Zagadnienia ekspozycji muzealnej 1402-I.ZEM-M-P
Zajęcia w ramach przedmiotu obejmują prezentację i pogłębioną analizę następujących zagadnień:
Ekspozycje muzealne; typologia wystaw; oryginał, kopia, symulakrum; koncepcja i scenariusz, aranżacja przestrzeni, narracja, światło, dźwięk i inne środki techniczne; katalog i inne teksty; organizacja wystawy, praca zespołowa
- Wykorzystanie nowych technologii w narracjach muzealnych (prezentacja)
- Problematyka rzeczywistości wirtualnej (zagadnienia teoretyczne):
czym są nowe media i jaki jest ich potencjał twórczy oraz prezentacyjny w sztukach wizualnych?
sztuka kreowana cyfrowo – jej byt wirtualny i rzeczywisty (teoria i praktyka)
medialne hybrydy i ich efemeryczny byt oraz otwarta struktura
sztuka sieci – wykorzystanie nowych form komunikacji w kreacji artystycznej
problem ekspozycji w rzeczywistości wirtualnej
wirtualne zbiory: problem klasyfikacji, archiwizacji oraz prezentacji.
interfejs i jego symboliczne oraz praktyczne znaczenie w prezentacji sztuki nowych mediów.
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
- ćwiczeniowa
- studium przypadku
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
ocena na zaliczenie
Literatura
ABC organizacji wystaw czasowych w muzeach, red. Marek Rogowski (Szkolenia NIMOZ, 1), Warszawa 2012
ŚWIECIMSKI Jerzy, Muzea i wystawy muzealne, t. 1-5, Kraków 1992 – 1998
OBRIST, Hans Ulrich, A Brief History of Curating, JRP/Ringier – Presse du Réel, Dijon-Zurich 2009.
GUZEK ŁUKASZ, Sztuka instalacji, Neriton, Warszawa 2007 (gł. rozdział Wystawiennictwo).
Thinking about Exhibition, red. GREENBERG Reesa, FERGUSON Bruce W., NAIRINE Sandy, Routledge, London – New York 1996.
O’DOHERTY Brian, Inside of White Cube, University of California Press, San Francisco 1999.
Muzeum Sztuki. Od Luwru do Bilbao, red. Maria Popczyk, Muzeum Śląskie, Katowice 2006 (gł. cz. Artyści i kuratorzy).
CRIMP Douglas On the Museum’s Ruins, MIT Press, Cambridge-London 2000 (gł. cz. Postmodern History, rozdział The Art of Exhibition)
STANISZEWSKI Mary Ann, The Power of Display: A History of Exhibition Installations at the Museum Of Modern Art, MIT, Cambridge 1999
POPCZYK Maria, Estetyczne przestrzenie ekspozycji muzealnych, Universitas, Kraków 2008.
Muzeum Sztuki. Antologia, red. Maria POPCZYK, Universitas, Krakow 2005 (gł. cz. Przestrzeń ekspozycji).
Dietz S., Collecting New-Media Art: Just Like Anything Else, Only Different, [w:] Collecting the New, Altshuler B. wyd., Princeton-Oxford 2005, s. 85-101
Fortnum R., C. Smith, The Problerm of Documenting Fine Art Practices and Processes, “Journal of Visual Art Practice” vol. 6, n.3 (2007), s. 167-175
Lyman P., Archiving the World Wide Web, [w:] Building a National Strategy for Preservation: Issues in Digital Media Archiving; Library of Congress, April 2002, http://www.clir.org/pubs/reports/pub106/web.html
Manovich L., Język nowych mediów, Warszawa 2006
Stallabrass J., Internet Art. The online Clash of Culture and Commerce, Londyn 2003
Archiving the Avant-Garde: Documenting and Preserving Digital/Variable Media Art, http://www.bampfa.berkley.edu/about_bampfa/avant-garde.html
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: