Historia sztuki średniowiecznej powszechnej 1402-Hssp-1l-s1
Zakres tematyczny realizowany na zajęciach:
I SEMESTR:
1. Wprowadzenie do przedmiotu, omówienie sylabusa, literatury obowiązkowej i uzupełniającej, zakres tematyki zajęć, terminologia. Zagadnienie problemowe: Architektura średniowieczna na liście światowego dziedzictwa UNESCO;
2. i 3. RZYM – przekrojowe studium architektury i historii miejsca w czasach konstantyńskich, do początku wieku V (dyskusja na podstawie zadanej literatury);
4. RAWENNA - studium historii miejsca, recepcji tradycji artystycznych, interpretacje (ćwiczenia i dyskusja na podstawie zadanej literatury);
5. KULT OBRAZÓW - spory ikonoklastyczne w pierwszym tysiącleciu, bizantyjskie klasztory na liście UNESCO (dyskusja na podstawie zadanej literatury)
6. Sztuka a KULT RELIKWII w średniowieczu (ćwiczenia i dyskusja na podstawie zadanej literatury);
7. i 8. ARCHITEKTURA romańska we Francji i w Italii – ćwiczenia analityczne
II SEMESTR
9. Malarstwo romańskie (ćwiczenia analityczne oraz zadanie pisemne)
10. Romańska RZEŹBA ARCHITEKTONICZNA we Francji (ćwiczenia na podstawie zadanej literatury)
11. Katedra gotycka i wielka teoria historii sztuki (ćwiczenia na podstawie zadanej literatury oraz zadanie pisemne)
12. Witraż i maswerk - case study: Sainte-Chapelle
13. Późny gotyk - interpretacja stylistyczna (ćwiczenia i dyskusja na podstawie zadanej literatury)
14-15. Malarstwo niderlandzkie XV-wieku.
15. Tapiserie późnośredniowieczne | korekta prac pisemnych | wystawienie ocen
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny jest obecność na ćwiczeniach, systematyczne przygotowanie (w tym przez czytanie zaleconej literatury), aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz zaliczenie kolokwiów ze slajdów i znajomości terminologii.
Procentowe kryteria oceniania:
od 91 % do 100 %: bdb
od 81 % do 90 %: db+
od 71% do 80 %: db
od 61 % do 70 %: dst+
od 51 % do 60 %: dst
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Białostocki J., Późny gotyk. Rozwój pojęcia i terminu, [w:] Późny gotyk. Studia nad sztuką przełomu średniowiecza i czasów nowych, Warszawa 1965, s. 17-82.
Sztuka gotyku. Architektura, rzeźba, malarstwo, pod red. Rolfa Tomana, Köln 2000
Jarzewicz Jarosław, "O dwóch niewielkich książkach i jednej wielkiej teorii", Artium Questiones, Poznań 2002, nr XIII, s. 359–371 [dostep online: https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/11070/1/09_Jaros%C5%82aw_Jarzewicz_Om%C3%B3wienia_i_Recenzje_359-371.pdf].
Jastrzębowska Elżbieta, Sztuka wczesnochrześcijańska, Warszawa 2008 [zwł. ss. 61-76 (przełom konstantyński); 178-183 (mozaiki raweńskie)]
Le Goff J., Kultura średniowiecznej Europy, tłum. H. Szumańska-Grossowa, Warszawa 1994.
Panofsky Erwin, "Architektura gotycka i scholastyka", + "Suger, opat St-Denis", [w:] tegoż, "Studia z historii sztuki", Warszawa 1971, s. 33-65, s. 66-94, 122-151
Sauerländer W., Rzeźba średniowieczna, tłum. A. Porębska, wyd. 2-Warszawa 2001
Skubiszewski P., Malarstwo karolińskie i przedromańskie, Warszawa 1973.
Manikowska Halina, Jerozolima-Rzym-Compostela. Wielkie pielgrzymowanie u schyłku średniowiecza, Wrocław 2008
Świechowski Z., Nowak L., Gumińska B., Sztuka romańska, Warszawa 1976.
Białostocki J. [oprac.], Myśliciele, kronikarze i artyści o sztuce. Od starożytności do 1500 roku, Gdańsk 2001 (zwł. cz. II [Bizancjum i średniowiecze], rozdz. 2. [Spór o funkcję i kult obrazów], ss. 149-164).
Literatura uzupełniająca:
Czapska M. [red.], Święci orędownicy. Rzeźba gotycka na zamku w Malborku. Katalog wystawy, Malbork 2013 [zwł. cz. 1. Święci w religii i kulturze, ss. 13-55]
Dębicki J., Zachodni portal katedry świętego Łazarza w Autun. Studium z historii sztuki i historii idei, Kraków 2002 [zwł. ss. 225-241]
Duby Georges, Czasy katedr: sztuka i społeczeństwo 980-1420, Warszawa 2006.
Elbern Victor H., Magia i wiara w złotnictwie wczesnego średniowiecza, Biuletyn Historii Sztuki 38/3 (1976), s. 195-217.
Kalinowski Lech, Kryzys w sztuce późnego średniowiecza, [w:] "Kryzysy w sztuce. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Lublin, grudzień 1985", Warszawa 1988, s. 45-60.
Kwapis Olaf, Do Rzymu! : sztuka i wielkie jubileusze (1300-1575), Warszawa 2014
Marcinkowski W., Przedstawienia dewocyjne jako kategoria sztuki gotyckiej, Kraków 1994.
Marcinkowski Wojciech, Sztuka około roku 1400 – spór o pojęcia, [w:] "Magistro et amico amici discipulique. Lechowi Kalinowskiemu w osiemdziesięciolecie urodzin", pod red. J. Gadomskiego i in., Kraków 2002, s. 51-62.
Pawłowska Beata, "Urbs sacra. Pielgrzymki i podróże religijne do Rzymu w starożytności chrześcijańskiej (IV-VII w.)", Kraków 2007 [zwł. ss. 77-91 (geneza chrześcijańskich peregrynacji)]
Różycka-Bryzek Anna, „O możliwości przedstawiania Boga na przykładzie raweńskiej mozaiki z VI wieku”, Zeszyty Naukowe UJ, Studia religiologica, z. 29, s. 25-31.
Simson O. von, Katedra gotycka, tłum. A. Palińska, Warszawa 1989.
Szczepkowska-Naliwajek K., Relikwiarze średniowiecznej Europy od IV do początku XVI w., Warszawa 1996. [zwł. ss. -------]
Wipszycka Ewa, "Kościół w świecie późnego antyku", Warszawa 2006
Wolf Norbert, "Deutsche Schnitzretabel des 14. Jahrhunderts", Berlin 2002
Uwagi
W cyklu 2022/23L:
Ćwiczenia w semestrze letnim roku akademickiego 2020/21 będą (do odwołania) przeprowadzone w formie zdalnej. |
W cyklu 2023/24L:
Ćwiczenia w semestrze letnim roku akademickiego 2020/21 będą (do odwołania) przeprowadzone w formie zdalnej. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: