Historia i teoria wystawiennictwa 1402-HiTW-1Z-S2
Zagadnienia wstępne: problematyka ekspozycji, jako kodu komunikacyjnego dysponującego specyficznymi znakami, narzucającymi określone możliwości i ograniczenia w komunikowaniu; wystawa jako źródło do badań nad kulturą artystyczną (na podstawie analizy wybranych przykładów); zagadnienia publiczności wystaw artystycznych; sygnalizacja naczelnych typów wystaw 6 godz.
Historia wystaw artystycznych oraz instytucji wystawienniczych (XVI/XVII-XIX w.).
Charakterystyka wystaw typu „period room” i „white cube” 2 godz.
Analiza nowoczesnych ekspozycji jako dzieła autorskiego (wystawy – dzieło historyka/ muzeografa; wystawa – instalacja/ dzieło artysty; wystawa – dzieło kuratora).
Omówienie i analiza najistotniejszych wydarzeń wystawienniczych XX w.
Specyficzne koncepcje wystawiennicze XX i XXI w.: m.in. idea „niematerialności” Yvesa Kleina, wystawa-katalog Setha Siegelauba, wystawy sztuki konceptualnej, ekspozycja-ewenement, ekspozycja-manifest.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Weryfikacja stopnia osiągnięcia przez studentów założonych efektów kształcenia w postaci egzaminu. Podstawą zdania egzaminu jest posiadanie co najmniej w stopniu dostatecznym powyższej wiedzy.
Zagadnienia egzaminacyjne:
1. Z zakresu historii wystawiennictwa (np. Salon paryski, działalność wystawiennicza Bauhausu, wystawy surrealistyczne, wystawy konceptualne)
2. Z zakresu teorii wystawiennictwa (np. koncepcja „white cube”, "period room", niekonwencjonalne propozycje wystawiennicze)
3. Twórcy wystaw: kuratorzy, scenografowie, autorzy koncepcji itd.
4. Przełomowe / znaczące wystawy XX wieku
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Display. Strategie wystawiennictwa, red. M. Hussakowska, E.M. Tatar, Kraków 2012.
GLICENSTEIN, Jérôme, L’art : une histoire d’expositions. Presses Universitaires de France, Paris, 2009.
OBRIST, Hans Ulrich, Krótka historia kuratorstwa, Kraków 2016
GUZEK ŁUKASZ, Sztuka instalacji, Neriton, Warszawa 2007 (gł. rozdział Wystawiennictwo).
Thinking about Exhibition, red. GREENBERG Reesa, FERGUSON Bruce W., NAIRINE Sandy, Routledge, London – New York 1996.
O’DOHERTY Brian, Biały sześcian od wewnątrz. Ideologia przestrzeni galerii, Gdańsk 2015.
HASKELL Francis, Le musée éphemère, Gallimard, Paris 2002 (jest też wersja angielksa)
Muzeum Sztuki. Od Luwru do Bilbao, red. Maria Popczyk, Muzeum Śląskie, Katowice 2006 (gł. cz. Artyści i kuratorzy).
CRIMP Douglas On the Museum’s Ruins, MIT Press, Cambridge-London 2000 (gł. cz. Postmodern History, rozdział The Art of Exhibition)
STANISZEWSKI Mary Ann, The Power of Display: A History of Exhibition Installations at the Museum Of Modern Art, MIT, Cambridge 1999
POPCZYK Maria, Estetyczne przestrzenie ekspozycji muzealnych, Universitas, Kraków 2008.
Muzeum Sztuki. Antologia, red. Maria POPCZYK, Universitas, Krakow 2005 (gł. cz. Przestrzeń ekspozycji).
POINSOT, Jean-Marc, Quand l’œuvre a lieu : l’art exposé et ses récits autorisés. Institut d’Art Contemporain, Villeurbanne, 1999.
ŻYGULSKI Zdzisław jn., Muzea na świecie, PWN Warszawa 1982 (rozdział Ekspozycja; nieco przestarzałe – zalecane podejście krytyczne).
Problemy wystawiennictwa w Polsce
NADER Luiza, Konceptualizm w PRL, Fundacja Galerii Foksal, Warszawa 2009.
LACHOWSKI Marcin, Awangarda wobec instytucji. O sposobach prezentacji sztuki w PRL-u, Tow. Nauk. KUL. Lublin 2006
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: