Metodyka konserwacji malarstwa i rzeźby drewnianej polichromowanej 1402-MKMrzp-2L-SJ
W ramach ćwiczeń studenci uczą się określania budowy i stanu zachowania obiektów zabytkowych na podstawie analizy wizualnej oraz nieniszczących badań konserwatorskich, a także rozpoznawania problematyki konserwatorskiej. Zapoznają się z właściwościami materiałów i środków stosowanych w konserwacji malarstwa sztalugowego i rzeźby drewnianej polichromowanej, metodami ich przygotowania i aplikacji. Uczą się wykonywania podstawowych zabiegów konserwatorskich, np.: profilaktycznego zabezpieczania warstw malarskich obrazów i rzeźb, konsolidacji warstw malarskich i zapraw, oczyszczania powierzchni lica i odwrocia, doboru środków do usuwania zabrudzeń i wtórnych nawarstwień, prostowania deformacji podobrazi, lokalnych reperacji rozdarć, pęknięć i rozcięć podobrazi tekstylnych oraz uzupełniania ubytków podłoży płóciennych i drewnianych, uzupełniania ubytków zapraw, poznają metody dublowania obrazów na płótnie. Ćwiczenia prowadzone są na obiektach naśladujących rzeczywiste pod względem budowy lub na destruktach obiektów oryginalnych, a niekiedy także na pełnowartościowych obiektach zabytkowych pod ścisłą opieką prowadzącego.
Obecność na zajęciach jest niezbędnym warunkiem realizacji zadań objętych programem. Brak limitu nieobecności na zajęciach.
|
W cyklu 2022/23L:
Studenci, na podstawie analizy wizualnej oraz nieniszczących badań konserwatorskich, uczą się określania budowy i stanu zachowania obiektów zabytkowych, rozpoznawania problematyki konserwatorskiej, jak również określania celu i założeń planowanych prac konserwatorskich. Zapoznają się z właściwościami materiałów i środków stosowanych w konserwacji malarstwa sztalugowego i rzeźby polichromowanej, metodami ich przygotowania i aplikacji. Uczą się wykonywania podstawowych zabiegów konserwatorskich (profilaktycznego zabezpieczania obrazów i rzeźb, konsolidacji warstw malarskich i zapraw, oczyszczania powierzchni lica i odwrocia, usuwania wtórnych nawarstwień, prostowania deformacji podłoży płóciennych i drewnianych, lokalnych reperacji rozdarć, pęknięć i rozcięć podobrazi tekstylnych oraz uzupełniania ubytków podłoży płóciennych i drewnianych, uzupełniania ubytków zapraw, dublowania obrazów na płótnie, itp.). Ćwiczenia prowadzone są na obiektach pozorowanych lub destruktach obiektów oryginalnych, a niekiedy także na pełnowartościowych obiektach zabytkowych pod ścisłą opieką prowadzącego. |
W cyklu 2023/24L:
Studenci, na podstawie analizy wizualnej oraz nieniszczących badań konserwatorskich, uczą się określania budowy i stanu zachowania obiektów zabytkowych, rozpoznawania problematyki konserwatorskiej, jak również określania celu i założeń planowanych prac konserwatorskich. Zapoznają się z właściwościami materiałów i środków stosowanych w konserwacji malarstwa sztalugowego i rzeźby polichromowanej, metodami ich przygotowania i aplikacji. Uczą się wykonywania podstawowych zabiegów konserwatorskich (profilaktycznego zabezpieczania obrazów i rzeźb, konsolidacji warstw malarskich i zapraw, oczyszczania powierzchni lica i odwrocia, usuwania wtórnych nawarstwień, prostowania deformacji podłoży płóciennych i drewnianych, lokalnych reperacji rozdarć, pęknięć i rozcięć podobrazi tekstylnych oraz uzupełniania ubytków podłoży płóciennych i drewnianych, uzupełniania ubytków zapraw, dublowania obrazów na płótnie, itp.). Ćwiczenia prowadzone są na obiektach pozorowanych lub destruktach obiektów oryginalnych, a niekiedy także na pełnowartościowych obiektach zabytkowych pod ścisłą opieką prowadzącego. |
W cyklu 2024/25L:
Jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależnie od cyklu). |
W cyklu 2025/26L:
Jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależnie od cyklu). |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opowiadanie
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- studium przypadku
- obserwacji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę na podstawie aktywności na zajęciach (W1, U1, U2), umiejętności organizacji pracy własnej i pracy w zespole (U4) , oraz oceny jakości indywidualnie wykonanych ćwiczeń, jak również jakości realizacji powierzonych zadań (U3, K2) oraz odpowiedzialności za zabytkowy obiekt i stanowisko pracy (K1, K4). Ocenie podlega także stopień teoretycznego przygotowania do poszczególnych zajęć, do wykonywania zadań praktycznych (K3), oraz do końcowego kolokwium (W2, W3).
Kryteria oceniania:
do 50% = 2 (ndst)
51 - 60% = 3 (dst)
61 - 70% = 3,5 (dst plus)
71 - 80% = 4 (db)
81 - 90% = 4,5 (db plus)
91 - 100% = 5 (bdb)
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Wybrane fragmenty literatury obowiązkowej:
- Arszyńska J., Zarys współczesnej problematyki oczyszczania obrazów sztalugowych, Ochrona Zabytków, z. 4, 1996, s. 417-423;
- Ciabach J., Żywice i tworzywa sztuczne stosowane w konserwacji zabytków, Wydawnictwo UMK, Toruń 1998;
- Łękawa-Wysłouch T., Badania materiałów stosowanych do uzupełniania ubytków zapraw w malowidłach na płótnie, AUNC Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, Tom: XXXVIII/zeszyt 394, Toruń 2010, s. 187–282, ISSN 0860-1232;
- Masschelein-Kleiner L., Les Solvants, KIK/IRPA, 1994.(fragmenty, udostępniane przez prowadzącego)
- Rouba B. J., Podobrazia płócienne w procesie konserwacji, Wydawnictwo UMK, Toruń 2000;
- Slansky B., Technika malarstwa, T. II: Badania i konserwowanie obrazów, Warszawa 1965 (fragmenty)
- Ślesiński W., Konserwacja zabytków sztuki. Rzeźba, t. 2, 1990;
- Szmelter I., Metody i środki konserwacji rozdarć i ubytków podobrazia płóciennego obrazów, Biblioteka Muzealnictwa i Ochrony Zabytków, seria B, T. LXXXI (1986), s. 134-146;
- Szmelter I., Problemy dublowania obrazów na podłożu płóciennym, skrypt Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, Warszawa 1992.(wskazane fragmenty)
|
W cyklu 2022/23L:
1. Arszyńska J., Zarys współczesnej problematyki oczyszczania obrazów sztalugowych, Ochrona Zabytków, z. 4, 1996, s. 417-423; Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023/24L:
1. Arszyńska J., Zarys współczesnej problematyki oczyszczania obrazów sztalugowych, Ochrona Zabytków, z. 4, 1996, s. 417-423; Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024/25L:
Jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależnie od cyklu). |
W cyklu 2025/26L:
Jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależnie od cyklu). |
Uwagi
|
W cyklu 2024/25L:
- |
W cyklu 2025/26L:
- |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: