Historyczne techniki artystyczne-technika olejna 1402-HTA-3L-SJ
Szczegółowy zakres wykładu:
1. Teoretyczne aspekty efektów artystycznych stosowanych w nowożytnym malarstwie olejnym (budowa obrazu, werniks i jego rola w malarstwie olejnym, laserunki i ich znaczenie w malarstwie olejnym, rola barwnych zapraw i imprimatury, laserunki, faktura, impasty)
2. Traktaty malarskie
3. Techniki malarskie włoskiego renesansu - Antonello da Messyna, Leonardo da Vinci
4.Techniki malarskie włoskiego renesansu - Rafael Santi, Michał Anioł
5. Technika malarstwa weneckiego XVI w. - Tycjan
6. Technika malarstwa włoskiego XVII w. - Caravaggio
7. Technika malarstwa holenderskiego XVII w. - portret (Rembrandt)
8. Technika malarstwa holenderskiego XVII w. - martwa natura
9. Technika malarstwa flamandzkiego XVII w. - Rubens i inni
10. Technika malarstwa hiszpańskiego XVII w. - Diego Velazquez
11. Technika malarstwa francuskiego w XVIII w. - S. Chardin
12. Technika malarstwa francuskiego w XVIII w. - Antoine Watteau
13. Technika malarska w XIX w. - romantyzm
14. Technika malarska w 2 połowie XIX w. i na pocz. XX w.
15. Akademie sztuki w nowożytnej Europie – system kształcenia
Ćwiczenia: wykonanie obrazu olejnego wzorowanego na reprodukcji wybranego obrazu jednego z mistrzów malarstwa europejskiego z okresu od XVII do XVIII w. poprzedzone jest wprowadzeniem obejmującym problematykę techniczną tego rodzaju malarstwa, a także prezentacją przykładów tego rodzaju malarstwa w postaci wybranych prac studenckich oraz reprodukcji powiązana z analizą zastosowanych środków plastycznego wyrazu.
Ćwiczenia pozwalają rozwijać umiejętność pracy w technice olejnej. Poprzedzająca pracę manualną analiza twórczości wybranego mistrza pozwala kształtować zmysł obserwacji. Osiągniecie tych umiejętności jest niezbędne w realizacji zadań przewidzianych w pracowniach malarskich na dalszym etapie nauki na kierunku Konserwacja i Restauracja Malarstwa i Rzeźby Polichromowanej.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2022/23L: |
Kryteria oceniania
zaliczenie wykładu: ocena z egzaminu pisemnego
Kryteria oceny: stopień opanowania wiedzy dotyczącej technik malarskich; rozumienie zjawisk artystycznych w powiązaniu z kontekstem społecznym i historycznym (W1-W3)(U1-U3)(K1-K3)
ndst - 50 %
dst-51-60%
dst plus- 61-70%
db- 71-80%
db plus- 81-90%
bdb- 91-100%
zaliczenie pracowni: ocena semestralna
Zaliczenie na podstawie oceny: wykonanej pracy malarskiej: umiejętności właściwego wykorzystania przez studenta możliwości techniki olejnej, umiejętności właściwego posługiwania się materiałami i narzędziami malarskimi, umiejętności organizowania warsztatu pracy malarza, jakości artystycznej wykonanej pracy (W1-W3)(U1-U4)
ndst - 50 %
dst-51-60%
dst plus- 61-70%
db- 71-80%
db plus- 81-90%
bdb- 91-100%
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura obowiązkowa - wybrane fragmenty:
1. Anfam D. A. i in., Techniki wielkich mistrzów malarstwa, Warszawa 1999, 2006
2. Basiul E., Droga powstawania określonych efektów kolorystycznych
na powierzchniach obrazów sztalugowych, AUNC, Zabytkoznawstwo i
Konserwatorstwo XXXII, Toruń 2002.
3. Basiul E., Sitkiewicz M., Jakie tajemnice kryją obrazy monachijczyków? Kilka nowych spostrzeżeń na temat warsztatu malarskiego Alfreda Wierusza-Kowalskiego. [w:] Report, academic session „Egzotyczna Europa. Malarstwo monachijskie 1870–1914”. Suwałki, 5-6th October, 2015.
4. Basiul E., Sitkiewicz M., Selected aspects of painting technique of Alfred Wierusz-Kowalski, "Acta UNC Zabytkozn. Konserw.", Z. 48, 2017, s. 277-301. DOI: http://dx.doi.org/10.12775/AUNC_ZiK.2017.011
5. Doerner M., Materiały malarskie i ich zastosowanie, Warszawa 1975
6. Hopliński J., Farby i spoiwa malarskie, Wrocław 1990
7. Losos L., Techniki Malarskie, przekł. Dębska Agnieszka. Wydawnictwa
Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1991
8. Ślesiński W., Techniki malarskie – spoiwa organiczne, Warszawa 1984
9. Zwolińska K., Mała technologia malarstwa, Warszawa 1989.
10. http://www.essentialvermeer.com/
Literatura uzupełniająca:
1. Elżbieta Basiul, Magdalena Sitkiewicz, Jakie tajemnice kryją obrazy monachijczyków? Kilka nowych spostrzeżeń na temat warsztatu malarskiego Alfreda Wierusza-Kowalskiego, Wokół malarstwa monachijskiego : wiek XIX : Monachium, Wiedeń, Paryż : studia i szkice / pod red. Elizy Ptaszyńskiej,
Suwałki : Muzeum Okręgowe w Suwałkach, 2020, s. 163-166.
2. Basiul E., Sitkiewicz M., Selected aspects of painting technique of Alfred Wierusz-Kowalski, "Acta UNC Zabytkozn. Konserw.", Z. 48, 2017, s. 277-301. DOI: http://dx.doi.org/10.12775/AUNC_ZiK.2017.011
3. Elżbieta Basiul, Jarosław Rogóż, Próba określenia autentyczności obrazu pt. Nicea, przypisywanego J.K. Ajwazowskiemu, na podstawie badań techniki, technologii oraz stanu zachowania dzieła malarskiego. An attempt to define the usefulness of present diagnostic methods in the evaluation of authenticity of the painting entitled Nicea attributed to J.K. Ajwazowski, [w:] Sztuka, rzemiosło, przemysł z XIX-XX wieku : zagadnienia konserwatorskie = Art, craft, industry in the 19th and 20th century : conservation-restoration issues / pod red. Elżbiety Jabłońskiej i Jolanty Czuczko, Toruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2016, s. 13-28.
4. Magdalena Kapka, Elżbieta Basiul, Warsztat malarski Pietera Meulenera na przykładzie obrazu "Potyczka jeźdźców w krajobrazie" (1647 r.) z Muzeum Narodowego w Poznaniu oraz innych dzieł malarza znajdujących się w zbiorach polskich, Acta UNC Zabytkozn. Konserw., Z. 44, 2013, s. 183-201.
5. Agata Lubochońska-Anusiak, Elżbieta Basiul, Obraz "Madonna z Dzieciątkiem i Świętymi" przypisywany naśladowcy Giulia Cesarego Procacciniego : próba datowania i określenia proweniencji dzieła na podstawie badań techniki malarskiej, Acta UNC Zabytkozn. Konserw., Z. 42, 2011, s. 341-372
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: