Historia urbanistyki 1402-HUr-2Z-KO-S1
WYKŁAD: studenci są zapoznani z rozwojem ośrodków miejskich w Europie od starożytności do pierwszej połowy XX w., wraz z charakterystyką historyczno-gospodarczą poszczególnych okresów oraz głównymi czynnikami miastotwórczymi. Zaprezentowane są również podstawowe zwroty terminologiczne i systemy architektury obronnej jako ważny element rozwoju miasta. Student potrafi identyfikować typ układu i rozpoznaje najważniejsze ośrodki miejskie oraz elementy architektury obronnej w danych okresach historycznych na podstawie źródeł ikonograficznych i kartograficznych.
1. Wprowadzenie do przedmiotu, czynniki miastotwórcze, oddziaływanie architektury na urbanistykę i urbanistyki na architekturę
2.Miasta najstarszych cywilizacji: Mezopotamia i Egipt
3. Miasta cywilizacji egejskich, starożytnej Grecji
4. Miasta starożytnego Rzymu
5-6. Ośrodki średniowieczne
7. Fortyfikacje średniowieczne i nowożytne
8-9. Planowanie i rozbudowa miast w okresie nowożytnym do poł. XVII w.
10-11. Ośrodki miejskie od 2 poł. XVII w.do końca XVIII w.
12-13. Miasta XIX – pocz. XX w.
14. Miasta 1 poł XX w.
15. Ruralistyka
ĆWICZENIA: studenci są zapoznani z metodologią badań dziejów układów urbanistyczno-ruralistycznych, nabywają umiejętność samodzielnego gromadzenia materiałów źródłowych i ich analizy w celu przeprowadzenia rekonstrukcji rozwoju urbanistycznego wybranego ośrodka. Zajęcia terenowe mają za zadanie wykształcić umiejętność analizy i fachowego opisu struktur przestrzennych.
W ramach pracy własnej studenci przygotowują referat o rozwoju jednego wybranego miasta w Polsce.
1. Wstęp, dokumentacja historyczna miast: karta zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru, studium historyczno-urbanistyczne
2-4. Opis i Analiza struktury miasta i wnętrz urbanistycznych - ćwiczenia terenowe
5-7. Źródła do dziejów miast, analiza źródeł
8 Prezentacje studentów
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- pomiaru w terenie
- ćwiczeniowa
- biograficzna
- obserwacji
- referatu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
- egzamin z wykładu: W1-W4, U1, K1
- zadania ćwiczeniowe - np. W1-W4, U1-U3, K1
- wykonywanie zadań konwersatoryjnych podczas zajęć – U2, U3, K1-K3
- opracowanie dokumentacji – W1-W4, U1-U3
Warunkiem zaliczenia wykładu jest zdanie egzaminu złożonego z pytań oraz materiału ikonograficznego miast oraz fortyfikacji do identyfikacji i analizy. Punktacja:
20,75 - 24,5 – 3
24,75 - 28 – 3+
28,25 - 32,5 – 4
32,75 - 36,5 – 4+
36,75-41 – 5
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest aktywny udział w zajęciach, t.j. poprawne i samodzielne lub zespołowe wykonanie zadań ćwiczeniowych, wskazanych elementów dokumentacji historycznej miasta (opis, historia układu urbanistycznego, wykaz źródeł) oraz prezentacja w/w dokumentacji w postaci referatu (aktywność i referat: pół stopnia). Ocenie podlegać będzie umiejętność samodzielnej, krytycznej analizy źródeł i literatury oraz wykorzystania ich dla potrzeb dokumentacji, poprawność opisu, znajomość fachowej terminologii i właściwego jej wykorzystania przy opisach dokumentacyjnych, poprawność wykonanych w ramach dokumentacji fotografii.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Literatura obowiązkowa (fragmenty):
Bogdanowski J., Architektura obronna w krajobrazie Polski, Warszawa-Kraków 2002.
Nowakowski M., Sto lat planowania przestrzeni polskich miast (1910-2010), Warszaw 2013.
Ostrowski W., Wprowadzenie do historii budowy miast. Ludzie i środowisko, Warszawa 2001.
Pawłowski K., Urbanistyka „à la française”. Tysiąc lat doświadczeń i europejskich innowacji. Dopełnienie obrazu, tom I: W poszukiwaniu źródeł urbanistyki europejskiej. Modele średniowiecznej organizacji przestrzeni południowej Francji, Kraków 2016; tom II: Francja nowożytna. Od narodzin absolutyzmu do epoki oświecenia, Kraków 2017.
Słodczyk J., Historia planowania i budowy miast, Opole 2012.
Tołwiński W., Urbanistyka, t.1-2, Warszawa 1947-1948.
Wiśniewski M., Wiśniewska W., Urbanistyka "a la francaise". Tysiąc lat doświadczeń i europejskich innowacji. Dopełnienie obrazu, tom III: Od Wielkiej Rewolucji po nowe tysiąclecie. Wiek XIX, epoka pragmatyzmu. Wiek XX, laboratorium urbanistyki nowoczesnej, Kraków 2018.
Wróbel T., Zarys historii budowy miast, Wrocław 1971.
Seria: Atlas historyczny miast polskich
Źródła kartograficzne i ikonograficzne miast wybranych do dokumentacji.
Teksty do analizy:
Świecie, "Atlas Historyczny Miast Polskich", oprac. Roman Czaja, t. I Prusy Królewskie i Warmia, z. 6, Toruń 2012.
Krantz-Domasłowska L., Miasta podwójne w państwie krzyżackim – przykład Torunia, 2013: RIHA Journal, https://journals.ub.uni-heidelberg.de/index.php/rihajournal/article/view/69811.
Krasnowolski B., Urbanistyczno-architektoniczne przekształcenia miast małopolskich od doby lokacyjnej po współczesność jako wyraz przeobrażeń funkcjonalnych, "Kultura i Polityka", 2008, 4, s. 9-33.
Rybczyński P., Materiały do dziejów Konina w zasobie archiwów polskich i możliwości ich wykorzystania, w: Akta Miasta Konina z lat 1507-1792, 2007, seria: Materiały do dziejów Konina, s. 1-33.
Literatura uzupełniająca:
Benevolo L., Miasto w dziejach Europy, Warszawa 1995.
Kalinowski W., Rozwój miast w Polsce (w:) Zabytki architektury i urbanistyki w Polsce, Książek M., Materiały pomocnicze do studiów w zakresie historii urbanistyki, Kraków 1994.
Odbudowa i konserwacja, t. 1, Warszawa 1986, str. 16-47.
Kalinowski W., Zarys historii budowy miast w Polsce do połowy XIX wieku, Toruń 1966.
Sawczuk H., Historia budowy miast. Materiały pomocnicze, Białystok 1991.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: