Historyczne techniki artystyczne-technika olejna 1402-HTA-3Z-SJ
Semestr zimowy:
Wykład:
W aspekcie historycznym przedstawione są materiały malarskie oraz technologia ich przygotowania. Charakterystyka rodzaju podobrazi, zapraw malarskich, spoiw, pigmentów. W dalszym toku omawiana jest technologia i technika malarstwa od XV do XVI wieku z podziałem na regiony i szkoły malarskie z uwzględnieniem najistotniejszych warsztatów malarskich i wybranych artystów. Przedstawiane są najważniejsze cechy technologii i techniki malarstwa emulsyjnego, olejno-żywicznego, olejnego szkoły europejskiej i polskiej.Omawiane są najważniejsze traktaty malarskie m.in Sir Théodora Turqueta de Mayerne'a (1573-1655), Karela van Mandera (1584-1606).
Pracownia:
Studenci wykonują kopię malarską w technice wielowarstwowej, od przeniesienia rysunku kompozycji, wykonania imprimatury oraz podmalowania grisaillowego po opracowanie malarskie. Praca wykonywana jest w technice mieszanej (podmalowanie temperowe, wykończenie olejno-żywiczne).
W cyklu 2022/23Z:
W aspekcie historycznym przedstawione są materiały malarskie oraz technologia ich przygotowania. Charakterystyka rodzaju podobrazi, zapraw malarskich, spoiw,pigmentów. W dalszym toku omawiana jest technologia i technika malarstwa od końca XV do XX wieku z podziałem na regiony i szkoły malarskie z uwzględnieniem najistotniejszych warsztatów malarskich i wybranych artystów. Przedstawiane są najważniejsze cechy technologii i techniki malarstwa emulsyjnego olejno-żywicznego, olejnego szkoły europejskiej i polskiej. |
W cyklu 2023/24Z:
W aspekcie historycznym przedstawione są materiały malarskie oraz technologia ich przygotowania. Charakterystyka rodzaju podobrazi, zapraw malarskich, spoiw,pigmentów. W dalszym toku omawiana jest technologia i technika malarstwa od końca XV do XX wieku z podziałem na regiony i szkoły malarskie z uwzględnieniem najistotniejszych warsztatów malarskich i wybranych artystów. Przedstawiane są najważniejsze cechy technologii i techniki malarstwa emulsyjnego olejno-żywicznego, olejnego szkoły europejskiej i polskiej. |
W cyklu 2024/25Z:
Wykład: |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- biograficzna
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
wykład: egzamin pisemny lub ustny
Kryteria oceny wykład: stopień opanowania wiedzy dotyczącej technologii i technik malarstwa emulsyjnego, olejno-żywicznego i olejnego , zna warsztat malarski czołowych przedstawicieli tego czasu, i posiada wiedzę na temat literatury źródłowej w tym traktatów malarskich i ich twórców oraz materiałoznawstwa w aspekcie historycznym. (W1-W4, U1-U4, K1-K3)
ndst - 50 %
dst-51-60%)
dst plus- 61-70%
db- 71-80%
db plus- 81-90%
bdb- 91-100%
Pracownia: zaliczenie na ocenę
Zaliczenie na podstawie oceny wykonanej pracy malarskiej (90% końcowej oceny): umiejętności właściwego wykorzystania przez studenta możliwości techniki olejnej, umiejętności właściwego posługiwania się materiałami i narzędziami malarskimi, umiejętności organizowania warsztatu pracy malarza, jakości artystycznej wykonanej pracy oraz frekwencji (10% końcowej oceny). (W1-W3)(U1-U5)
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa, wybrane fragmenty:
1.Hopliński, J., Farby i spoiwa malarskie, Wrocław, 1990.
2.Slansky, B., Technika malarstwa t. I i II, Arkady, Warszawa, 1960.
3 Doerner, M. Materiały malarskie i ich zastosowanie, Arkady, Warszawa, 1975.
4.Ślesiński, W., Techniki malarskie spoiwa organiczne, wyd. Arkady, 1984
5.Ślesiński, W., Techniki malarskie, spoiwa mineralne, wyd. Arkady, 1983.
6.Serenissima światło Wenecji, Warszawa, 1999.
7.Olszewska-Świetlik, J., Tajniki techniki malarskiej Hansa Memlinga, czyli jak powstał Tryptyk Sądu Ostatecznego, Secret sof Hans Memling’s Painting Technique or How the Last Judgment Triptych Was Painted, [w:] Sąd. "Sąd Ostateczny"Hansa Memlinga /Judgment. "The Last Judgment" by Hans Memling, red. Andrzej Nowakowski, Kraków 2016, wyd. Universitas, s.101-126, ISBN: 97883-242-3002-0; 978-83-7982-139-6; 978-83-63185-41-1
8.Flik,J. Toruńskie portrety mieszczańskie drugiej połowy XVI wieku z Muzeum w Toruniu, Toruń, 1982.
9.Flik, J.Portret Mikołaja Kopernika z Muzeum Okręgowego w Toruniu. Studium Warsztatu Malarskiego, Rozprawy. Toruń, 1990.
10.Roznerska, M., Techniki malarskie „Małych Mistrzów Holenderskich”, XVIII w., UMK, Rozprawy, Toruń, 1991
11.Teoretycy, pisarze i artyści o sztuce 1500-1600, wyb. i oprac. J. Białostocki, red. M. Poprzęcka, A. Ziemba, Warszawa, 1994
12. Dunkerton, J., Forster, S., Penny, N., Dürer to Veronese. Sixteenth-Century Painting in the national Gallery, London, 1991
13. Dymowska, M., Olszewska-Świetlik, J., Warsztat malarski obrazu pt. Święta Rodzina ze św. Janem Chrzcicielem, dat.1680 rok z Muzeum Uniwersyteckiego w Toruniu/The Painting Methods and Techniques Used in The Holy Family with Saint John the Baptist (Dated 1680) from the University Museum in Toruń [w:] Zabytek – odkrywanie tajemnic. Problematyka badań i konserwacji / The Artefact—Revealing Secrets: Issues of Research and Conservation, t.I seria wydawnicza ,,Konserwacja: Nauka i Sztuka/Conservation:Sciene and Art”, pod red. Justyny Olszewskiej-Świetlik,Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2021
14.Olszewska- Świetlik, J. ,,Portret Mikołaja Kopernika z Muzeum Okręgowego w Toruniu-historia badań konserwatorskich”/,,The portrait of Nicolaus Copernicus in the Regional Museum in Toruń: a history of conservation studies”, w: Żywe dziedzictwo kopernikańskie. Współczesne inspiracje artystyczne i naukowe/The living heritage of Copernicus: contemporary artistic and scientific inspirations, pod red. Małgorzata Geron, Justyna Olszewska-Świetlik, Nikodem Pręgowski,Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2023
Literatura uzupełniająca:
1. Berger, E.,Quellen und technik der Fresko–Oel-und Tempera-Malerei des Mittelalters von der Byzantinischen Zeit bis Einschliesslich der „Erfindung der Ölmalerei” durch die Brüder van Eyck , München 1912
2. Berger, E., Quellen für maltechnik während der Renaissance und deren Folgezeit, XVI – XVIII Jahrhundert ( in Italien, Frankreich und England nebst den de Mayerne Manuskript, München 1901
3. Merrifield, P.M., Original treatieses on the arts of painting, Vol. I i II, New York 1967
4.Kania S., Materiały i techniki obrazów gotyckich warsztatu śląskiego z Muzeum Okręgowego w Toruniu, Toruń 1990, (maszynopis)
5.Périer-D’Ieteren C., La technique picturale de la peinture du XVe siècle, [w:] La pittura nel XIV e XV secolo: il contributo degi’analisi technica alla storia dell’arte, Clueb, Bologna 1983, s. 7-72
6.Lalli C., Matteini M., Moles A., Nepoti M., R., Stesure artificiali di leganti pittorici – Oli, resine, cere, colle, uovo, preparati in miscele binarie: caratteristiche analitiche e proprietà, [w:] OPD Restauro 2, Opere 4 libri, Firenze 1989, s. 232-255
7.Niderlandyzm w sztuce polskiej. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki. Toruń, grudzień 1992, Warszawa, 1995
8.Steinborn, B. Ziemba, A., Malarstwo niemieckie do 1600 r, Warszawa, 2000
9.Leonardo da Vinci, Traktat o malarstwie. Przekład, przedmowa, wprowadzenie i komentarze Maria Rzepińska, Gdańsk, 2006
Czasopisma:
1.Studies in conservation [Eng]
2.The Burlington Magazine [Eng]
3.National Gallery Technical Bulletin [Eng]
4.Maltechnik/ Resturo [Ger]
5.Oud Holland
6.Nederlands Kunsthistorisch Jaarboek
7.Ochrona Zabytków
8.Biblioteka Muzealnictwa i Ochrony Zabytków
9.Biuletyn Historii Sztuki
10.AUNC Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo UMK, Toruń
11.Skrypty dydaktyczne Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie
12.Studia i Materiały Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie
13.Technologia artist, Praha
14.Biuletyn Informacyjny Konserwatorów Dzieł Sztuki
W cyklu 2022/23Z:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2023/24Z:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2024/25Z:
Literatura podstawowa, wybrane fragmenty: Literatura uzupełniająca: Czasopisma: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: