Konwersatorium specjalistyczne z zabytkoznawstwa 1402-KS-1Z-MZ-S2
W ramach zajęć omawiana jest istotna rola zagadnień związanych z autopsją zabytków, rozpoznaniem ich stanu zachowania, problem oryginalności/integralności, technik i technologii wykonania, pierwotnych funkcji oraz kontekstów funkcjonowania, badań proweniencyjnych, badań archiwalnych i krytycznym podejściem do zastanego stanu badań. Poruszane problemy analizowane są metodą studium przypadku. Analiza poszczególnych przypadków służy również ćwiczeniu umiejętności formułowania tezy badawczej, określania problemów związanych z danym obiektem, sposobu prowadzenia argumentacji oraz formułowania wniosków. Prowadzona jest również krytyczna analiza stanu badań w kontekście historycznych uwarunkowań polityczno-społecznych.
W ramach zaliczenia studenci przeprowadzają analizę zabytkoznawczą i sporządzają opracowanie do wybranego obiektu (karta ewidencyjna zabytku ruchomego); uczestniczą aktywnie w zajęciach.
Zagadnienia:
1. Wprowadzenie w problematykę zajęć (omówienie podstawowych problemów dotyczących autopsji zabytków, rozpoznania stanu zachowania, oryginalności/integralności, technik i technologii wykonania, pierwotnych funkcji oraz kontekstów funkcjonowania, badań proweniencyjnych, badań archiwalnych i krytycznym podejściem do zastanego stanu badań).
2. Badania terenowe/Kwerendy muzealne i ich potencjał
3. Jeden zabytek – wiele problemów – tryptyk św. Wolfganga (studium przypadku)
4. Jeden zabytek – wiele problemów – poliptyk fromborski (studium przypadku)
5. Konstrukty historyczno-artystyczne – studia przypadków (m.in. domniemanej późnogotyckiej nastawy ołtarza głównego toruńskiej fary staromiejskiej)
6. Dzieła (konsekwentnie) nierozpoznane – studium przypadku jednej rzeźby
7. Wytwory produkcji dewocyjnej pocz. XX w. – niedostrzegane dziedzictwo
8. Zajęcia terenowe – muzeum/kościół
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opis
- wykład problemowy
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
- giełda pomysłów
- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Praca pisemna, obecność (maks. 2 nieobecności) i aktywność na zajęciach.
Literatura
Literatura podstawowa:
Wiktor Binnebesel, Maria Kamińską-Binnebesel, Nieznany zbiór złotnictwa z kościoła pw. Ducha św. w Toruniu : wstępne rozpoznanie, [w:] Dziedzictwo Torunia i ziemi chełmińskiej, odkrycia i reinterpretacje (Studia i materiały z dziedzictwa kulturowego Torunia i regionu, T. 4), red. Monika Jakubek-Raczkowska, Toruń 2021, ss. 147–156, 354–365 (il.);
Wiktor Binnebesel, Badania proweniencyjne – losy późnogotyckiej rzeźby Madonny z Dzieciątkiem ze zbiorów Muzeum Okręgowego w Toruniu, Rocznik Toruński, T. 49 (2022): Towarzystwo Miłośników Torunia/Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, s. 175–195;
Wiktor Binnebesel, Późnogotycka rzeźba Marii z Dzieciątkiem ze zbiorów Muzeum Okręgowego w Toruniu – nierozpoznane dzieło warsztatów z Mechelen, „Rocznik Muzeum Okręgowego w Toruniu” T. 20 (2023): Muzeum Okręgowe w Toruniu, s. 55–68;
Wiktor Binnebesel, Późnogotycki tryptyk św. Wolfganga z toruńskiej fary staromiejskiej i prace konserwatorskie kierowane przez Conrada Steinbrechta w świetle nieznanej korespondencji, [w:] Studia Zamkowe, T. XI (2024), s. 101–119.
Jerzy Łoziński, Dzieło sztuki w "terenie", [w:] Wstęp do historii sztuki. Przedmiot - metodologia - zawód, Warszaw 1973, s. 107-127.
Jagoda Semków, Historia poliptyku z 1504 r. w bazylice archikatedralnej we Fromborku, [w:] Poliptyk fromborski (1504 r.). Prace konserwatorskie 2019 – 2023, red. Jacek Wojtkowski, Frombork 2024, s. 6–73.
Literatura dodatkowa:
Wiktor Binnebesel, Późnogotycka rzeźba snycerska na dawnej ziemi chełmińskiej po 1466 roku, niepublikowana rozprawa doktorska, UMK w Toruniu, Toru 2025.
Literatura do opracowania prac zaliczeniowych:
dobrana indywidualnie do opracowywanego obiektu.
Uwagi
|
W cyklu 2025/26Z:
Zajęcia będą się odbywać co dwa tygodnie w następujących terminach: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: