Konserwacja drewna 1402-KD-3Z-SJ
Tematy poruszane na konwersatorium:
1.Podstawowe wiadomości z budowy chemicznej, submikroskopowej i mikroskopowej drewna. Omówienie morfologii drewna. Gatunki drewna stosowane w obiektach zabytkowych budowlanych i zabytkach ruchomych w Polsce. Wpływ budowy na właściwości.
2. Technologia wytwarzania, zdobienia i zabezpieczania elementów architektonicznych i przedmiotów wykonanych z drewna. Omówienie współczesnej i historycznej technologi obróbki drewna, wskazanie różnic i możliwości ich rozpoznawania. Omówienie technik stosowanych do zdobienia drewna: rzeźbienie, intarsja, inkrustacja, fornirowanie, lakiery dekoracyjne, powłoki malarskie.
3. Ocena stanu zachowania, identyfikacja techniki wykonania warstw zdobniczych i ochronnych drewna.
4. Przyczyny i rodzaje zniszczeń obiektów drewnianych. Omówienie czynników niszczących: biologicznych, chemicznych, mechanicznych wraz z analizą warunków ich działania i specyfiką powstających zniszczeń. Omówienie metod klasyfikacji i identyfikacji poszczególnych zniszczeń oraz ocena zagrożeń dla obiektów zabytkowych z drewna. .
5. Rodzaje prac konserwatorskich wykonywane przy zniszczonych obiektach drewnianych, technologia poszczególnych zabiegów ze wskazaniem zasad postępowania, możliwych ograniczeń i zagrożeń, przedstawienie materiałów stosowanych w konserwacji:
a. oczyszczanie powierzchni: metody i materiały oczyszczania surowego drewna, metody usuwania przemalowań,
b.wzmacnianie struktury drewna, metody i materiały,
c.uzupełnianie ubytków i rekonstrukcje - metody i materiały,
d. klejenie,
e. zastąpienie całkowicie zniszczonego drewna rzeźb polichromowanych nowym wypełnieniem,
f. problematyka konserwacji drewnianych elementów architektonicznych i przenoszenie budynków drewnianych,
g. problematyka konserwatorska zabytków archeologicznych z drewna.
4. Zagadnienia ekspozycji i profilaktyki obiektów drewnianych.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- klasyczna metoda problemowa
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin ustny.
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest obecność na zajęciach (dozwolone 2 nieobecności).
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura obowiązkowa:
- F. Gawliński, Poradnik opiekuna domu drewnianego, Warszawa 2022.
- K. Szczepińska, Historycznie stosowane impregnaty do wzmacniania zniszczonego drewna polichromowanego: próba przeglądu. Cz. 1: Impregnaty naturalne, Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, 2014, nr 45, s. 569-587.
- K. Szczepińska, Historycznie stosowane impregnaty do wzmacniania zniszczonego drewna polichromowanego: próba przeglądu. Cz. 2: Impregnaty syntetyczne, Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, 2015, nr 46, s. 471-510.
- J. Ważny, W. Kurpik, Konserwacja drewna zabytkowego w Polsce, Nauka, 1/2015, s. 101-121.
- P. Kozakiewicz, M. Matejek, Klimat a drewno zabytkowe. Dawna i współczesna wiedza o drewnie, Warszawa 2013.
- W. Kokocińcki, Anatomia drewna, 2005.
- J-D. Godet, Atlas drewna, Warszawa 2008.
- J. Karbowska-Berent, A. Strzelczyk, Drobnoustroje i owady niszczące zabytki i ich zwalczanie, Toruń 2004.
Literatura uzupełniająca:
- Poradnik remontu i konserwacji historycznej stolarki okiennej, red. M. Bogdanowska, Warszawa 2023.
- Remont i utrzymanie domu drewnianego, red. M. Bogdanowska, Warszawa 2023.
- P. Rapp, Metodyka i przykłady rewaloryzacji konstrukcji drewnianych w obiektach zabytkowych, Wiadomości Konserwatorskie, 43/2015, s. 92 – 108.
- J. Jasieńko, T. Nowak, A. Karolak, Historyczne złącza ciesielskie, Wiadomości Konserwatorskie, 40/2014, s. 58 – 82.
- J. Tajchman, Słownik terminologiczny architektury. Stolarka okienna, Warszawa 1993.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: