Konwersatorium z zagadnień kultury artystycznej 1402-KSzKA-2Z-S2
Zagadnienia "nadużyć w świecie sztuki" wiążą się z wykraczaniem poza temat dzieła nadawanego przez artystę, budowaniem nowych kontekstów przez kuratora czy instytucję, propagandę (współczesną, jak i w ujęciu historycznym). W ramach zajęć konwersatoryjnych podjęte zostaną rozważania nad granicami sztuki i procesem jej instytucjonalizacji na przykładzie wystaw aktualnych i dawnych, wydarzeń branżowych.
Jak stwierdził Henryk Elzenberg, ">Państwo i kultura<: w tym zestawieniu >i< łączy rzeczy równorzędne. Kultura jest wartością sama dla siebie; państwo czerpie swą rację bytu ze swego podporządkowania czemu innemu". Problematyka podejmowana w ramach konwersatorium zostanie osadzona w szerokim kontekście kulturowym, społecznym, politycznym, z uwzględnieniem różnych zjawisk artystycznych, także w obszarze teatru, kina, muzyki czy literatury. Punkt wyjścia do uformowania przez uczestników kursu własnych sądów na zadany temat, stanowią eseje krytyczne, na temat których będzie prowadzona dyskusja na zajęciach.
|
W cyklu 2022/23Z:
Zagadnienia NADUŻYĆ W ŚWIECIE SZTUKI rozważymy w kontekście problemu nadużyć - wykraczania poza temat dzieła nadawany przez artystę, nadawania nowych kontekstów przez kuratora czy instytucję, propagandy (współczesnej jak i w ujęciu historycznym); zbadamy granice sztuki i proces jej instytucjonalizacji na przykładzie wystaw aktualnych i dawnych, wydarzeń branżowych. Zajęcia w trybie kontaktowym. |
W cyklu 2023/24Z:
Zagadnienia NADUŻYĆ W ŚWIECIE SZTUKI rozważymy w kontekście problemu nadużyć - wykraczania poza temat dzieła nadawany przez artystę, nadawania nowych kontekstów przez kuratora czy instytucję, propagandy (współczesnej jak i w ujęciu historycznym); zbadamy granice sztuki i proces jej instytucjonalizacji na przykładzie wystaw aktualnych i dawnych, wydarzeń branżowych. Zajęcia w trybie kontaktowym. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- sytuacyjna
- ćwiczeniowa
- referatu
- klasyczna metoda problemowa
- biograficzna
- obserwacji
- studium przypadku
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: |
Kryteria oceniania
Obecność (max. 2 nieobecności) i aktywność na zajęciach [U3; K1-2]
Przygotowanie eseju naukowego w formie ustnej, połączonej z prezentacją multimedialną na zajęciach oraz w wersji pisemnej [W1-3; U1-3]
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura podstawowa:
CHEŁSTOWSKI, B. "Perspektywy badań nad odbiorem dziel sztuki ." Kultura artystyczna a kompetencje kulturowe, Warszawa: COMUK, 1989.
KISIEL, Przemysław. Współczesna kultura artystyczna. Społeczny wymiar uczestnictwa (Zeszyty Naukowe / Akademia Ekonomiczna w Krakowie. Seria Specjalna, Monografie, nr 159). Kraków: Wydaw. AE, 2003.
TYBURSKI, Włodzimierz, red. Henryk Elzenberg (1887–1967). Dziedzictwo idei. Filozofia – aksjologia – kultura. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 1999.
ŻARDECKI, Wiesław. Kreatywność kultury artystycznej jako wyzwanie dla współczesnej pedagogiki, Lubelski Rocznik Pedagogiczny, t. 38 (2019), z. 1, s. 51-67. [fragmenty dot. pojęcia kultury artystycznej]
Literatura uzupełniająca:
BENEDICT R. Wzory kultury. Warszawa: Wydawnictwo Muza, 2008.
DOBROWOLSKI, Witold. Podróż do Włoch Elżbiety Lubomirskiej i Stanisława Kostki Potockiego. Geneza łańcuckiej kolekcji starożytności, red. Grażyna RAJ (Kultura artystyczna, t. 3), Warszawa–Toruń: Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata & Wydawnictwo Tako, 2020.
GRZYBKOWSKA, Teresa. Kobieta wodzem chwalebnego czynu. Twórczynie pierwszych polskich muzeów i ogrodów filozoficznych, red. Grażyna RAJ (Kultura artystyczna, t. 2), Warszawa–Toruń: Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata & Wydawnictwo Tako, 2018.
MICHALCZYK, Zbigniew, Andrzej PIEŃKOS i Michał WARDZYŃSKI, red. Kultura artystyczna Warszawy XVII-XXI w. Studia. Warszawa: Wydawnictwo Neriton, 2010.
SIENKIEWICZ, Jan Wiktor. Artyści Andersa. Continuità e novità (Kultura artystyczna, t. 1), Warszawa–Toruń: Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata, Wydawnictwo Tako, 2016.
WOŻNIAKOWSKI, Jacek. Słowa i obrazy: sztuka, myśl o sztuce, kultura artystyczna, oprac. Nawojka CIEŚLIŃSKA-LOBKOWICZ (Klasycy Współczesnej Polskiej Myśli Humanistycznej). Kraków : Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: