Historyczne techniki artystyczne-malarstwo ścienne 1402-HTA-4Z-SJ
Wykład:
W aspekcie historycznym przedstawione są materiały malarskie oraz technologia ich przygotowania. Charakterystyka rodzaju malarstwa monumentalnego i dekoracyjnego. W dalszym toku omawiana jest technologia i technika malarstwa ściennego różnych epok z podziałem na regiony i szkoły malarskie. Przedstawiane są najważniejsze cechy technologii i techniki malarstwa emulsyjnego (tempery jajowej, żółtkowej, kazeinowej), fresku, sgraffito oraz współczesnych farb stosowanych w malarstwie ściennym.
Pracownia:
Studenci wykonują in situ szereg ćwiczeń malarskich w różnych, charakterystycznych dla danej epoki czy obszaru geograficznego technikach i konwencjach poznając przy tym specyfikę malarstwa monumentalnego i dekoracyjnego.
Zakres ćwiczeń dotyczy zagadnień klasycznych technik malarstwa ściennego, a także ich modyfikacji. Studenci wykonują projekty, następnie kartony 1:1, które przeniesione na tynk są przedmiotem realizacji w zadanej technice:
1. Studium draperii gotyckiej - tempera jajowa
2. Postać - karnacja + draperia - tempera żółtkowa
3. Ornament - motyw płaski wielobarwny -farby na spoiwie szkło wodne
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład:
Zaliczenie na podstawie egzaminu.
Kryteria oceny wykład: stopień opanowania wiedzy dotyczącej technologii i technik malarstwa ściennego (W1-W3, U1-U3, K1-K3)
Pracownia: zaliczenie na ocenę
Zaliczenie na ocenę na podstawie ocen prac ćwiczeniowych w różnych technikach malarstwa ściennego, umiejętności właściwego wykorzystania przez studenta możliwości techniki malarstwa ściennego, umiejętności właściwego posługiwania się materiałami i narzędziami malarskimi, umiejętności organizowania warsztatu pracy malarza oraz frekwencji. Ocena poziomu artystycznego wykonanych prac.
Kryteria oceniania według skali:
ndst - 50 %
dst-51-60%)
dst plus- 61-70%
db- 71-80%
db plus- 81-90%
bdb- 91-100%
Literatura
Literatura podstawowa, wybrane fragmenty:
1. Teofila kapłana i zakonnika o sztukach rozmaitych ksiąg troje, przeł. T. Żebrowski, Kraków 1880.
2. Brochwicz Z. Dimitrowa W. Budowa techniczna XVII wiecznych malowideł ściennych w cerkwi Św. Jerzego w Wielkim Tyrnowie. Ochrona Zabytków Nr 3 Warszawa 1972
3. Cennini, C., Rzecz o malarstwie, przeł. S. Tyszkiewicz, Wrocław 1955.
4. Komarow, A., Technologia materiałow stenopisi, Moskwa 1989
5. Feinberg, L., Grenberg, j., Sekrety żywopisi starych masterow, Moskwa 1989
6. Doerner, M. Materiały malarskie i ich zastosowanie, Arkady, Warszawa 1975
7. Ślesiński, W., Techniki malarskie spoiwa mineralne, Arkady, Warszawa 1984
8. Ślesiński, W., Techniki malarskie spoiwa organiczne, Arkady, Warszawa 1984
9. Hopliński, J., Farby i spoiwa malarskie, Wrocław 1990
10. Slański, B., Technika malarstwa t. I i II, Arkady, Warszawa 1960
11. Witruwiusz., O architekturze ksiąg dziesięć, PWN W-wa 1956
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: