Historia sztuki Europy (w tym polskiej) do XVIII w. 1402-HSzE-1Lka-S1
Na wykładzie przekazywana jest podstawowa wiedza z zakresu historii sztuki średniowiecznej powszechnej i polskiej. W toku wykładu omawia się główne okresy stylowe tego czasu i analizuje dzieła sztuki. Analizowanymi obiektami są wybrane zabytki architektury, rzeźby, malarstwa i rzemiosła artystycznego. Zabytki te stanowią podstawowe źródło poznawcze. Na wykładzie omawiane są cechy stylu, ikonografia , program ikonologiczny, datowanie zarówno poszczególnych obiektów jak i całych zespołów zabytków. Omawiany jest też wpływ indywidualnych twórców na przemiany formalno-ikonograficzne zachodzące w sztuce średniowiecznej. Szczególną uwagę poświęca się zagadnieniom genezy, nowatorstwa i kontynuacji form artystycznych. Wykład obejmuje interpretacje niżej wymienionego zakresu zjawisk artystycznych:
• Historia sztuki wczesnochrześcijańskiej do Edyktu Mediolańskiego i po roku 313 (malarstwo, rzeźba, architektura)
• Historia sztuki bizantyńskiej – ze szczególnym uwzględnieniem zabytków z tzw. Pierwszego okresu sztuki – architektura, malarstwo, rzeźba, rzemiosło artystyczna. Dzieje i zabytki sztuki Rawenny
• Historia sztuki karolińskiej – omówienie problemu „renesansu” kultury karolińskiej. Architektura, rzeźba, malarstwo – rola malarstwa miniaturowego. Historia sztuki ottońskiej (sztuka dynastii saskiej i salickiej): architektura, malarstwo, znaczenie ikonografii w miniatorstwie ottońskim.
• Historia sztuki romańskiej. Architektura i rzeźba – omówienie odmian regionalnych w sztuce francuskiej. Architektura, rzeźba, malarstwo w sztuce europejskiej
• Sztuka cysterska i najważniejsze pierwsze realizacje
• Historia sztuki gotyckiej – architektura, rzeźba, malarstwo, Omówienie genezy i rozwoju architektury gotyckiej we Francji – katedra gotycka. Recepcja architektury gotyckiej w Europie. Omówienie przemian stylowych w malarstwie i rzeźbie gotyckiej w Europie (styl międzynarodowy, styl łamany). Analiza wybranych przykładów reprezentatywnych dla poszczególnych nurtów.
Omawia się również percepcję i egzemplifikację głównych prądów artystycznych średniowiecza w sztuce polskiej ze szczególnym uwzględnieniem aspektów dotyczących odrębności polskiej sztuki.
Celem wykładu jest zaznajomienie studentów z wybranymi zagadnieniami z historii sztuki powszechnej nowożytnej i na ich przykładzie wskazanie na cele i zadania sztuki w danym okresie lub środowisku, stosowane środki artystyczne, bogactwo i źródła inwencji twórczej a dzięki temu wzbogacenie nie tylko wiedzy studentów z dziedziny historii sztuki ale też ich własnej inwencji.
Na wykładach omawiane są wybrane zagadnienia z historii sztuki powszechnej nowożytnej dotyczące historii architektury, malarstwa, rzeźby oraz rysunku. Prezentacje przeprowadzane są w układzie chronologicznym i potraktowane jako monografie artystów lub szkół artystycznych oraz problemowym. Wybór zagadnień i sposób prezentacji ma na celu wskazanie na zastosowane środki artystyczne (np. linia, plama barwna), analizę dzieł sztuki (kompozycja, przestrzeń, ruch i dynamika, ekspresja, światło), treści ideowe, wskazanie na źródła inspiracji oraz w miarę możliwości na sposób kształtowania się koncepcji treściowej i formalnej dzieła (np. nagrobek Juliusza II dłuta Michała Anioła). Prezentowany materiał ukształtowany został pod kątem przedstawiania inwencji dawnych mistrzów oraz wzbogacenia inwencji kształcących się artystów, kwestie formy artystycznej oraz treści dzieł z uwzględnieniem takich zagadnień jak realizm i symbolika; style i szkoły malarstwa włoskiego w wieku XV i XVI z uwzględnieniem specyfiki szkoły florencko-rzymskiej oraz weneckiej; tradycje antyczne w sztuce europejskiej; manieryzm – charakterystyczne formy, twórczość wybranych artystów; rzeźba włoska XV i XVI wieku; Następnie omówiona zostaje malarstwo i grafika niemieckiego renesansu oraz szeroko zagadnienia sztuki niderlandzkiej XV i XVI wieku. W dalszej części wykładów omówiona zostanie działalność największych twórców doby baroku we wszystkich krajach europejskich z uwzględnieniem jej historycznego kontekstu. Dotyczy to sztuki baroku we Włoszech, Francji, Anglii, Hiszpanii i w Niderlandach
Wiedza przekazywana jest w formie wykładu ilustrowanego odpowiednią ikonografią ze świata sztuki oraz dziejów Europy, wykłady uzupełnione są bowiem wiedzą o kontekście historycznym każdej epoki.
W cyklu 2022/23L:
Na wykładzie przekazywana jest podstawowa wiedza z zakresu historii sztuki średniowiecznej powszechnej. W toku wykładu omawia się główne okresy stylowe tego czasu i analizuje dzieła sztuki. Analizowanymi obiektami są wybrane zabytki architektury, rzeźby, malarstwa i rzemiosła artystycznego. Zabytki te stanowią podstawowe źródło poznawcze. Na wykładzie omawiane są cechy stylu, ikonografia , program ikonologiczny, datowanie zarówno poszczególnych obiektów jak i całych zespołów zabytków. Omawiany jest też wpływ indywidualnych twórców na przemiany formalno-ikonograficzne zachodzące w sztuce średniowiecznej. Szczególną uwagę poświęca się zagadnieniom genezy, nowatorstwa i kontynuacji form artystycznych. Wykład obejmuje interpretacje niżej wymienionego zakresu zjawisk artystycznych: |
W cyklu 2023/24L:
Na wykładzie przekazywana jest podstawowa wiedza z zakresu historii sztuki średniowiecznej powszechnej. W toku wykładu omawia się główne okresy stylowe tego czasu i analizuje dzieła sztuki. Analizowanymi obiektami są wybrane zabytki architektury, rzeźby, malarstwa i rzemiosła artystycznego. Zabytki te stanowią podstawowe źródło poznawcze. Na wykładzie omawiane są cechy stylu, ikonografia , program ikonologiczny, datowanie zarówno poszczególnych obiektów jak i całych zespołów zabytków. Omawiany jest też wpływ indywidualnych twórców na przemiany formalno-ikonograficzne zachodzące w sztuce średniowiecznej. Szczególną uwagę poświęca się zagadnieniom genezy, nowatorstwa i kontynuacji form artystycznych. Wykład obejmuje interpretacje niżej wymienionego zakresu zjawisk artystycznych: |
W cyklu 2024/25L:
Na wykładzie przekazywana jest podstawowa wiedza z zakresu historii sztuki średniowiecznej powszechnej. W toku wykładu omawia się główne okresy stylowe tego czasu i analizuje dzieła sztuki. Analizowanymi obiektami są wybrane zabytki architektury, rzeźby, malarstwa i rzemiosła artystycznego. Zabytki te stanowią podstawowe źródło poznawcze. Na wykładzie omawiane są cechy stylu, ikonografia , program ikonologiczny, datowanie zarówno poszczególnych obiektów jak i całych zespołów zabytków. Omawiany jest też wpływ indywidualnych twórców na przemiany formalno-ikonograficzne zachodzące w sztuce średniowiecznej. Szczególną uwagę poświęca się zagadnieniom genezy, nowatorstwa i kontynuacji form artystycznych. Wykład obejmuje interpretacje niżej wymienionego zakresu zjawisk artystycznych: |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: |
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia jest zdanie egzaminu pisemnego
Wymagane jest zaliczenie obu części:
1) identyfikacja obiektów przedstawionych na slajdach (10) z datowaniem do wieku
2) szersza odpowiedź na 2 pytania problemowe (do wyboru z zaproponowanych 4 pytań; zestaw zagadnień do opracowania zostanie podany w trakcie trwania semestru)
W części nowożytnej:
Egzamin pisemny z zakresu historii sztuki nowożytnej, obejmujący architekturę, malarstwo i rzeźbę wszystkich państw europejskich.
Student rozpoznaje i charakteryzuje przy użyciu fachowej terminologii epoki, style, kierunki w sztuce K_U08, H1A_U05
Potrafi charakteryzować twórczość najważniejszych twórców (wzgl. ośrodków, szkół artystycznych itd.)w dziedzinie malarstwa, rzeźby i architektury K_U09, H1A_U05
Umie rozpoznać i datować najważniejsze dzieła sztuki K_U10, H1A_U05
Jest zdolny opisać formę i zanalizować dzieła: architektury, rzeźby, malarstwa (o różnej klasie artystycznej i różnym poziomie wartości), wiążąc je z poszczególnymi okresami w sztuce K_U11, H1A_U05
Potrafi rozpoznać najważniejsze dzieła, typy ikonograficzne i tematy, na poziomie podstawowym określając treści dzieł sztuki K_U13, H1A_U05 A1_U21
Identyfikując dzieła identyfikuje także podstawowe materiały plastyczne występujące w zabytkach, na podstawie analizy wizualnej określa techniki sztuk plastycznych K_U14, H1A_U05 A1_U16 A1_U21
Kryteria oceniania:
Wykład: na ocenę na podstawie egzaminu pisemnego trwającego 2 h
ndst - 1 pkt (50%)
dst- 2 pkt (60%)
dst plus- 3 pkt (70%)
db- 4 pkt (80%)
db plus- 5 pkt (90%)
Procentowe kryteria oceniania egzaminu (wykład ze średniowiecza):
od 91 % do 100 %: bdb
od 81 % do 90 %: db+
od 71% do 80 %: db
od 61 % do 70 %: dst+
od 51 % do 60 %: dst
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
L I T E R A T U R A
P O D S T A W O W A (obowiązkowa):
_______________________________
SZTUKA WCZESNOCHRZEŚCIJAŃSKA
Jastrzębowska Elżbieta, „Sztuka wczesnochrześcijańska”, Warszawa 2008 (zwł. ss. 61–76, 178–183).
____________________________________
SZTUKA WCZESNEGO ŚREDNIOWIECZA
Skubiszewski Piotr, "Malarstwo karolińskie i przedromańskie", Warszawa 1973 [dostęp: BG UMK].
Skubiszewski Piotr, "Sztuka Europy łacińskiej od VI do IX wieku", Lublin 2001 [dostęp: BG UMK].
_____________________
SZTUKA ROMAŃSKA
Świechowski Zygmunt, Nowak Lesław, Gumińska Bronisława, "Sztuka romańska", Warszawa 1976 [dostęp: BG UMK].
_______________________________
SZTUKA GOTYCKA
Jarzewicz Jarosław, "O dwóch niewielkich książkach i jednej wielkiej teorii", Artium Questiones, Poznań 2002, nr XIII, s. 359–371 [dostep online: https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/11070/1/09_Jaros%C5%82aw_Jarzewicz_Om%C3%B3wienia_i_Recenzje_359-371.pdf]
Panofsky Erwin, "Architektura gotycka i scholastyka", + "Suger, opat St-Denis", + "Rzeczywistość i symbol w malarstwie niderlandzkim", [w:] tegoż, "Studia z historii sztuki", Warszawa 1971, s. 33–65, s. 66-94, 122-151 [dostęp: BG UMK]
Simson Otto von, "Katedra gotycka. Jej narodziny i znaczenie", Warszawa 1989.
Sauerländer Wilibald, "Rzeźba średniowieczna", Warszawa 1978 [dostęp: BG UMK].
Ziemba Antoni, "Sztuka Burgundii i Niderlandów 1380-1500", T. 1, "Sztuka dworu burgundzkiego oraz miast niderlandzkich", Warszawa 2008, rozdz. V 1-2, VII.6–7, VIII.1–6, IX.1; t. 2: Niderlandzkie malarstwo tablicowe 1430–1500, Warszawa 2011, rozdz. V–VIII; t. 3: Wspólnota rzeczy. Sztuka niderlandzka i północnoeuropejska 1380-1520 (wybrane fragmenty: „Cenne drobiazgi” s. 349–369 oraz „Czytanie obrazów i oglądanie ksiąg…”, s. 587–606).
______________________________________________
SZTUKA ŚREDNIOWIECZNA NA TERENACH OBECNEJ POLSKI
Mroczko Teresa, "Polska sztuka przedromańska i romańska", Warszawa 1978 [dostęp: BG UMK].
Kębłowski Jerzy, "Polska sztuka gotycka", Warszawa 1976 [dostęp: BG UMK]
Kalinowski Lech, "Speculum artis. Treści dzieła sztuki średniowiecza i renesansu", Warszawa 1989 (WYBRANE TEKSTY: "Sztuka przedromańska i romańska w Polsce a dziedzictwo karolińskie i ottońskie", s. 57–80; "Treści ideowe sztuki romańskiej w Polsce", s. 13–55; "Treści ideowe i estetyczne Drzwi Gnieźnieńskich", s. 227–378).
________________________________________________________________
L I T E R A T U R A
U Z U P E Ł N I A J Ą C A (zalecana):
Filarska Barbara, „Początki architektury chrześcijańskiej”, Lublin 1983 (zwł. ss. 43–81, 110–116).
Deichmann Friedrich W. „Archeologia chrześcijańska”, Warszawa 1994 (zwł. ss. 65–95).
Pawłowska Beata, "Urbs sacra. Pielgrzymki i podróże religijne do Rzymu w starożytności chrześcijańskiej (IV-VII w.)", Kraków 2007 (zwł. ss. 77–91 ).
Różycka-Bryzek Anna, „O możliwości przedstawiania Boga na przykładzie raweńskiej mozaiki z VI wieku”, Zeszyty Naukowe UJ, Studia religiologica, z. 29, s. 25-31.
Elbern Victor H., "Magia i wiara w złotnictwie wczesnego średniowiecza", Biuletyn Historii Sztuki, 38/3, 1976, s. 195-217 [dostęp: BG UMK].
"Der Essener Domschatz", katalog zbiorów, Hg. Falk Brigitta, Essen 2009 [dostęp: BWSzP].
"Trésors carolingiens: livres manuscrits de Charlemagne a Charles le Chauve: exposition présente par la Bibliotheque nationale de France, site Richelieu, du 20 mars au 24 juin 2007", ed. Marie-Pierre Laffitte et Charlotte Denoël; avec la collab. de Marianne Besseyre ; avant-propos de Jean-Pierre Caillet, Paris 2007 (wybrane hasła) [dostęp: BWSzP].
Poeschke Joachim, "Die Skulptur des Mittelalters in Italien", Bd. 1, "Romanik", München 1998 (MATERIAŁ ILUSTRACYJNY) [dostęp: BG UMK].
Rupprecht Bernard, Hirmer Albert, "Romanische Skulptur in Frankreich", München 1975 (MATERIAŁ ILUSTRACYJNY) [dostęp: BG UMK].
"Rhein und Maas. Kunst und Kultur 800-1400", katalog wystawy: Köln (Schnütgen-Museum) / Brüssel (Königliche Museen für Kunst und Geschichte), hg. Georges Henri Dumont, Köln 1972 (WYBRANE HASŁA) [dostęp: BG UMK].
"Sztuka romańska: architektura, rzeźba, malarstwo", pod red. Rolfa Tomana, Köln 2000 [dostęp: BG UMK].
Zarnecki Jerzy, "Sztuka romańska", Kraków 2005.
Grzybkowski Andrzej, "Gotycka architektura murowana w Polsce", Warszawa 2014 [dostęp: BG UMK].
"L’art au temps des rois maudits. Philippe le Bel et ses fils 1285–1328", katalog wystawy: Paris (Louvre), com. Danielle Gaborit-Chopin, ed. Anne de Margerie, Paris 1998 (WYBRANE HASŁA) [dostęp: BG UMK].
"Aufbruch in die Gotik. Der Magdeburger Dom und die späte Stauferzeit". KATALOG WYSTAWY, Bd. 1: Essays; Bd. 2: Katalog. Zur Landesausstellung Sachsen-Anhalt aus Anlass des 800. Domjubiläums im Kulturhistorischen Museum Magdeburg, Hg. M. Puhle, Magdeburg 2009 (WYBRANE HASŁA I MATERIAŁ ILUSTRACYJNY) [dostęp: BG UMK].
"Bohemia & Central Europe 1200–1550: the permanent exhibition of the collection of old masters of the National Gallery in Prague at the Convent of St Agnes of Bohemia", ed. Štěpánka Chlumská; [authors Jiří Fajt, Štěpánka Chlumská], Prague 2008 (WYBRANE HASŁA) [dostęp: BWSzP].
Jakubek-Raczkowska Monika, "Uwagi o znaczeniu tzw. Pięknych Madonn w sztuce i religijności państwa zakonnego w Prusach", „Acta Universitatis Nicolai Copernici”, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo 40 (2011), s. 39–94
Duby Georges, "Czasy katedr: sztuka i społeczeństwo 980-1420", Warszawa 2006 [dostęp: BG UMK]
Świechowski Zygmunt, "Sztuka polska. Romanizm", Warszawa 2004 [dostęp: BG UMK, BWSzP].
Szczepkowska-Naliwajek Kinga, "Relikwiarze średniowiecznej Europy od IV do początku XVI wieku. Geneza, treści, styl i techniki wykonania", Warszawa 1996 [dostęp: BG UMK, BWSzP].
Eco Umberto, "Sztuka i piękno w średniowieczu", Kraków 1994 [dostęp: BG UMK].
Huizinga Johannes, "Jesień średniowiecza", Warszawa 1974 [dostęp: BG UMK].
Le Goff Jaques, "Kultura średniowiecznej Europy", Warszawa 1970 [dostęp: BG UMK].
Kalinowski Lech, "Kryzys w sztuce późnego średniowiecza", [w:] "Kryzysy w sztuce. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Lublin, grudzień 1985", Warszawa 1988, s. 45–60 [dostęp: BG UMK].
"Karl IV. Kaiser von Gottes Gnaden. Kunst und Repräsentation des Hauses Luxemburg 1310–1437", katalog wystawy: Praha (Správa Pražského hradu), Hg. Jiří Fajt unter Mitarbeit von Markus Hörsch und Andrea Langer, München – Berlin 2006 (WYBRANE HASŁA) [dostęp: BG UMK].
Marcinkowski Wojciech, "Sztuka około roku 1400 – spór o pojęcia", [w:] "Magistro et amico amici discipulique. Lechowi Kalinowskiemu w osiemdziesięciolecie urodzin", pod red. J. Gadomskiego i in., Kraków 2002, s. 51–62 [dostęp: BG UMK].
Marcinkowski Wojciech, "Co to jest Piękna Madonna?", [w:] "Prawda i twórczość", pod red. Mateusza Kapustki, Wrocław 1998, s. 39–53.
"Der Naumburger Meister. Bildhauer und Architekt im Europa der Kathedralen", KATALOG WYSTAWY, Naumburg 2011, Hg. G. Siebert, Bd. 1–2, Petersberg 2011 (wybrane hasła) [dostęp: BG UMK].
"Niclaus Gerhaert: der Bildhauer des Späten Mittelalters", katalog wystawy: Frankfurt am Main (Liebighaus – Skulpturensammlung) / Straßburg (Musée de l’Oeuvre Notre-Dame), Hg. Stefan Roller, Petersberg 2011 (WYBRANE HASŁA) [dostęp: BWSzP].
Nowiński Janusz, "Lapides vivi, Deus est lux, ecclesia est paradisus – kościół cysterski w średniowieczu nośnikiem znaczeń symbolicznych", Architectus 2 [46], 2016, s. 25–39 [dostęp online: http://www.architectus.arch.pwr.wroc.pl/46/46_03.pdf].
"Paris 1400. Les arts sous Charles VI", katalog wystawy: Paris (Louvre), com. Elisabeth Taburet-Delahaye, Paris 2004 (WYBRANE HASŁA) [dostęp: BWSzP].
"Die Parler und der Schöne Stil 1350-1400. Europäische Kunst unter den Luxemburgern", katalog wystawy: Köln, Schnütgen-Museum, Hg. Anton Legner, Bd.1-4: Köln 1978; Resultatsband: Köln 1980 (WYBRANE HASŁA) [dostęp: BG UMK]
Suckale Robert, Kimpel Dieter, "Die gotische Architektur in Frankreich 1130–1270", München 1985 [dostęp: BG UMK].
Adamski Jakub, "Gotycka architektura sakralna na Śląsku w latach 1200–1420. Główne kierunki rozwoju", Kraków 2017 (fragmenty) [dostęp: BG UMK].
Białłowicz-Krygierowa Zofia, "Ze studiów nad kręgiem Madonn na lwach. Motyw i system”, [w:] "Z dziejów sztuki śląskiej", red. Zygmunt Świechowski, Warszawa 1978, s. 243–272 [dostęp: BG UMK].
"Claritas et consonantia. Funkcje, formy i znaczenia w sztuce średniowiecza. Księga poświęcona pamięci Kingi Szczepkowskiej-Naliwajek w dziesiątą rocznicę śmierci", red. M. Jakubek-Raczkowska, J. Raczkowski, Toruń-Warszawa Stowarzyszenie Historyków Sztuki, 2017 (ARTYKUŁY: M. Grzęda, P.
Firlet Jerzy, Pianowski Zbigniew, "Wawel wczesnośredniowieczny i jego budowle", [w:] "Studia nad dawną Polską", t. 3, 2013, s. 29–68 [dostęp: BG UMK].
Gadomski Jerzy, "Gotyckie malarstwo tablicowe Małopolski 1420-1470", Warszawa 1981 [dostęp: BG UMK, BWSzP].
Guldan-Klamecka Bożena, Ziomecka Anna, "Sztuka na Śląsku XII-XVI wieku". Katalog Zbiorów, Wrocław 2003 (wybrane noty) [dostęp: BG UMK, BWSzP].
Kaczmarek Romuald, "Nagrobek księcia Henryka IV Probusa a wrocławska rzeźba architektoniczna", [w:] "O sztuce sepulkralnej na Śląsku". Materiały z Sesji Oddziału Wrocławskiego SHS 25–26 października 1996, pod. red. B. Czechowicza i A. Dobrzynieckiego, Wrocław 1997, s. 23–34 [dostęp: BG UMK].
Białłowicz-Krygierowa Z., "Studia nad snycerstwem XIV wieku w Polsce”, cz.1, Początki śląskiej tradycji ołtarza szafowego, t. 1–2, Poznań 1981.
Collins Roger, "Europa wczesnośredniowieczna 300-1000", Warszawa 1996, s. 13–145.
Demus Otto, Hirmer Max, "Romanische Wandmalerei", München 1968.
Duby Georges, Barral I Altet Xavier, Guillot de Suduiraut Sophie, "Sculpture: the great art of the Middle Ages from the fifth to the fifteenth century", New York 1990.
Durliat Marcel, "Hispania romanica. Die hohe Kunst der romanischen Epoche in Spanien", Wien 1962.
"Flügelaltäre. Bemalte Polyptychen der Gotik und Renaissance", München 2002.
"Fundacje artystyczne na trenie państwa krzyżackiego w Prusach", Katalog wystawy w Muzeum Zamkowym w Malborku, t. 1–2, red. Barbara Pospieszna, Malbork 2010 (wybrane artykuły i hasła).
Gadomski Jerzy, "Gotyckie malarstwo tablicowe Małopolski 1460-1500”, Warszawa 1988.
Knapiński Ryszard, "Credo Apostolorum w romańskich Drzwiach Płockich", Płock 1992 [dostęp: BG UMK].
Knapiński Ryszard, "Iluminacje romańskiej Biblii Płockiej", Lublin 1992 [dostęp: BG UMK].
Kowalski Jacek, "Gotyk wielkopolski", Poznań 2010 [dostęp: BG UMK].
Skibiński Szczęsny, "Kaplica na Zamku Wysokim w Malborku", UAM Poznań (Seria Historia Sztuki nr 14), Poznań 1982 [dostęp: BG UMK, BWSzP].
Skibiński Szczęsny, Zalewska-Lorkiewicz Katarzyna, "Sztuka polska. Gotyk", Warszawa 2010 [dostęp: BG UMK, BWSzP].
Skubiszewski Piotr, "Programy ideowe kielichów i paten romańskich", Rocznik Historii Sztuki, 13, 1983, s. 5–95 [dostęp: BG UMK, BWSzP]
Świechowski Zygmunt, "Architektura romańska w Polsce", Warszawa 2000 [dostęp: BG UMK, BWSzP].
"Wokół Wita Stwosza". Katalog wystawy MNK, Kraków 2005 [dostęp: BG UMK, BWSzP].
Gadomski Jerzy, "Gotyckie malarstwo tablicowe Małopolski, 1500-1540”, Warszawa-Kraków 1995.
Klotz Heinrich, "Mittelalter 600-1400" [seria: Geschichte der deutschen Kunst], München 1998.
„Kunst als Herrschaftsinstrument: Böhmen und das Heilige Römische Reich unter den Luxemburgern im europäischen Kontext", hrsg. von Jiří Fajt und Andrea Langer, Berlin–München 2009.
Kurmann-Schwarz Birgitte, Kurmann Peter, "Chartres: die Kathedrale", Yonne 2001.
Kruszelnicki Zygmunt, „Piękne Madonny – problem otwarty", Teka Komisji Historii Sztuki 17 (1992), 31–103.
Lelong Charles, "Życie codzienne w Galii Merowingów", Warszawa 1967.
Mazurczakowa Urszula, "Próba analizy czasu przedstawionego w obrazie", Rocznik Historii Sztuki 15 (1985), s. 5–52.
Riché Pierre, "Życie codzienne w państwie Karola Wielkiego", Warszawa 1979
Rzepińska Maria, "Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego", Kraków 1983 (cz. 2: "Starożytność i średniowiecze").
Tatarkiewicz Władysław, "Historia estetyki", t. 2: "Estetyka średniowieczna", Warszawa 1989.
Schütz Bernard, "Grosse Kathedralen des Mittelalters", München 2002.
Smith Julia M. H., "Europa po Rzymie. Historia kulturowa lat 500-1000. Nowe ujęcie", Kraków 2008.
Sterling Charles, "La peinture mediévale à Paris, 1300-1500", v. 1, Paris 1990 (wybrane hasła i materiał ilustracyjny).
Strzelczyk Jerzy, "Iroszkoci w kulturze średniowiecznej Europy", Poznań 2008.
Swaan Wilm, "Kunst und Kultur der Spätgotik. Die europäische Bildkunst und Architektur von 1350 bis zum Beginn der Renaissance", Basel 1978
"The Road to Van Eyck", KATALOG WYSTAWY Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), ed. Kemperdick Stephan, Lammerte Friso, Rotterdam 2012 (wybrane hasła) [dostęp: BWSzP]
Wetesko Leszek, "Historyczne konteksty monarszych fundacji artystycznych w Wielkopolsce do początku XIII wieku", Poznań 2009.
Literatura podstawowa:
Sztuka europejska:
Jan Białostocki, Symbole i obrazy w świecie sztuki, Warszawa 1982
A. Bochnak, Historia sztuki nowożytnej, T.1 i T. 2, Warszawa 1980.
R. Genaille, Sztuka flamandzka i belgijska, z francuskiego przełożyła Halina Andrzejewska, Warszawa 1976
P. Murray, Architektura włoskiego renesansu, Toruń 1999.
M. Levy, Wczesny renesans, Warszawa 1972.
M. Levy, Dojrzały renesans, Warszawa 1980
N. Pevsner, Historia architektury europejskiej, Warszawa 2000
M. Rzepińska Malarstwo Cinquecenta, Warszawa 1989.
M. Rzepińska Siedem wieków malarstwa europejskiego, Wrocław 1980
J. Sherman, Manieryzm, Warszawa 1970
K. Secomska, Malarstwo francuskie XVII w., Warszawa 1985
Sztuka świata, t. 5-7, 2001.
Renesans w sztuce włoskiej. Architektura-rzeźba-malarstwo, red. R. Toman, 2007.
Sztuka Baroku. Architektura. Rzeźba. Malarstwo (red. R. Toman), Koningswinter 2004.
Z. Waźbiński, Malarstwo Quattrocenta, Warszawa 1989.
Antoni Ziemba, Iluzja a realizm. Gra z widzem w sztuce holenderskiej 1580-1660, wydanie II, Warszawa 2007
Literatura uzupełniająca:
A. Blunt, Art and Architecture in France: 1500–1700, „The Pelican History of Art” 1977.
P. Burke, Kultura i społeczeństwo w renesansowych Włoszech, Warszawa 1991.
A. Chastel, Sztuka włoska, t. 1–2, Warszawa 1978.
M. Levy, Painting and Sculpture in France in the 18th Century, „The Pelican History of Art” 1995.
A. Székely, Malarstwo hiszpańskie, Warszawa 1977.
R. Wittkower R., Art and Architecture in Italy 1600–1750, „The Pelican History of Art” 1982.
W cyklu 2022/23L:
Identyczna jak w części A |
W cyklu 2023/24L:
Identyczna jak w części A |
W cyklu 2024/25L:
Identyczna jak w części A |
Uwagi
W cyklu 2022/23L:
brak |
W cyklu 2023/24L:
brak |
W cyklu 2024/25L:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: