Konstrukcja książki na przestrzeni wieków 1402-KKP-2L-SJ
Treści programowe realizowane są poprzez: wykłady z prezentacją multimedialną, wykłady z prezentacją obiektów zabytkowych oraz aktywność studentów poprzez konwersacje na temat treści programowych realizowanych w ramach omawiania następujących zagadnień:
I. Od narodzin kodeksu do końca średniowiecza:
narodziny książki w formie kodeksu; oprawy koptyjskie; oprawy etiopskie; oprawy islamskie; oprawy bizantyjskie; oprawy karolińskie; oprawy romańskie oprawy gotyckie
II. Od schyłku średniowiecza do początków maszynowej produkcji opraw:
wykształcenie się zawodu introligatora; planirowanie papieru i czynności poprzedzające szycie; karty przybyszowe; sposoby łączenia kart; opracowanie bloku; okładziny; obleczenie; techniki zdobienia opraw; typy opraw; wyposażenie opraw; sposoby przechowywania i użytkowania kodeksów; identyfikacja opraw; makulatura w oprawach; od introligatorstwa rzemieślniczego do przemysłowego; zniszczenia książek.
|
W cyklu 2022/23L:
Jak w p. " Podstawowe informacje o przedmiocie". |
W cyklu 2023/24L:
Jak w p. " Podstawowe informacje o przedmiocie". |
W cyklu 2024/25L:
Jak w p. " Podstawowe informacje o przedmiocie". |
W cyklu 2025/26L:
Jak w p. " Podstawowe informacje o przedmiocie". |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2025/26L: |
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny - podstawowym warunkiem zaliczenia egzaminu jest udzielenie prawidłowej odpowiedzi w każdej części egzaminu przynajmniej w 50%. Kryterium oceny jest uzyskanie przez studenta odpowiedniej ilości punktów:
41 – 50 pkt. - dst;
51 – 55 pkt. – dst+;
56 – 65 pkt. – db;
66 - 70 pkt. – db+;
71 pkt. – 80 pkt. - bdb.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura:
Adler Georg, Handbuch Buchverschluss und Buchbeschlag, Wiesbaden, 2010.
Conservation of Books, ed. Abigail Bainbridge, London 2023.
Dahl Swend, Dzieje książki, Wrocław 1965.
Foot Mirjam, Bookbinders at works. Their roles and methods, London, New Castle, 2006.
Grycz Józef, Z dziejów i techniki książki, Wrocław 1951.
Leksykon oprawoznawczy, red. Pokorzyńska Elżbieta, Pronobis-Brzezińska Małgorzata, Wagner Arkadiusz, Bydgodzcz 2023.
Szirmai Janos A., The Archeology of Medieval Bookbinding, London -New York 1999.
Szwejkowska Helena, Książka drukowana XV - XVIII wieku. Zarys historyczny. Wrocław, Warszawa 1980.
Tomaszewski Jacek, Oprawa książkowa w Polsce 1450-1600. Studium tegumentologiczno – ikonograficzne, Warszawa 2018.
Literatura uzupełniająca:
Bieńkowska Barbara, Książka na przestrzeni dziejów. Warszawa 2005
Bieńkowska Barbara, Chamerska Halina, Zarys dziejów książki, Warszawa 1985.
Encyklopedia książki, red. Marta Skalska-Zlat, Anna Żbikowska-Migoń, Wrocław 2017.
Encyklopedia wiedzy o książce, red. A. Birkenmajer, B. Kocowski, J. Trzynadlowski, Wrocław, 1971.
Głąbiowski Karol, Szwejkowska Helena, Książka rękopiśmienna i biblioteka w starożytności i średniowieczu, Warszawa-Wrocław 1983.
Helwig Hellmuth, Das Deutsche Buchbinder Handwerk, Bd.1, Stuttgart 1962.
Kwakkel Erik, Books before print, Arc Humanities Press 2018.
Lewicka-Kamińska Anna, Dzieje oprawy książkowej w Polsce [w:] Dawna książka i kultura. Wrocław 1975.
Loubier Hans, Der Bucheinband, Leipzig 1926.
Mazal Otto, Einbandkunde, Wiesbaden 1997.
Miller Julia, Books Will Speak Plain. A Handbook for identyfying and describing historical bindings, Ann Arbor: The Legacy Press 2010.
Pirożyński Jan, Johannes Gutenberg i początki ery druku, Warszawa 2002.
Semkowicz Władysław, Paleografia łacińska, Kraków 2007 (rozdział: Pisarz i jego wytwory).
|
W cyklu 2022/23L:
Jak w p. " Podstawowe informacje o przedmiocie". |
W cyklu 2023/24L:
Jak w p. " Podstawowe informacje o przedmiocie". |
W cyklu 2024/25L:
Jak w p. " Podstawowe informacje o przedmiocie". |
W cyklu 2025/26L:
Jak w p. " Podstawowe informacje o przedmiocie". |
Uwagi
|
W cyklu 2022/23L:
Przedmiot w cyklu dydaktycznym 2021/22 prowadzony poprzez wykłady synchroniczne na platformie ms teams. Egzamin poprawkowy przewiduje dwie części: |
W cyklu 2023/24L:
Przedmiot w cyklu dydaktycznym 2021/22 prowadzony poprzez wykłady synchroniczne na platformie ms teams. Egzamin poprawkowy przewiduje dwie części: |
W cyklu 2024/25L:
Przedmiot w cyklu dydaktycznym 2021/22 prowadzony poprzez wykłady synchroniczne na platformie ms teams. Egzamin poprawkowy przewiduje dwie części: |
W cyklu 2025/26L:
Przedmiot w cyklu dydaktycznym 2021/22 prowadzony poprzez wykłady synchroniczne na platformie ms teams. Egzamin poprawkowy przewiduje dwie części: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: