Metodyka konserwacji zabytków - kamień 1402-MKZ-KA-3Z-RK-SJ
Ćwiczenia poświęcone są przygotowaniu studentów do samodzielnego prowadzenia prac konserwatorskich przy kamiennych obiektach zabytkowych. W trakcie zajęć studenci nabywają praktyczne umiejętności w zakresie uzupełniania ubytków w zabytkach kamiennych oraz utrwalają wiadomości z wykładów dotyczących uzupełniania ubytków. Studenci pod kierunkiem prowadzącego samodzielnie przygotowują zaprawy na bazie spoiw mineralnych i żywic sztucznych. Składniki poszczególnych zapraw łączą ze sobą, zgodnie z przygotowanymi przez prowadzącego recepturami lub stosują gotowe produkty w oparciu o instrukcje zawarte w kartach technicznych. Studenci zapoznają się ze sposobem przygotowania zapraw, warunkami, w jakich następuje wiązanie, ich sezonowaniem oraz oceniają efekty estetyczne wykonanych zapraw. Następnie prowadzą badania fizyczne i mechaniczne zapraw polegające na badaniu: skurczu liniowego, właściwości kapilarnych, nasiąkliwości, porowatości, gęstości objętościowej oraz wytrzymałości na ściskanie. Studenci porównują właściwości fizyczne i mechaniczne przygotowywanych zapraw do właściwości gotowych produktów fabrycznych oraz kamieni naturalnych. Wyniki swoich badań podsumowują i opisują.
|
W cyklu 2022/23Z:
Ćwiczenia poświęcone są przygotowaniu studentów do samodzielnego prowadzenia prac konserwatorskich przy kamiennych obiektach zabytkowych. W trakcie zajęć studenci nabywają praktyczne umiejętności w zakresie uzupełniania ubytków w zabytkach kamiennych oraz utrwalają wiadomości z wykładów dotyczących uzupełniania ubytków. Studenci pod kierunkiem prowadzącego samodzielnie przygotowują zaprawy na bazie spoiw mineralnych i żywic sztucznych. Składniki poszczególnych zapraw łączą ze sobą, zgodnie z przygotowanymi przez prowadzącego recepturami lub stosują gotowe produkty w oparciu o instrukcje zawarte w kartach technicznych. Studenci zapoznają się ze sposobem przygotowania zapraw, warunkami, w jakich następuje wiązanie, ich sezonowaniem oraz oceniają efekty estetyczne wykonanych zapraw. Następnie prowadzą badania fizyczne i mechaniczne zapraw polegające na badaniu: skurczu liniowego, właściwości kapilarnych, nasiąkliwości, porowatości, gęstości objętościowej oraz wytrzymałości na ściskanie. Studenci porównują właściwości fizyczne i mechaniczne przygotowywanych zapraw do właściwości gotowych produktów fabrycznych oraz kamieni naturalnych. Wyniki swoich badań podsumowują i opisują. |
W cyklu 2023/24Z:
Ćwiczenia poświęcone są przygotowaniu studentów do samodzielnego prowadzenia prac konserwatorskich przy kamiennych obiektach zabytkowych. W trakcie zajęć studenci nabywają praktyczne umiejętności w zakresie uzupełniania ubytków w zabytkach kamiennych oraz utrwalają wiadomości z wykładów dotyczących uzupełniania ubytków. Studenci pod kierunkiem prowadzącego samodzielnie przygotowują zaprawy na bazie spoiw mineralnych i żywic sztucznych. Składniki poszczególnych zapraw łączą ze sobą, zgodnie z przygotowanymi przez prowadzącego recepturami lub stosują gotowe produkty w oparciu o instrukcje zawarte w kartach technicznych. Studenci zapoznają się ze sposobem przygotowania zapraw, warunkami, w jakich następuje wiązanie, ich sezonowaniem oraz oceniają efekty estetyczne wykonanych zapraw. Następnie prowadzą badania fizyczne i mechaniczne zapraw polegające na badaniu: skurczu liniowego, właściwości kapilarnych, nasiąkliwości, porowatości, gęstości objętościowej oraz wytrzymałości na ściskanie. Studenci porównują właściwości fizyczne i mechaniczne przygotowywanych zapraw do właściwości gotowych produktów fabrycznych oraz kamieni naturalnych. Wyniki swoich badań podsumowują i opisują. |
W cyklu 2024/25Z:
Ćwiczenia poświęcone są przygotowaniu studentów do samodzielnego prowadzenia prac konserwatorskich przy kamiennych obiektach zabytkowych. W trakcie zajęć studenci nabywają praktyczne umiejętności w zakresie uzupełniania ubytków w zabytkach kamiennych oraz utrwalają wiadomości z wykładów dotyczących uzupełniania ubytków. Studenci pod kierunkiem prowadzącego samodzielnie przygotowują zaprawy na bazie spoiw mineralnych i żywic sztucznych. Składniki poszczególnych zapraw łączą ze sobą, zgodnie z przygotowanymi przez prowadzącego recepturami lub stosują gotowe produkty w oparciu o instrukcje zawarte w kartach technicznych. Studenci zapoznają się ze sposobem przygotowania zapraw, warunkami, w jakich następuje wiązanie, ich sezonowaniem oraz oceniają efekty estetyczne wykonanych zapraw. Następnie prowadzą badania fizyczne i mechaniczne zapraw polegające na badaniu: skurczu liniowego, właściwości kapilarnych, nasiąkliwości, porowatości, gęstości objętościowej oraz wytrzymałości na ściskanie. Studenci porównują właściwości fizyczne i mechaniczne przygotowywanych zapraw do właściwości gotowych produktów fabrycznych oraz kamieni naturalnych. Wyniki swoich badań podsumowują i opisują. |
W cyklu 2025/26Z:
Ćwiczenia poświęcone są przygotowaniu studentów do samodzielnego prowadzenia prac konserwatorskich przy kamiennych obiektach zabytkowych. W trakcie zajęć studenci nabywają praktyczne umiejętności w zakresie uzupełniania ubytków w zabytkach kamiennych oraz utrwalają wiadomości z wykładów dotyczących uzupełniania ubytków. Studenci pod kierunkiem prowadzącego samodzielnie przygotowują zaprawy na bazie spoiw mineralnych i żywic sztucznych. Składniki poszczególnych zapraw łączą ze sobą, zgodnie z przygotowanymi przez prowadzącego recepturami lub stosują gotowe produkty w oparciu o instrukcje zawarte w kartach technicznych. Studenci zapoznają się ze sposobem przygotowania zapraw, warunkami, w jakich następuje wiązanie, ich sezonowaniem oraz oceniają efekty estetyczne wykonanych zapraw. Następnie prowadzą badania fizyczne i mechaniczne zapraw polegające na badaniu: skurczu liniowego, właściwości kapilarnych, nasiąkliwości, porowatości, gęstości objętościowej oraz wytrzymałości na ściskanie. Studenci porównują właściwości fizyczne i mechaniczne przygotowywanych zapraw do właściwości gotowych produktów fabrycznych oraz kamieni naturalnych. Wyniki swoich badań podsumowują i opisują. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Na zaliczenie przedmiotu składają się następujące elementy: obecność na wszystkich zajęciach (zgodnie z regulaminem studiów), zrealizowanie wszystkich ćwiczeń ujętych w konspekcie przekazanym przez prowadzącego, pisemne opracowanie wyników przeprowadzonych badań dostarczone prowadzącemu w postaci sprawozdania.
Na ocenę studenta składa się:
- aktywność i przygotowanie do zajęć
- ocena ze sprawozdania.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. Zabytki kamienne i metalowe, ich niszczenie i konserwacja profilaktyczna, pod red. W. Domasłowskiego, Wyd. UMK, Toruń, 2011.
2. W. Domasłowski, M. Kęsy Lewandowska, J. W. Łukaszewicz, Badania nad konserwacją murów ceglanych, Wyd. UMK, Toruń, 2004.
3. Konserwacja murów ceglanych. Badania i Praktyka, referaty na Ogólnopolską Konferencję w dniach 19-20 listopada 1999r. w Toruniu, pod red. B. Soldenhoff, Toruń, 1999.
4. P. Niemcewicz, Konserwacja wapienia dębnickiego, Wyd. UMK, 2005.
5. J. Ciabach, Żywice i tworzywa sztuczne stosowane w konserwacji zabytków, Wyd. UMK, Toruń, 1998.
6. L. Czarnecki, T. Broniewski, O. Henning, Chemia w Budownictwie, Arkady, Warszawa, 1996.
7. J.W. Łukaszewicz, Badanie możliwości uzupełniania ubytków w kamiennych obiektach zabytkowych zaprawami o spoiwie krzemoorganicznym, [w:] Naukowe podstawy ochrony i konserwacji dzieł sztuki oraz zabytków kultury materialnej, Wyd. UMK, Toruń, 1993, s. 155-165.
8. M. Obajtek, K. Lisek, Badania nad możliwością zastosowania cementu glinowego w konserwacji kamiennych obiektów zabytkowych, [w:] Naukowe podstawy ochrony i konserwacji dzieł sztuki oraz zabytków kultury materialnej, Wyd. UMK, Toruń, 1993, s. 247-249.
9. D. Sobkowiak, Badania nad zastosowaniem żywic silikonowych typu Adhesil K-1 do sporządzania kitów oraz imitacji kamieni naturalnych, [w:] Naukowe podstawy ochrony i konserwacji dzieł sztuki oraz zabytków kultury materialnej, Wyd. UMK, Toruń, 1993, s. 166-173.
10. L. Bujała, M. Kulesza, J. Michalak, D. Sobkowiak, Wpływ redyspergowalnych żywic proszkowych na właściwości zapraw budowlanych do celów prac konserwatorskich, BIKDS, Vol. 13 No 1-2 (48-49)2002, s. 50-55.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: