Konserwacja rzemiosła artystycznego 1402-KRzA-5Z-SJ
Ćwiczenia z zakresu konserwacji-restauracji rzemiosła artystycznego koncentrują się na nauce identyfikacji i oceny form zniszczeń obiektów wykonanych z różnych materiałów (w zależności od semestru) takich jak m.in. bursztyn, kość, róg, towarzyszące im metale, szkło. Główny nacisk opiera się na praktycznych umiejętnościach w zakresie konserwacji-restauracji obejmującej różne techniki: usuwanie nawarstwień (np. zabrudzeń, osadów), uzupełnianie ubytków materiałowych, częściową lub pełną rekonstrukcję obiektów, a także ich zabezpieczanie.
|
W cyklu 2023/24Z:
Ćwiczenia oparte na nauce rozpoznawania form zniszczeń obiektów rzemiosła artystycznego, dokumentacji kart ewidencyjnych/ opisu zabytku oraz przeprowadzania zabiegów konserwatorskich (zależnie od problematyki obiektu) z zakresu usuwania nawarstwień, uzupełniania ubytków/ rekonstrukcji oraz zabezpieczania i/lub wzmacniania obiektów bursztynowych, kielichów mszalnych oraz rekonstrukcji ćwiczebnej złoceń. |
W cyklu 2024/25Z:
Ćwiczenia z zakresu konserwacji-restauracji obiektów z rzemiosła artystycznego opierają się na nauce rozpoznawania form zniszczeń zabytków wykonanych z kości, rogu, bursztynu oraz przeprowadzania praktycznych zabiegów konserwatorsko-restauratorskich, obejmujących usuwanie nawarstwień, uzupełnianie ubytków, całkowitą rekonstrukcję oraz zabezpieczanie tych materiałów. Pracownia dodatkowo wprowadza umiejętności rekonstrukcji złoceń oraz ich punktowania. |
W cyklu 2025/26Z:
Ćwiczenia z zakresu konserwacji i restauracji obiektów z rzemiosła artystycznego ukierunkowane są na rozwijanie umiejętności rozpoznawania i klasyfikowania form zniszczeń charakterystycznych dla zabytków wykonanych z bursztynu, kości i rogu oraz na właściwy dobór metod konserwatorskich. Główny nacisk w pracowni położony jest na praktyczne przeprowadzanie zabiegów konserwatorsko-restauratorskich, obejmujących oczyszczanie powierzchni z wtórnych nawarstwień, uzupełnianie ubytków bądź wykonywanie pełnych rekonstrukcji materiałowych. Integralną częścią zajęć jest również zabezpieczanie konserwowanych obiektów przy użyciu odpowiednio dobranych preparatów i technik. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- obserwacji
- doświadczeń
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Ocena zrozumienia tematu, umiejętności rozwiązywania problemu, inwencji własnej, terminowości, organizacji stanowiska pracy, realizacji zadania indywidualnie i pracy w grupie.
Prawidłowo wykonana konserwacja bądź rekonstrukcja przedmiotów rzemiosła artystycznego powierzonych studentowi.
Obecność jest obowiązkowa. W razie przypadków losowych lub z powodów zdrowotnych należy ubiegać się o urlop u dziekana wydziału (regulamin studiów § 42 - 46). Obecności reguluje § 23, pkt 2 regulaminu studiów.
Praktyki zawodowe
nie przewiduje się
Literatura
• Adam Bochnak, K. Buczkowski, Rzemiosło artystyczne w Polsce, Warszawa 1971
• Jan Samek, Polskie rzemiosło artystyczne. Czasy nowożytne, Warszawa 1984
• Jan Samek, Polskie rzemiosło artystyczne. Średniowiecze, Warszawa 2000
• Zdzisław Żygulski Jun., Dzieje polskiego rzemiosła artystycznego, Warszawa 1987
(uzupełniająca)
Kinga Szczepkowska-Naliwajek, Bibliografia historii rzemiosł artystycznych w Polsce w czasach średniowiecza i w epoce nowożytnej do połowy XIX wieku, Toruń 2003
KOŚĆ
• Maria Rudy. Problemy ekspozycyjne zabytków rzemiosła artystycznego w świetle wymogów konserwatorskich. Muz. Narodowe Szreniawa 2013, s.158-173. ISBN 978-83-64119-12-5
• Patrycja Janina Ptrasz "Uzupełnienie ubytków - szczelin i mikrospękań w obiektach z kości słoniowej" pod kierunkiem dr hab. Piotra Niemcewicza, Toruń 2017. Maszynopis w archiwum Zakładu Konserwacji i Restauracji Elementów i Detali Architektonicznych,
BURSZTYN
• Maria Rudy. Bursztynowy Relikwiarz Redlina 1680;Problematyka Badawcza i Konserwatorska, praca zbiorowa pod red. naukową Janusza Hochleitnera, wyd. Jantar 2011, s.27-41. ISBN 978-83-905578-6-1
• Bursztyn – poglądy i opinie, praca zbiorowa pod red. Barbary Kosmowskiej-Ceranowicz i Wiesława Girłowskiego, Warszawa 2005 ISBN-83-912894-5-1
• Bursztyn – poglądy i opinie, tom II, praca zbiorowa pod red. Barbary Kosmowskiej-Ceranowicz i Wiesława Girłowskiego, Gdańsk-Warszawa 2010 ISBN-978-83-912894-7-1
SZYLKRET I RÓG
• Rodgers Bradley A. The Archaeologist’s Manual for Conservation. A Guide to Non-Toxic, Minimal Intervention Artifact Stabilization. New York: Kluwer Academic/Plenum Publishers, 2004. ISBN 0-306-48467-8
• Cronyn J. M. The Elements of Archaeological Conservation. London & New York: Routledge, 2005. ISBN 0-415-01207-4
• H.J. Plenderleith, The Conservation of Antiquities and Works of Art, London (1962)
• N. Sobczak, T. Sobczak, Wielka encyklopedia kamieni szlachetnych i ozdobnych, Warszawa 1998
MACICA PERŁOWA
• Maria Rudy. Badania i konserwacja drewnianego krucyfiksu zdobionego macicą perłową i kością słoniową z k-ła oo Franciszkanów w Poznaniu. Dokumentacja technologiczno-konserwatorska, Toruń 2009
SZKŁO
• Carla Cerutti, Attilia Dorigano, Szkło XV-XX wieku, (1998)
• Kunicki Goldfinger Jerzy Jakub, Zabytkowe szkło: od badań do konserwacji, [w:] Ars Longa Vita Brevis – tradycyjne i nowoczesne metody badania dzieł sztuki, (red. Flik Józef), Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2003, s.389 (379-397).
• Greiner-Wronowa E, Pusoska Alicja, Wpływ formaldehydu na stan zachowania szkieł przechowywanych i eksponowanych w warunkach muzealnych, Biuletyn Informacyjny Konserwatorów Dzieł Sztuki, vol. 15, nr 3 – 4, 2004.
• Greiner-Wronowa E., Korozja szkieł zabytkowych, Ceramika, Vol.85, PAN, Kraków 2004.
• Soldenhoff Bożena, Usuwanie substancji inkrustujących warstwy korozyjne w szkłach archeologicznych, [w:] Naukowe podstawy ochrony i konserwacji dzieł sztuki i zabytków kultury materialnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 1993.
|
W cyklu 2023/24Z:
• Adam Bochnak, K. Buczkowski, Rzemiosło artystyczne w Polsce, Warszawa 1971 • Jan Samek, Polskie rzemiosło artystyczne. Czasy nowożytne, Warszawa 1984 • Jan Samek, Polskie rzemiosło artystyczne. Średniowiecze, Warszawa 2000 • Zdzisław Żygulski Jun., Dzieje polskiego rzemiosła artystycznego, Warszawa 1987 (uzupełniająca) Kinga Szczepkowska-Naliwajek, Bibliografia historii rzemiosł artystycznych w Polsce w czasach średniowiecza i w epoce nowożytnej do połowy XIX wieku, Toruń 2003 KOŚĆ • Maria Rudy. Problemy ekspozycyjne zabytków rzemiosła artystycznego w świetle wymogów konserwatorskich. Muz. Narodowe Szreniawa 2013, s.158-173. ISBN 978-83-64119-12-5 BURSZTYN • Maria Rudy. Bursztynowy Relikwiarz Redlina 1680;Problematyka Badawcza i Konserwatorska, praca zbiorowa pod red. naukową Janusza Hochleitnera, wyd. Jantar 2011, s.27-41. ISBN 978-83-905578-6-1 • Bursztyn – poglądy i opinie, praca zbiorowa pod red. Barbary Kosmowskiej-Ceranowicz i Wiesława Girłowskiego, Warszawa 2005 ISBN-83-912894-5-1 • Bursztyn – poglądy i opinie, tom II, praca zbiorowa pod red. Barbary Kosmowskiej-Ceranowicz i Wiesława Girłowskiego, Gdańsk-Warszawa 2010 ISBN-978-83-912894-7-1 SZYLKRET I RÓG • Rodgers Bradley A. The Archaeologist’s Manual for Conservation. A Guide to Non-Toxic, Minimal Intervention Artifact Stabilization. New York: Kluwer Academic/Plenum Publishers, 2004. ISBN 0-306-48467-8 • Cronyn J. M. The Elements of Archaeological Conservation. London & New York: Routledge, 2005. ISBN 0-415-01207-4 • H.J. Plenderleith, The Conservation of Antiquities and Works of Art, London (1962) • N. Sobczak, T. Sobczak, Wielka encyklopedia kamieni szlachetnych i ozdobnych, Warszawa 1998 • Soldenhoff Bożena, Próba określenia typów zniszczeń szkieł archeologicznych, AUNC, Archeologia XIX, Nauki Humanistyczno–Społeczne, Zeszyt 223, Toruń 1991. • Patrycja Janina Ptrasz "Uzupełnienie ubytków - szczelin i mikrospękań w obiektach z kości słoniowej" pod kierunkiem dr hab. Piotra Niemcewicza, Toruń 2017. Maszynopis w archiwum Zakładu Konserwacji i Restauracji Elementów i Detali Architektonicznych, |
W cyklu 2024/25Z:
• Adam Bochnak, K. Buczkowski, Rzemiosło artystyczne w Polsce, Warszawa 1971 • Jan Samek, Polskie rzemiosło artystyczne. Czasy nowożytne, Warszawa 1984 • Jan Samek, Polskie rzemiosło artystyczne. Średniowiecze, Warszawa 2000 • Zdzisław Żygulski Jun., Dzieje polskiego rzemiosła artystycznego, Warszawa 1987 • Carla Cerutti, Attilia Dorigano, Szkło XV-XX wieku, (1998) (uzupełniająca) Kinga Szczepkowska-Naliwajek, Bibliografia historii rzemiosł artystycznych w Polsce w czasach średniowiecza i w epoce nowożytnej do połowy XIX wieku, Toruń 2003 KOŚĆ • Maria Rudy. Problemy ekspozycyjne zabytków rzemiosła artystycznego w świetle wymogów konserwatorskich. Muz. Narodowe Szreniawa 2013, s.158-173. ISBN 978-83-64119-12-5 BURSZTYN • Maria Rudy. Bursztynowy Relikwiarz Redlina 1680;Problematyka Badawcza i Konserwatorska, praca zbiorowa pod red. naukową Janusza Hochleitnera, wyd. Jantar 2011, s.27-41. ISBN 978-83-905578-6-1 • Bursztyn – poglądy i opinie, praca zbiorowa pod red. Barbary Kosmowskiej-Ceranowicz i Wiesława Girłowskiego, Warszawa 2005 ISBN-83-912894-5-1 • Bursztyn – poglądy i opinie, tom II, praca zbiorowa pod red. Barbary Kosmowskiej-Ceranowicz i Wiesława Girłowskiego, Gdańsk-Warszawa 2010 ISBN-978-83-912894-7-1 SZYLKRET I RÓG • Rodgers Bradley A. The Archaeologist’s Manual for Conservation. A Guide to Non-Toxic, Minimal Intervention Artifact Stabilization. New York: Kluwer Academic/Plenum Publishers, 2004. ISBN 0-306-48467-8 • Cronyn J. M. The Elements of Archaeological Conservation. London & New York: Routledge, 2005. ISBN 0-415-01207-4 • H.J. Plenderleith, The Conservation of Antiquities and Works of Art, London (1962) • Patrycja Janina Ptrasz "Uzupełnienie ubytków - szczelin i mikrospękań w obiektach z kości słoniowej" pod kierunkiem dr hab. Piotra Niemcewicza, Toruń 2017. Maszynopis w archiwum Zakładu Konserwacji i Restauracji Elementów i Detali Architektonicznych, |
W cyklu 2025/26Z:
• Adam Bochnak, K. Buczkowski, Rzemiosło artystyczne w Polsce, Warszawa 1971 • Jan Samek, Polskie rzemiosło artystyczne. Czasy nowożytne, Warszawa 1984 • Jan Samek, Polskie rzemiosło artystyczne. Średniowiecze, Warszawa 2000 • Zdzisław Żygulski Jun., Dzieje polskiego rzemiosła artystycznego, Warszawa 1987 • Carla Cerutti, Attilia Dorigano, Szkło XV-XX wieku, (1998) (uzupełniająca) Kinga Szczepkowska-Naliwajek, Bibliografia historii rzemiosł artystycznych w Polsce w czasach średniowiecza i w epoce nowożytnej do połowy XIX wieku, Toruń 2003 KOŚĆ • Maria Rudy. Problemy ekspozycyjne zabytków rzemiosła artystycznego w świetle wymogów konserwatorskich. Muz. Narodowe Szreniawa 2013, s.158-173. ISBN 978-83-64119-12-5 BURSZTYN • Maria Rudy. Bursztynowy Relikwiarz Redlina 1680;Problematyka Badawcza i Konserwatorska, praca zbiorowa pod red. naukową Janusza Hochleitnera, wyd. Jantar 2011, s.27-41. ISBN 978-83-905578-6-1 • Bursztyn – poglądy i opinie, praca zbiorowa pod red. Barbary Kosmowskiej-Ceranowicz i Wiesława Girłowskiego, Warszawa 2005 ISBN-83-912894-5-1 • Bursztyn – poglądy i opinie, tom II, praca zbiorowa pod red. Barbary Kosmowskiej-Ceranowicz i Wiesława Girłowskiego, Gdańsk-Warszawa 2010 ISBN-978-83-912894-7-1 SZYLKRET I RÓG • Rodgers Bradley A. The Archaeologist’s Manual for Conservation. A Guide to Non-Toxic, Minimal Intervention Artifact Stabilization. New York: Kluwer Academic/Plenum Publishers, 2004. ISBN 0-306-48467-8 • Cronyn J. M. The Elements of Archaeological Conservation. London & New York: Routledge, 2005. ISBN 0-415-01207-4 • H.J. Plenderleith, The Conservation of Antiquities and Works of Art, London (1962) • Patrycja Janina Ptrasz "Uzupełnienie ubytków - szczelin i mikrospękań w obiektach z kości słoniowej" pod kierunkiem dr hab. Piotra Niemcewicza, Toruń 2017. Maszynopis w archiwum Zakładu Konserwacji i Restauracji Elementów i Detali Architektonicznych, |
Uwagi
|
W cyklu 2023/24Z:
W ramach pracowni studenci wykonują i prezentują wybrany temat z zakresu rzemiosła artystycznego. |
W cyklu 2024/25Z:
W ramach pracowni studenci wykonują i prezentują wybrany temat z zakresu rzemiosła artystycznego. |
W cyklu 2025/26Z:
W ramach pracowni studenci wykonują i prezentują wybrany temat z zakresu rzemiosła artystycznego. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: