Konserwacja i restauracja zabytków architektury
1402-KRZA-1L-K-S2
Pełen opis zajęć zawarty jest w szczegółowym opisie wykładów i ćwiczeń.
W cyklu 2024/25L:
Zajęcia mają na celu zaznajomienie studentów z zasadami i metodami postępowania stosowanymi w konserwacji i restauracji zabytków architektury. Studenci otrzymują pogłębioną wiedzę z zakresu terminologii i metod postępowania konserwatorskiego. Zapoznają się z głównymi problemami adaptacji architektury na przykładzie działań podejmowanych przy zabytkach toruńskich jak i w szerszym kontekście realizacji europejskich. Podczas zajęć/ćwiczeń omawiane są przeprowadzone adaptacje w układzie typologicznym zabytków architektury - obiekty sakralne, przemysłowe, pałace itd. ze szczególnym zwróceniem uwagi na zachowanie układu funkcjonalno -przestrzennego. Ćwiczenia mają na celu przedstawienie i wspólne analizowanie prac restauracji zabytków architektury. Podczas ćwiczeń studenci uczestniczą i wyrażają swoje zdanie na temat wybranych adaptacji budynków zabytkowych do nowych funkcji.
|
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli:
np.
- udział w wykładach –30 godz./1 ECTS
- udział w ćwiczeniach 30 godz./1 ECTS
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta:
- przygotowanie do wykładu –15 godz./0,5 ECTS
- czytanie literatury – 15 godz./0,5 ECTS
- przygotowanie prezentacji na ćwiczenia - 30 godz./1 ECTS
- przygotowanie do egzaminu – 30 godz./1 ECTS
Łącznie: 150 godz. (5 ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
W1 - student ma wiedzę z zakresu konserwacji i restauracji zabytków architektury (K_W01)
W2 - student opisuje zakres prac przedprojektowych, projektowych i wykonawczych w konserwacji i restauracji zabytków (K_W08)
W3 - student charakteryzuje główne wnioski wynikające z teorii konserwacji zabytków architektury (K_W06)
W4 - student ma wiedzę w zakresie problematyki konserwatorskiej architektury murowanej i drewnianej, w tym fundamentów, murów, stropów, więźb dachowych, stolarki okiennej i drzwiowe (K_W05)
W5 - student ma wiedzę w zakresie problematyki zabytkoznawczej i konserwatorskiej kamienic mieszczańskich w Toruniu (K_W03)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1 - student samodzielnie analizuje problematykę konserwatorską wybranych zabytków architektury(K_U01)
U2 - student analizuje główne problemy konserwatorskie fundamentów, ścian ceglanych i drewnianych, stropów, więźb dachowych, stolarek okiennych i drzwiowych (K_U03, K_U04)
U3 - student wykorzystuje zabytkoznawczą analizę wartościującą celem określenia wniosków konserwatorskich (K_U03)
U4 - student analizuje główne rozwiązania stosowane w konserwacji zabytków architektury (K_U07)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1 - student ma świadomość złożoności procesu konserwacji i restauracji zabytków architektury (K_U04)
K2 - student posiada umiejętność właściwego określania wniosków konserwatorskich (K_U06)
K3 - student posiada umiejętność przeprowadzenia zabytkoznawczej analizy wartościującej (K_U05)
K4 - student posiada umiejętność oceny prowadzonych prac konserwatorskich (K_U06)
Metody dydaktyczne
Wykład z prezentacją multimedialną, prezentacje terenowe.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- studium przypadku
- giełda pomysłów
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
ogólna wiedza z zakresu historii sztuki oraz historii technik budowlanych
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Podane w opisie wykładu i ćwiczeń
Praktyki zawodowe
Literatura
Pełna literatura zawarta jest w szczegółowym opisie wykładów i ćwiczeń.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: