Krytyka architektoniczna
1402-KA-2Zka-S1
W trakcie zajęć prezentowany jest warsztat badawczy historyka sztuki i krytyka artystycznego, omawiana jest techniczna strona pracy badawczej – m.in. typy publikacji, sposoby sporządzania przypisów, zasady korzystania z literatury naukowej – źródłowej i opracowań. W trakcie zajęć wybierany jest indywidualny tematu do monograficznego opracowania.
Poznanie aparatu badawczego odbywa się w trakcie indywidualnej pracy studenta poprzez zebranie stanu badań na zadany temat, celem wyprowadzenia podstawowych problemów badawczych (wprowadzenie do kwestionariusza badawczego, kwerenda biblioteczna – sporządzenie bibliografii z uwzględnieniem literatury rodzimej i w miarę możliwości obcojęzycznej, przygotowanie pisemnego stanu badań)
Kolejnym etapem ćwiczeń jest przygotowanie konspektu i praca nad zestawieniem wiedzy dotyczącej wybranego tematu, z wykorzystaniem podstawowych metod krytyki architektonicznej i historii sztuki (uporządkowanie wiedzy pod kątem historycznym, stylistyczno-formalnym, ikonograficznym, typologicznym etc.). Kompilacja wiedzy i sformułowanie wniosków końcowych.
Student uczestnicząc w zajęciach zdobywa szczegółową wiedzę na temat opracowywanego przez siebie zagadnienia, ale również poznaje ogólną problematykę badawczą innych prezentowanych tematów.
W cyklu 2022/23L:
W trakcie pierwszych zajęć omawiane są cele i zadania badawcze. Ustala się obszar zainteresowań uczestników zajęć i na tej podstawie przydzielane są tematy badawcze do monograficznego opracowania Następnie omawiana jest techniczna strona pracy badawczej – m.in. typy publikacji, sposoby sporządzania przypisów, zasady korzystania z literatury naukowej – źródłowej i opracowań. Dalej studenci sami przystąpują do indywidualnej pracy, pojegającej na zebraniu literatury. Określają typ i charakter zebranej bibliografii, źródeł pisanych, ikonograficznych, kartograficznych, opracowań, dokumentacji itp. Określają przydatność zebranego materiału do pracy. Uczą się sporządzania przypisów, spisu bibliograficznego z uwzględnieniem literatury rodzimej i w miarę możliwości obcojęzycznej. Przygotowują pisemny stan badań. Kolejnym etapem ćwiczeń jest przygotowanie konspektu i praca nad zestawieniem wiedzy dotyczącej wybranego tematu, z wykorzystaniem podstawowych metod historii sztuki (uporządkowanie wiedzy pod kątem historycznym, stylistyczno-formalnym, ikonograficznym, typologicznym etc.). Kompilacja wiedzy i sformułowanie wniosków końcowych. Student uczestnicząc w zajęciach zdobywa szczegółową wiedzę na temat opracowywanego przez siebie zagadnienia, ale również poznaje ogólną problematykę badawczą innych prezentowanych tematów.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela (godziny kontaktowe przewidziane w programie): 30 godz. /1 pkt.
[w przypadku pracy zdalnej - kontakt poprzez MS Teams w czasie rzeczywistym, tj. synchronicznie]
2. Konsultacje z wykładowcą podczas dyżuru, korekty pracy pisemnej: 30 godz. /1 pkt.
[w przypadku pracy zdalnej - kontakt poprzez MS Teams w czasie rzeczywistym, tj. synchronicznie; w godzinach dyżuru]
3. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta, konieczny do zaliczenia przedmiotu: zebranie bibliografii do zadanego/opracowywanego tematu, przygotowanie prezentacji wraz z referatem w celu zaprezentowania postępów prac nad zadanym tematem: 30 godz. /1pkt.
4. Napisanie pracy proseminaryjnej: 30 godz./1 pkt.
Łączna liczba pkt. ECTS = 4
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Student zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji dzieł sztuki; rozumie elementarne wyzwania studiów z historii sztuki i krytyki artystycznej oraz ogólną problematykę badawczą w tej dyscyplinie naukowej (K_W03, K_W04, K_W11)
W2: Ma wiedzę o stylach architektonicznych sztuki światowej oraz ich współczesnych interpretacjach (K_W05)
W3: Posiada szczegółową wiedzę w zakresie opracowywanego tematu a także ogólną orientację w zakresie innych tematów, poruszanych w ramach proseminarium (K_W03, K_W04)
W4: Posługuje się właściwą terminologią architektoniczną i wykorzystuje odpowiednia metodologię w tym zakresie (K_W06)
W5: Charakteryzuje i rozpoznaje problemy badawcze dotyczące opracowywanego zagadnienia (K_W08, K_W09)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Opracowuje swój temat wskazując na określoną metodologię, wybiera świadomie aparat przypisów i konsekwentnie go stosuje; formułuje problemy badawcze oraz z zakresu krytyki architektonicznej (K_U02)
U2: Posługuje się aparatem naukowym (system przypisów, odsyłaczy, spis lit., spis treści, ilustracji itd.). (K_U11)
U3: Potrafi przeprowadzić podstawową kwerendę bibliograficzną i przedstawić problemy badawcze w oparciu o literaturę przedmiotu (K_U01)
U4: Formułuje logiczne wnioski. Wypracowuje styl językowy, charakterystyczny dla dyscypliny (sformułowania, terminy). (K_U04)
U5: Posiada umiejętność wyszukiwania i przetwarzania informacji na wybrany podczas zajęć temat; selekcjonuje i użytkuje informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych (K_U01, K_U02, K_U03, K_U04).
U6: Dla interpretacji dzieła architektonicznego wykorzystuje swoją wiedzę pozyskaną w trakcie rozmów z przedstawicielami innych dyscyplin - np. historykami, filologami, artystami w trakcie konferencji, seminariów, plenerów, za pośrednictwem mediów społecznościowych (K_U09)
U7: Zdobywa pod kierunkiem opiekuna naukowego wiedzę i rozwija umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie, analizę i interpretację problemów badawczych i krytyczno-artystycznych (K_U10, K_U11) w tym potrafi sporządzić recenzję (K_U012)
U8: posiada umiejętność charakteryzowania dzieła architektonicznego pod względem stylistycznym, artystycznym, ikonograficznym, symbolicznym; potrafi wykazać jego oddziaływanie posługując się merytorycznymi argumentami własnymi lub poznanymi dzięki literaturze (K_U07, K_U08)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Student ma świadomość poziomu swej wiedzy. Potrafi odpowiednio określić priorytety służące opracowaniu zadanego na zajęciach tematu (K_K01)
K2: Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków w zakresie dziedzin humanistycznych, w szczególności nauk o sztuce, a także dyscyplin artystycznych; potrafi określić priorytety swojego zadania badawczego (K_K03)
K3: Potrafi współdziałać w grupie, zabiera głos w dyskusji i umiejętnie argumentuje (K_K02)
Metody dydaktyczne
Metoda dydaktyczna podająca:
- wykład konwersatoryjny
Metoda dydaktyczna poszukująca:
- ćwiczeniowa
- seminaryjna
- referatu
- dyskusji
[w przypadku pracy zdalnej - kontakt poprzez MS Teams w czasie rzeczywistym, tj. synchronicznie]
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
- referatu
- klasyczna metoda problemowa
- ćwiczeniowa
- obserwacji
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
Wymagania wstępne
nie dotyczy
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia jest uczestnictwo w zajęciach (także w przypadku formy zdalnej na MS Teams, synchronicznie), podejmowanie dyskusji (W1, W2, W3, U6, K3) oraz efektywna praca nad zadanym tematem proseminaryjnym:
- umiejętność robienia przypisów i spisów bibliograficznych (U2, U3)
- przygotowanie stanu badań do wybranego tematu (W3, W5, U5)
- systematyczne referowanie postępów pracy (W4 , U7, U8, K1, K2)
- przedstawienie do oceny pracy końcowej w formie pisemnej (U1, U4)
Praktyki zawodowe
Literatura
Wybrana literatura:
- Teksty modernizmu. Antologia polskiej teorii i krytyki architektury 1918-1981 T 1-2, Warszawa 2018
- „Krytyka Architektury” – czasopismo
- Co to jest architektura? Antologia tekstów, red. Budak Adam, Kraków: Bunkier Sztuki, 2002.
- Zevon Susan, Wewnątrz architektury. Architekci twórcami wnętrz, Warszawa: Murator, 1999.
Literatura zależna od tematyki pracy proseminaryjnej.
Literatura metodologiczna zalecana grupie:
R. Zenderowski, Praca magisterska, licencjat. przewodnik po metodologii pisania i obrony pracy dyplomowej, wyd. XI, 2020;
R.Chwałowski, Typografia typowej książki, wyd. Helion 2002 (tylko wybrane fragmenty).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: