Pracownia kopii malarstwa nowożytnego 1402-KMN-5Z-SJ
Studenci wykonują kopię wybranego obrazu sztalugowego z Galerii Sztuki Polskiej Muzeum Okręgowego w Toruniu.
W semestrze zimowym rozpoczynają od przeprowadzenia szczegółowej analizy techniki i technologii wybranego oryginału (rozpoznają wykorzystane w obrazie materiały i narzędzia malarskie; odczytują i opisują sposób wykonania dzieła, wyróżniając poszczególne etapy jego powstawania; definiują zastosowane środki artystyczne; wykonują szkice rysunkowe i/lub malarskie oryginału lub jego fragmentów). Analizę wizualną oryginału zestawiają z dostępnymi wynikami prac badawczych realizowanych w odniesieniu do wybranego autora kopiowanego dzieła. W dalszej kolejności organizują swój warsztat pracy odpowiednio do wybranego oryginału, następnie przygotowują podobrazia, przenoszą rysunek i wykonują kopię pod kontrolą prowadzącego zajęcia, prowadząc ciągłą analizę techniki oryginału. Cały proces kopiowania studenci dokumentują w formie pisemnej i fotograficznej.
W semestrze letnim studenci kontynuują proces kopiowania dokumentując go na bieżąco. Kopiowanie realizowane jest pod kontrolą prowadzącego zajęcia, kolejne etapy pracy są wspólnie omawiane i analizowane. Kopia przygotowana do zaliczenia powinna uwzględniać końcowe powłoki malarskie, w tym laserunki czy najwyższe impasty. Powinna w możliwie najbliższym stopniu odzwierciedlać wartość artystyczną i estetyczną dzieła oraz oddawać charakter kinetyki malarskiej.
|
W cyklu 2024/25Z:
W semestrze zimowym rozpoczynają od przeprowadzenia szczegółowej analizy techniki i technologii wybranego oryginału (rozpoznają wykorzystane w obrazie materiały i narzędzia malarskie; odczytują i opisują sposób wykonania dzieła, wyróżniając poszczególne etapy jego powstawania; definiują zastosowane środki artystyczne; wykonują szkice rysunkowe i/lub malarskie oryginału lub jego fragmentów). Analizę wizualną oryginału zestawiają z dostępnymi wynikami prac badawczych realizowanych w odniesieniu do wybranego autora kopiowanego dzieła. W dalszej kolejności organizują swój warsztat pracy odpowiednio do wybranego oryginału, następnie przygotowują podobrazia, przenoszą rysunek i wykonują kopię pod kontrolą prowadzącego zajęcia, prowadząc ciągłą analizę techniki oryginału. Cały proces kopiowania studenci dokumentują w formie pisemnej i fotograficznej. |
W cyklu 2025/26Z:
W semestrze zimowym rozpoczynają od przeprowadzenia szczegółowej analizy techniki i technologii wybranego oryginału (rozpoznają wykorzystane w obrazie materiały i narzędzia malarskie; odczytują i opisują sposób wykonania dzieła, wyróżniając poszczególne etapy jego powstawania; definiują zastosowane środki artystyczne; wykonują szkice rysunkowe i/lub malarskie oryginału lub jego fragmentów). Analizę wizualną oryginału zestawiają z dostępnymi wynikami prac badawczych realizowanych w odniesieniu do wybranego autora kopiowanego dzieła. W dalszej kolejności organizują swój warsztat pracy odpowiednio do wybranego oryginału, następnie przygotowują podobrazia, przenoszą rysunek i wykonują kopię pod kontrolą prowadzącego zajęcia, prowadząc ciągłą analizę techniki oryginału. Cały proces kopiowania studenci dokumentują w formie pisemnej i fotograficznej. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę, uwzględniające:
• ocenę zakończonego etapu pracy malarskiej kopii tj.: stopień zaawansowania pracy – wymagany rysunek i wstępne opracowanie malarskie; ocena właściwego doboru materiałów i narzędzi malarskich oraz poziomu umiejętności ich wykorzystania do oddania określonego efektu artystycznego – jakości artystycznej kopii (W1-W3, U1, U2, K1, K3): 70 %
• ocenę dokumentacji uwzględniającej zakończony etap procesu kopiowania (dokumentacja powinna zawierać podstawowe dane o obiekcie, szczegółowy opis techniki i technologii oryginału, szczegółowy opis wykonania kopii wraz z dokumentacją fotograficzną – oceniana jest wartość merytoryczna i opracowanie redakcyjne dokumentacji; (W1-W3, U1, U3, K1): 20 %
• bieżąca obserwacja pracy w trakcie zajęć (aktywność podczas dyskusji, poziom rozumienia wykonywanych zadań i ich reailizacja, zaangażowanie (K1-K3): 10%
ndst - 50 %
dst-51-60%)
dst plus- 61-70%
db- 71-80%
db plus- 81-90%
bdb- 91-100%
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Basiul E., Droga powstawania określonych efektów kolorystycznych na powierzchniach obrazów sztalugowych, AUNC, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo XXXII, Toruń 2002, s. 3-29.
Basiul E., Kopiowanie obrazów sztalugowych jako składnik edukacji
konserwatorskiej, Acta Universitatis Nicolai Copernici, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo XXX – Nauki Humanistyczno-Społeczne, z. 327, Toruń 1998, s. 117-131.
Białostocki J., Innowacja i repetycja, [w:] Oryginał, replika, kopia. Materiały III Seminarium Metodologicznego Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Radziejowice 26-27 września 1968, red. A. Ryszkiewicz, Warszawa 1971, s. 9-43.
Flik J., Kopia, replika, rekonstrukcja w malarstwie sztalugowym, [w:] red. J. Flik, Problemy technologiczno-konserwatorskie malarstwa i rzeźby. Materiały z sesji naukowej poświęconej pamięci Leonarda Torwirta, Toruń 9-10 listopada 1992, Toruń 1992, s. 78-85.
Sitkiewicz, M. Inspiracja warsztatem malarskim Konrada Krzyżanowskiego - od kopii do własnych realizacji, rozprawa doktorska, promotor E. Basiul, Toruń 2014, s. 7-62 (rozdział dot. kopiowania).
Wybrane fragmenty:
Doerner M., Materiały malarskie i ich zastosowanie (tłum. F. Aleksandrowicz), Warszawa 1975.
Losos L., Techniki malarskie, Warszawa 1991.
Ślesiński W., Techniki malarskie. Spoiwa organiczne, Warszawa 1984.
Nieobowiązkowa literatura dotycząca techniki malarskiej wybranych artystów:
Sitkiewicz M., Obrazy Konrada Krzyżanowskiego z Muzeum Śląska Opolskiego w Opolu – zagadnienia technologiczno-techniczne, [w:]: Dzieła sztuki: konserwacja i badania. T. 2. Konserwacja: Nauka i sztuka, red. Justyna Olszewska-Świetlik, 90-115, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2021
Basiul E., Kopiowanie obrazów sztalugowych jako składnik edukacji konserwatorskiej, AUNC, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo XXX, Toruń 1998, 117-131
Basiul, E., Sitkiewicz, M, Selected aspects of painting technique of Alfred Wierusz-Kowalski, Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo [online]. 19 czerwiec 2018, T. 48, s. 277–301. [udostępniono 11.2.2025]. DOI 10.12775/AUNC_ZiK.2017.011.
Doleżyńska-Sewerniak E, Materiały malarskie i technika w obrazach olejnych Aleksandra Gierymskiego, Toruń 2010
Markowski D., Zagadnienia technologii i techniki malarstwa Jacka Malczewskiego, Toruń 2002.
Wachowiak M, Impresjonizm Pankiewicza : aspekty stylistyczne, technologiczne i technika wykonania, AUNC, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo XXXVI, Toruń 2008, 191-215.
Zakowicz A, Technika i technologia malarstwa Józefa Brandta na podstawie wybranych dzieł artysty z Muzeum Okręgowego w Toruniu, praca magisterska teoretyczno-badawcza, promotor: Elżbieta Basiul, Toruń 2023.
Uwagi
|
W cyklu 2024/25Z:
Dopuszczalne są 3 nieobecności nieusprawiedliwione. Brak obecności powyżej 3 zajęć uniemożliwia zaliczenie przedmiotu. Dopuszczalne trzy nieobecności nieusprawiedliwione powinny być w miarę możliwości nadrobione w ramach pracy własnej studenta po uprzedniej konsultacji z prowadzącą zajęcia. |
W cyklu 2025/26Z:
Dopuszczalne są 3 nieobecności nieusprawiedliwione. Brak obecności powyżej 3 zajęć uniemożliwia zaliczenie przedmiotu. Dopuszczalne trzy nieobecności nieusprawiedliwione powinny być w miarę możliwości nadrobione w ramach pracy własnej studenta po uprzedniej konsultacji z prowadzącą zajęcia. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: