Metody konserwacji dzieł sztuki orientu 1402-MKO-5L-SJ
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze specyficznymi materiałami i technikami stosowanymi w dziełach sztuki i zabytkach Orientu głównie na papierze i tkaninie oraz podstaw szeroko pojętej konserwacji tych zabytków. W ramach konwersatorium przekazywana jest wiedza dotycząca podstawowych zasad konserwacji-restauracji wybranych obiektów z obszaru kultur Orientu, m.in. malarstwa w formie zwoju na papierze dalekowschodnim, na tkaninie (malarstwo tybetańskie), drzeworytu (m.in. ukiyo-e), książki drukowanej i rękopiśmiennej z terenów Azji i innych wybranych obiektów z omawianego obszaru. Ponadto przekazywana jest wiedza dotycząca diagnozowania zniszczeń omawianych obiektów i zasad ich ochrony i konserwacji zabezpieczającej - profilaktyki.
|
W cyklu 2022/23L:
patrz podstawowe informacje o przedmiocie |
W cyklu 2023/24L:
patrz podstawowe informacje o przedmiocie |
W cyklu 2024/25L:
patrz podstawowe informacje o przedmiocie |
W cyklu 2025/26L:
patrz podstawowe informacje o przedmiocie |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody weryfikacji i oceny:
- dyskusja podczas zajęć: W1, U3
- kolokwium: W1-6, U1-2, K1-7;
- prezentacje: K5-6, U6
Zdanie kolokwium na minimalnym poziomie powyżej 50%. Kolokwium odbędzie się na ostatnich zajęciach w cyklu dydaktycznym. Kolokwium przeprowadzone zostanie w formie ustnej, składa się z 5 pytań. Łączna suma punktów do uzyskania to 14 pkt.. Do zaliczenia wymaganych jest uzyskanie powyżej 50%, czyli 7,5 pkt.
Skala końcowej punktacji przedstawia się następująco:
pkt. do pkt. od ocena
14 13 bdb
12,5 11,5 db +
11 10 db
9,5 8,5 dst +
8 7,5 dst
7 0 ndst
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Lektura obowiązkowa, wybrane fragmenty:
• Dokumentacje dyplomowych prac konserwatorskich tematycznie związanych z wykładanymi zagadnieniami (zasób Biblioteki KKRPS).
• Malinowski, J., Wojtczak, M. (red.). Toruńskie studia o sztuce Orientu. T.1-3, Toruń: Wydawnictwo UMK, 2004. ISBN 83-231-1716-0, ISBN 83-231-1977-5, ISBN 978-83-231-2209-8.
• Nishio Yoshiyuki, Maintenance of East Asian Painting (Examination), “The Book and Paper Group Annual”, nr 12, 2002.
• Wojtczak M., Charakterystyka technik wykonania wybranych typów zabytków sztuki wschodniej na papierze i tkaninie, [w:] Naukowe podstawy ochrony i konserwacji dzieł sztuki oraz zabytków kultury materialnej; Toruń, UMK 1993.
• Claude Laroque, How to identify Asian papers? A syncretic approach, [w:] Adapt & Evolve 2015: East Asian Materials and Techniques in Western Conservation. Proceedings from the International Conference of the Icon Book & Paper Group, London 8–10 April 2015.
• Agnieszka Helman-Ważny, More than meets the eye: Fibre and Paper Analysis of the Chinese Manuscripts from the Silk Roads, STAR: Science & Technology of Archaeological Research, 2:2, 127-140, DOI: 10.1080/20548923.2016.1207971.
• Paste-making tips with two recipes : [https://thebookandpapergathering.org/2016/10/20/paste-making-tips-with-two-recipes/].
• Weronika Liszewska, Japońskie kleje polisacharydowe jako spoiwo w konserwacji zabytkowych tkanin jedwabnych oraz papieru, „Ochrona Zabytków”, 2002, 55/2 (217), 191-206.
• Nishio Yoshiyuki, A Japanese Painting Strip Reinforcement Technique, “The Book and Paper Group Annual”, 4, 1985.
• Weronika Liszewska, Techniki montażu chińskich zwojów pionowych z punktu widzenia konserwatora, [w:] Sztuka Chin, red. Wasilewska J., 2009.
Lektura uzupełniająca, wybrane fragmenty:
• Bell L. A., Papyrus, tapa, amate and rice paper: papermaking in Africa, the Pacific, Latin America and Southeast Asia, McMinnville 1983
• Biron Carole, et.al., Revealing the colours of ukiyo-e prints by short wave infrared range hyperspectral imaging (SWIR), “Microchemical Journal” 155: 2020.
• Dąbrowski J., Siniarska-Czaplicka J., Rękodzieło papiernicze, Warszawa 1991.
• Fiske B., Stiber Morenus L., Ultraviolet and Infrared Examination of Japanese Woodblock Prints: Identifying Reds and Blues, “The Book and Paper Group Annual”, nr 23, 2004.
• Gordon A., The Iconography of Tibetan Lamaism, New York 1958.
• Görlich A., Olszewska M., Parawan japoński. Sosna, żuraw i góra Fuji, Kraków 2014.
• Gulik R.H., Chinese pictorial art as viewed by the connoisseur: notes on the means and methods of traditional Chinese connoisseurship of pictorial art, based upon a study of the art of mounting scrolls in China and Japan, Rome 1958.
• Helman-Ważny A., Sztuka Tybetańskich ksiąg klasztornych, Warszawa 2009.
• Helman-Ważny A., The archaeology of Tibetan books, Leiden 2014.
• Helman-Ważny A., Asian paper in works of art: a comparative fiber analysis, “Hand Papermaking”, 21 (2), 2006.
• Helman-Ważny, Recent Research on Historic Paper Components in East Asian Art Objects, [w:] Scientific research on the pictorial arts of Asia, red. Paul Jett i in, Archetype Publications with the Freer Gallery of Art 2005, ISBN: 1873132743.
• Hunter D., Papermaking. The History and Technique of an Ancient Craft, New York: Dover Publications 1978.
• Jackson D., Jackson J., Tibetan Thangka Painting, Methods and Materials, London 1994.
• Jacoby M., Powtórzenie i falsyfikat w malarstwie chińskim, Warszawa 2009.
• Keyes, K. Japanese print conservation – an overview. In The Conservation of Far Eastern Art,
red. J. Mills, P. Smith, and K. Yamasaki, 30-36. London: IIC, 1988.
• Król A., Zanikająca tradycja – Ise katagami i kimono, Kraków 2006.
• Lee V., Kamba N., Tsuchiya Y., Huan-Shen Lin, A new approach to the conservation and presentation of ukiyo-e prints, “Journal of the Institute of Conservation”, nr 36, 2013
• Łakomska B., Miłośnicy “chińskości” w dawnej Polsce, Warszawa 2008.
• Malinowski, J., Wojtczak, M. (red.). Toruńskie studia o sztuce Orientu. T.1, Toruń: Wydawnictwo UMK, 2004. ISBN 83-231-1716-0
1. Garczewska K., Technika wykonania tanek – religijnych obrazów buddyjskich, s.129-137
2. Romanowicz B., Obraz-pismo –znak. O odczytywaniu japońskiego drzeworytu, s.55-63
• Malinowski, J., Wojtczak, M. (red.). Toruńskie studia o sztuce Orientu. T.2, Toruń: Wydawnictwo UMK, 2005. ISBN 83-231-1977-5
• Malinowski, J., Wojtczak, M. (red.). Toruńskie studia o sztuce Orientu. T.3, Toruń: Wydawnictwo UMK, 2005. ISBN 978-83-231-2209-8
1. Wojtczak M., Chińskie malarstwo na „papierze ryżowym”. s.61
2. Więch U., Metody konserwacji a technika wykonania drzeworytów ukiyo-e. s.155
• Malinowski J. (red.) Studia o sztuce bliskiego i środkowego wschodu, Warszawa 2009
• Masako Koyano, Japanese Scroll Paintings. A Handbook of Mounting Techniques, F.A.I.C 1979.
• Miklos P., Malarstwo chińskie. Wstęp do ikonografii malarstwa chińskiego. Warszawa 1978.
• Miller Kanada M., Color Woodblock Printmaking. The Traditional Method of Ukiyo-e, Tokyo 1992
• Munn J., Side-stitched books of China, Korea and Japan in western collections, “Journal of the Institute of Conservation”, nr 32, 2009, s. 103-127.
• Murase M., Sześć wieków malarstwa japońskiego, Warszawa 1996
• Nishio Yoshiyuki, Maintenance of East Asian Painting (Examination), “The Book and Paper Group Annual”, nr 12, 2002
• Nishio Yoshiyuki, Maintenance of Asian Paintings II: Minor Treatment of Scroll Paintings, “The Book and Paper Group Annual”, 2002.
• Reyden D., Technology and treatment of a folding screen: comparison of oriental and western techniques, [w:] Conservation of Far Eastern art: preprints of the contributions to the Kyoto Congress, 19-23 September 1988, p.64-68 (1988).
• Romanowicz B., Manga : komiksowość i animacja w sztuce japońskiej, Kraków 2001.
• Song M., The history and characteristics of traditional Korean books and bookbinding, “Journal of the Institute of Conservation”, nr 32, 2009.
• Strzechowska M., Muzeum Azji i Pacyfiku. Historia i zbiory, [w:] Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie. Orient w kulturze polskiej, Warszawa 2000.
• Trzeciak P., Idea i tusz. Malarstwo w kręgu buddyzmu chan/zen. Warszawa 2002.
• Webber Pauline, The use of Asian paper conservation techniques in Western collections, [w:] Adapt & Evolve 2015: East Asian Materials and Techniques in Western Conservation. Proceedings from the International Conference of the Icon Book & Paper Group, London 8–10 April 2015.
• Whitmore P.M., Cass G.R., The Ozone Fading of Traditional Japanese Colorants, “Studies in Conservation”, nr 33, 1988, s. 29-40.
• Wojtczak M., Charakterystyka technik wykonania wybranych typów zabytków sztuki wschodniej na papierze i tkaninie, [w:] Naukowe podstawy ochrony i konserwacji dzieł sztuki oraz zabytków kultury materialnej; Toruń, UMK 1993.
• Wong F., Oriental Watercolor Techniques, London 1983.
• Yuuko Suzuki, Kaligrafia japońska, Warszawa 2007.
|
W cyklu 2022/23L:
patrz podstawowe informacje o przedmiocie |
W cyklu 2023/24L:
patrz podstawowe informacje o przedmiocie |
W cyklu 2024/25L:
patrz podstawowe informacje o przedmiocie |
W cyklu 2025/26L:
patrz podstawowe informacje o przedmiocie |
Uwagi
|
W cyklu 2022/23L:
zajęcia w cyklu dydaktycznym przeprowadzono zgodnie z informacjami znajdującymi się w sekcji nadrzędnej ("Podstawowe informacje o przedmiocie"). |
W cyklu 2023/24L:
zajęcia w cyklu dydaktycznym przeprowadzono zgodnie z informacjami znajdującymi się w sekcji nadrzędnej ("Podstawowe informacje o przedmiocie"). |
W cyklu 2024/25L:
zajęcia w cyklu dydaktycznym przeprowadzono zgodnie z informacjami znajdującymi się w sekcji nadrzędnej ("Podstawowe informacje o przedmiocie"). |
W cyklu 2025/26L:
zajęcia w cyklu dydaktycznym przeprowadzono zgodnie z informacjami znajdującymi się w sekcji nadrzędnej ("Podstawowe informacje o przedmiocie"). |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: