Historia sztuki średniowiecznej 1402-Hss-1l-s1
Wykład prezentuje w układzie chronologicznym wybrane zjawiska z dziejów sztuki średniowiecznej Wschodu i Zachodu, uznawane za najbardziej znaczące i reprezentatywne zgodnie z najnowszym stanem badań. W odniesieniu do architektury nacisk jest położony na genezę i kształtowanie form i typów architektonicznych, wystrojów i dekoracji architektonicznej. Dzieła sztuk plastycznych analizowane są pod kątem stylu, funkcji i treści ideowych. Treści wykładu studyjnego uzupełnione są o problemy monograficzne poruszane na ćwiczeniach, zajęcia terenowe oraz treści e-learningowe, realizowana w ramach pracy własnej studenta. Studenci zobowiązani są do zapoznania się z literaturą zalecaną jako obowiązkowa.
Wykład rozpoczyna się retrospektywnym spojrzeniem ku początkom oficjalnej twórczości chrześcijańskiej w czasach Konstantyna Wielkiego, z krótkim przeglądem zjawisk w architekturze i plastyce do upadku Rzymu. Zjawiska w sztuce bizantyńskiej i łacińskiej od VI do XI wieku pozostające w silnej zależności, prezentowane są crossowo, tak by umożliwić słuchaczom stworzenie płaszczyzny porównawczej i uchwycenie zależności i odrębności pomiędzy dwoma biegunami świata kultury chrześcijańskiej. Narodziny kultury Polski piastowskiej wpisane są w historię i dzieje artystyczne Cesarstwa Niemieckiego doby Ottonów i Salierów. Sztuka romańska prezentowana jest z naciskiem na charakterystykę zjawisk artystycznych we Francji i Italii. Zaakcentowana jest odrębność i tradycjonalizm artystycznej produkcji na terenach Rzeszy Niemieckiej. Sztuka ziem polskich doby rozbicia dzielnicowego prezentowana jest w kontekście swych europejskich uwarunkowań, jako przykład transregionalizmu. Sztuka dojrzałego średniowiecza (2 poł. XII-XIII w.) charakteryzowana jest przez pryzmat ewolucji gotyku katedralnego we Francji i jego recepcji w Europie (Francja, Niemcy). Zaznaczona jest odrębność architektoniczna Europy Północnej w końcu XIII wieku. Prezentacja zjawisk artystycznych późnego średniowiecza ograniczona jest do świata kultury zachodniej i zdeterminowana przez funkcje sztuki w powiązaniu z wybranymi dworami europejskimi i propagandą dynastyczną (Kapetyngowie, Walezjusze, Luksemburgowie, Piastowie). Sztuka francuska XV wieku uzupełniona jest o monograficzne zagadnienia w e-learningu: Paryż ok. 1400, twórczość Jeana Fouqueta. Osobno poruszone są ważne zjawiska artystyczne Europy Środkowej (w tym ziem obecnej Polski) w XIV i XV wieku: Backsteingotik, nastawa snycerska, przedstawienie dewocyjne, styl piękny, późnogotyckie malarstwo tablicowe i rzeźba stylu łamanego.
Z A G A D N I E N I A W Y K Ł A D O W E (w ramach 90 godz.):
________________________________________________________________
WSTĘP DO HISTORII SZTUKI ŚREDNIOWIECZA
1. ŚREDNIOWIECZE W PERSPEKTYWIE HISTORYCZNEJ: Problem oceny i recepcji sztuki średniowiecza w kulturze europejskiej w okresie nowożytnym i w XIX wieku. / Dzisiejsze postrzeganie średniowiecza (mediewalizm jako zjawisko kultury współczesnej). 2
2. WPROWADZENIE DO CYWILIZACJI ŚREDNIOWIECZA: Sztuka jako wyraz mentalności średniowiecza. / Sztuka jako narzędzie władzy. / Uwarunkowania działalności artystycznej – organizacja produkcji artystycznej, transregionalizm a style w sztuce. / Periodyzacja sztuki średniowiecznej (łacińskiej i bizantyńskiej). / Kultura chrześcijańskiego Wschodu versus łacińskie średniowiecze – rozdroża. 3
3. UWARUNKOWANIA SZTUKI SAKRALNEJ: Geneza i teologiczny sens ikony bizantyńskiej. / Definicja i funkcje obrazu w przestrzeni liturgicznej w Kościele Zachodnim. / Sztuka i kult w Kościele Zachodnim (kult: relikwii, świętych, kultu eucharystycznego, obraz jako nośnik treści dogmatycznych w kulcie maryjnym). / Symbolika i funkcje przestrzeni sakralnej w średniowieczu. / Organizacja przestrzeni klasztoru łacińskiego i jej funkcje. 3
4. DZIEDZICTWO ŚREDNIOWIECZA – FORMY OCHRONY: Zabytki średniowieczne i bizantyńskie na liście Światowego Dziedzictwa UNESCO i w kolekcjach muzealnych / Wielkie wystawy średniowiecza / Aktualia wystawiennicze. 1
______________________________________________________________
DZIEJE SZTUKI W OKRESIE WCZESNEGO I DOJRZAŁEGO ŚREDNIOWIECZA
5. SZTUKA W CESARSTWIE RZYMSKIM OD CZASÓW KONSTANTYNA WIELKIEGO DO UPADKU RZYMU (wprowadzenie do sztuki chrześcijańskiej): Triumf chrześcijaństwa – uwarunkowania historyczne. / Architektura konstantyńska w Rzymie i w Ziemi Świętej w IV wieku. / Konstantynopol jako Nowy Rzym. / Nowe typy architektoniczne w V wieku (bazylika grecka, bazylika syryjska) [3]
6. PIERWSZY ZŁOTY WIEK BIZANCJUM – CZASY JUSTYNIANA (VI W.): Architektura i liturgia na przykładzie Hagia Sophia w Konstantynopolu (ryt liturgiczny, mała architektura, wyposażenie). / Architektura kopułowa w Bizancjum. / Rawenna – architektura i programy ikonograficzne. 3 / Wyroby luksusowe w okresie wczesnobizantyńskim [e-learning – 1]
7. SZTUKA PLEMION ZACHODNIO- I WSCHODNIOGERMAŃSKICH (V-VIII W.): Problematyka historyczna „wieków ciemnych”. / Wyroby złotnicze – funkcja i źródła form. / Sztuka Wizygotów, Ostrogotów, Longobardów. / Sztuka Wysp Brytyjskich [3]
8. BIZANTYŃSKI IKONOKLAZM (VIII-IX W.): Ikonoklazm jako zjawisko historyczne. / Artystyczne konsekwencje ikonoklazmu (sztuka cesarzy ikonoklastów, exodus twórców greckich do świata łacińskiego, doktryna ikony) [2]
9. DRUGI ZŁOTY WIEK BIZANCJUM – SZTUKA ELITARNA. Podstawy intelektualne bizantyńskiego „renesansu”. / Ceremoniał dworski i obraz władzy w Bizancjum średniowiecznym [1] / Miniatorstwo średniobizantyńskie kręgu dworskiego [e-learning – 2]. / Sztuki zdobnicze – ivoir i złotnictwo [e-learning – 2]. b. SZTUKA SAKRALNA W OKRESIE POIKONOKLASTYCZNYM: Kult świętych. / Architektura i liturgia w okresie poikonoklastycznym / Nowe programy obrazowe wnętrz sakralnych. / Święte Góry- Święta Góra Athos [3]
9. RENESANS KAROLIŃSKI: „Renesans karoliński” jako zjawisko kulturowe. / Architektura karolińska – modus i funkcja na przykładzie wybranych realizacji. / Akwizgran – architektura i wyposażenie palatium i kaplicy / Architektura późnokarolińska [4] / Rola księgi w kulturze karolińskiej. / Skryptoria w Akwizgranie i Reims – iluminatorstwo; rzeźba z kości słoniowej – oprawy ksiąg / Iluminatorstwo późnokarolińskie / Złotnictwo karolińskie [elearning – 3]
13. SZTUKA OTTOŃSKA I PÓŹNOOTTOŃSKA W ORBICIE IDEOLOGII CESARSKIEJ: „Renesans ottoński” i sztuka w służbie ideologii państwowej. / Cechy i najważniejsze dzieła architektury ottońskiej. / Złotnicze antependia; klejnoty cesarskie i sprzęty w służbie sakry koronacyjnej. / Essen opatki Matyldy. / Sztuka XI wieku w kręgu salickim: charakterystyka. / Architektura cesarska na terenie Nadrenii [3] / Iluminatorstwo doby ottońskiej i późnoottońskiej – charakterystyka ogólna oraz studium poszczególnych skryptoriów ottońskich i salickich: Trewir, Reichenau, Ratyzbona, Hildesheim, Echternach, Tegernesee [e-learning 4].
14. MECENAT BISKUPI W OKRESIE OTTOŃSKIM I PÓŹNOOTTOŃSKIM: Mecenat biskupa Egberta w Trewirze. / Działalność arcybiskupów kolońskich w X i XI w. / Działalność artystyczna św. Bernwarda w Hildesheim [3]
15. SZTUKA WCZESNOPIASTOWSKA W ORBICIE WPŁYWÓW CESARSTWA: Wczesnopiastowskie palatia. / Pierwsze katedry wielkopolskie w świetle badań archeologicznych. / Pierwsze założenia benedyktyńskie. / Wawel wczesnośredniowieczny. / Złoty Kodeks Gnieźnieński [3]
16. ROMANIZM: Próba definicji. / Ogólna charakterystyka sztuki romańskiej we Francji – architektura, rzeźba architektoniczna (geneza kapitelu romańskiego, portal romański), malarstwo monumentalne i miniaturowe. / Ruch kluniacki i architektura w XI w. w Burgundii i nad Loarą [2]
17. ROMAŃSKIE KOŚCIOŁY "RELIKWIOWE": Ruch pielgrzymkowy do Santiago de Compostela jako zjawisko społeczno-kulturowe. / Kościół relikwiowy – charakterystyka i funkcja architektury. / Architektura owerniacka w orbicie wpływów budownictwa „relikwiowego” [1] + [e-learning – 2] Madonny owerniackie [e-learning – 1]
18. ARCHITEKTURA NORMANDII I ANGLII W XI-XII WIEKU JAKO PRZYKŁAD „STYLU REGIONALNEGO”: Sakralne budownictwo Normandii i początki rzeźby architektonicznej w XI i 1 ćw. XII wieku. / Opona z Bayeux jako arcydzieło propagandy władzy. / "Norman Castle Keep" i "Norman Style" w architekturze sakralnej Anglii [3]
19. REGIONY ARCHITEKTURY ROMAŃSKIEJ WE FRANCJI ZACHODNIEJ: Kościoły kopułowe Francji zachodniej: geneza typu, charakterystyka realizacji (e-learning). / Architektura i rzeźba regionu Poitou i Charente [całość e-learning – 2]
20. RZEŹBA ARCHITEKTONICZNA POŁUDNIOWEJ FRANCJI: Fazy stylistyczne, geneza formalna i znaczenie artystyczne rzeźby tuluzańskiej. / Wielkie realizacje w Moissac i Souillac. / Geneza i charakterystyka rzeźby prowansalskiej [3]
21. ROMANIZM W ITALII PÓŁNOCNEJ: Geneza i charakterystyka odrębności regionalnej w architekturze oraz rzeźbie architektonicznej. / XI-wieczna architektura Lombardii. / Architektura XII wieku. / Rzeźba mistrzów: Wiligelma z Modeny, Mikołaja z Ferrary i Benedetta Antelamiego [całość – e-learning – 3].
22. "PROTORENESANS" W TOSKANII: Budowle Florencji i Pizy [całość e-learning – 2]
23. ODRĘBNOŚĆ SYCYLII [całość e-learning – 2]
24. ARCHITEKTONICZNA RZEŹBA W HISZPANII W XI–XII WIEKU: Charakterystyka uwarunkowań oraz komponentów stylu / przegląd realizacji rzeźbiarskich w ośrodkach na trasie pielgrzymek do Composteli oraz we wschodniej Hiszpanii [całość e-learning – 2]
25. ARCHITEKTURA I RZEŹBA BURGUNDII W ORBICIE OPACTWA CLUNY W XII WIEKU: III kościół w Cluny jako paradygmat nowego „stylu” burgundzkiego. / Rzeźba kluniacka i jej znaczenie dla innych ośrodków w Burgundii. / Realizacje architektoniczne. / Mistrz Gislebertus i ideowe podłoże rzeźby w Autun. / Mistrz Tympanonu w Vezelay. / Malowidła ścienne w Berzé-la-Ville [3]
26. SZTUKA ZAKONU CYSTERSÓW W XII WIEKU: Duchowość cysterska i estetyka św. Bernarda z Clairvaux. / Cechy architektury cysterskiej. / Modelowe budowle cysterskie we Francji [2]
27. ROMANIZM W NIEMCZECH: Charakterystyka odrębności architektury romańskiej w Niemczech na wybranych przykładach: katedry cesarskie Nadrenii, romańskie kościoły Kolonii, architektura saska. / Problem rzeźby architektonicznej, jej genezy i ewolucji. / Przykłady rzeźbiarskich założeń portalowych (Ratyzbona, Freiberg) [2]
28. RZEŹBA I RZEMIOSŁO ARTYSTYCZNE W RZESZY W XII i XIII WIEKU: Rzemiosło dorzecza Renu i Mozy (mistrz Renier de Huy, Drzwi Gnieźnieńskie, Mikołaj z Verdun) / Odlewnictwo w Saksonii – Magdeburg (tu: m.in. Drzwi Płockie), Hildesheim, Brunszwik. / Rzeźba XII wieku w Saksonii (Gernrode, Quedlinburg). / Triumfalne grupy Ukrzyżowań saskich z XIII w. (Wechselburg, Halberstadt) [2]
29. ROMANIZM NA ZIEMIACH POLSKICH W OKRESIE ROZBICIA DZIELNICOWEGO W KONTEKŚCIE ZJAWISK EUROPEJSKICH: Wybrane przykłady architektury XII-XIII wieku. / Najważniejsze realizacje rzeźby architektonicznej Wielkopolski i Śląska. / Dzieła złotnictwa. / Biblia Płocka [3]
30. KATEDRA GOTYCKA JAKO FENOMEN IDEOWO-ARTYSTYCZNY: Katedra gotycka w świetle różnych interpretacji. / Cechy konstytutywne gotyku katedralnego. / Opat Suger i przebudowa Saint-Denis [3]
31. KATEDRY FRANCUSKIE A IDEOLOGIA MONARCHII KAPETYNGÓW W XII-XIII WIEKU: Historia budowlana i rola historyczna katedr domeny kapetyńskiej. / Sainte-Chapelle: architektura i wystrój wnętrza w służbie kultu relikwii i ideologii państwowej [3]
32. RZEŹBA MONUMENTALNA KATEDR FRANCUSKICH: Fazy ewolucji rzeźby katedralnej i najważniejsze realizacje XII-XIII w. – od wczesnego gotyku do stylu wykwintnego [3]
33. RECEPCJA GOTYKU KATEDRALNEGO W ANGLII. [e-learning – 2]
34. MONUMENTALNA RZEŹBA KATEDRALNA W NIEMCZECH XIII-XIV W.: Rzeźba monumentalna w 1 poł. XIII wieku w Niemczech (Strasburg, Magdeburg, Bamberg, Naumburg). / Nurt post-strasburski końca III i 1 poł. XIV w. w Niemczech (Kolonia, Ratyzbona, Strasburg, Freiburg Br., Rottweil, Marburg) Posąg Salomei Głogowskiej [3]
________________________________________________________________
DZIEJE SZTUKI W OKRESIE PÓŹNEGO ŚREDNIOWIECZA
35. ZJAWISKA W SZTUCE EUROPY ŚRODKOWEJ W KOŃCU XIII I PIERWSZEJ ĆWIERCI XIV WIEKU: Pierwsze realizacje Backsteingotiku w Europie Północnej. / Snycerskie retabulum szafiaste. / Nurt mistyczny a prywatna dewocja w początku XIV wieku [e-learnig: 2]
36. SZTUKA DWORÓW PANUJĄCYCH W PIERWSZEJ POŁOWIE XIV WIEKU - KAPETYNGOWIE: Sztuka za czasów „królów przeklętych”. / Rzeźba monumentalna, figura kultowa oraz ivoiry. / Złotnictwo i miniatorstwo paryskie do około 1350 [3]
37. SZTUKA DWORÓW PANUJĄCYCH W DRUGIEJ POŁOWIE XIV WIEKU – VALOIS: Architektura czasów Karola V de Valois. / Rzeźba André Beaneveu i Jeana de Liège. / Mecenat artystyczny Ludwika de Valois, Filipa Burgundzkiego oraz Jeana de Berry [4]
38. SZTUKA DWORÓW PANUJĄCYCH W DRUGIEJ POŁOWIE XIV WIEKU - LUKSEMBURGOWIE: Charakterystyka twórczości artystycznej w Czechach za ostatnich Przemyślidów [e-learning – 1]. / Podstawy ideowe panowania Karola IV. / Katedra praska jako kompleks semantyczny w służbie ideologii Luksemburskiej. / Architektura i wystrój Bramy Mostowej. / Karlstejn – architektura zamku, kaplica św. Krzyża [4] / Malarstwo czeskie. / Malarstwo ziem polskich pod wpływem czeskim. / Krąg Madonn na Lwach na Śląsku i Pomorzu [e-learning 4]
39. STYL MIĘDZYNARODOWY OKOŁO 1400 R.: Cechy artystyczne i terminologia sztuki około 1400. / Geneza stylu międzynarodowego i mechanizmy uniwersalizmu około 1400. / Złotnictwo i miniatorstwo paryskie ok. 1400. / Malarstwo tablicowe kręgu Mistrza z Trzebonia. / Krąg Pięknych Madonn [całość – e-learning – 4].
40. MALARSTWO EUROPEJSKIE XV WIEKU: Malarstwo niderlandzkie [3] / Jean Fouquet / Meister Francke [e-learning – 2]
41. RZEŹBA PÓŹNOGOTYCKA: Charakterystyka stylu łamanego jako kryzysu w sztuce. / Mistrzowie rzeźby późnogotyckiej w Niemczech i na ziemiach polskich [3]
ŁĄCZNIE 90 godz. wykładu + 40 godz. e-learningu (asynchronicznie, poza godzinami kontaktowymi).
W cyklu 2023/24L:
Tematyka wykładów prowadzonych przed dr. Przemysława Waszaka jest następująca: |
W cyklu 2024/25L:
Tematyka wykładów prowadzonych przed dr. Przemysława Waszaka jest następująca: |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: |
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się egzaminem po II semestrze, weryfikującym znajomość treści kształcenia i literatury. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie wykładu (kolokwium pisemne) oraz ćwiczeń po I semestrze.
Oceny z kolokwiów i ćwiczeń po I semestrze są częścią składową oceny końcowej.
Odnośnie zaliczenia ćwiczeń - zob. szczegółowe informacje w opisie poszczególnych sekcji w cyklu.
OPIS CZĘŚCI SKŁADOWYCH EGZAMINU:
Dwa pisemne kolokwia zaliczeniowe na ocenę w pierwszym semestrze i dwa w drugim semestrze:
1: wczesne średniowiecze, sztuka wczesnobizantyńska, sztuka karolińska
2: sztuka ottońska, salicka, średniobizantyńska
3: sztuka romańska
4. sztuka gotycka
W2, W3, U1, U2, U5
Rozpoznawanie zabytków na slajdach wraz z datowaniem do ćwierćwiecza. Ilustracje według podanej literatury i zalecanych baz internetowych. Oceny z kolokwium są częścią składową oceny końcowej. Próg zaliczenia kolokwium - 50% (10 p.), ocena bdb 90-100%.
Egzamin końcowy po II semestrze:
ustny, z całości materiału przerabianego w semestrze zimowym i letnim na wykładzie i ćwiczeniach z historii sztuki średniowiecznej powszechnej i historii sztuki średniowiecznej polskiej. Sprawdza opanowanie treści kształcenia (materiału z wykładów i podstawowej literatury przedmiotu). Obejmuje dwa pytania przekrojowe z zakresu materiału dla pierwszego i drugiego semestru.
W1-6, U1-6, K1-2.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
L I T E R A T U R A
P O D S T A W O W A:
SZTUKA WCZESNEGO ŚREDNIOWIECZA
Elbern Victor H., "Magia i wiara w złotnictwie wczesnego średniowiecza", Biuletyn Historii Sztuki, 38/3, 1976, s. 195-217 [dostęp: BG UMK].
"Bernward von Hildesheim und die Zeitalter der Ottonen", katalog wystawy: Hildesheim (Dom- und Diözesanmuseum Hildesheim, Roemer und Pelizaeus-Mus.), hg. Michael Brandt und Arne Eggebrecht, 1993 (wybrane hasła) [dostęp: BG UMK].
Jakubek-Raczkowska Monika, "Iluminacje Kodeksu Gnieźnieńskiego na tle późnoottońskiej tradycji obrazowej" [w:] "Ewangelistarz - Złoty Kodeks Gnieźnieński, red. Michał Sołomieniuk, Kraków 2016 [dostęp BG UMK].
Skubiszewski Piotr, "Malarstwo karolińskie i przedromańskie", Warszawa 1973 [dostęp: BG UMK].
Skubiszewski Piotr, "Sztuka Europy łacińskiej od VI do IX wieku", Lublin 2001 [dostęp: BG UMK].
"Trésors carolingiens: livres manuscrits de Charlemagne a Charles le Chauve: exposition présente par la Bibliotheque nationale de France, site Richelieu, du 20 mars au 24 juin 2007", ed. Marie-Pierre Laffitte et Charlotte Denoël; avec la collab. de Marianne Besseyre ; avant-propos de Jean-Pierre Caillet, Paris 2007 (wybrane hasła) [dostęp: BWSzP].
SZTUKA BIZANTYŃSKA
"Chrystus Wybawiający. Teologia świętych obrazów", praca zbiorowa, red. Andrzej A. Napiórkowskiego, Kraków 2003 (zwł. s. 11–88, 103–137, 211–248 oraz Słownik, s. 257–264).
Cormack Robin, "Malowanie duszy. Ikony, maski pośmiertne i całuny", Kraków 1999 [dostęp: BG UMK].
"Encyklopedia Kultury Bizantyńskiej", red. Oktawiusz Jurewicza, Warszawa 2002 (wybrane hasła) [dostęp: BG UMK].
Kolb Frank, "Ideał późnoantycznego władcy. Ideologia i autoprezentacja", Poznań 2008 [dostęp: BG UMK].
"Konstantynopol Nowy Rzym. Miasto i ludzie w okresie wczesnobizantyńskim", red. M. J. Leszka i T. Wolińska, Warszawa 2011 (zwł. rozdz. 2) [dostęp: BG UMK].
Nowicka Maria, "Antyczna książka ilustrowana", Wrocław–Warszawa–Kraków– Gdańsk 1979 [dostęp: BG UMK].
Onasch Konrad, Schnieper Annemarie, "Ikony. Fakty i legendy", Warszawa 2007 [dostęp: BG UMK].
Pokorzyna Ewa, "Słownik terminologiczny wyposażenia świątyń obrządku wschodniego
z przydatkiem ikon maryjnych", Warszawa 2001 (Biblioteka Muzealnictwa i Ochrony Zabytków, seria B, t. CIII) (WYBRANE HASŁA) [dostęp: BG UMK, BWSzP].
Różycka Bryzek Anna, "Przeciw stereotypom myślenia o sztuce bizantyńskiej", Znak 466, 1994, s. 51–56 [dostęp: online].
Różycka Bryzek Anna, "Symbolika bizantyńskiej architektury sakralnej", [w:] "Losy cerkwi w Polsce po 1944 roku", Materiały Sesji Naukowej SHS, pod red. A. Marek, B. Tondos, J. Tur, K. Tur-Marciszuk, Rzeszów 1997, s. 63-88 [dostęp: BG UMK].
Różycka Bryzek Anna, "O możliwości przedstawiania Boga na przykładzie raweńskiej mozaiki z VI wieku", Zeszyty Naukowe UJ, Studia religiologica, 29, s. 25–31 [dostęp: BG UMK].
Różycka Bryzek Anna, "Badania nad sztuką bizantyńską", [w:] Wstęp do historii sztuki", t..1: Przedmiot - metodologia - zawód, red. Piotr Skubiszewski, Warszawa 1973, s. 453–469 [dostęp: BG UMK].
Stern Henri, "Sztuka bizantyńska", Warszawa 1975 [dostęp: BG UMK].
The glory of Byzantium: art and culture of the Middle Byzantine Era A. D. 843–1261", katalog wystawy, ed. Evans C. H, Wixom W.D, New York 1997 [dostęp: BG UMK oraz online].
Velmans Tania, "Byzanz. Fresken und Mosaike", Zürich-Düsseldorf 1999 (MATERIAŁ ILUSTRACYJNY) [dostęp: BG UMK].
Walter Christopher, "Sztuka i obrządek Kościoła Bizantyńskiego", Warszawa 1992 [dostęp: BG UMK].
SZTUKA ROMAŃSKA
Budde Reiner, "Deutsche romanische Skulptur 1050-1250", München 1979 (MATERIAŁ ILUSTRACYJNY) [dostęp: BG UMK].
Dębicki Jacek, "Zachodni portal katedry świętego Łazarza w Autun: studium z historii sztuki i historii idei", Kraków 2002 (fragmenty) [dostęp: BG UMK].
"Heinrich der Löwe und seine Zeit. Herrschaft und Repräsentation der Welfen 1125-1235", katalog wystawy: Braunschweig (Herzog Anton-Ludwig-Museum), hg. Jochen Luckhardt und Franz Niehoff, München 1995 (WYBRANE HASŁA) [dostęp: BG UMK].
Legner Anton, "Deutsche Kunst der Romanik", München 1982 (MATERIAŁ ILUSTRACYJNY) [dostęp: BG UMK].
Mende Ursula, "Die Bronzetüre des Mittelalters: 800-1200", München 1994 (WYBRANE HASŁA) [dostęp: BG UMK].
"Ornamenta Ecclesiae, Kunst und Künstler der Romanik", katalog wystawy: Köln (Schnütgen-Museum), hr. Anton Legner, Bd.1-4, Köln 1985 (WYBRANE HASŁA) [dostęp: BG UMK].
Poeschke Joachim, "Die Skulptur des Mittelalters in Italien", Bd. 1, "Romanik", München 1998 (MATERIAŁ ILUSTRACYJNY) [dostęp: BG UMK].
Rupprecht Bernard, Hirmer Albert, "Romanische Skulptur in Frankreich", München 1975 (MATERIAŁ ILUSTRACYJNY) [dostęp: BG UMK].
"Rhein und Maas. Kunst und Kultur 800-1400", katalog wystawy: Köln (Schnütgen-Museum) / Brüssel (Königliche Museen für Kunst und Geschichte), hg. Georges Henri Dumont, Köln 1972 (WYBRANE HASŁA) [dostęp: BG UMK].
"Sztuka romańska: architektura, rzeźba, malarstwo", pod red. Rolfa Tomana, Köln 2000 [dostęp: BG UMK].
Świechowski Zygmunt, Nowak Lesław, Gumińska Bronisława, "Sztuka romańska", Warszawa 1976 [dostęp: BG UMK].
Zarnecki Jerzy, "Sztuka romańska", Kraków 2005.
________________________________________________________________
SZTUKA GOTYCKA
"L’art au temps des rois maudits. Philippe le Bel et ses fils 1285–1328", katalog wystawy: Paris (Louvre), com. Danielle Gaborit-Chopin, ed. Anne de Margerie, Paris 1998 (WYBRANE HASŁA) [dostęp: BG UMK].
"Aufbruch in die Gotik. Der Magdeburger Dom und die späte Stauferzeit". KATALOG WYSTAWY, Bd. 1: Essays; Bd. 2: Katalog. Zur Landesausstellung Sachsen-Anhalt aus Anlass des 800. Domjubiläums im Kulturhistorischen Museum Magdeburg, Hg. M. Puhle, Magdeburg 2009 (WYBRANE HASŁA I MATERIAŁ ILUSTRACYJNY) [dostęp: BG UMK].
"Bohemia & Central Europe 1200–1550: the permanent exhibition of the collection of old masters of the National Gallery in Prague at the Convent of St Agnes of Bohemia", ed. Štěpánka Chlumská; [authors Jiří Fajt, Štěpánka Chlumská], Prague 2008 (WYBRANE HASŁA) [dostęp: BWSzP].
Bony Jean, "French Gothic architecture of the 12th and 13th centuries", Berkeley 1983 [dostep: BG UMK].
"Dějiny českého výtvarného umĕni", I/1: "Od počátku do konce středovĕku", red. Rudolf Chadraba, Praha 1984 [dostęp: BG UMK].
Jakubek-Raczkowska Monika, "Uwagi o znaczeniu tzw. Pięknych Madonn w sztuce i religijności państwa zakonnego w Prusach", „Acta Universitatis Nicolai Copernici”, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo 40 (2011), s. 39–94 (dostęp online: http://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/AUNC_ZiK/article/view/AUNC_ZiK.2011.034)
Jarzewicz Jarosław, "O dwóch niewielkich książkach i jednej wielkiej teorii", Artium Questiones, Poznań 2002, nr XIII, s. 359–371 [dostep online: https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/11070/1/09_Jaros%C5%82aw_Jarzewicz_Om%C3%B3wienia_i_Recenzje_359-371.pdf].
Kalinowski Lech, "Kryzys w sztuce późnego średniowiecza", [w:] "Kryzysy w sztuce. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Lublin, grudzień 1985", Warszawa 1988, s. 45–60 [dostęp: BG UMK].
"Karl IV. Kaiser von Gottes Gnaden. Kunst und Repräsentation des Hauses Luxemburg 1310–1437", katalog wystawy: Praha (Správa Pražského hradu), Hg. Jiří Fajt unter Mitarbeit von Markus Hörsch und Andrea Langer, München – Berlin 2006 (WYBRANE HASŁA) [dostęp: BG UMK].
Marcinkowski Wojciech, "Sztuka około roku 1400 – spór o pojęcia", [w:] "Magistro et amico amici discipulique. Lechowi Kalinowskiemu w osiemdziesięciolecie urodzin", pod red. J. Gadomskiego i in., Kraków 2002, s. 51–62 [dostęp: BG UMK].
Marcinkowski Wojciech, "Co to jest Piękna Madonna?", [w:] "Prawda i twórczość", pod red. Mateusza Kapustki, Wrocław 1998, s. 39–53.
"Der Naumburger Meister. Bildhauer und Architekt im Europa der Kathedralen", KATALOG WYSTAWY, Naumburg 2011, Hg. G. Siebert, Bd. 1–2, Petersberg 2011 (wybrane hasła) [dostęp: BG UMK].
"Niclaus Gerhaert: der Bildhauer des Späten Mittelalters", katalog wystawy: Frankfurt am Main (Liebighaus – Skulpturensammlung) / Straßburg (Musée de l’Oeuvre Notre-Dame), Hg. Stefan Roller, Petersberg 2011 (WYBRANE HASŁA) [dostęp: BWSzP].
Nowiński Janusz, "Lapides vivi, Deus est lux, ecclesia est paradisus – kościół cysterski w średniowieczu nośnikiem znaczeń symbolicznych", Architectus 2 [46], 2016, s. 25–39 [dostęp online: http://www.architectus.arch.pwr.wroc.pl/46/46_03.pdf].
Panofsky Erwin, "Architektura gotycka i scholastyka", + "Suger, opat St-Denis", + "Rzeczywistość i symbol w malarstwie niderlandzkim", [w:] tegoż, "Studia z historii sztuki", Warszawa 1971, s. 33–65, s. 66-94, 122-151 [dostęp: BG UMK].
"Paris 1400. Les arts sous Charles VI", katalog wystawy: Paris (Louvre), com. Elisabeth Taburet-Delahaye, Paris 2004 (WYBRANE HASŁA) [dostęp: BWSzP].
"Die Parler und der Schöne Stil 1350-1400. Europäische Kunst unter den Luxemburgern", katalog wystawy: Köln, Schnütgen-Museum, Hg. Anton Legner, Bd.1-4: Köln 1978; Resultatsband: Köln 1980 (WYBRANE HASŁA) [dostęp: BG UMK].
Pešina Jaroslav, "Mistr Vyšebrodskeho cyklu", Praha 1982 (MATERIAŁ ILUSTRACYJNY).
Simson Otto von, "Katedra gotycka. Jej narodziny i znaczenie", Warszawa 1989.
Suckale Robert, Kimpel Dieter, "Die gotische Architektur in Frankreich 1130–1270", München 1985 [dostęp: BG UMK].
"Tilman Riemenschneider", Hg. Claudia Lichte im Auftrag der Stadt Würzburg, t. 1-3, Würzburg 2004 [dostęp: BG UMK]
Wolf Norbert, "Deutsche Schnitzretabel des 14. Jahrhunderts", Berlin 2002 (WYBRANE HASŁA: Cismar, Doberan, Kolonia) [dostęp: BG UMK].
Ziemba Antoni, "Sztuka Burgundii i Niderlandów 1380-1500", T. 1, "Sztuka dworu burgundzkiego oraz miast niderlandzkich", Warszawa 2008, rozdz. V 1-2, VII.6–7, VIII.1–6, IX.1; t. 2: Niderlandzkie malarstwo tablicowe 1430–1500, Warszawa 2011, rozdz. V–VIII; t. 3: Wspólnota rzeczy. Sztuka niderlandzka i północnoeuropejska 1380-1520 (wybrane fragmenty: „Cenne drobiazgi” s. 349–369 oraz „Czytanie obrazów i oglądanie ksiąg…”, s. 587–606).
SZTUKA ŚREDNIOWIECZNA NA TERENACH OBECNEJ POLSKI
Adamski Jakub, "Gotycka architektura sakralna na Śląsku w latach 1200–1420. Główne kierunki rozwoju", Kraków 2017 (fragmenty) [dostęp: BG UMK].
Białłowicz-Krygierowa Zofia, "Ze studiów nad kręgiem Madonn na lwach. Motyw i system”, [w:] "Z dziejów sztuki śląskiej", red. Zygmunt Świechowski, Warszawa 1978, s. 243–272 [dostęp: BG UMK].
Buko Andrzej, "Archeologia Polski wczesnośredniowiecznej. Odkrycia – hipotezy – interpretacje", Warszawa 2011 (rozdz. 11, 13).
Bukowska Aneta, "Najstarsza katedra w Poznaniu. Problem formy i jej genezy w kontekście architektury około roku 1000”, Kraków 2013 (rozdz. III-V, s. 135–262) [dostęp: BG UMK].
"Claritas et consonantia. Funkcje, formy i znaczenia w sztuce średniowiecza. Księga poświęcona pamięci Kingi Szczepkowskiej-Naliwajek w dziesiątą rocznicę śmierci", red. M. Jakubek-Raczkowska, J. Raczkowski, Toruń-Warszawa Stowarzyszenie Historyków Sztuki, 2017 (ARTYKUŁY: M. Grzęda, P. Pajor, P. Mrozowski, J. Utzig, A. Wyszyńska) [dostęp: BWSzP].
"Działalność fundacyjna biskupów krakowskich", red. M. Walczak, Kraków 2016, t. 1–2 (wybrane artykuły) [dostęp: BG UMK].
Firlet Jerzy, Pianowski Zbigniew, "Wawel wczesnośredniowieczny i jego budowle", [w:] "Studia nad dawną Polską", t. 3, 2013, s. 29–68 [dostęp: BG UMK].
Gadomski Jerzy, "Gotyckie malarstwo tablicowe Małopolski 1420-1470", Warszawa 1981 [dostęp: BG UMK, BWSzP].
"Gniezno Miasto Królów", red. S. Pasiciel, Gniezno 2012 (WYBRANE ESEJE: J. Strzelczyk, J. Nikodem, T. Janiak, S. Skibiński oraz katalog) [dostęp: BG UMK].
Guldan-Klamecka Bożena, Ziomecka Anna, "Sztuka na Śląsku XII-XVI wieku". Katalog Zbiorów, Wrocław 2003 (wybrane noty) [dostęp: BG UMK, BWSzP].
Grzybkowski Andrzej, "Gotycka architektura murowana w Polsce", Warszawa 2014 [dostęp: BG UMK].
Jakubek-Raczkowska Monika, "Rzeźba gdańska przełomu XIV i XV wieku", Warszawa 2006 (rozdz. 4, 5) [dostęp: BG UM i BWSzP].
Jakubek-Raczkowska Monika, "Kolos malborski jako obraz sakralny. Geneza typu przedstawieniowego", [w:] "Monumentalna figura Madonny na kościele NMP w Malborku. Konteksty historyczne, artystyczne i konserwatorskie", red. Janusz Hochleitner, Malbork 2015, s. 59–73 [dostęp: BG UMK].
Jakubek-Raczkowska Monika, Raczkowski Juliusz, Kowalski Tomasz, "Średniowieczne malowidła ścienne w kamienicach mieszczańskich Starego i Nowego Miasta Torunia", Toruń 2017 (zwł. cz. II i III) [dostęp: BG UMK, BWSzP].
Kaczmarek Romuald, "Nagrobek księcia Henryka IV Probusa a wrocławska rzeźba architektoniczna", [w:] "O sztuce sepulkralnej na Śląsku". Materiały z Sesji Oddziału Wrocławskiego SHS 25–26 października 1996, pod. red. B. Czechowicza i A. Dobrzynieckiego, Wrocław 1997, s. 23–34 [dostęp: BG UMK].
Kalinowski Lech, "Speculum artis. Treści dzieła sztuki średniowiecza i renesansu", Warszawa 1989 (WYBRANE TEKSTY: "Sztuka przedromańska i romańska w Polsce a dziedzictwo karolińskie i ottońskie", s. 57–80; "Treści ideowe sztuki romańskiej w Polsce", s. 13–55; "Treści ideowe i estetyczne Drzwi Gnieźnieńskich", s. 227–378).
Kębłowski Jerzy, "Polska sztuka gotycka", Warszawa 1976 [dostęp: BG UMK].
Knapiński Ryszard, "Credo Apostolorum w romańskich Drzwiach Płockich", Płock 1992 [dostęp: BG UMK].
Knapiński Ryszard, "Iluminacje romańskiej Biblii Płockiej", Lublin 1992 [dostęp: BG UMK].
Kowalski Jacek, "Gotyk wielkopolski", Poznań 2010 [dostęp: BG UMK].
"Malarstwo gotyckie w Polsce", t. 1-4, red. A. S. Labuda, K. Secomska, Warszawa 2004 (WYBRANE HASŁA) [dostęp: BG UMK].
Małachowicz Edmund, "Wrocław na wyspach: rozwój urbanistyczny i architektoniczny", Wrocław 1992 [dostęp: BG UMK].
Mroczko Teresa, "Polska sztuka przedromańska i romańska", Warszawa 1978 [dostęp: BG UMK].
Quirini-Popławski R., "Rzeźba przedromańska i romańska w Polsce wobec sztuki włoskiej", Kraków 2006 [dostęp: BG UMK, BWSzP].
Raczkowski Juliusz, "Monumentalne zespoły kolegium apostolskiego na terenie dawnego państwa zakonnego w Prusach", Pelplin 2013 (rodz. II i III) [dostęp: BG UMK, BWSzP].
Raczkowski Juliusz, "Poliptyk toruński. Studium zabytkoznawczo-konserwatorskie", Toruń 2016 (fragmenty, zwł. rozdz. 5) [dostęp: BG UMK, BWSzP].
Raczkowski Juliusz, "Nowe uwagi o stylu i technice wykonania Posągu Salomei Głogowskiej: na marginesie prac badawczych i konserwatorskich", Studia Muzealne, 22 (2017), s. 20–35 [dostęp: BG UMK, BWSzP].
Raczkowski Juliusz, "Kościół zamkowy w Malborku versus paryska Sainte-Chapelle: kilka uwag o architekturze i wystroju, [w:] "Kościół Najświętszej Marii Panny na Zamku Wysokim w Malborku. Dzieje, wystrój, konserwacja", red. J. Hochleitner, M. Mierzwiński, Malbork 2016, s. 79–94 [dostęp: BG UMK, BWSzP].
Skibiński Szczęsny, "Kaplica na Zamku Wysokim w Malborku", UAM Poznań (Seria Historia Sztuki nr 14), Poznań 1982 [dostęp: BG UMK, BWSzP].
Skibiński Szczęsny, "Polskie katedry gotyckie", Gniezno 1996 [dostęp: BG UMK, BWSzP].
Skibiński Szczęsny, Zalewska-Lorkiewicz Katarzyna, "Sztuka polska. Gotyk", Warszawa 2010 [dostęp: BG UMK, BWSzP].
Skubiszewski Piotr, "Katedra w Polsce około roku 1000", [w:] "Polska na przełomie I i II tysiąclecia", Warszawa 2001, s. 139–196 [dostęp: BG UMK, BWSzP].
Skubiszewski Piotr, "Programy ideowe kielichów i paten romańskich", Rocznik Historii Sztuki, 13, 1983, s. 5–95 [dostęp: BG UMK, BWSzP].
Świechowski Zygmunt, "Architektura romańska w Polsce", Warszawa 2000 [dostęp: BG UMK, BWSzP].
Świechowski Zygmunt, "Katalog architektury romańskiej w Polsce", Warszawa 2010 (WYBRANE HASŁA) [dostęp: BG UMK, BWSzP].
Świechowski Zygmunt, "Nieznane rzeźby romańskie w Strzelnie", Acta Universitatis Nicolai Copernici, Archeologia, 13, 1990, s. 41–61 [dostęp: BG UMK, BWSzP].
Świechowski Zygmunt, "Studia nad rzeźbą w Strzelnie", Rocznik Historii Sztuki, 8, 1970, s. 71–116 [dostęp: BG UMK, BWSzP, online: https://digi.ub.uni-heidelberg.de/diglit/rhs1970/0077/image].
Świechowski Zygmunt, "Sztuka polska. Romanizm", Warszawa 2004 [dostęp: BG UMK, BWSzP].
Walczak Marek, "Rzeźba architektoniczna w Małopolsce za czasów Kazimierza Wielkiego", Kraków 2006 (fragmenty) [dostęp: BG UMK, BWSzP].
"Wokół Wita Stwosza". Katalog wystawy MNK, Kraków 2005 [dostęp: BG UMK, BWSzP].
"Wokół Wita Stwosza". Materiały z międzynarodowej konferencji naukowej w Muzeum Narodowym w Krakowie 19-22 maja 2005, red. Adam Organisty, Kraków 2006 (WYBRANE ARTYKUŁY: P. Skubiszewski, T. Mikołajczak, J. Kębłowski, G. Jurkowlaniec) [dostęp: BG UMK, online: https://digi.ub.uni-heidelberg.de/diglit/organisty2006/0001/thumbs].
PRACE PRZEKROJOWE
Duby Georges, "Czasy katedr: sztuka i społeczeństwo 980-1420", Warszawa 2006 [dostęp: BG UMK].
"Propyläen Kunstgeschichte", Band 3-7 (MATERIAŁ ILUSTRACYJNY) [dostęp: BG UMK].
Sauerländer Wilibald, "Rzeźba średniowieczna", Warszawa 1978 [dostęp: BG UMK].
Szczepkowska-Naliwajek Kinga, "Relikwiarze średniowiecznej Europy od IV do początku XVI wieku. Geneza, treści, styl i techniki wykonania", Warszawa 1996 [dostęp: BG UMK, BWSzP].
PRACE Z ZAKRESU HISTORII KULTURY
Eco Umberto, "Sztuka i piękno w średniowieczu", Kraków 1994 [dostęp: BG UMK].
Huizinga Johannes, "Jesień średniowiecza", Warszawa 1974 [dostęp: BG UMK].
Le Goff Jaques, "Kultura średniowiecznej Europy", Warszawa 1970 [dostęp: BG UMK].
________________________________________________________________
L I T E R A T U R A
U Z U P E Ł N I A J Ą C A:
Białłowicz-Krygierowa Z., "Studia nad snycerstwem XIV wieku w Polsce”, cz.1, Początki śląskiej tradycji ołtarza szafowego, t. 1–2, Poznań 1981.
Collins Roger, "Europa wczesnośredniowieczna 300-1000", Warszawa 1996, s. 13–145.
Demus Otto, Hirmer Max, "Romanische Wandmalerei", München 1968.
Duby Georges, Barral I Altet Xavier, Guillot de Suduiraut Sophie, "Sculpture: the great art of the Middle Ages from the fifth to the fifteenth century", New York 1990.
Durliat Marcel, "Hispania romanica. Die hohe Kunst der romanischen Epoche in Spanien", Wien 1962.
"Flügelaltäre. Bemalte Polyptychen der Gotik und Renaissance", München 2002.
"Fundacje artystyczne na trenie państwa krzyżackiego w Prusach", Katalog wystawy w Muzeum Zamkowym w Malborku, t. 1–2, red. Barbara Pospieszna, Malbork 2010 (wybrane artykuły i hasła).
Gadomski Jerzy, "Gotyckie malarstwo tablicowe Małopolski 1460-1500”, Warszawa 1988.
Gadomski Jerzy, "Gotyckie malarstwo tablicowe Małopolski, 1500-1540”, Warszawa-Kraków 1995.
"Gotická nástěnná malba v zemích českých", t. I: 1300-1350, red. Pešina Jaroslav, Praha 1958.
Jakubowska Bogna, "Malborska "Summa theologica", [w:] Guć-Jednaszewska Teresa, Jakubowska Bogna, Kruszelnicki Zygmunt, "Studia z historii sztuki Gdańska i Pomorza", (Teka Gdańska 2), Wrocław – Warszawa – Kraków 1992, s. 157–243.
Klotz Heinrich, "Mittelalter 600-1400" [seria: Geschichte der deutschen Kunst], München 1998.
„Kunst als Herrschaftsinstrument: Böhmen und das Heilige Römische Reich unter den Luxemburgern im europäischen Kontext", hrsg. von Jiří Fajt und Andrea Langer, Berlin–München 2009.
Kurmann-Schwarz Birgitte, Kurmann Peter, "Chartres: die Kathedrale", Yonne 2001.
Kruszelnicki Zygmunt, „Piękne Madonny – problem otwarty", Teka Komisji Historii Sztuki 17 (1992), 31–103.
Lelong Charles, "Życie codzienne w Galii Merowingów", Warszawa 1967.
"Lenda Medii Aevi. Średniowieczne zabytki dawnego opactwa w Lądzie – nowe odkrycia, najnowsze badania", red. Janusz Nowiński, Przemysław Mrozowski, Ląd–Poznań–Warszawa 2015.
Liebman Michail, "Die deutsche Plastik 1350–1550", Leipzig 1982.
Mango Cyril, "Historia Bizancjum”, Gdańsk 1997.
Marcinkowski Wojciech, "Przedstawienia dewocyjne jako kategoria sztuki gotyckiej", Kraków 1994.
Mazurczakowa Urszula, "Próba analizy czasu przedstawionego w obrazie", Rocznik Historii Sztuki 15 (1985), s. 5–52.
"Mistr Týnské Kálvarie. Pražská řezbárská dílna předhusitské doby", katalog wystawy: Praha (Národní galerie v Praze - Jiřský Klášter), red. Milena Freimanova, Praha 1990.
Mroczko Teresa, "Architektura gotycka na ziemi chełmińskiej", Warszawa 1980.
Pächt Otto, "Buchmalerei des Mittelalters, eine Einführung", München 1984.
Riché Pierre, "Życie codzienne w państwie Karola Wielkiego", Warszawa 1979.
Rzepińska Maria, "Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego", Kraków 1983 (cz. 2: "Starożytność i średniowiecze").
Tatarkiewicz Władysław, "Historia estetyki", t. 2: "Estetyka średniowieczna", Warszawa 1989.
Schütz Bernard, "Grosse Kathedralen des Mittelalters", München 2002.
Skubiszewski Piotr, "Katedra w Polsce około roku 1000", [w:] "Polska na przełomie I i II tysiąclecia. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki", Poznań 2001, s. 139-196.
Smith Julia M. H., "Europa po Rzymie. Historia kulturowa lat 500-1000. Nowe ujęcie", Kraków 2008.
Sterling Charles, "La peinture mediévale à Paris, 1300-1500", v. 1, Paris 1990 (wybrane hasła i materiał ilustracyjny).
Strzelczyk Jerzy, "Iroszkoci w kulturze średniowiecznej Europy", Poznań 2008.
Swaan Wilm, "Kunst und Kultur der Spätgotik. Die europäische Bildkunst und Architektur von 1350 bis zum Beginn der Renaissance", Basel 1978.
"Sztuka gotyku. Architektura, rzeźba, malarstwo", pod red. Rolfa Tomana, Köln 2000.
"The Road to van Eyck", KATALOG WYSTAWY Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), ed. Kemperdick Stephan, Lammerte Friso, Rotterdam 2012 (wybrane hasła) [dostęp: BWSzP]
Wasik Bogusz, "Budownictwo zamkowe na Ziemi Chełmińskiej", Toruń 2016 (fragmenty).
Wetesko Leszek, "Historyczne konteksty monarszych fundacji artystycznych w Wielkopolsce do początku XIII wieku", Poznań 2009.
Zakrzewski Kazimierz, "Historia Bizancjum", Kraków 2007.
W cyklu 2023/24L:
Literatura do wykładu prowadzonego przez dr. Przemysława Waszaka Literatura obowiązkowa (wybrane fragmenty): |
W cyklu 2024/25L:
Literatura do wykładu prowadzonego przez dr. Przemysława Waszaka Literatura obowiązkowa (wybrane fragmenty): |
Uwagi
W cyklu 2022/23L:
UWAGA! Informacje o modyfikacji prowadzenia przedmiotu w semestrze letnim 2020/21 W związku z wytycznymi dotyczącymi dydaktyki w semestrze letnim, wykład będzie prowadzony ZDALNIE w formie mieszanej (wykłady off-line za pośrednictwem platformy moodle i wykłady on-line w aplikacji BigBlueButton - zgodnie z planem zajęć). Materiały off-line z zakresu sztuki śred. powszechnej oraz linki do wykładów on-line: Materiały off-line z zakresu sztuki polskiej: https://moodle.umk.pl/WSP/course/view.php?id=65 EGZAMIN KOŃCOWY |
W cyklu 2023/24L:
UWAGA! Informacje o modyfikacji prowadzenia przedmiotu w semestrze letnim 2020/21 W związku z wytycznymi dotyczącymi dydaktyki w semestrze letnim, wykład będzie prowadzony ZDALNIE w formie mieszanej (wykłady off-line za pośrednictwem platformy moodle i wykłady on-line w aplikacji BigBlueButton - zgodnie z planem zajęć). Materiały off-line z zakresu sztuki śred. powszechnej oraz linki do wykładów on-line: Materiały off-line z zakresu sztuki polskiej: https://moodle.umk.pl/WSP/course/view.php?id=65 EGZAMIN KOŃCOWY |
W cyklu 2024/25L:
UWAGA! Informacje o modyfikacji prowadzenia przedmiotu w semestrze letnim 2020/21 W związku z wytycznymi dotyczącymi dydaktyki w semestrze letnim, wykład będzie prowadzony ZDALNIE w formie mieszanej (wykłady off-line za pośrednictwem platformy moodle i wykłady on-line w aplikacji BigBlueButton - zgodnie z planem zajęć). Materiały off-line z zakresu sztuki śred. powszechnej oraz linki do wykładów on-line: Materiały off-line z zakresu sztuki polskiej: https://moodle.umk.pl/WSP/course/view.php?id=65 EGZAMIN KOŃCOWY |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: