Historyczne techniki artystyczne- technika temperowa
1402-HTA-tt-2L-SJ
W trakcie zajęć studenci samodzielnie przygotowują podobrazia jak i przygotowują farby tempery żółtkowej. Studenci wykonują kopie wybranych fragmentów ikon ruskich lub bizantyńskich z albumów lub ilustracji ze stron internetowych. Uwaga prowadzącego zajęcia koncentrowana jest na pomocy w praktycznym i indywidualnym rozwiązywaniu problemów technologiczno-malarskich w trakcie malowania fragmentów obrazów przez poszczególnych studentów.
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe: 45 godzin (15 godz.wykładów + 30 godz. ćwiczeń) Łącznie godziny realizowane z udziałem nauczycieli 45 godz. (2 ECTS) 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: 15 godz. 3.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania ( w egzamin po sem. IV, zaliczenie na ocenę pracowni: 20 godz.) Łącznie czas poświęcony na pracę indywidualną studenta 35 godz.(1ECTS) Łącznie: 80 godz. (3 pkt ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
W1- posiada rozszerzoną wiedzę dotyczącą techniki malarstwa temperowego, w zakresie znawstwa materiałów. (K_W01, K_W09) W2- posiada wiedzę dotyczącą historii technik i technologii malarstwa temperowego (K_W02, K_W09) W3 - posiada wiedzę z zakresu dawnych technologii i technik znaczących szkół malarskich epoki średniowiecza ( szkoła włoska, polska, malarstwo ikonowe, malarstwo północnej i zachodniej Europy). (K_W10) W4-posiada wiedze na temat wybranych traktatów malarskich opisujących technologie i technikę tego okresu (m.in. Mnich Teofil (1070-1125), Cennino Cennini, (ca 1370-ca 1440), Manuskrypt Strasburski, pocz. XV w., Hermeneja autorstwa Dionizego z Furny. (K_W01, K_W09) W5 – wie jak wykonać kopię technologiczno-konserwatorską wybranego mistrza . epoki średniowiecza (K_W10 ),(K_W11),(K_W13)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1-potrafi określić, technikę dzieła sztuki wykonanego temperą i odróżnić szkołę włoską , malarstwo ikonowe, malarstwo polskie , północno i zachodnio europejskie (K_U02), (K_U10) U2-posiada umiejętność wykorzystania wiedzy technologicznej na temat malarstwa temperowego okresu średniowiecza do prac artystycznych i konserwatorskich oraz badań obiektów zabytkowych (K_U13) U3- rozpoznaje charakterystyczne cechy warsztatu malarskiego szkoły włoskiej , malarstwa ikonowego, malarstwa północnego i zachodnio europejskiego i polskiego w aspekcie technologii i techniki malarskiej. (K_U10) U4-, potrafi wykorzystać wiedzę o warsztacie dawnych mistrzów do celów artystycznych i konserwatorskich (K_U15) U5-potrafi wykonać kopię technologiczno-konserwatorską wybranego mistrza epoki średniowiecza na podstawie reprodukcji. (K_W10 ), (K_W11)(K_W12),(K_W13)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: dostrzega wzajemną zależność techniki i technologii malarstwa ruskiego i bizantyńskiego w kształtowaniu estetyki dzieła malarskiego w odbiorze społecznym (K_K08)
K2: zna ograniczenia własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego kształcenia (K_KO5 ),
K3: respektuje wartości artystyczne dzieła sztuki, jego estetykę i budowę techniczną w procesie tworzenia wiernej kopii oryginału, jak i w realizowaniu przyszłych prac rekonstrukcyjnych (K_K01)
Metody dydaktyczne
- praktyczna: pokaz techniki malowania
- ćwiczeniowa: indywidualne korekty błędów technologicznych powstałych w procesie malowania poszczególnych motywów
Wymagania wstępne
Zdolności artystyczne, systematyczność pracy, wybranie odpowiedniego motywu bizantyjskiego lub ruskiego malarstwa ikonowego.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
elementy oceny: aktywność na zajęciach, poziom rozumienia i wykonywania zadań, umiejętność opracowania półtonów i światłocienia, umiejętność opracowania szczegółów malarskich, ocena rozwiązania indywidualnych problemów malarskich w trakcie malowania kopii, poziom estetyki skończonej pracy.
ndst -50%
dst - 51-60%
dst plus - 61-70%
db - 71-80%
db plus - 81 - 90%
bdb - 91 - 100%
Praktyki zawodowe
Literatura
Dionizjusz z Furny , Hermeneia czyli objaśnienie sztuki malarskiej, przełożył I. Kania, pod red. M. Smorąg Różyckiej ,Kraków 2003.
J. Hopliński, Farby i spoiwa malarskie, Wrocław 1990.
B. Slansky, Technika malarstwa t. I i II, Arkady, Warszawa 1960.
A. W. Winnier, Materiały masljanoj żiwopisi. Moskwa 1950
D. J. Kiplik, „Technika żiwopisi”, Moskwa – Leningrad 1950.
Stawicki S., Technika malowideł bizantyjsko-ruskich, Ochrona zabytków, nr 1, 1971.
W cyklu 2024/25L:
1. Dionizjusz z Furny, Hermeneia czyli objaśnienie sztuki malarskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2023. 2. Teofil Prezbiter, Diversarum Artium Schedula. Kraków: Wydawnictwo Benedyktynów, 2009. 3. Podlinniki (wzorniki): Strogonowski, Bolszkowski, Sijskij i Gurjanowskij. 4. Komarow A., A., Tiechnologia materiałów stienopisi, Moskwa 1989. 5. Vickrey R., Cochrane D., New techniques in egg tempera, London 1973. 6. Materiały opracowane przez prowadzącego zajęcia.
|
Uwagi
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: