Historia sztuki Europy (w tym polskiej) i Ameryki Północnej od końca XVIII w. do 1945 r. 1402-HSzEiA-2Zka-S1
MALARSTWO
W trakcie wykładu omawiane są najważniejsze zagadnienia dotyczące malarstwa od drugiej połowy wieku XVIII do wybuchu II wojny światowej. Pod względem geograficznym zajęcia obejmują między innymi środowiska artystyczne rozwijające się na terenie Polski, Francji, Italii, Hiszpanii, Niemiec i Austrii, Anglii, Skandynawii, Rosji oraz Ameryki Północnej. W ramach wykładu szczegółowo charakteryzowane są najważniejsze nurty oraz twórczość wybranych artystów na tle przemian społeczno-kulturowych i politycznych. Punktem wyjścia jest geneza klasycyzmu i preromantyzmu w II połowie XVIII wieku, następnie malarstwo XIX wieku (akademizm, realizm, romantyzm, symbolizm), przełom impresjonistyczny, awangarda pocz. XX wieku i sztuka po I wojnie światowej. Wykład w znaczny sposób poszerza wiedzę z zakresu malarstwa nowoczesnego, obejmującą specjalistyczną terminologię, znajomość najważniejszych kierunków, twórców i dzieł o charakterze przełomowym. Jednocześnie podkreśla znaczenie malarstwa nowoczesnego w kulturowym dziedzictwie oraz zwraca uwagę na rolę w procesie dialogu między środowiskami. Uczy metod analizy i interpretacji dzieł malarskich powstałych od końca XVIII w. do 1945 roku. Problematyka i formuła zajęć wyrabia umiejętność analizy i interpretacji wybranych dzieł pod kątem techniki, datowania, stylu, warstwy formalnej, treściowej i symbolicznej, a także w kontekście przemian zachodzących w sztuce nowoczesnej. Jednocześnie zajęcia motywują do poszerzania wiedzy z zakresu malarstwa nowoczesnego, a także wyrabiają świadomość jego znaczenia w rozwoju sztuki, wpływając na wykształcenie postawy odpowiedzialności za zachowanie dla kolejnych pokoleń dziedzictwa sztuki nowoczesnej.
TEMATY (I semestr)
1. Neoklasycyzm: analiza twórczości wybranych artystów (J.L. David i jego szkoła); teoria Winckelmanna 2h
2. Malarstwo doby Oświecenia w Polsce - Mecenat króla Stanisława Augusta Poniatowskiego; Malarnia i jej krąg; Marcello Bacciarelli; Canaletto; Jan Piotr Norblin; Franciszek Smuglewicz. 2h
3. Sztuka brytyjska XVIII - poł. XIX w.– artyści cudzoziemscy, założenie Royal Academy, związki z Oświeceniem ; Hogarth, Reynolds, Gainsborough, Constable, Turner; West; Wright (eksperymenty naukowe) ; Fuseli, Blake – symbolika, fantastyka; Prerafaelici – program, opozycja przeciw akademizmowi, Hunt, Millais, Rosetti. 4h
4. Akademizm – doktryna, rola akademii sztuk pięknych i salonów; treści filozoficzne, symboliczne i moralne; inspiracje sztuką dawną, ewolucja stylu, fantastyka; rola Ingresa; akademizm we Francji - Delaroche, Chenavard, Gleyre, Couture, Cabanel, Bougereau, Cormon, Austrii i Niemczech (Winterhalter, Piloty, Makart), W. Brytanii (Watts, Leighton), Czech (Brožik), Rosji ( Briułłow, Iwanow, Ajwazowski). 2h
5. Klasycyzm i geneza romantyzmu w malarstwie polskim (Brodowski, Orłowski) 2h
6. Romantyzm – doktryna, termin, postawa artystyczna; sentymentalizm i zapowiedzi romantyzmu w sztuce francuskiej – „Primitifs”, Proud’hon, Girodet-Trioson, Gros; romantycy – Géricault, Delacroix; ideologia (Schlegel, Wackenroder) i nurty romantyzmu niemieckiego: protestancki – Friedrich, Runge, Carus; katolicki - Lukasbund Nazareńczycy – Overbeck, Pforr; Hiszpania-Goya. 4h
7. Romantyzm i historyzm w malarstwie polskim (Wańkowicz, Rusiecki, Michałowski, Suchodolski, Lesser, Simmler, Rodakowski, Grottger, Matejko 2h
8. Realizm i naturalizm – doktryna, pojęcie; Corot, Szkoła z Barbizon i pejzaż intymny – Diaz de la Pena, Troyon, Rousseau, Daubigny; Millet; Courbet – doktryna naturalizmu (Champfleury, P.J. Proudhon), ikonografia (sceny obyczajowe, motyw pracy); Daumier ; realizm w Niemczech – Menzel, Leibl, Thoma, v. Uhde); pieriedwiżnicy – założenia artystyczne i ideowe. 2h
9. Malarstwo realistyczne w Polsce, realizm społeczny (Gerson, Kostrzewski, Szermentowski, Kotsis 2h
10. Szkoła monachijska: Brandt, Chełmoński, Wierusz-Kowalski, Maksymilian Gierymski 2h
11. Grupa „Wedrowca” (m.in.: Stanisław Witkiewicz, Aleksander Gierymski) 2h
12. Nurt symbolizmu– założenia, cechy, ikonografia Böcklin; francuscy symboliści: Puvis de Chavannes, Moreau, Redon, Carrière; symbolizm w innych krajach: Rops, Ensor, Hodler; Ecole de Pont-Aven; Nabis – założenia, cechy; Serussier, Denis, Valloton, Bonnard; symbolizm w Niemczech –v. Stuck, v.Hofman,; symbolizm w Skandynawii (Munch, Viegeland), Czechach, Rosji (Wróbel, Mir iskusstwa) secesja wiedeńska – Klimt, Kubin, Schiele. 4h
ARCHITEKTURA:
Przedmiotem zajęć będą najważniejsze zagadnienia i tendencje dotyczące architektury od połowy XVIII wieku do 1945 roku. Zaprezentowane zostaną wiodące kierunki, sylwetki architektów oraz ich dzieła na tle zachodzących przemian społecznych.
Omawiane będą - w układzie chronologicznym - najważniejsze zjawiska, osadzone na tle zmiennych uwarunkowań historycznych, społecznych i kulturowych oraz podkreślane będą czynniki ideowe i funkcjonalne, decydujące o wyborze form architektonicznych, technik budowlanych i zdobniczych. Uwzględnione są budynki o różnych funkcjach (mieszkalne, sakralne, muzealne, municypalne).
Zajęcia podzielono na kilka bloków tematycznych:
1. klasycyzm (6 godz.)
którego podstawą stał się nurt oświeceniowy, badania historyczne i archeologiczne.
- recepcja wzorów antycznych w oparciu o twórczość W.Kenta, J.Soane`a, R.Smirka, J.Nasha, J.A.Gabriela, J.G.Soufflota i in.
- niezrealizowane projekty francuskich rewolucjonistów (E.L.Boullee i C.N.Ledoux)
- polska architektura doby stanisławowskiej i dzieła dojrzałego klasycyzmu
2. historyzm (8 godz.),
- podstawy architektury historyzmu;
- odmiany neogotyku
- historyzm dojrzały (Parlament w Londynie, Reichstag w Berlinie, Opera w Paryżu itd.).
- historyzm na terenie Polski pod zaborami
- przebudowa Paryża i percepcja stylu haussmannowskiego w innych miastach europejskich
- zabudowa czynszowa
3. architektura doby rewolucji przemysłowej (4 godz.)
4. secesja w różnych krajach Europy (4 godz.)
5. styl zakopiański (2 godz.)
6. architektura amerykańska – od szkoły chicagowskiej do art deco (2 godz.);
7. awangarda architektoniczna okresu 20-lecia międzywojennego (4 godz.).
W cyklu 2023/24Z:
Architektura: 2. historyzm (8 godz.), |
W cyklu 2024/25Z:
Architektura: 2. historyzm (8 godz.), |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne w kształceniu online
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
MALARSTWO
wykład
po semestrze 3 i 4 student musi zaliczyć test egzaminacyjny obejmujący materiał prezentowany na zajęciach pozwalający na weryfikację wiedzy, umiejętności i kompetencji:
W1-4, U1-3, K1-3
Zaliczenia mogą być prowadzone w trybie tradycyjnym lub zdalnym, za pomocą aplikacji MS Teams
ARCHITEKTURA
zaliczenie w formie pisemnej - test
pozwalający zweryfikować wiedzę pozyskaną na wykładach oraz rozpoznać nabyte kompetencje i umiejętności W1-4, U1-3, K1-3
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
MALARSTWO
Do zapoznania się z wybranymi fragmentami wskazanymi przez prowadzącego
(I semestr)
Podstawowa
Cassou J., Encyklopedia symbolizmu, Warszawa 1992.
Ciseri L., Romantyzm, Warszawa 2009.
Claudon F., Encyklopedia romantyzmu, Warszawa 1992.
Hofstätter H., Symbolizm, Warszawa 1980.
Lorenz S., Rottermund A., Klasycyzm w Polsce, Arkady 1990.
Malinowski J., Malarstwo polskie XIX wieku, Warszawa 2003.
Micke-Broniarek E., Malarstwo polskie. Realizm, naturalizm, Warszawa 2006.
Poprzęcka M. , Akademizm, Warszawa 1989.
Ryszkiewicz A., Malarstwo polskie. Romantyzm, historyzm, realizm, Warszawa 1989.
Sztuka świata, t.8, Warszawa 1994.
Uzupełniająca
Bühler H.P., Józef Brandt, Alfred Wierusz-Kowalski i inni: polska szkoła monachijska, Warszawa 1998.
Józef Brandt 1841-1915, t.1-3, red. E. Micke-Broniarek, Muzeum Narodowe w Warszawie 2018.
Konopacki A., Prerafaelici, Warszawa 1989.
Konopacki Adam, William Blake, Warszawa 1987.
Kozakiewiczowie H. i S., Bernardo Bellotto zwany Canaletto, Warszawa 1980.
Krypczyk A., Maksymilian Gierymski (1848-1874): katalog dzieł zebranych, Muzeum Narodowe w Krakowie 2019.
Krzysztofowicz-Kozakowska S., Aleksander Gierymski. Malarstwo, Olszanica 2018.
Melbechowska-Luty A., Chełmoński: malarz polskich żywiołów, 2014
Monneret S., David and neo-classicism, 1999.
Nanteuil L., Jacques – Louis David, London 1990.
Nowakowski A., Arnold Böcklin. Chwała i zapomnienie, Kraków 1994.
Pérez Sànchez A.E., Goya, Warszawa 1994.
Ryszkiewicz A., Francusko-polskie związki artystyczne w kręgu J. L. Davida, Warszawa 1967.
Turner: malarz żywiołów, Muzeum Narodowe w Krakowie 2011.
Zeńczak A., Piotr Michałowski, Muzeum Narodowe Kraków 2008.
Żuchowski T. J., Patriotyczne mity i toposy, malarstwo niemieckie 1800-1848, Poznań 1991.
Żuchowski T. J., Między naturą a historią, malarstwo Caspara Davida Friedricha, Szczecin 1993.
Berkel B., Bos C., Niepoprawni wizjonerzy, Warszawa 2000
Czyżewski A., Trzewia Lewiatana. Miasta ogrody i narodziny przedmieścia kulturalnego, Warszawa 2009
Dzieje architektury w Polsce, wyd. Kluszczyński, (b.r.w).
Erich Mendelsohn. Dynamika i funkcja, pod red. R.Stephan, Wrocław 2001
Harbison R., Zbudowane, niezbudowane i nie do zbudowania. W poszukiwaniu znaczenia architektonicznego, Warszawa 2001
Gutowski M., Gutowski B., Architektura secesyjna Galicji, Warszawa 2001
Jaroszewski T.S., Od klasycyzmu do nowoczesności O architekturze polskiej XVIII, XIX i XX wieku, Warszawa 1996
Kucharzewska J., Architektura i urbanistyka Torunia w latach 1871-1920, Warszawa 2004.
Norberg-Schulz Ch., Znaczenie w architekturze Zachodu, Warszawa 1999
Rasmussen S.E., Odczuwanie architektury, Warszawa 1999
Stefański K., Architektura XIX wieku na ziemiach polskich, Warszawa 2005.
Walis M., Secesja, Warszawa 1984
Watkin D., Historia architektury zachodniej, Warszawa 2001.
Włodarczyk J., Prawda i kłamstwa architektury, Wydawnictwo Politechniki Białostockiej 2009
W cyklu 2023/24Z:
j.w. |
W cyklu 2024/25Z:
j.w. |
Uwagi
W cyklu 2023/24Z:
W semestrze zimowym 2023/24 wykład z architektury będzie się odbywał w środę w godz. 9:45 - 11:15; w sali 220 |
W cyklu 2024/25Z:
W semestrze zimowym 2023/24 wykład z architektury będzie się odbywał w środę w godz. 9:45 - 11:15; w sali 220 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: