Wybrane zagadnienia z konserwacji- restauracji fotografii 1402-KFO-5Z-SJ
Zajęcia w ramach przedmiotu kierowane są przede wszystkim do studentów specjalności „Konserwacja-Restauracja Papieru i Skóry” z uwagi na papierowe podłoża fotografii; jednakże mogą uczestniczyć w nich również studenci innych specjalności ponieważ omawiane są omawianie fotografie na innych podłożach (metalowych, szklanych, sztucznych i syntetycznych). Uczestniczący w wykładach najpierw poznają najważniejsze techniki fotograficzne XIX- i XX- wieczne, zniszczenia fotografii (chemiczne, fizyczne, biologiczne), a następnie zapoznają się z wybranymi zagadnieniami poświęconymi ich konserwacji i restauracji.
Spośród setek istniejących odmian technik fotograficznych prezentowane są wybrane rodzaje technik i obiektów fotograficznych oraz metody ich ochrony przed zniszczeniem i konserwacji.
Omawianych jest sześć podstawowych bloków tematycznych rozłożonych w ciągu semestru:
1. Rodzaje obiektów fotograficznych (pozytywy, negatywy, diapozytywy, interpozytywy), opraw i albumów XIX- i XX-wiecznych – nazewnictwo, podział, historia;
2. Opis wybranych technik fotograficznych stosowanych w XIX i XX wieku: historia, używane materiały, substancje chemiczne, procesy fotograficzne, struktura obiektów. Omawiane są obiekty wykonywane na różnych podłożach - szczególnie papierowych (bardzo licznych w zabytkowych zbiorach);
3. Wybrane rodzaje procesów fotograficznych stosowanych przy wykonywaniu i obróbce fotografii w XIX i XX wieku;
4. Przyczyny zniszczeń fizycznych, chemicznych i biologicznych fotografii;
5. Rodzaje materiałów, środków chemicznych stosowanych ogólnie w konserwacji i restauracji oraz techniki konserwatorskie stosowane w pracowniach KKRPS; decyzje konserwatorskie; studium przypadków
6. Warunki klimatyczne, sposoby przechowywania, udostępniania oraz eksponowania materiałów fotograficznych w zbiorach bibliotecznych, archiwalnych, muzealnych, prywatnych, w tym - materiały i metody oprawiania fotografii po zakończeniu prac konserwatorsko-restauratorskich.
|
W cyklu 2022/23Z:
Patrz: podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
W cyklu 2023/24Z:
Patrz: podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
W cyklu 2024/25Z:
Patrz: podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
W cyklu 2025/26Z:
Patrz: podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wymagana jest aktywność podczas dyskusji, rozwiązywania problemów i pracy w grupie, wykonywanie szczegółowych notatek, szczegółowe przerysowywanie ilustracyjnych materiałów dydaktycznych. Studentów obowiązują informacje podane na wykładach oraz we wskazanych pozycjach literatury podstawowej (obowiązkowej).
Metody weryfikacji i oceny:
- aktywny udział w zadaniach podczas zajęć: U2, K2, K3
- egzamin pisemny: W1-W3, U1-U3, K1-K3
Punktacja:
bdb – 15-16 punktów (93-100%)
db+ - 13-14 punktów (> 81 %)
db - 11-12 punktów (> 69 %)
dst+ - 9-10 punktów (> 56 %)
dst - 8 punktów (min. 50%)
ndst - 7 punktów i mniej (<50%)
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA (wybrane fragmenty)
Jończyk K., Zając I., "Zagadnienia związane z konserwacją i ochroną trzech fotografii ze zbiorów Muzeum Warszawy o różnej technice wykonania i zniszczeniach", Notes Konserwatorski 25, 2023, s. 149-173.
Kotaniec, "Szlachetne techniki fotografji. Pigment-guma-olej", wyd. Trzaska, Evert i Michalski S. A. (b.d.w.). (do przeczytania: o technice gumowej i pigmentowej)
Kozielec T., "Uzupełnianie ubytków w papierowych podłożach fotografii dwu- i trójwarstwowych – wprowadzenie w problematykę", Przegląd Papierniczy, 2018, t. 74, nr 12, s. 799-803.
Kozielec T., "Zastosowanie celulozy do uzupełniania ubytków w papierowych podłożach fotografii jednowarstwowych", Przegląd Papierniczy, 2018, t. 74, nr 9, s. 591-596.
Kozielec T., „Fotografie albuminowe: wytwarzanie, właściwości, trwałość i ochrona przed niszczeniem”, Ochrona Zabytków, 2010, t. 63, nr 1-4, s. 123-137.
Kozielec T., „Fotografie na papierach solnych: wybrane zagadnienia technologiczne i konserwatorskie”, Ochrona Zabytków, t. 67, nr 1, 2014, s. 195-212.
Popławska S., Zając I., "Przykłady wybranych zabiegów konserwatorskich wykonywanych przed digitalizacją zabytkowych albumów do fotografii, odbitek fotograficznych i negatywów", Notes Konserwatorski 2017, nr 19, s. 105-123.
Sękowski S., "Fotochemia domowa", Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1990 (do przeczytania tylko o technice cyjanotypii).
Sommer S., "Fotografia na materiałach nietypowych", Warszawa 1955.
William S. Jonson (et al.), „Historia fotografii od 1839 roku do dziś”, Kolekcja George Eastman Mouse, Köln 2010, (do przeczytania słownik pojęć: s. 732-746).
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA (NIEOBOWIĄZKOWA)
Crawford W., "The Keepers of Light. A History and Working Guide to Early Photographic Processes", Dobbs Ferry, (copyright 1979).
Dederko W., "Guma warszawska. Chromianowa technika fotograficzna", Warszawa 1983.
Hendriks K. B. (et al.), "Fundamentals of Photograph Conservation: A Study Guide", National Archives of Canada, (copyright 1991).
Reilly J. M., "Care and Identification of 19th-Century Photographic Prints", (copyright 1986, Eastman Kodak Company).
"Topics in Photographic Preservation", artykuły zamieszczone w czasopiśmie, zróżnicowana tematyka, https://resources.culturalheritage.org/pmg-topics/
Valferde M. F., "Photographic Negatives. Nature and Evolution of Processes", (copyright 2003, Advanced Residency Program in Photograph Conservation).
Weaver G., "A Guide to Fiber-Base Gelatin Silver Print Condition and Deterioration", George Eastman House, International Museum of Photography and Film, Image Permanence Institute, Rochester Institute of Technology (copyright 2008).
|
W cyklu 2022/23Z:
Patrz: podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
W cyklu 2023/24Z:
Patrz: podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
W cyklu 2024/25Z:
Patrz: podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
W cyklu 2025/26Z:
Patrz: podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
Uwagi
|
W cyklu 2022/23Z:
Patrz: podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu) Uwaga: w roku akademickim 2021/22 z uwagi na trwającą epidemię wykłady będą prowadzone synchronicznie na platformie MS Teams zgodnie z rozporządzeniem rektora uczelni, tj. od dnia 11 grudnia 2021. W roku akademickim 2021/22 egzamin odbędzie się w formie ustnej na platformie MS Teams. Zadawanych będzie 8 pytań, za prawidłową |
W cyklu 2023/24Z:
Patrz: podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu) Uwaga: w roku akademickim 2021/22 z uwagi na trwającą epidemię wykłady będą prowadzone synchronicznie na platformie MS Teams zgodnie z rozporządzeniem rektora uczelni, tj. od dnia 11 grudnia 2021. W roku akademickim 2021/22 egzamin odbędzie się w formie ustnej na platformie MS Teams. Zadawanych będzie 8 pytań, za prawidłową |
W cyklu 2024/25Z:
- |
W cyklu 2025/26Z:
- |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: