzieła sztuki, pod kątem formalnym, treściowym i ikonograficznym. Część zajęć pozwalająca na dokładniejsze prześledzenie zmian zachodzących w malarstwie nowoczesnym i współczesnym prowadzona jest w muzeum. Bezpośredni kontakt z pracami pozwala na lepszą analizę środków wyrazu artystycznego, a także prześledzenie zmian formalnych i treściowych zachodzących malarstwie XIX i XX wieku. Konwersatorium uczy metod analizy i interpretacji dzieł malarskich powstałych w XIX i XX wieku, niezbędnych do przygotowania samodzielnych prac. Problematyk zajęć wyrabia też umiejętność zdobywania informacji pochodzących z różnych źródeł, niezbędnych do przygotowania wypowiedzi ustnych i pisemnych na zadany temat, w oparciu o literaturę przedmiotu, w których sformułowane argumenty i wnioski dotyczące malarstwa nowoczesnego i współczesnego odwołują się do poglądów innych autorów. Specjalistyczna terminologia i warsztat naukowy pozwalają też na omówienie i ocenę malarstwa nowoczesnego np. w postaci recenzji, czy też czynnym udziale w dyskusji, wykorzystującej różne techniki i kanały komunikacyjne. Konwersatorium motywuje do poszerzania wiedzy z zakresu malarstwa nowoczesnego i współczesnego. Jednocześnie rozwijają umiejętność określenia priorytetów ważnych przy realizacji zadań indywidualnych i zespołowych, a także wyrabiają świadomość odpowiedzialności za zachowanie dla kolejnych pokoleń dziedzictwa malarstwa nowoczesnego i współczesnego, powstałego w regionie, kraju i Europie.
W cyklu 2024/25Z:
problematyka zajęć |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę obejmujące:
zaliczenie na ocenę opisu dzieła sztuki
zaliczenie na oceną prezentacji na zadany temat z obejmującej malarstwo XIX - XXI w.,
-zaliczenie na ocenę recenzji
pozwalające na weryfikację wiedzy, umiejętności i kompetencji: K_W02, K_W06, K_W11, K_W14, K_U07, K_U11, K_U12, K_K01, K_K08
Praktyki zawodowe
ne dotyczy
Literatura
Słownik terminologiczny sztuk pięknych, pod red. S. Kozakiewicza, Warszawa 1996
Słownik terminologiczny sztuk pięknych, red. K. Kubalska-Sulkiewicz M. Bielska-Łach, A. Manteuffel-Szarota; współpraca M. Kardasz et al., Warszawa 2012 (i kolejne wydania)
Altman L., Leksykon malarstwa i grafiki, Warszawa 2012.
Gage J., Kolor i kultura: teoria i znaczenie koloru od antyku do abstrakcji, Kraków 2008.
Gage J., Kolor i znaczenie. Sztuka, nauka i symbolika, Kraków 2019.
Kopaliński W., Słownik symboli, Warszawa 2017.
Kopaliński W., Słownik mitów i tradycji kultury, Warszawa 2011.
Panofsky E., Ikonografia i ikonologia, [w:] Studia z historii sztuki, oprac. J. Białostocki, Warszawa 1971, s.11-32.
Tessera : sztuka jako przedmiot badań, red. Jan Białostocki, Kraków 1981.
H. Wölfflin, Podstawowe pojęcia historii sztuki, Wrocław 1962
Uzupełniająca
D”Aleva A., Metody i teorie historii sztuki, Kraków 2013.
Folga-Januszewska D., Jak czytać malarstwo polskie. Od XI wieku do 1914 roku, Kraków 2020.
Poprzęcka M., Czas wyobrażony: o sposobach opowiadania w polskim malarstwie XIX wieku, Warszawa 1986.
Rynck de P., Jak czytać malarstwo, Kraków 2005.
Sztuka świata, t.8, Warszawa 1994.
Sztuka świata, t.9, Warszawa 1996.
Sztuka świata, t.10, Warszawa 1996
K. Piwocki, Dzieje sztuki w zarysie, t.2, Warszawa 1977.
M. Porębski, Dzieje sztuki w zarysie, t.3, Warszawa 1988.
T. Dobrowolski, Nowoczesne malarstwo polskie, T.I-III, Wrocław 1964
A. K. Olszewski, Dzieje sztuki polskiej 1890 – 1980, Warszawa 1988
W. Juszczak, M. Liczbińska, Malarstwo polskie. Modernizm, Warszawa 1977
S. Kozakiewicz, Malarstwo polskie. Oświecenie, klasycyzm, romantyzm, Warszawa 1976
J. Pollakówna, Malarstwo polskie między wojnami 1918 – 1939, Warszawa 1982
J. Malinowski, Malarstwo polskie XIX wieku, Warszawa 2003
B. Kowalska, Polska awangarda malarska 1945 – 80:Szanse i mity, Warszawa 1988
A. Rottenberg, Sztuka w Polsce 1945 – 2005, Warszawa 2005
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: