Zagadnienia marketingu muzeum i wystawy 1402-MMiW-2Z-S2
1. Wprowadzenie do problematyki: definicja public relation i marketingu, elementy podstaw ekonomii oraz marketingu.
2. Analizy SWOT (mocnych i słabych stron oraz szans i zagrożeń muzeum) oraz stakeholders (środowisk zainteresowanych działalnością instytucji muzealnej).
3. Cele, grupy docelowe, produkty kultury.
4. Formy komunikacji i dystrybucji.
5. Strategia marketingowa w muzeach polskich i zagranicznych na przykładach z ostatnich lat.
6. Działania public relation i marketingu na przykładzie toruńskich instytucji kultury (zajęcia terenowe).
7. Reklama i rynek mediów.
8. Sponsoring i patronat.
9. Pozyskiwanie środków.
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- opis
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- panelowa
- obserwacji
- giełda pomysłów
- projektu
- punktowana
- laboratoryjna
- klasyczna metoda problemowa
- doświadczeń
- ćwiczeniowa
- SWOT
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2023/24Z: |
Kryteria oceniania
Jak w opisie na dany cykl.
Literatura
Ogólna:
- Altkorn J., Podstawy marketingu, Kraków 1992;
- Bąk J., Stach P., Muzeum jako konkurujące przedsiębiorstwo - w poszukiwaniu dróg rozwoju, Zeszyty Naukowe nr 8, Wyższa Szkoła Działalności Gospodarczej, Warszawa 2001
- Górka J., Promocja wystaw, [w:] ABC organizacji wystaw czasowych w muzeach, Seria: Szkolenia Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony zabytków, red serii: Robert Pasieczny; 1/2012, s. 29-39;
- Huczek M., Marketing organizacji non profit, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania i Marketingu w Sosnowcu: Sosnowiec 2003;
- Iwankiewicz-Rak B., Marketing organizacji non-profit w praktyce usług kultury i sztuki, [w:] Mazurek-Łopacińska, K. (red.), Kultura w gospodarce rynkowej. Problemy adaptacji marketingu, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu: Wrocław 1997;
- Iwankiewicz-Rak B., Marketing organizacji niedochodowych, [w:] Styś A. (red.), Marketing usług, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne: Warszawa 2003;
- Iwaszkiewicz M., Marketing w kulturze, [w:] Menedżer kultury, M. Iwaszkiewicz (red.), Warszawa-Poznań 1995;
- Kowalczyk W., Marketing w muzeum, „Muzealnictwo”, 1995, nr 37;
- Kuhrt M., Reklama w placówkach kulturalnych, [w:] Leśniak, T. (red.), Zarządzanie kulturą: wybrane materiały seminarium dla menedżerów kultury, Kraków, marzec-kwiecień 1993, Międzynarodowe Centrum Kultury: Kraków 1995;
- Matt G., Muzeum jako przedsiębiorstwo. Łatwo i przystępnie o zarządzaniu instytucją kultury, H. Wróblewska (współpraca, opr. pol. wersji i wstęp), Fundacja Aletheia: Warszawa 2006;
- Marketing w działalności instytucji i jednostek upowszechniania kultury, Z. Knechta i A. Styś (red.), Wydawnictwo Spółdzielcze: Warszawa 1990;
- Mazurek-Łopacińska, K. (red.), Kultura w gospodarce rynkowej. Problemy adaptacji marketingu, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu: Wrocław 1997;
- Mazurek-Łopacińska K. (red.), Problemy zarządzania sferą kultury i turystyki, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu: Wrocław-Warszawa, 1999;
- Mudie P., Cottam A., Usługi. Zarządzanie i marketing, Wydawnictwo Naukowe PWN: Warszawa 1998;
- Nowoczesne zarządzanie muzeum, J. Czaj (red.), Museum Vereniging, Krajowy Ośrodek Badań i Dokumentacji Zabytków: Warszawa 2007 (zwłaszcza rozdz. 3: Marketing);
- Sargeant A., Marketing w organizacjach non profit, Oficyna Ekonomiczna: Kraków 2004;
- Siskind B., Marketing wystawienniczy, Warszawa 2005
Uzupełniająca:
- Blackall S., Meek J. (red.), Marketing the Arts: every Vital Aspect of Museum Management, The International Council of Museum, 1992;
- Bombol, M., Dąbrowska, A., Czas wolny. Konsument, rynek, marketing, Wydawnictwo K.E. LIBER: Warszawa 2003;
- Castenow D., Nowy marketing w praktyce, Warszawa 1996;
- Ilczuk D., Misiąg W., Finansowanie i organizacja kultury w gospodarce rynkowej, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową: Warszawa 2003;
- Kössner B., Kunstsponsoring – Naue Initiativen der Wirtschaft für die Kunst, Signum Verlag: Wien 1995;
- Kössner B., Kunstsponsoring – Neue Trends und Entwicklungen, Signum Verlag: Wien 1998;
- Kotler Ph., Marketing: analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Wydawnictwo FELBERG SJA: Warszawa 1999;
- Kotler Ph., Marketing für Nonprofit Organisationen, C.E. Poeschel Verlag, Stuttgart 1995;
- Leksykon marketingu, Altkorn J., Kramer T. (red.), Warszawa 1998;
- Payne A., Marketing usług, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne: Warszawa 1996;
- Przybyłowski K., Hartley S. W., Kerin R. A., Rudelius W., Marketing, Dom Wydawniczy ABC: Warszawa 1998;
- Pukas A., Marketing-mix usług, [w:] Styś, A. (red.), Marketing usług, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne: Warszawa 2003;
- Rogoziński K., Nowy marketing usług, Poznań 1998;
- Qubeck S., Museumsmarketing im Internet: Grundlagen – Anwendungen – Potentiale, Transcript Verlag: Bielefeld 1999.
www:
http://www.muzeoblog.org/wystawy/
http://rynkologia.pl/artykuly-info/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: