Metodyka konserwacji-restauracji zabytków na papierze 1402-MK-3Z-SJ
Opis:
Przekazywana wiedza obejmuje często wykonywane zabiegi konserwatorskie na podłożach papierowych. Stanowi bazę dla pracowni konserwatorskich, jakie są przewidziane w dalszym toku studiowania.
Lista zagadnień omawianych w czasie zajęć:
1. Odkwaszanie i wzmacnianie papieru – Tomasz Kozielec.
2. Atramenty dawne i współczesne sposoby wytwarzania i konserwacja – Tomasz Kozielec.
3. Zabezpieczanie warstw barwnych – Jolanta Czuczko.
4. Przygotowanie i zastosowanie bibułek odwracalnych (aktywowanych) w konserwacji papieru – Agnieszka Zięba.
5. Zniszczenia na papierze wywołane starzejącymi się taśmami samoprzylepnymi, rodzaje taśm i ich usuwanie - Agnieszka Zięba.
6. Problematyka zniszczeń papieru przez pigmenty miedziowe i przegląd metod konserwacji – Dorota Jutrzenka-Supryn.
|
W cyklu 2022/23Z:
patrz: podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
W cyklu 2023/24Z:
patrz: podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
W cyklu 2024/25Z:
patrz: podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
W cyklu 2025/26Z:
patrz: podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
Zdobyta wiedza (wszystkie omówione tematy konserwatorskie przez poszczególnych wykładowców) jest weryfikowana poprzez egzamin pisemny, w którym wymagane są odpowiedzi opisowe.
Metody weryfikacji i oceny:
- aktywny udział w zadaniach podczas zajęć: W1, U1
- egzamin pisemny: W1-W3, U1-U3, K1-K3
Ocena:
bdb 37-39 punkty (95-100%)
db+ 32-36 punkty (>82%)
db 28-31 punkty (>72%)
dst + 24-27 punkty (>62%)
dst 20-23 punkty (>51%)
ndst 0-19 punkty (<51%)
Praktyki zawodowe
-
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA
ODKWASZANIE, WZMACNIANIE PAPIERU, MEDIA PISARSKIE (T. Kozielec):
Sobucki W., "Atramenty żelazowo-galusowe", Ochrona Zabytków, 1996, nr 3, s. 281-291.
Fuchs R., "Wżery historycznych atramentów i tuszy : problemy ich restauracji",
Ochrona Zabytków, 1999, nr 2, 163-177.
Jędrysik K., Ciechańska M., Sobucki W., Wagner B., “Konserwacja XVIII-wiecznej mapy sądowej z wżerami grynszpanowymi”, Notes Konserwatorski 2009, nr 13, s. 188-200.
M. Trojan-Bedyńska, S. Guild, S.Tse, Kanadyjski program ochrony zbiorów rękopiśmiennych zawierających atramenty żelazowo-galusowe, materiały z konferencji zorganizowanej przez Zakład Konserwacji Papieru i Skóry UMK, Toruń, 2-4 października 2008 roku / pod red. Elżbiety Jabłońskiej, Toruń 2010, s. 111-128.
BIBUŁKI AKTYWOWANE (A. Zięba):
Bruckle I.: Update: remoistenable lining with methylcellulose adhesive praparation. The Book and Paper Group Annual 15 (1996): 25 - 26
Wagner S.: Remoinsetnable tissue part II: varions on theme. The Book and Paper Group Annual 15 (1996); 27 - 28.
Pataki A. Remoistenable Titssue Preparation and Practical Aspects. Restaurator 2009; 51 - 69
ZNISZCZENIA NA PAPIERZE WYWOŁANE STARZEJĄCYMI SIĘ TAŚMAMI SAMOPRZYLEPNYMI, RODZAJE TAŚM I ICH USUWANIE (A. Zięba):
Merrily A. Smith, Norvell M. M. Jones, II, Susan L. Page and
Marian Peck Dirda Pressure-Sensitive Tape and Techniques for its
Removal From Paper, Book and Paper Group, The American Institute for
Conservation 1983
Donata Rams, Taśmy samoprzylepne, Biuletyn Informacyjny
Konserwatorów Dzieł Sztuki, vol. 5, No 1-4 (16 - 19) 1994
Elissa O'Loughlin, Linda Stiber, Hinge, Tape and Adhesive
Removal, 3/27/92, 8th Edition American Institute for Conservation
/BPG
Jerzy Ciabach, Właściwości żywic sztucznych stosowanych w
konserwacji zabytków, wyd. NAUKOWE UMK, Toruń 1997.
PIGMENTY MIEDZIOWE ORAZ ICH WPŁYW NA PAPIEROWE PODŁOŻA (D. Jutrzenka-Supryn):
Katarzyna Jędrysik, Marzenna Ciechańska, Władysław Sobucki, Barbara Wagner, Konserwacja XVIII-wiecznej mapy sądowej z wżerami grynszpanowymi, w: Notes Konserwatorski, 2010, pod red. Agaty Lipińskiej, Beaty Berlińskiej, s. 188-200.
Jurzenka-Supryn D., Grynszpan – zielony pigment stosowany do kolorowania map i jego wpływ na stan zachowania zabytków kartograficznych, [w:] Dawna mapa źródłem wiedzy o świecie. Z dziejów kartografii. Tom XIV, red. St. Alexandrowicz, R. Skrycki, Szczecin 2008, s.87-104
Jutrzenka-Supryn D., Atlas odzyskany – IV Additamentum Theatrum orbis terrarum Abrahama Orteliusa ze zbiorów Biblioteki Wyższego Seminarium Duchownego Hosianum w Olsztynie – zagadnienia historyczne i konserwatorskie [w:] Od atlasu do kolekcji. W 440. rocznicę I wydania atlasu Abrahama Orteliusa. Z dziejów kartografii tom XVI, red. J. Ostrowski i R.Skrycki, Szczecin 2011, s.63- 76
Fabienne Meyer, Anke Neumann, Recombinant Proteins: A new material for the chemical stabilisation of copper pigment corrosion on paper?, Restaurator, Volume 30, Issue 1-2, Pages 96–130
J. Kolar, A. Možir, A. Balažic, M. Strlič, G. Ceres, V. Conte, V. Mirruzzo, T. Steemers, G de Bruin, New antioxidants for treatment of transition metal containing inks and pigments, Restaurator: international journal for the preservation of library and archival material 29, no. 3, 2008
B. Wagner, E. Bulska, D. Rams, D. Jarmińska, W. Sobucki, Ocena przydatności procedury ekstrakcji żelaza roztworem DTPA do celów konserwatorskich, Biuletyn Informacyjny Konserwatorów Dzieł Sztuki nr 15, 2004
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA (NIEOBOWIĄZKOWA)
Bansa H., „Aqueous Deacidification – with Calcium or with Magnesium?”, (https://www.uni-muenster.de/.../neutral-bansa3.pdf)
Sequeira S., Casanova C., Cabrita E.J., "Deacidification of paper using dispersions of Ca(OH)2 nanoparticles in isopropanol. Study of efficiency", 264–272.
K. Olczyk, Badania nad zastosowaniem fitynianu wapnia i celulozy bakteryjnej w konserwacji papieru zdegradowanego przez korozje atramentową, Praca magisterska wykonana pod kierunkiem prof. E. Jabłońskiej, UMK Toruń 2011- maszynopis.
D. Jutrzenka-Supryn, Problemy konserwacji map kolorowanych grynszpanem, , praca doktorska pod kierunkiem prof. dr hab. A.Strzelczyk, Toruń 2006.
Season Tse, Maria Trojan-Bedynski, Doris St Jacques, Treatment Considerations for the Haggadah Prayer Book: Evaluation of Two Antioxidants for Treatment of Copper-Containing Inks and Colorants, The Book and Paper Group Annual 31 (2012) 87, https://cool.conservation-us.org/coolaic/sg/bpg/annual/v31/bp31-14.pdf
Kyujin Ahn, Andreas Hartl, Christa Hofmann, Ute Henniges, Antje Potthast, Investigation of the stabilization of verdigris-containing rag paper by wet chemical treatments, Heritage Science2014, https://link.springer.com/article/10.1186/2050-7445-2-12
Jasna Malesic, Drago Kocar, Aneta Balazic Fabjan, Stabilization of copper- and iron-containing papers in mildly alkaline environment, Polymer Degradation and Stability 97 (2012) 118e123, https://www.researchgate.net/publication/251508901_Stabilization_of_copper-_and_iron-containing_papers_in_mildly_alkaline_environment
Ute Henniges, Katrin Schröter, Die Behandlung von Kupferfraß auf Papier. Nichtwässrige Sprühsysteme auf Magnesiumalkoholatbasis, http://cool.conservation-us.org/iada/ta03_21.pdf
Ute Henniges, Thomas Prohaska, Gerhard Banik, Antje Potthast, A fluorescence labeling approach to assess the deterioration state of aged papers, Cellulose (2006) 13:421 –428.
Gerhard Banik, H. Stachelberger, F. Mairinger, A. Vendl, J. Ponahlo, Analytical investigations of the problem of “Kupferfra” in illuminated manuscripts, Microchimica Acta, January 1981, Volume 75, Issue 1–2, pp 49–55.
Jasna Malešič*, Jana Kolar and Manfred Anders, Evaluation of Treatments for Stabilization of Verdigris and Malachite Containing Paper Documents, Restaurator, December 2015, https://www.researchgate.net/publication/288227673_Evaluation_of_Treatments_for_Stabilization_of_Verdigris_and_Malachite_Containing_Paper_Documents
|
W cyklu 2022/23Z:
patrz: podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
W cyklu 2023/24Z:
patrz: podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
W cyklu 2024/25Z:
patrz: podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
W cyklu 2025/26Z:
patrz: podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
Uwagi
|
W cyklu 2022/23Z:
patrz: podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu) Uwaga: w roku akademickim 2021/22 z uwagi na trwającą epidemię wykłady będą prowadzone synchronicznie na platformie MS Teams zgodnie z rozporządzeniem rektora uczelni, tj. od dnia 11 grudnia 2021 do 9 stycznia 2022. W roku akademickim odbędzie się egzamin pisemny online na platformie MS Teams (11 pytań), punktacja: 19 -21 punktów – ocena dst 22 -24 punkty – ocena dst+ 25-27 punkty – ocena db 28-30– ocena db+ 31 - 33 punkty – ocena bdb |
W cyklu 2023/24Z:
patrz: podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu) Uwaga: w roku akademickim 2021/22 z uwagi na trwającą epidemię wykłady będą prowadzone synchronicznie na platformie MS Teams zgodnie z rozporządzeniem rektora uczelni, tj. od dnia 11 grudnia 2021 do 9 stycznia 2022. W roku akademickim odbędzie się egzamin pisemny online na platformie MS Teams (11 pytań), punktacja: 19 -21 punktów – ocena dst 22 -24 punkty – ocena dst+ 25-27 punkty – ocena db 28-30– ocena db+ 31 - 33 punkty – ocena bdb |
W cyklu 2024/25Z:
patrz: podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu) Uwaga: w roku akademickim 2021/22 z uwagi na trwającą epidemię wykłady będą prowadzone synchronicznie na platformie MS Teams zgodnie z rozporządzeniem rektora uczelni, tj. od dnia 11 grudnia 2021 do 9 stycznia 2022. W roku akademickim odbędzie się egzamin pisemny online na platformie MS Teams (11 pytań), punktacja: 19 -21 punktów – ocena dst 22 -24 punkty – ocena dst+ 25-27 punkty – ocena db 28-30– ocena db+ 31 - 33 punkty – ocena bdb |
W cyklu 2025/26Z:
patrz: podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu) Uwaga: w roku akademickim 2021/22 z uwagi na trwającą epidemię wykłady będą prowadzone synchronicznie na platformie MS Teams zgodnie z rozporządzeniem rektora uczelni, tj. od dnia 11 grudnia 2021 do 9 stycznia 2022. W roku akademickim odbędzie się egzamin pisemny online na platformie MS Teams (11 pytań), punktacja: 19 -21 punktów – ocena dst 22 -24 punkty – ocena dst+ 25-27 punkty – ocena db 28-30– ocena db+ 31 - 33 punkty – ocena bdb |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: