Konserwacja skóry archeologicznej 1402-KSA-4Z-SJ
W ramach przedmiotu przekazywana jest wiedza teoretyczna i praktyczna z zakresu podstaw metodyki konserwacji-restauracji skóry archeologicznej.
W ramach wykładu przekazywana jest wiedza dotycząca specyfiki obszaru badawczego archeologii, archeometrii zabytków archeologicznych ze skóry, rozróżnienia rodzajowego skórzanych zabytków archeologicznych, problematyki pozyskiwania skórzanych artefaktów w warstwach archeologicznych, ich przechowywania i transportu do pracowni konserwatorskich. Student uzyskuje wiedzę w zakresie materiałów i metod stosowanych w takich zabiegach jak: oczyszczanie mechaniczne, oczyszczanie chemiczne, rozblokowywanie kompleksów taninowo-żelazowych, konserwacji struktury skóry drogą dogarbowania roślinnego, roślinno-glinowego oraz nasycania poliglikolami oraz silikonami. Prezentowane są metody usuwania deformacji drogą nawilżania i odpowiedniego suszenia (suszenie w naprężeniu, liofilizacja), wzmacniania strukturalnego, naprawy zniszczeń mechanicznych (sklejanie przedarć, uzupełnianie drobnych ubytków), scalanie kolorystyczne uzupełnień z oryginałem. W zakresie materiałoznawstwa przekazywana jest wiedza o stosowanych środkach (środki powierzchniowo-czynne, emulsje uelastyczniająco-natłuszczające, środki buforujące, kleje naturalne i syntetyczne, rozpuszczalniki, enzymy, konsolidanty takie jak poliglikole etylenowe oraz polidimetylosiloksany itp.), materiałach pomocniczych (włókniny, tkaniny filcowe, siatki nylonowe, itp.) i materiałach konserwatorskich (skóry współcześnie garbowane, masy do uzupełnień itp.). Omawiane są zagadnienia związane ze zdobnictwem zabytkowych skór.
W ramach ćwiczeń utrwalana jest wiedza teoretyczna i prezentowane są omawiane metody, zabiegi i środki. Tematy ćwiczeń skorelowane są z przedstawianą na wykładach teorią. Studenci wykonują konserwację wybranych artefaktów. Podczas realizowania praktycznych zadań w ramach poszczególnych zagadnień zdobywane są i doskonalone umiejętności manualne potrzebne do przeprowadzenia zabiegów. Przewidziane są również ćwiczenia z zakresu archeologii doświadczalnej obejmujące próby rekonstrukcji wybranych zabytków skórzanych
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykłady:
Egzamin ustny (W1-W7, U3-U6, K1-K4). Student losuje zestaw 3 pytań. Za każde z pytań możliwe jest uzyskanie maximum 3 pkt.
ndst – 4,5 pkt (55%)
dst- 5,5 pkt (60%)
dst plus- 6 pkt (70%)
db- 7 pkt (80%)
db plus- 8 pkt (90%)
bdb- 9 pkt (100%)
Ćwiczenia:
zaliczenie na ocenę
Weryfikacja wiedzy i umiejętności na podstawie bieżącego przygotowania do zajęć – ocena udziału i zaangażowania studenta w wykonanie ćwiczeń ze szczególnym zwróceniem uwagi na dokładność i estetykę pracy, umiejętność dobrej organizacji pracy i efektywnego wykorzystania materiałów. (W1-W7, U1-U3, K1-K6)
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura obowiązkowa
Miazga Beata, Zabytek archeologiczny jako źródło informacji o przeszłości Badania specjalistyczne śladów produkcji, użytkowania i depozycji artefaktów, Wrocław 2017
Bradley A. Rodgers, The Archaeologist’s Manual for Conservation. A Guide to Non-Toxic, Minimal Intervention Artifact Stablization, New York, Boston, Dordrecht, London, Moscow, 2004, https://www.academia.edu/78433358/The_Archaeologist_s_Manual_for_Conservation
Guidelines On the Care of Archaeological Artefacts, National Museum of Iceland June 2012,
Standardy prowadzenia badań archeologicznych, https://nid.pl/wp-content/uploads/2021/12/Standardy-badan-archeologicznych-cz.-2-inwazyjne-ladowe.pdf
Angela Karsten and Karla Graham, LEATHER DRYING TRIAL. A comparative study to evaluate different treatment and dryling techniques for wet, archaeological leather, RESEARCH REPORT SERIES no. 70-2011. https://historicengland.org.uk/research/results/reports/6007/LeatherDryingTrial_Acomparativestudytoevaluatedifferenttreatmentanddryingtechniquesforwetarchaeologicalleather
Kite M., Thomson I R. , Conservation of leather and related materials, Elsevier, 2006
Barbara Wills, Leather wet and dry : current treatments in the conservation of waterlogged and desiccated archaeological Feather, London : Archetype Publications, 2001.
Hamilton D.L., Methods of Conserving Archaeological Material from Underwater Sites, Conservation Reserch Laboratory Center for Maritime Archeology and Conservation Texas A7M University, 1999.
Drążkowska Anna, Grupa Małgorzata, Płóciennik Przemysław, Rybka Krzysztof, Szatkowski Janusz, Zawadzka Anna, Using Vacuum Freeze-Drying for Waterlogged Archaeological Leather Conservation. Wykorzystanie techniki suszenia próżniowego w niskich temperaturach do konserwacji zabytkowych skór, Sprawozdania Archeologiczne 63 (2011)
Literatura uzupełniająca:
Radek Teresa, Gatunek, asortyment i jakościowa ocena skór garbowanych na podstawie wyników badań makroskopowych i mikroskopowych przedmiotów i odpadów skórzanych [w:] Studia nad średniowiecznym skórnictwem, Instytut Archeologii i Etnologii PAN, Oddział w Szczecinie, Szczecin 2009, s.137-145
Strzelczyk A.B., Karbowska-Berent J., Drobnoustroje i owady niszczące zabytki oraz ich zwalczanie, Wyd.UMK, Toruń 2004.
Rodziewicz O., Łaski W., Zasady garbowania roślinno-glinowego (VAL), Przegląd Skórzany, R.XLIII, 1988
Nilson Agata, Konserwacja zabytków archeologicznych in situ. Profilaktyka konserwatorska, pr.mgr.pod kierunkiem prof.A.Koli, Instytut Archeologii i Etnologii UMK, Toruń 1997.
Dokumentacje konserwatorskie oraz prace magisterskie z zasobów biblioteki Katedry
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: