Konserwacja i restauracja drewnianych podłoży malarskich 1402-KiRDPM-2L-SJ
Na pierwszym wykładzie zostaje omówiona struktura zajęć i formy zaliczenia.
Wykłady obejmują tematy:
1. drewno jako podłoże obrazów i dekoracji malarskich – wprowadzenie;
2. zniszczenia podobrazi drewnianych – rodzaje i przyczyny;
3. prostowanie podobrazi drewnianych;
4. strukturalne wzmacnianie podobrazi drewnianych;
5. sklejanie podobrazi drewnianych;
6. uzupełnianie ubytków podobrazi drewnianych;
7. postępowanie w przypadku podobrazi skrajnie zdegradowanych;
8. stabilizacja geometrii podobrazi drewnianych;
9. zabytkowa stolarka jako podłoże dekoracji malarskiej;
10. drewniane elementy architektury jako podłoże dekoracji malarskiej.
Przedstawiane tematy są podzielone na przekazywaną wiedzę teoretyczną oraz omówienie rzeczywistych przykładów praktyki konserwatorskiej.
W cyklu 2022/23L:
Jak w podstawowych informacjach o przedmiocie |
W cyklu 2023/24L:
Jak w podstawowych informacjach o przedmiocie |
W cyklu 2024/25L:
Zgodny z podanym w sekcji "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opowiadanie
- wykład konwersatoryjny
- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: |
Kryteria oceniania
Metody oceniania
Egzamin pisemny po zakończeniu cyklu wykładów: należy odpowiedzieć na 10 pytań wybranych spośród 15.
Za odpowiedź na każde pytanie można uzyskać od 0 do 5 punktów w zależności od stopnia prawidłowości odpowiedzi [W1-3, U1-3, KS1-3].
Kryteria oceniania
Punkty są sumowane a ocena wystawiana wg następującej skali:
0 - 20 pkt. = 2 (ndst)
21 - 26 pkt. = 3 (dst)
27 - 32 pkt. = 3.5 (dst +)
33 - 38 pkt.= 4 (db)
39 - 44 pkt. = 4.5 (db +)
45 - 50 pkt. = 5 (bdb)
........................................................................................
Egzamin poprawkowy w formie ustnej [W1-3, U1-3, KS1-3].
Kryteria oceniania zakresu wiedzy zweryfikowanego podczas rozmowy:
50% = 2 (ndst)
51 - 60% = 3 (dst)
61 - 70% = 3,5 (dst +)
71 - 80% = 4 (db)
81 - 90% = 4,5 (db +)
91 - 100% = 5 (bdb)
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Wybrane fragmenty literatury obowiązkowej:
- The Structural Conservation of Panel Paintings: Proceedings of a Symposium at the J. Paul Getty Museum; red. Dardes K., Rothe A., 1998 (dostęp on-line, download pdf).
- Kozakiewicz P., Matejak M., Klimat a drewno zabytkowe. Dawna i współczesna wiedza o drewnie, Warszawa 2013.
- Krzysik Franciszek, Nauka o drewnie, Warszawa 1978.
Wybrane fragmenty literatury uzupełniającej (dla zainteresowanych):
- Arszyńska J., Rozłucka Z., Szczególna rola zabiegu przenoszenia warstwy malarskiej w malarstwie ikonowym XIX i XX wieku, [w:] Olszewska-Świetlik J.(red.), Badania technologii i technik malarskich, konserwacja dzieł sztuki, kopia. Księga pamiątkowa z okazji jubileuszu 50-lecia pracy dedykowana prof. dr art. kons. Józefowi Flikowi, Toruń 2007, s.117 - 127.
- Arszyńska J., Rozłucka Z., Roznerska M., IKONY: Stan zachowania i niektóre problemy budowy XVIII - XIX-wiecznych ikon występujących współcześnie na rynku antykwarycznym, BIKDS, Vol.9, No2 (33).1998, s. 2 - 11.
- Arszyńska J., Iwanicka M., Rouba B., Stachera J., Szczepińska K., Szmit-Naud E., Impregnacja wzmacniająca drewna zabytkowych dzieł sztuki: problem wciąż otwarty: próby wykorzystania do tego celu impregnatów na bazie metylotrimetoksysilanu, [w:] Olszewska-Świetlik J. (red.), Dzieła sztuki. Konserwacja i badania, Toruń 2021, s. 350 - 360.
- Arszyńska J., Gruszczyk N., Konserwacja i restauracja ściennego tabernakulum (sakrarium o budowie skrzyniowej) z Marianki Pasłęckiej. I połowa XV wieku, [w:] Rocznik Muzeum Górnośląski Park Etnograficzny w Chorzowie, t. 2, Chorzów 2014, s. 174 - 191 (dostępny on-line).
- Godet J. D., Atlas drewna, Warszawa 2019.
- Giełdowski L., Rysunek techniczny dla stolarza i technika technologii drewna, Warszawa 2008.
- Kalinowska K., Malowane stropy w kamienicach Torunia XVI-XVIII w., Polska Akademia Nauk. Instytut Sztuki, Seria: Studia z Historii Sztuki, t. 48, Warszawa1995.
- Karbowska-Berent J., Strzelczyk A., Drobnoustroje i owady niszczące zabytki i ich zwalczanie, Toruń 2004.
- Kokocińcki W., Anatomia drewna, Poznań 2005.
- Kokocińcki W., Drewno. Pomiary właściwości fizycznych i mechanicznych, Poznań 2014.
- Krawczyk Janusz, Meble jako przedmioty użytkowe i zabytki, Toruń 2006.
- Rajmann K., Polichromie drewnianych stropów w kamienicach Torunia – XVIII w. Zagadnienia ikonografii, typologii, technologii i techniki malarskiej. Część I i II, Toruń 2024.
- Sawicki Małgorzata (red.), Drewno zabytkowe: badania i konserwacja w XXI wieku (materiały konferencyjne), Warszawa 2013.
- Strzelczyk-Brąszkiewicz A.B., Biodeterioration of historic objects by microorganisms and insects. Prevention and control, Toruń 2012.
- Szczepińska K., Historycznie stosowane impregnaty do wzmacniania zniszczonego drewna polichromowanego: próba przeglądu. Cz. 1: Impregnaty naturalne, Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, 45, Toruń 2014, s. 569 - 587.
- Szczepińska K., Historycznie stosowane impregnaty do wzmacniania zniszczonego drewna polichromowanego: próba przeglądu. Cz. 2: Impregnaty syntetyczne, Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, 46, Toruń 2015, s. 471 - 510.
- Unger A., Schniewind A., Unger W., Conservation of Wood Artifacts. A Handbook, Berlin Heidelberg 2001 (fragmenty dostępne on-line).
W cyklu 2022/23L:
Jak w podstawowych informacjach o przedmiocie |
W cyklu 2023/24L:
Jak w podstawowych informacjach o przedmiocie |
W cyklu 2024/25L:
Zgodna z podaną w sekcji "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Uwagi
W cyklu 2024/25L:
Brak. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: