Historia i teoria ochrony i konserwacji zabytków 1402-HiT-3Z-S1
Wykłady:
1-2. Wstęp do problematyki zajęć, informacje o programie i zasadach zaliczenia przedmiotu. Podstawowe definicje związane z ochroną zabytków i rozważania na temat przemian zakresów znaczeniowych takich terminów jak: zabytek – znak pamięci - artefakt – dobro kultury - dziedzictwo; podstawowe informacje o organizacji ochrony zabytków w Polsce
3. Znaki pamięci i dzieła sztuki jako przedmiot zainteresowania, pielęgnacji i ochrony w starożytności oraz we wczesnym średniowieczu.
4. Ochrona artefaktów w dobie średniowiecza – pamiątki i relikwie.
5-6. Dążenia do zachowania „pomników przeszłości” w epoce nowożytnej do ostatniej ćw. XVIII w. Przemiany kryterium autentyczności.
7. Dokonania rewolucji francuskiej w dziedzinie ochrony dziedzictwa narodowego, służby konserwatorskie i instrukcja Vicq d’Azyra.
8. Rozwój służb konserwatorskich w Europie w XIX w. Idee narodowe, poszerzanie zakresu zainteresowań konserwatorskich.
9. Poglądy Johna Ruskina i E. Viollet-le-Duca na konserwacje i restaurację architektury.
10. Koncepcja „restauracji filologicznej” Camillo Boito – granica oryginału.
11. Wartościowanie znaków pamięci w ujęciu Aloisa Riegla.
12. Skutki I wojny światowej dla problematyki konserwatorskiej zabytków, Karta Ateńska (1931).
13. Wybrane zagadnienia historii i teorii konserwacji zabytków na ziemiach polskich do 1918 r.
14. Postanowienia Karty Weneckiej w epoce ochrony dziedzictwa.
15. Wykład podsumowujący najważniejsze wątki problemowe, omówienie zestawu pytań egzaminacyjnych.
Ćwiczenia:
1. Omówienie zasad przydatnych przy wyborze tematyki referatów oraz określenie warunków zaliczenia przedmiotów. Prezentacja problemów, które mogą być ilustrowane i rozwijane metodą „case study”.
2. Piśmiennictwo konserwatorskie – analiza periodyków – wady i zalety, wprowadzenie do zagadnień związanych z analizą problematyki konserwatorskiej różnych typów zabytków.
3-14. Referaty studentów poświęcone problematyce konserwatorskiej wybranych obiektów zabytkowych z odniesieniami teoretycznymi do problemów poruszanych podczas wykładów (zabytki jako nośniki pamięci, autentyczność zabytków/dziedzictwa, wartościowanie zabytków/dziedzictwa, zasady postępowania konserwatorskiego, demokratyzacja procesu decyzyjnego w konserwatorstwie).
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
- egzamin - W1, W3, W 4.
- ćwiczenia – W 1, W 2, U 1, U2, K 1, K 2.
Kryteria oceniania:
Wykład: egzamin pisemny składający się z części testowej oraz wypowiedzi pisemnej na temat 5 zagadnień z zestawu obejmującego tematykę wykładów oraz książki Jerzego Frycza „Restauracja i konserwacja zabytków architektury w Polsce” (1975).
Łączna ilość punktów 20- 100%
0-10 (50%) - ndst
11-12 (52-60%) - dst
13-14 (62-70%) - dst plus
15-16 (72-80%) - db
17-18 (82-90%) - db plus
19-20 (92-100%) - bdb
Ćwiczenia: Na ocenę końcową z ćwiczeń składają się ocena z przedstawionego referatu, ocena z wartościowania zabytku, ocena z kolokwium oraz ocena aktywności studenta podczas zajęć. Kolokwium w formie testu jest punktowane wg następujących kryteriów:
0-10 (50%) - ndst
11-12 (52-60%) - dst
13-14 (62-70%) - dst plus
15-16 (72-80%) - db
17-18 (82-90%) - db plus
19-20 (92-100%) - bdb
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
- Arszyński Marian, Idea - pamięć - troska. Rola zabytków w przestrzeni społecznej i formy działań na rzecz ich zachowania od starożytności do połowy XX wieku, Malbork: Muzeum Zamkowe, 2007.
- Dettlof Paweł, Odbudowa i restauracja zabytków architektury w Polsce w latach 1918-1930. Teoria i praktyka, Kraków: Universitas, 2003.
- Frycz Jerzy, Restauracja i konserwacja zabytków architektury w Polsce w latach 1795-1918, Warszawa: PWN, 1975.
- Krawczyk Janusz, The Venice Charter in the light of research on conservation Eurocentrism; Karta Wenecka w świetle badań nad europocentryzmem konserwatorskim. Wiadomości Konserwatorskie – Journal of Heritage Conservation, nr 79, 2024, s. 73-85.
- Krawczyk Janusz (red.), Karta Wenecka i spór o zasady postępowania konserwatorskiego [w:] Karta Wenecka 1964-2014, W. Bukowska, J. Krawczyk (red.), Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2015, s. 93-101
Literatura uzupełniająca:
- Arszyński Marian, Konserwatorstwo jako dyscyplina akademicka [w:] Konserwator i zabytek, in memoriam Jerzego Remera, M. Gumkowska, Warszawa: SKZ: s 1991, s. 68-92
- Białostocki Jan, Historia sztuki i konserwatorstwo [w:] Konserwator i zabytek, in memoriam Jerzego Remera, M. Gumkowska, Warszawa: SKZ: 1991, s. 22-28
- Krawczyk Janusz, Kryteria i metody wartościowania zabytków architektury [w:] Wartościowanie zabytków architektury, Bogusław Szmygin (red.), Warszawa, Wilanów: ICOMOS, Politechnika Lubelska 2013, s. 139-146
- Krawczyk Janusz, Dialog z tradycją w konserwatorstwie – koncepcja zabytkoznawczej analizy wartościującej, Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, z. 44, 2013, s. 507-529
- Krawczyk Janusz, 50 lat Karty Weneckiej - idee, kontynuacje, konteksty [w:] Karta Wenecka 1964-2014, W. Bukowska, J. Krawczyk (red.), Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2015, s. 7-13
- Krawczyk Jarosław (red.), Zabytek i historia, Wokół problemów konserwacji i ochrony zabytków w XIX wieku. Antologia, Warszawa: Oficyna Wydawnicza "Mówią Wieki”, 2002
- Szmygin Bogusław, Kształtowanie koncepcji zabytku i doktryny konserwatorskiej w Polsce w XX wieku, Lublin: Wydawnictwo Politechniki Lubelskiej, 2000
- Rouba Bogumiła J., Proces ochrony dóbr kultury, pojęcia, terminologia [w:] Józef Flik (red.), Ars longa vita brevis, Tradycyjne i nowoczesne metody badania dzieł sztuki, Materiały z sesji naukowej poświęconej pamięci Profesora Zbigniewa Brochwicza, Toruń: Wydawnictwo UMK, 2003, s. 349-378
- Vademecum Konserwatora Zabytków. Międzynarodowe Normy Ochrony Dziedzictwa Kultury: edycja 2015, Warszawa: Polski Komitet Narodowy ICOMOS, 2015
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: