Pracownia konserwacji dzieł sztuki orientu 1402-KDO-5L-SJ
Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy praktycznej dotyczącej specyficznych materiałów i technik stosowanych w wybranych zabytkach/ dziełach sztuki Orientu (wykonanych głównie na papierach dalekowschodnich), specyficznych zniszczeń, a także podstaw metodyki konserwacji-restauracji tych obiektów.
W ramach przedmiotu pod kierunkiem prowadzącego wykonywane są prace konserwatorskie-restauratorskie dotyczące wybranego zabytku/ dzieła sztuki Orientu. Podczas zajęć studenci samodzielnie opracowują projekt konserwatorski dla wybranego zabytku: opisują i diagnozują jego stan zachowania, analizują technikę wykonania, wykonują dokumentację fotograficzną obiektu (przed, w trakcie prac i po zrealizowanej konserwacji-restauracji), ustalają program postępowania konserwatorskiego, który po dyskusji z prowadzącym zajęcia i zespołem uczestników zajęć – wdrażany jest do realizacji. Student proponuje również bezpieczny sposób przechowywania obiektu zabytkowego oraz jego ekspozycji; opracowuje zalecenia dla właściciela. Uczestników zajęć obowiązuje opracowanie (w/g Schematu) dokumentacji przeprowadzonych prac konserwatorskich-restauratorskich.
Złożona problematyka zabytków i często ich multitechnologiczny charakter pozwalają na ugruntowanie i praktyczne wykorzystanie wiedzy zdobytej w ramach konwersatorium: Metody Konserwacji Dzieł Sztuki Orientu.
|
W cyklu 2022/23L:
w cyklu 2020/21 prowadzono konserwację-restaurację przy następujących obiektach: |
W cyklu 2023/24L:
Szczegółowo cykl zajęć przewiduje zapoznanie z następującymi zagadnieniami: • Konserwacji-restauracji wybranego zabytku orientu: 1. Książka japońska typu Fukurotoji ze zbiorów Muzeum Misyjno-Etnograficznego księży Werbistów w Pieniężnie (kontynuacja prac konserwatorskich-restauratorskich). • Opracowanie dokumentacji konserwatorskiej: opisowej i fotograficznej dla obiektu pochodzącego z kręgu kultur orientu. |
W cyklu 2024/25L:
Szczegółowo cykl zajęć przewiduje zapoznanie z następującymi zagadnieniami: • Konserwacji-restauracji wybranego zabytku orientu: 1. Książka japońska typu Fukurotoji ze zbiorów Muzeum Misyjno-Etnograficznego księży Werbistów w Pieniężnie (kontynuacja prac konserwatorskich-restauratorskich). • Opracowanie dokumentacji konserwatorskiej: opisowej i fotograficznej dla obiektu pochodzącego z kręgu kultur orientu. |
W cyklu 2025/26L:
Szczegółowo cykl zajęć przewiduje zapoznanie z następującymi zagadnieniami: • Konserwacji-restauracji wybranego zabytku orientu: 1. Książka japońska typu Fukurotoji ze zbiorów Muzeum Misyjno-Etnograficznego księży Werbistów w Pieniężnie (kontynuacja prac konserwatorskich-restauratorskich). • Opracowanie dokumentacji konserwatorskiej: opisowej i fotograficznej dla obiektu pochodzącego z kręgu kultur orientu. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- doświadczeń
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Weryfikacja wiedzy i umiejętności na podstawie:
- przedstawienie dokumentacji opisowej i fotograficznej realizowanego zadania - projektu konserwatorskiego, ze szczególnym zwróceniem uwagi na jakość merytoryczną, poprawność i zaplecze naukowo-badawcze; W1,5, U7
- bieżącego przygotowania do zajęć, ocena prac wykonanych w trakcie zajęć
i zadań poleconych przez prowadzącego – ze szczególnym zwróceniem uwagi na dokładność i estetykę pracy; zaangażowanie; umiejętność dobrej organizacji pracy i efektywnego wykorzystywania materiałów; umiejętność pracy w zespole; W1-3,5, K6, U5,8,9,
Kryteria oceniania:
1. Wykonanie dokumentacji opisowej i fotograficznej w formie obowiązującego schematu dokumentacji konserwatorskiej (maksymalnie 40 punktów).
2. Aktywności, przygotowanie do zajęć, wypowiedzi, rzetelność (maksymalnie 5 punktów)
3. Samodzielna realizacja zadań (5 punktów)
4. Zaawansowanie, tempo pracy (5 punktów)
5. Ocena prac wykonanie w trakcie zajęć (5 punktów)
Maksymalna liczba punktów 60
ndst. - 0-30 pkt. (<50%)
dst. - 31-39 pkt. (>50%)
dst.+ - 40-45 pkt. (>68%)
db. - 46-50 pkt. (>77%)
db.+ - 51-56 pkt. (>86%)
bdb. - 57-60 pkt. (>95%)
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa, wybrane fragmenty:
• Dokumentacje prac konserwatorskich oraz prace magisterskie (zasób Biblioteki KKRPS).
• Dąbrowski J., Siniarska-Czaplicka J., Rękodzieło papiernicze, Warszawa 1991
• Malinowski, J., Wojtczak, M. (red.). Toruńskie studia o sztuce Orientu. T.1, Toruń: Wydawnictwo UMK, 2004. ISBN 83-231-1716-0
1. Garczewska K., Technika wykonania tanek – religijnych obrazów buddyjkich, s.129-137
2. Romanowicz B., Obraz-pismo –znak. O odczytywaniu japońskiego drzeworytu, s.55-63
• Malinowski, J., Wojtczak, M. (red.). Toruńskie studia o sztuce Orientu. T.2, Toruń: Wydawnictwo UMK, 2005. ISBN 83-231-1977-5
• Malinowski, J., Wojtczak, M. (red.). Toruńskie studia o sztuce Orientu. T.3, Toruń: Wydawnictwo UMK, 2005. ISBN 978-83-231-2209-8
1. Wojtczak M., Chińskie malarstwo na „papierze ryżowym”. s.61
2. Więch U., Metody konserwacji a technika wykonania drzeworytów ukiyo-e. s.155
• Malinowski J. (red.) Studia o sztuce bliskiego i środkowego wschodu, Warszawa 2009
• Nishio Yoshiyuki, Maintenance of East Asian Painting (Examination), “The Book and Paper Group Annual”, nr 12, 2002
• Nishio Yoshiyuki, Maintenance of Asian Paintings II: Minor Treatment of Scroll Paintings, “The Book and Paper Group Annual”, 2002
• Helman-Ważny A., Asian paper in works of art: a comparative fiber analysis, “Hand Papermaking”, 21 (2), 2006
• Kenzō Toishi, The Scroll Painting, “Ars Orientalis”, 11 (1979), s. 15-25
Literatura uzupełniająca, wybrane fragmenty:
• Bell L. A., Papyrus, tapa, amate and rice paper: papermaking in Africa, the Pacific, Latin America and Southeast Asia, McMinnville 1983
• Fiske B., Stiber Morenus L., Ultraviolet and Infrared Examination of Japanese Woodblock Prints: Identifying Reds and Blues, “The Book and Paper Group Annual”, nr 23, 2004
• Gordon A., The Iconography of Tibetan Lamaism, New York 1958
• Görlich A., Olszewska M., Parawan japoński. Sosna, żuraw i góra Fuji, Kraków 2014
• Gulik R.H., Chinese pictorial art as viewed by the connoisseur: notes on the means and methods of traditional Chinese connoisseurship of pictorial art, based upon a study of the art of mounting scrolls in China and Japan, Rome 1958
• Helman-Ważny A., Sztuka Tybetańskich ksiąg klasztornych, Warszawa 2009
• Helman-Ważny A., The archaeology of Tibetan books, Leiden 2014
• Hunter D., Papermaking. The History and Technique of an Ancient Craft, New York: Dover Publications 1978.
• Jackson D., Jackson J., Tibetan Thangka Painting, Methods and Materials, London 1994.
• Jacoby M., Powtórzenie i falsyfikat w malarstwie chińskim, Warszawa 2009
• Król A., Zanikająca tradycja – Ise katagami i kimono, Kraków 2006
• Lee V., Kamba N., Tsuchiya Y., Huan-Shen Lin, A new approach to the conservation and presentation of ukiyo-e prints, “Journal of the Institute of Conservation”, nr 36, 2013
• Łakomska B., Miłośnicy “chińskości” w dawnej Polsce, Warszawa 2008
• Masako Koyano, Japanese Scroll Paintings. A Handbook of Mounting Techniques, F.A.I.C 1979.
• Miklos P., Malarstwo chińskie. Wstęp do ikonografii malarstwa chińskiego. Warszawa 1978.
• Miller Kanada M., Color Woodblock Printmaking. The Traditional Method of Ukiyo-e, Tokyo 1992
• Munn J., Side-stitched books of China, Korea and Japan in western collections, “Journal of the Institute of Conservation”, nr 32, 2009, s. 103-127.
• Murase M., Sześć wieków malarstwa japońskiego, Warszawa 1996
• Reyden D., Technology and treatment of a folding screen: comparison of oriental and western techniques, [w:] Conservation of Far Eastern art: preprints of the contributions to the Kyoto Congress, 19-23 September 1988, p.64-68 (1988)
• Romanowicz B., Manga : komiksowość i animacja w sztuce japońskiej, Kraków 2001
• Song M., The history and characteristics of traditional Korean books and bookbinding, “Journal of the Institute of Conservation”, nr 32, 2009
• Strzechowska M., Muzeum Azji i Pacyfiku. Historia i zbiory, [w:] Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie. Orient w kulturze polskiej, Warszawa 2000
• Trzeciak P., Idea i tusz. Malarstwo w kręgu buddyzmu chan/zen. Warszawa 2002
• Whitmore P.M., Cass G.R., The Ozone Fading of Traditional Japanese Colorants, “Studies in Conservation”, nr 33, 1988, s. 29-40
• Wojtczak M., Charakterystyka technik wykonania wybranych typów zabytków sztuki wschodniej na papierze i tkaninie, [w:] Naukowe podstawy ochrony i konserwacji dzieł sztuki oraz zabytków kultury materialnej; Toruń, UMK 1993
• Wong F., Oriental Watercolor Techniques, London 1983
• Yuuko Suzuki, Kaligrafia japońska, Warszawa 2007
|
W cyklu 2022/23L:
patrz podstawowe informacje o przedmiocie |
W cyklu 2023/24L:
patrz podstawowe informacje o przedmiocie |
W cyklu 2024/25L:
patrz podstawowe informacje o przedmiocie |
W cyklu 2025/26L:
patrz podstawowe informacje o przedmiocie |
Uwagi
|
W cyklu 2022/23L:
przedmiot prowadzono zgodnie z opisem znajdującym się w sekcji nadrzędnej "Podstawowe informacje o przedmiocie". |
W cyklu 2023/24L:
przedmiot prowadzono zgodnie z opisem znajdującym się w sekcji nadrzędnej "Podstawowe informacje o przedmiocie". |
W cyklu 2024/25L:
przedmiot prowadzono zgodnie z opisem znajdującym się w sekcji nadrzędnej "Podstawowe informacje o przedmiocie". |
W cyklu 2025/26L:
przedmiot prowadzono zgodnie z opisem znajdującym się w sekcji nadrzędnej "Podstawowe informacje o przedmiocie". |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: