Ikonografia 1402-IKO-1z-s1
T e m a t y:
1. Wprowadzenie do analiz ikonograficznych oraz innych metod interpretacji treści dzieła sztuki
____________________________________________________________
BLOK I
S Z T U K A
S A K R A L N A
Podstawowe artykuły wiary i dogmaty chrześcijańskie
2. Obraz w ikonosferze sakralnej. Funkcje obrazu w Kościele Zachodnim (na podstawie analizy źródeł i wybranych dzieł średniowiecznych)
3. Święci Pańscy
4. Obraz Boga w sztuce chrześcijańskiej
5. Ikonografia Inkarnacji Chrystusa
6. Ikonografia Epifanii
7. Ikonografia Męki Pańskiej, jej rozwój, typy, konteksty religijne i literackie - Święte Oblicze - Ukrzyżowanie / krucyfiks - Narracje pasyjne późnego średniowiecza - Droga krzyżowa. Typy dewocyjne: Pieta / Chrystus Ogrójcowy / Chrystus Frasobliwy. Typy eucharystyczne.
8. Ikonografia jako wyraz dojrzewania dogmatu maryjnego. Geneza i sens podstawowych typów maryjnych w ikonografii bizantyńskiej i łacińskiej
____________________________________________________________
BLOK II
S Z T U K A
Ś W I E C K A
1. Nośniki treści ideowych w sztuce świeckiej: znaki, symbole, alegorie, personifikacje, personifikacje emblemowe, personifikacje ikonologiczne, hieroglify nowożytne, emblemy, konstrukcje słowno-obrazowe o charakterze hieroglificzno-emblematycznym.
2. Hieroglify egipskie, Hieroglify Horapollona, hieroglifika nowożytna, dzieje odkrycia i znaczenie dla nowożytnej ikonografii Hieroglifów Horapollona, zależność przekazu Horapollona od średniowiecznego Fizjologusa, Hioerogliphica Pierio Valerianiego i inne kompendia symbolograficzne.
3. Emblematyka, konstrukcje słowno obrazowe, antyczne i średniowieczne tradycje łączenia słowa i obrazu, konstrukcja emblemów, ich rodzaje, funkcje poszczególnych członów emblemu, historia powstania emblematyki, rola Andrei Alciatiego i dzieje kolejnych wydań jego Emblematum liber.
4. Ikonologia, dzieło Cesarego Ripy "Iconologia" i historia kolejnych wydań pracy, rola "Iconologii" w kształtowaniu się nowożytnego sposobu obrazowania pojęć abstrakcyjnych, personifikacje ikonologiczne, zależność "Iconologii" od antycznych, średniowiecznych i nowożytnych tekstów literackich i filozoficznych oraz dzieł sztuki.
5. Obrazowanie cnót teologalnych i kardynalnych. Tradycje antyczne, średniowieczne i obrazowanie nowożytne.
6. Wpływ emblematyki i ikonologii na ikonografię nowożytną (wybrane przykłady).
7. Obrazowanie wybranych mitów.
8. Analiza wybranych dzieł sztuki nowożytnej pod kątem określenia rodzajów nośników treści ideowych.
W cyklu 2023/24Z:
Tematy z ikonografii sakralnej: 1. Ikonografia chrystologiczna (rozwój form, podstawowe typy ikonograficzne); 2. Ikonografia o charakterze dogmatycznym; 3. Ikonografia maryjna (rozwój form, podstawowe typy ikonograficzne); 4. Ikonografia hagiograficzna (wybrani święci). |
W cyklu 2024/25Z:
Tematy z ikonografii sakralnej: 1. Ikonografia chrystologiczna (rozwój form, podstawowe typy ikonograficzne); 2. Ikonografia o charakterze dogmatycznym; 3. Ikonografia maryjna (rozwój form, podstawowe typy ikonograficzne); 4. Ikonografia hagiograficzna (wybrani święci). |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Zajęcia są obowiązkowe i kończą się zaliczeniem na ocenę.
Do ukończenia przedmiotu konieczne jest dotrzymanie warunków zaliczenia obu części (ikonografia sakralna i ikonografia świecka).
Na ocenę końcową składają się oceny cząstkowe następujących działań:
- aktywne uczestnictwo w zajęciach;
- oceny z testów slajdowych w ciągu semestru (próg zaliczenia - 50%);
- przygotowanie krótkiej pracy pisemnej na zadany temat. [nie obowiązuje w roku akademickim 2022/2023]
Literatura
Podstawowy tekst metodologiczny:
PANOFSKY Erwin, Ikonografia i ikonologia, [w:] IDEM, Studia z historii sztuki, Warszawa 1971, s. 11-32.
Komentarze do metody:
KALINOWSKI Lech, Ikonologia czy ikonografia? Termin ikonologia w badaniach nad sztuką Erwina Panofskiego, "Zeszyty Naukowe UJ", Prace z historii sztuki 10, 1972, s. 5-33. Dostęp online: https://digi.ub.uni-heidelberg.de/diglit/phs1972/0011/image.
SEIDEL-GRZESIŃSKA Agnieszka, STANICKA-BRZEZICKA Ksenia,
Wyczerpujący opis wszechświata – dawne i współczesne metody opisu treści dzieła sztuki, „Studia o Książce i Informacji”, 28, 2009, s. 39-49. Dostęp online: http://bibl.sjol.eu/preview/-109.
__________________________________________________________
CZĘŚĆ I.
I k o n o g r a f i a s z t u k i s a k r a l n e j
__________________________________________________________
LITERATURA PODSTAWOWA
• BŁASZCZYK Iwona, Treści ideowe motywu drzewa w polskiej sztuce około roku 1400, [w:] Sztuka ok. 1400. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Poznań listopad 1995, red. T. Hrankowska, t. 2, Warszawa 1996, s. 209–235.
• DOBRZENIECKI Tadeusz, Hagia-Maria Theotokos w sztuce wczesnochrześcijańskiej, [w:] Maryja w tajemnicy Chrystusa, praca zbiorowa pod red. S. C. Napiórkowskiego i ks. S. Longosza, Niepokalanów 1997, s. 140-164.
• FORSTNER Dorothea, Świat symboliki chrześcijańskiej, Warszawa 1990.
• IKONOGRAFIA NOWOŻYTNEJ SZTUKI KOŚCIELNEJ, red. J. St. Pasierb, t. 1: Maryja Matka Chrystusa, Warszawa 1987.
• JAZYKOWA Irina, Podstawowe typy ikon Bogurodzicy w tradycji bizantyńsko-rosyjskiej oraz ich interpretacja teologiczna, [w :] Ikona liturgiczna. Ewangelizacyjne przesłanie ikonografii maryjnej, pod red. K. Peka, Warszawa 1999 (Theotokos. Seria mariologiczna 9), s. 90-98.
• JURKOWLANIEC Grażyna, Chrystus Umęczony, Ikonografia w Polsce od XIII do XVI wieku, Warszawa 2001, (fragmenty, zwł. s. 10–165).
• KNAPIŃSKI Ryszard, Kolegium Apostolskie w sztuce pierwszego tysiąclecia, [w:] Symbol Apostolski w nauczaniu i sztuce kościoła do soboru trydenckiego, red. R. Knapiński, Lublin 1997, s. 115–145.
• KOBIELUS Stanisław, Krzyż Chrystusa. Od znaku i figury do symbolu i metafory, Tyniec 2011.
• KOPALIŃSKI Władysław, Słownik symboli, Warszawa 1990.
• MIZIOŁEK Jerzy, Przedstawienia procesyjne w sztuce wczesnochrześcijańskiej, Folia Historiae Atrium 21 (1985), s. 5-33.
• MIZIOŁEK Jerzy, Secundus adventus. Chrystus jako prawdziwe Słońce w sztuce pierwszego tysiąclecia, BHS 49 (1987), nr 1-2, s. 3–34.
• MIZIOŁEK Jerzy, Sol verus. Studia nad ikonografią Chrystusa w sztuce pierwszego tysiąclecia, Wrocław–Warszawa–Kraków 1991.
• PANOFSKY Erwin, Imago Pietatis. Przyczynek do historii typów przedstawieniowych Mąż Boleści i Maria Pośredniczka, [w:] tegoż, Średniowiecze Warszawa 2001, s. 221–263.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
• BELTING Hans, Obraz i kult. Historia obrazu przed epoką sztuki, Gdańsk 2010 (fragmenty: rozdz. 3–8: s. 39–188, rozdz. 19: 468–522.
• FREEDBERG David, Potęga wizerunków. Studia z historii sztuki i oddziaływania, Kraków 2005.
• KALISZUK Jerzy, Mędrcy ze Wschodu. Legenda i kult Trzech Króli w średniowiecznej Polsce, Warszawa 2005 (fragmenty).
• KLIŚ Zygmunt, Pasja. Cykle pasyjne Chrystusa w średniowiecznym malarstwie ściennym Europy Środkowej, Kraków 2006 (fragmenty).
• KOBIELUS Stanisław, Magiczne i symboliczne znaczenie koralu w przedstawieniach Matki Bożej z Dzieciątkiem a przełomie średniowiecza i renesansu, [w:] Tegoż, Dzieło sztuki – dzieło wiary, s. 216–227.
• KOBIELUS Stanisław, Człowiek i ogród rajski w kulturze religijnej średniowiecza, Warszawa 1997.
• KOBIELUS Stanisław, Lapidarium christianum. Symbolika drogich kamieni. Wczesne chrześcijaństwo i średniowiecze, Tyniec 2012.
• MICHNIEWSKA Maria, Rośliny w małopolskim gotyckim malarstwie tablicowym 1420–1540, Kraków 2014 (s. 45–94).
• OLSZEWSKI Andrzej M., Mulier Amicta Sole w sztuce gotyku, „Nasza Przeszłość”, 82, 1994, s. 35–95.
• THEREL Marie-Louise, Á l’origine du décor du portail occidental de Notre-Dame de Senlis: Le triomphe de la Vierge-Église. Sources historiques, littéraires et iconographiques, Paris 1984, s. 228–229.
• VERDIER Philippe, Le Couronnement de la Vierge. Les origines et les premiers développements d’un thème iconographique, Montréal–Paris 1980.
• ZALEWSKA Katarzyna, Modlitwa i obraz. Średniowieczna ikonografia różańcowa, Warszawa 1994.
• ŻAK-KULESZA Magdalena, Kompozycje przyrody w ikonografii maryjnej na wybranych przekładach malarstwa niderlandzkiego i niemieckiego od XV do pocz. XVI w, Lublin 2017 (fragmenty: s. 57–132).
__________________________________________________________
CZĘŚĆ II.
I k o n o g r a f i a ś w i e c k a
__________________________________________________________
LITERATURA PODSTAWOWA
• Ars Emblematica. Ukryte znaczenia w malarstwie holenderskim XVII w. katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Warszawie 1981.
• ALCIATUS Andrea, Emblematum libellus. Książeczka emblematów, przekład i komentarze pod kierunkiem Mieczysława Mejora, Anna Dawidziuk, Bianka Dziadkiewicz, Ewa Kustroń-Zaniewska, wstęp i opracowanie Roman Krzywy, Warszawa 2002.
• BIAŁOSTOCKI Jan, Vanitas. Z dziejów obrazowania idei „marności” i „przemijania” w poezji i sztuce, [w:] tegoż, Teoria i twórczość, Poznań 1961, s. 106-136.
• KLIMKIEWICZ Anna, Hypnerotomachia Poliphili Francesca Colonny, Kraków 2015.
• LURKER Manfred, Uniwersalność symboliki drzewa, [w:] tegoż, Przesłanie symboli w mitach, kulturach, religiach, Kraków 1994, s. 206-224.
• PELC Janusz, Słowo i obraz na pograniczu literatury i sztuk plastycznych, Kraków 2002.
• HORAPOLLON, Hieroglify, przełożył i komentarzem opatrzył, Jerzy Kroczak, wstęp Jacek Sokolski, Wrocław 2003.
• RIPA Cesare, Iconologia, przełożył Ireneusz Kania, Kraków 1998.
• KARPOWICZ Mariusz, Piękne nieznajome z Saskiego Ogrodu, [w:] tegoż, Piękne nieznajome, Warszawa 1868.
• MAŚLIŃSKA-NOWAKOWA Zofia, Formy słowno-obrazowe dekoracji kościoła św. Anny w Krakowie, [w:] Treści dzieła sztuki, Warszawa 1969, s. 195-213.
• SAAR-KOZŁOWSKA Alicja, Symbolika perły. Przyczynek do badań nad wykorzystaniem motywu perły w ikonologii i emblematyce, [w:] Dawna i nowsza biżuteria w Polsce. Materiały z VIII sesji naukowej z cyklu Rzemiosło artystyczne i wzornictwo w Polsce przygotowanej przez Toruński Oddział Historyków Sztuki zrealizowanej we współpracy z Międzynarodowymi Targami Gdańskimi S.A. w Gdańsku w dniach 14-15 marca 2007 roku, Toruń 2008, s. 11-43.
• SAAR-KOZŁOWSKA Alicja, Minerwa Północy i Szwedzki Herkules. Wizerunek królowej Krystyny w grafice propagandowej z 1649 roku, „Acta Universitatis Nicolai Copernici”. Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, t. 41, Nauki Humanistyczno-Społeczne, Zeszyt 398, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2011, s. 39-73.
• ZAPOLSKA Ewa, Cnoty teologalne i kardynalne, Kraków 2000.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
• BIAŁOSTOCKI Jan, Kompozycja emblematyczna epitafiów śląskich XVI wieku, [w:] Ze studiów nad sztuką XVI wieku na Śląsku i w krajach sąsiednich, Wrocław 1968, s. 77-92.
• GRIMAL Pierre, Słownik mitologii greckiej i rzymskiej, Wrocław-Warszawa-Kraków 2009 (lub wcześniejsze wydania).
• HECKSCHER Wiliam S., WIRTH Karl-August, Emblem, Emblembuch, [w:] Reallexicon zur Deutschen Kunstgeschichte, Bd. VIII, szp. 85-228.
• HENKEL Artur, SCHÖNE Albrecht, Emblemata. Handbuch zur Sinbildkunst des XVI. Und XVII. Jahrhunderts, Stutgart 1976.
• DIE SPRACHE DER BILDER, Herzog Anton Ulrich-Museum, Braunschweig 1978 (katalog wystawy).
• SZAFRAŃSKA Małgorzata, Ogrody Poliphila. Wczesny ogród renesansowy w świetle Hypnerotomachii Poliphili, Biuletyn Historii Sztuki, R. LIV, 1991, nr 1, s. 1-24.
• TERVARENT Guy de, Attributs et symboles dans l`art profane 1450-1600. Dictionnaire d`un langage perdu, Genève 1958.
MATERIAŁY POMOCNICZE
Bazy danych dotyczące emblematyki (przykłady)
the OpenEmblem Project – prowadzony przez University of Illinois at Urbana-Champaign
Zdigitalizowane książki
• Alciato, Andrea, Livret des emblemes (first edition), 1536
• Alciato, Andrea, Emblemes, 1549
• Alciato, Andrea, Emblemata / Les emblemes, 1584
• Alciato, Andrea, Les emblemes, 1615
• Aneau, Barthélemy, Picta poesis, 1552
• Aneau, Barthélemy, Imagination poétique, 1552
• Bèze, Théodore de, Emblems in Icones, 1580
• Bèze, Théodore de, Emblems in Vrais Pourtraits, 1581
• Boissard, Jean Jacques, Emblemes latins…, 1588
• Boissard, Jean Jacques, Emblematum liber…, 1593
• Boissard, Jean Jacques, Emblemes, 1595
• Corrozet, Gilles, Emblems in Cebes, Tableau, 1543
• Corrozet, Gilles, Hecatomgraphie, 1540
• Cousteau, Pierre, Le pegme, 1560
• Cousteau, Pierre, Pegma, 1555
• Gueroult, Guillaume, Premier livre des emblemes, 1550
• Junius, Hadrianus, Les emblesmes, 1567
• Junius, Hadrianus, Emblemata, 1565
• La Perrière, Guillaume de, Le theatre des bons engins, [1544]
• La Perrière, Guillaume de, Morosophie (first edition), 1553
• Montenay, Georgette de, Emblemes ou devises chestiennes, 1571
• Montenay, Georgette de, Emblematum Christianorum centuria, 1584
• Paradin, Claude, Devises héroïques, 1551
• Paradin, Claude, Devises héroïques, 1557
• Sambucus, Joannes, Les emblemes, 1567
• Sambucus, Joannes, Emblemata, 1564
• Scève, Maurice, Délie, 1544
Skojarzone strony albo podobne projekty, które można oglądać w Internecie:
• Emblem Project Utrecht
• http://www.let.uu.nl/emblems/html/index.html
• Emblematica Online
• http://www.hab.de/forschung/projekte/emblematica.htm
• Projekt oparty na Herzog August Bibliothek, Wolfenbüttel
• German Emblem Books: A Digital Imaging Project: http://images.library.uiuc.edu/projects/emblems/
• Projekt University of Illinois at Urbana-Champaign.
• Proyecto de Investigación sobre Literatura Emblemática Hispánica
• http://rosalia.dc.fi.udc.es/emblematica
• Projekt oparty na Universidade da Coruña.
• Książki emblematyczne powstałe w renesansie. Monachium
• http://mdz2.bib-bvb.de/~emblem/
• http://www.ces.arts.gla.ac.uk/html/AHRBProject.htm
• GlasgowGlasgow Emblem Digitisation Project
• The Glasgow Centre for Emblem Studies has been awarded a grant of Stg.£163,865 by the Arts and Humanities Research Board for the digitisation of the corpus of French Sixteenth Century Emblem Books
• Research Team on Hispanic Emblematic Literature, University of Coruña
Alciato at Glasgow – 22 edycje prac Alciatiego z lat 1531-1621.
Alciato's Book of Emblems
W cyklu 2023/24Z:
Literatura obowiązkowa dla ikonografii sakralnej (w wybranych fragmentach): |
W cyklu 2024/25Z:
Literatura obowiązkowa dla ikonografii sakralnej (w wybranych fragmentach): |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: