Podstawy konserwacji tkanin zabytkowych 1402-KTZ-5Z-SJ
Przedmiot ma na celu zapoznanie uczestników wykładów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu nazewnictwa związanego z tkaniną, technikami wykonania tkanin oraz z problematyką konserwacji tkanin zabytkowych. Umiejętność identyfikowania splotów tkackich i technik zdobniczych oraz umiejętność posługiwania się właściwym słownictwem jest nieodzowna w procesie konserwacji tekstyliów zabytkowych. Prezentowana tematyka służy omówieniu kluczowych problemów, takich jak mechanizmy niszczenia tkanin (niewłaściwe przechowywanie, starzenie się materiałów; działanie światła UV, IR; zmiany temperatury i wilgotności powietrza; zanieczyszczenie pochodzące z powietrza; grzyby i bakterie; owady; niewłaściwe naprawy), określenie celu konserwacji oraz wyboru najkorzystniejszych zabiegów konserwatorskich eliminujących szkodliwe czynniki niekorzystnie wpływające na stan zachowania obiektu, zabezpieczających zabytek przed dalszą destrukcją oraz przygotowujących go do właściwego przechowywania i ekspozycji.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opis
- opowiadanie
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- projektu
- sytuacyjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody wymiany i dyskusji
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie:
100% obecność na zajęciach (nieobecność usprawiedliwiona zwolnieniem lekarskim).
WYKŁAD
Egzamin pisemny w formie testu z pytaniami zamkniętymi i otwartymi.
100%-95% - bardzo dobry
94% - 88% - dobry+
87%-78% - dobry
77%-70% - dostateczny+
69%-51% - dostateczny
50%-0% - niedostateczny
ĆWICZENIA
zaliczenie na ocenę na podstawie wykonanych zadań:
haftu, próbki tkaniny o splocie płóciennym, ściegów przydatnych w konserwacji tkanin, wzmocnienia osłabionej tkaniny i zabezpieczenia krawędzi ubytku na atrapie z surówki bawełnianej, prac konserwatorskich-restauratorskich przy tekstylnym obiekcie zabytkowym, a także dokumentacji konserwatorskiej z powierzonego etapu prac.
Ocenie podlega jakość koncepcji, nowatorstwa i oryginalności pomysłu oraz chęć podnoszenia własnych kwalifikacji (K5), umiejętności formułowania idei na poziomie koncepcji (W1, U1, U3, K1) , jakość artystyczna, poziom oryginalnych rozwiązań powierzonych zadań (K3), estetyka pracy (K8), właściwy dobór i zastosowanie materiałów i technik (W2, W4-W5, U2), staranność wykonania zadania, poziom umiejętności (U5, K2), wykorzystania materiałów i narzędzi oraz technologii warsztatu (W3), tempo pracy, organizacja warsztatu pracy (W8), umiejętność prowadzenia dyskusji przy użyciu specjalistycznej terminologii (U10, K7), samodzielność w pracy (U8), poziom umiejętności opracowania dokumentacji opisowej (U7)oraz wykonania dokumentacji fotograficznej (W7).
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
LITERATURA PODSTAWOWA
Abdel-Kareem Omar, „Textile Conservation. Past, Prezent and Future”, Advanced Research in Conservation Science, 2021, Vol. 2, Issue 2, 1-15; https://arcs.journals.ekb.eg/article_211127_ea3c86d47f6dc75fed9262c93f35ea3c.pdf
Czuczko J., Jutrzenka-Supryn D., Zapolska K., „Niezauważony „detal” wystroju. Projekt konserwacji-restauracji żakardowych tkanin ściennych z mieszczańskiej willi z początku XX wieku”, Problemy muzeów związane z zachowaniem i konserwacją zbiorów. VIII Międzynarodowa Konferencja Konserwatorska Szreniawa, 10-12 października 2018, Szreniawa: Muzeum Narodowe Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie 2019, s. 119-137.
Éri István, Judit B. Perjés, Katalin E. Nagy, Márta Kissné Bendefy, Petronella Mravik Kovács, Enikő Sipos, eds., Conserving Textiles. Studies in Honour of Ágnes Timár-Balázsy, ICCROM Conservation Studies, Vol. 7, Rome: International Centre for the Study of the Preservation and Restoration of Cultural Property (ICCROM) 2009
Faryś Przemysław Krystian, Jedwabne tkaniny odzieżowe 1700-1800 Francja Anglia Włochy. Produkcja wzornictwo handel, Poznań 2021: Wydawnictwo Naukowe FNCE, 83-93.
Jerzy Holc, „Konserwacja chińskiego jedwabnego bucika Marysieńki Sobieskiej z Muzeum Okręgowego w Tarnowie”, w: Tkaniny orientalne w Polsce – gust czy tradycja?, red. Beata Biedrońska-Słota, Warszawa: Wydawnictwo DiG 2011, 233-238
Janaway R., Wyeth P., Scientific Analysis of Ancient and Historic Textiles: Informing Preservation, Display and Interpretation, London: Archetype Publications 2005.
Lee Kyushik, Jaeeun Yu, Hyoungjin Kim, Kungnip Munhwajae Yŏn’guso, Conservation of Paper and Textiles, Daejeon (Korea): National Research Institute of Cultural Heritage 2011, 113-131.
Michałowska M., Leksykon włókiennictwa, Warszawa: Krajowy Ośrodek Badań I Dokumentacji Zabytków w Warszawie 2006. (wybrane zagadnienia związane z tematyką zajęć)
Potocka A., „Dublowanie jedwabnych obiektów zabytkowych na podłoża syntetyczne z użyciem klejów akrylowych”, Warszawa: Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie 2002.
Tímár-Balázsy Á., Chemical Principles of Textile Conservation, Oxford: Butterworth-Heinemann 1998.
Zapolska K., „Konserwacja barokowego ornatu białego z kościoła p.w. św. Jana Chrzciciela i św. Szczepana Męczennika w Choroszczy”, Biuletyn Konserwatorski Województwa Podlaskiego, 2015, z. 21, s. 147-166.
Zapolska K., „Problematyka integralności historycznych napraw z integralną materią tkanin zabytkowych na przykładzie osiemnastowiecznych ornatów z parafii p.w. Św. Jana Chrzciciela i Św. Szczepana Męczennika w Choroszczy – projekt konserwacji-restauracji”, w: Zabytek – odkrywanie tajemnic. Problematyka badań i konserwacji, Seria wydawnicza Konserwacja: Nauka i Sztuka, T. 2, Dzieła sztuki: konserwacja i badania, J. Olszewska-Świetlik, red., Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK 2021, 236-265.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
Ahmed Harby E., “A new approach to the conservation of metallic embroidery threads in historic textiles objects from private collections”, International Journal of Conservation Science, 2014, Vol. 5, Issue 1, s. 21-34.
Belli R., Miotello A., Mosaner P., Toniutti L., “Laser cleaning of artificially aged textiles”, Applied Physics A: Materials Science & Processing, 2006, Vol. 83, s. 651-655.
Chruszczyńska Jadwiga, Ewa Orlińska-Mianowska, Tkaniny dekoracyjne. Przewodnik dla kolekcjonerów, Warszawa: Arkady 2009, 12-43.
Djordjević D., Smelcerović M., Urošević S., Djordjević S., “Textile protection through conservation and restoration”, Zastita Materijala, 2017, Vol. 58, No. 1, s. 94-99.
Kozielec T., Zapolska K., Identyfikacja włókien dla celów konserwatorskich. Cz. 5. Włókna celulozy i jej chemiczne modyfikacje: bawełna, bawełna marceryzowana, wiskoza, fibra/ Identification of Fibres for Conservation Purposes. Part 5. Cellulose fibres and its chemical modifications: Cotton, mercerized cotton, viscose, vulcanized fibre, Przegląd Papierniczy 76 (7) 2020: 397-406.
Lee Kyushik, Jaeeun Yu, Hyoungjin Kim, Kungnip Munhwajae Yŏn’guso, Conservation of Paper and Textiles, Daejeon (Korea): National Research Institute of Cultural Heritage 2011, 133-175 i 177-191.
Lord A., Sutcliffe H., “Combining cold lining and solvent reactivation for the treatment of an embroidered silk picture: A case study”, The Conservator, 2000, Vol. 24, No. 1, s. 89-95.
O’Connor S., Brooks M. M., X-Radiography of Textiles, Dress and Related Objects, Amsterdam: Elsevier/ Butterworth-Heinemann 2007.
Ogden S., Frisina A., „Storage for Textiles”, A paper presented at a conference on museum storage for the Midwest Regional Conservation Group, November 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: