Historyczne techniki artystyczne- technika temperowa 1402-HTA-tt-2Z-SJ
Semestr zimowy:
Wykład:
Poznanie teoretyczne i praktyczne zasad techniki malarstwa temperowego, stosowanego powszechnie do czasów średniowiecza. Na wykładach przedstawiana jest charakterystyka materiałów malarskich oraz techniki malarskie w aspekcie historycznym. Omawiane są najistotniejsze szkoły malarskie oraz warsztaty wybranych dawnych mistrzów. Omawiane są najważniejsze traktaty ze szczególnym uwzględnieniem Hermenei, Mnicha Teofila, Cennino Cenniniego. W aspekcie historycznym przedstawione są materiały malarskie oraz technologia ich przygotowania. Charakterystyka rodzaju podobrazi, zapraw malarskich, spoiw, pigmentów. Szczegółowo zostaną omówione zagadnienia budowy technicznej szkoły włoskiej, północnoeuropejskiej oraz malarstwa ikonowego.
Pracownia:
Praktyczne opanowanie techniki malowania obrazów według technologii malarstwa włoskiego Quattrocenta i Cinquecenta opisanej w traktacie Cennino Ceninniego.W trakcie zajęć studenci samodzielnie przygotowują podobrazia jak i samodzielnie przygotowują farby - spoiwo tempera żółtkowa utarta z pigmentami i barwnikami organicznymi. Studenci wykonują kopie wybranych fragmentów obrazów wybranych ilustracji z albumów lub stron internetowych. Uwaga prowadzącego zajęcia koncentrowana jest na praktycznym i indywidualnym rozwiązywaniu problemów technologiczno-malarskich w trakcie malowania fragmentów obrazów przez poszczególnych studentów.
W cyklu 2022/23Z:
Wykład: |
W cyklu 2023/24Z:
Wykład: |
W cyklu 2024/25Z:
Wykład: |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- biograficzna
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład: egzamin pisemny lub ustny
Kryteria oceny wykład: stopień opanowania wiedzy dotyczącej technologii i technik malarstwa temperowego , zna warsztaty malarskie czołowych szkół tego czasu i posiada wiedzę na temat literatury źródłowej w tym traktatów malarskich i ich twórców oraz materiałoznawstwa w aspekcie historycznym. (W1-W4, U1-U4, K1-K3)
ndst - 50 %
dst-51-60%)
dst plus- 61-70%
db- 71-80%
db plus- 81-90%
bdb- 91-100%
Pracownia :
Pracownia: zaliczenie na ocenę
Zaliczenie na podstawie oceny wykonanej pracy malarskiej (90% końcowej oceny): umiejętności właściwego wykorzystania przez studenta możliwości techniki temperowej szkoły włoskiej na podstawie traktatu Cennino Cenniniego, umiejętności właściwego posługiwania się materiałami i narzędziami malarskimi, umiejętności organizowania warsztatu pracy malarza, jakości artystycznej wykonanej pracy oraz frekwencji (10% końcowej oceny). (W1-W3)(U1-U5)
ndst - 50%
dst - 51-60%
dst plus - 61-70%
db - 71-80%
db plus - 81-90%
bdb - 91-100%
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa, wybór fragmentów :
1.Dionizjusz z Furny , Hermeneia czyli objaśnienie sztuki malarskiej, przełożył I. Kania, pod red. M. Smorąg Różyckiej ,Kraków 2003
2.Teofil Prezbiter, Diversarum Atrium Schedule. Średniowieczny zbiór przepisów o sztukach rozmaitych, przekład i opracowanie St. Kobielus, Kraków 1998
3.Cennino Cennini, Rzecz o malarstwie.Teksty źródłowe do dziejów teorii sztuki, t.3, red. J.Starzyński, Wrocław 1955
4.Hopliński, J., Farby i spoiwa malarskie, Wrocław 1990
5.Slansky, B., Technika malarstwa t. I i II, Arkady, Warszawa 1960
6.Doerner, M., Materiały malarskie i ich zastosowanie, Arkady, Warszawa 1975
7.Ślesiński, W., Techniki malarskie spoiwa organiczne, wyd. Arkady 1984
8. Ślesiński, W., Techniki malarskie, spoiwa mineralne, wyd. Arkady 1983
9.Serenissima światło Wenecji, Warszawa 1999
10. Olszewska-Świetlik, J., Warsztat malarski Mistrza ołtarza ze Strzegomia 1486/87, Toruń 2002
11.Olszewska-Świetlik, J., Technologia i technika gdańskiego malarstwa tablicowego drugiej połowy XV wieku, Toruń 2005
12.Teoretycy, pisarze i artyści o sztuce 1500-1600, wyb. i oprac. J. Białostocki, red. M. Poprzęcka, A. Ziemba, Warszawa 1994
13.Kosiw, R., Wawryczuk, A., Olszewska-Świetlik, J., Rodzaje materiałów malarskich wybranych ikon przypisanych szkole rybotyckiej/ Painting Techniques and Technology in Selected Icons Attributed to the Rybotycze School from the Collection of the National Museum of the Przemyśl Land [w:] Zabytek – odkrywanie tajemnic. Problematyka badań i konserwacji / The Artefact—Revealing Secrets: Issues of Research and Conservation, t.I, seria wydawnicza, ,,Konserwacja: Nauka i Sztuka/ Conservation:Sciene and Art”, pod red. Justyny Olszewskiej-Świetlik, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2021
14. Olszewska-Świetlik, J., Technologia i technika malarska wybranych ikon szkoły rybotyckiej ze zbiorów Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej [w:] Dzieła sztuki: konserwacja i badania/ Works of Art: Conservation and Research, t.II, seria wydawnicza ,,Konserwacja: Nauka i sztuka/ Conservation: Sciene and Art.”, pod red. Justyny Olszewskiej-Świetlik, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2021
15.Olszewska-Świetlik, J., Kwatera z dawnego retabulum Adoracja dzieciątka/Obrzezanie-awers, Zwiastowania-rewers, 1480 z katedry pw. św. Jana Chrzciciela i św. Jana Ewangelisty w Toruniu.Historia, badania, technika, konserwacja, Toruń 2014
Literatura uzupełniająca:
1.Berger, E., Quellen und technik der Fresko–Oel-und Tempera-Malerei des Mittelalters von der Byzantinischen Zeit bis Einschliesslich der „Erfindung der Ölmalerei” durch die Brüder van Eyck , München 1912
2. Merrifield, P.M., Original treatieses on the arts of painting, Vol. I i II, New York 1967
3. Kiplik, D. J. , „Technika żiwopisi”, Moskwa – Leningrad 1950
4. Flik, J.,Toruńskie portrety mieszczańskie drugiej połowy XVI wieku z Muzeum w Toruniu, Toruń 1982
5.Flik, J., Portret Mikołaja Kopernika z Muzeum Okręgowego w Toruniu. Studium Warsztatu Malarskiego, Rozprawy. Toruń 1990.
6.Thompson, V. D. ,The materials and techniques of Medieval Painting, London 1956
Czasopisma:
1.Studies in conservation [Eng]
2.The Burlington Magazine [Eng]
3.National Gallery Technical Bulletin [Eng]
4.Maltechnik/ Resturo [Ger]
5.Oud Holland
6.Nederlands Kunsthistorisch Jaarboek
7.Ochrona Zabytków
8.Biblioteka Muzealnictwa i Ochrony Zabytków
9.Biuletyn Historii Sztuki
10.AUNC Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo UMK, Toruń
11.Skrypty dydaktyczne Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie
12.Studia i Materiały Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie
13.Technologia artist, Praha
14.Biuletyn Informacyjny Konserwatorów Dzieł Sztuki.
W cyklu 2022/23Z:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2023/24Z:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2024/25Z:
Literatura podstawowa wybór fragmentów: Literatura uzupełniająca: Czasopisma: |
Uwagi
W cyklu 2024/25Z:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: