Pracownia kopii malarstwa nowożytnego 1402-KMN-5L-SJ
W semestrze letnim studenci kontynuują proces kopiowania w Galerii Sztuki Polskiej Muzeum Okręgowego w Toruniu. Student prowadzi ciągła analizę aspektów technologiczno-technicznych oryginału, dążąc do uzyskania maksymalnej wierności względem jego techniki i dostrzeżonych w nim efektów artystycznych i estetycznych. Równolegle student poszerza swoją wiedzę w zakresie zagadnień warsztatowych dotyczących twórczości autora oryginału, jak również techniki olejnej. Proces kopiowania jest nadal dokumentowany opisowo i fotograficznie. Na zakończenie semestru letniego student prezentuje przy oryginale skończoną kopię wraz z pełną dokumentacją procesu .
|
W cyklu 2022/23L:
W czasie zajęć studenci wybierają oryginalny obraz do kopiowania i analizują jego budowę: |
W cyklu 2023/24L:
W czasie zajęć studenci wybierają oryginalny obraz do kopiowania i analizują jego budowę: |
W cyklu 2024/25L:
W czasie zajęć studenci wybierają oryginalny obraz do kopiowania i analizują jego budowę: |
W cyklu 2025/26L:
W czasie zajęć studenci wybierają oryginalny obraz do kopiowania i analizują jego budowę: |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- projektu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2025/26L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2023/24L: |
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę, uwzględniające:
• ocenę skończonej kopii (zakończony proces kopiowania powinien uwzględniać opracowanie końcowych powłok malarskich, w tym laserunków i impastów; ocenie podlega dobór materiałów i narzędzi malarskich oraz poziom umiejętności ich wykorzystania dla oddania określonego efektu artystycznego i estetycznego kopii; oceniana jest precyzja wykonania detali, stopień oddania kinetyki malarskiej typowej dla oryginału (W1-W3, U1, U2, K1, K3): 70 %;
• ocenę skończonej dokumentacji (dokumentacja powinna zawierać podstawowe dane o obiekcie, szczegółowy opis techniki i technologii oryginału, szczegółowy opis wykonania kopii wraz z dokumentacją fotograficzną – oceniana jest wartość merytoryczna i opracowanie redakcyjne dokumentacji (W1-W3, U1, U3, K1): 20 %;
• aktywność, dyskusje (K1-K3),: 10%
ocena:
ndst - 50 %
dst-51-60%)
dst plus- 61-70%
db- 71-80%
db plus- 81-90%
bdb- 91-100%
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
W semestrze letnim studenci kontynuują proces kopiowania w Galerii Sztuki Polskiej Muzeum Okręgowego w Toruniu. Student prowadzi ciągła analizę aspektów technologiczno-technicznych oryginału, dążąc do uzyskania maksymalnej wierności względem jego techniki i dostrzeżonych w nim efektów artystycznych i estetycznych. Równolegle student poszerza swoją wiedzę w zakresie zagadnień warsztatowych dotyczących twórczości autora oryginału, jak również techniki olejnej. Proces kopiowania jest nadal dokumentowany opisowo i fotograficznie. Na zakończenie semestru letniego student prezentuje przy oryginale skończoną kopię wraz z pełną dokumentacją procesu .
Literatura obowiązkowa
Basiul E., Droga powstawania określonych efektów kolorystycznych na powierzchniach obrazów sztalugowych, AUNC, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo XXXII, Toruń 2002, s. 3-29.
Basiul E., Kopiowanie obrazów sztalugowych jako składnik edukacji
konserwatorskiej, Acta Universitatis Nicolai Copernici, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo XXX – Nauki Humanistyczno-Społeczne, z. 327, Toruń 1998, s. 117-131.
Białostocki J., Innowacja i repetycja, [w:] Oryginał, replika, kopia. Materiały III Seminarium Metodologicznego Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Radziejowice 26-27 września 1968, red. A. Ryszkiewicz, Warszawa 1971, s. 9-43.
Flik J., Kopia, replika, rekonstrukcja w malarstwie sztalugowym, [w:] red. J. Flik, Problemy technologiczno-konserwatorskie malarstwa i rzeźby. Materiały z sesji naukowej poświęconej pamięci Leonarda Torwirta, Toruń 9-10 listopada 1992, Toruń 1992, s. 78-85.
Sitkiewicz, M. Inspiracja warsztatem malarskim Konrada Krzyżanowskiego - od kopii do własnych realizacji, rozprawa doktorska, promotor E. Basiul, Toruń 2014, s. 7-62.
Wybrane fragmenty:
Doerner M., Materiały malarskie i ich zastosowanie (tłum. F. Aleksandrowicz), Warszawa 1975.
Losos L., Techniki malarskie, Warszawa 1991.
Ślesiński W., Techniki malarskie. Spoiwa organiczne, Warszawa 1984.
Nieobowiązkowa literatura dotycząca techniki malarskiej wybranych artystów:
Sitkiewicz M., Obrazy Konrada Krzyżanowskiego z Muzeum Śląska Opolskiego w Opolu – zagadnienia technologiczno-techniczne, [w:]: Dzieła sztuki: konserwacja i badania. T. 2. Konserwacja: Nauka i sztuka, red. Justyna Olszewska-Świetlik, 90-115, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2021
Basiul E., Kopiowanie obrazów sztalugowych jako składnik edukacji konserwatorskiej, AUNC, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo XXX, Toruń 1998, 117-131
Basiul, E., Sitkiewicz, M, Selected aspects of painting technique of Alfred Wierusz-Kowalski, Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo [online]. 19 czerwiec 2018, T. 48, s. 277–301. [udostępniono 11.2.2025]. DOI 10.12775/AUNC_ZiK.2017.011.
Doleżyńska-Sewerniak E, Materiały malarskie i technika w obrazach olejnych Aleksandra Gierymskiego, Toruń 2010
Markowski D., Zagadnienia technologii i techniki malarstwa Jacka Malczewskiego, Toruń 2002.
Wachowiak M, Impresjonizm Pankiewicza : aspekty stylistyczne, technologiczne i technika wykonania, AUNC, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo XXXVI, Toruń 2008, 191-215
Zakowicz A, Technika i technologia malarstwa Józefa Brandta na podstawie wybranych dzieł artysty z Muzeum Okręgowego w Toruniu, praca magisterska teoretyczno-badawcza, promotor: Elżbieta Basiul, Toruń 2023
|
W cyklu 2022/23L:
1.Basiul E., Droga powstawania określonych efektów kolorystycznych na powierzchniach obrazów sztalugowych , AUNC, abytkoznawstwo i Konserwatorstwo XXXII, Toruń 2002 |
W cyklu 2023/24L:
1.Basiul E., Droga powstawania określonych efektów kolorystycznych na powierzchniach obrazów sztalugowych , AUNC, abytkoznawstwo i Konserwatorstwo XXXII, Toruń 2002 |
W cyklu 2024/25L:
1.Basiul E., Droga powstawania określonych efektów kolorystycznych na powierzchniach obrazów sztalugowych , AUNC, abytkoznawstwo i Konserwatorstwo XXXII, Toruń 2002 |
W cyklu 2025/26L:
1.Basiul E., Droga powstawania określonych efektów kolorystycznych na powierzchniach obrazów sztalugowych , AUNC, abytkoznawstwo i Konserwatorstwo XXXII, Toruń 2002 |
Uwagi
|
W cyklu 2022/23L:
brak |
W cyklu 2023/24L:
brak |
W cyklu 2024/25L:
Dopuszczalne są 3 nieobecności nieusprawiedliwione. Brak obecności powyżej 3 zajęć uniemożliwia zaliczenie przedmiotu. Dopuszczalne 3 nieobecności powinny być nadrobione w ramach pracy własnej studenta, po uprzedniej konsultacji z prowadzącą zajęcia. |
W cyklu 2025/26L:
Dopuszczalne są 3 nieobecności nieusprawiedliwione. Brak obecności powyżej 3 zajęć uniemożliwia zaliczenie przedmiotu. Dopuszczalne 3 nieobecności powinny być nadrobione w ramach pracy własnej studenta, po uprzedniej konsultacji z prowadzącą zajęcia. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: