Wybrane zagadnienia konserwacji malarstwa dawnego i rzeźby polichromowanej 1402-KMD-M-5Z-SJ
W pierwszej części blok zagadnień, które mają ułatwić przyszłemu absolwentowi wejście na rynek pracy. Omawiane zagadnienia to:
- zintegrowany system ochrony dóbr kultury,
- miejsce konserwacji-restauracji w całokształcie zadań związanych z ochroną,
- instytucje pracujące na rzecz ochrony dóbr kultury w Polsce,
- obowiązujące akty prawne dotyczące pozwoleń na badania i prace konserwatorsko-restauratorskie,
- odszukiwanie dawnych dokumentacji,
- krótkie omówienie historii konserwacji-restauracji w Polsce.
W drugiej części przykłady konserwacji i restauracji wybranych konkretnych obiektów, zrealizowanych przez autorkę, z włączeniem studentów do dyskusji i wspólnych prób rozwiązywania zadań problemowych.
Z prezentowanej listy studenci dokonują wyboru tematów do omówienia:
- Problematyka konserwatorska zespołu klasztornego w Skępem;
- Zagadnienie transportu i ekspozycji dzieł sztuki o szczególnej wartości na przykładzie „Sądu Ostatecznego” Hansa Memlinga oraz "Damy z gronostajem" Leonarda da Vinci;
- Problematyka konserwacji chorągwi na przykładzie nagrobnej chorągwi Botho von Eulenburga;
- Problematyka konserwacji portretu Marcina Lutra pędzla Lucasa Cranacha; itp.
|
W cyklu 2024/25Z:
Zgodny z podanym w sekcji "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
W cyklu 2025/26Z:
Zgodny z podanym w sekcji "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Ocenia się aktywne uczestnictwo w wykładach [W1-3, U1-3, K1-4].
Kryteria oceniania:
50% = 2 (ndst)
51 - 60% = 3 (dst)
61 - 70% = 3,5 (dst plus)
71 - 80% = 4 (db)
81 - 90% = 4,5 (db plus)
91 - 100% = 5 (bdb)
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura obowiązkowa i zalecana:
Rouba B. J., Nowe wyzwania krajowej polityki konserwatorskiej; wyd. NIKZ, NID https://ksiegarnia.nid.pl/wp-content/uploads/2024/08/20-lat-Ustawy-o-ochronie-zabytkow-i-opiece-nad-zabytkami.pdf, s. 82-87.
Rouba B. J., Jubileusze to dobra rzecz – obrachunki, refleksje, Biuletyn Informacyjny Konserwatorów Dzieł Sztuki Vol. 21 No (80) 2016, s. 14-24.
Rouba B. J., Potrzeba strukturyzacji wiedzy, Wiadomości Konserwatorskie SKZ nr 56/2018, s. 11-22.
Rouba B. J., Kształcenie konserwatorów dzieł sztuki w Polsce – początki, stan obecny, perspektywy, [w:] Nauczanie i popularyzacja ochrony dziedzictwa, Praca zbiorowa pod red. B. Szmygina, PKN ICOMOS, Politechnika Lubelska Warszawa 2014, s. 61-72.
Rouba B. J., Łukaszewicz J., Dokument po konferencji „Nauczanie i popularyzacja ochrony dziedzictwa”, która odbyła się na Zamku Królewskim w Warszawie 5-6 grudnia 2013 r., [w:] Nauczanie i popularyzacja ochrony dziedzictwa, Praca zbiorowa pod red. B. Szmygina, PKN ICOMOS, Politechnika Lubelska Warszawa 2014, s. 283-284.
Zalecana literatura dostępna na stronach internetowych:
Związek Polskich Artystów Plastyków - Ogólnopolskiej Rady Konserwatorów Dzieł Sztuki – http://zpap-orkds.pl/;
Biuletyn Informacyjny Konserwatorów Dzieł Sztuki – www.bikds.art.pl/;
Narodowy Instytut Dziedzictwa – https://www.nid.pl/pl/Dla_specjalistow/Wydawnictwa/;
Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów – https://www.nimoz.pl/;
Polski Komitet Narodowy ICOMOS – www.icomos-poland.org/pl;
Stowarzyszenie Konserwatorów Zabytków – http://www.skz.pl/wiadomosci-konserwatorskie.
|
W cyklu 2024/25Z:
Literatura obowiązkowa: Rouba B. J., Potrzeba strukturyzacji wiedzy, Wiadomości Konserwatorskie SKZ nr 56/2018 s. 11-22. |
W cyklu 2025/26Z:
Literatura obowiązkowa: Rouba B. J., Potrzeba strukturyzacji wiedzy, Wiadomości Konserwatorskie SKZ nr 56/2018 s. 11-22. |
Uwagi
|
W cyklu 2024/25Z:
Brak. |
W cyklu 2025/26Z:
Brak. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: